גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מפלט משוק המניות? אלקטרה נדל"ן גייסה חצי מיליארד דולר בחודש לרכישת מקבצי דיור בארה"ב

העלייה בריבית וקריסת שוקי המניות מובילות את הגופים המוסדיים ומשקיעים מתוחכמים לחפש אלטרנטיבות לכספם, ובהן תחום השכרת הדירות ● מניית אלקטרה נדל"ן דווקא צנחה ב-20% מתחילת השנה, אך בשלוש השנים האחרונות עלתה בכ-300%

נכס של אלקטרה נדל''ן בטמפה, פלורידה / צילום: יח''צ
נכס של אלקטרה נדל''ן בטמפה, פלורידה / צילום: יח''צ

המפולת בבורסות האמריקאיות, שמרסקת את מחירי הנכסים הסחירים בכל רחבי העולם, שולחת את הגופים המוסדיים בישראל ומשקיעים מתוחכמים לחפש אלטרנטיבות לכספם. השבוע השלים מדד S&P 500  ירידה של מעל ל-22% מתחילת השנה, ונכנס רשמית ל"טריטוריה דובית". וול סטריט גוררת את העולם למפולות לא פוסקות, כשענני מיתון כלכלי כבר באופק.

שוק הדיור להשכרה, כך נראה, מהווה מעין מפלט למשקיעים, גם אם הוא כמובן איננו חסין לחלוטין. הגופים המוסדיים הגדולים, שנוהגים בשנים האחרונות לגוון את תיק ההשקעות ולהוסיף לו נכסים לא סחירים, ולצידם משקיעים כשירים, אלה שיש להם הון נזיל של 8 מיליון שקל לפחות, ממשיכים להזרים מאות מיליוני דולרים לרכישת נכס שנחשב לבטוח יחסית - מקבצי דיור להשכרה בארה"ב.

מי שניצלה עד היום בהצלחה את טרנד ההשקעה בתחום, המכונה "מולטי פמילי" (Multifamily), היא חברת אלקטרה נדל"ן, שנשלטת (59.8%) על ידי חברת ההחזקות אלקו  של האחים דניאל ומיכאל זלקינד, העוסקת כבר יותר מעשור (מאז משבר 2008) בהשקעות בתחום, בהצלחה ניכרת. 

 

מדובר בפעילות של רכישת מתחמי דירות, בדרך כלל של מאות יחידות דיור להשכרה בכל מתחם, הכוללים שירותים ומתקנים משותפים לכל דיירי הקומפלקס (מועדון, בריכה, מגרשי טניס וכו'). דיירי המתחמים כוללים בדרך כלל צעירים, סטודנטים, רווקים ומי שידם אינם משגת לרכישת בית משלהם. 

אלקטרה נדל"ן , שבעבר עסקה בביצוע השקעות ישירות בארץ ובחו"ל, העבירה בשנים האחרונות את מרכז הכובד של פעילותה לניהול קרנות השקעה בעולם מתחמי הדיור להשכרה בארה"ב, שעבורן גייסה עד היום כ-4.4 מיליארד דולר. 

התשואות שסיפקה החברה למשקיעים נחשבות למוצלחות, הגם שהן פחתו על ציר הזמן. כך למשל, הקרן הראשונה של מקבצי הדיור, שנסגרה סופית בפברואר 2018, הניבה החזר על ההשקעה של 167%. הקרן השנייה, שנסגרה ביולי 2019, כבר רשמה למשקיעיה החזר של 38% על ההשקעה, והקרן השלישית, שנסגרה ביולי אשתקד, רשמה מאז החזר של 13% על ההשקעה. עדיין, מדובר בחלופת השקעה שנחשבת לסולידית ביחס לשוקי המניות.

זה כנראה הרקע לכך שבחודש האחרון הצליחה אלקטרה נדל"ן לסגור גיוסים לשתי קרנות השקעה חדשות בתחום מקבצי הדיור בארה"ב, בהיקף כולל של 500 מיליון דולר. הקרן האחת תרכוש מקבצי דיור, והשנייה תעמיד מימון להקמת פרויקטים של מולטי פאמילי.

בימים אלה החברה ממשיכה לגייס לקרנות האלה סכום נוסף של 400 מיליון דולר, והיא נמצאת כבר בשלבים מתקדמים להשלמת הגיוס.

שווי השוק הנוכחי של אלקטרה נדל"ן עצמה עומד על 2.8 מיליארד שקל, לאחר ירידה של כ-20% במניה מתחילת השנה. עם זאת, בסיכום שלוש השנים האחרונות היא סיפקה תשואה חלומית של 300% למשקיעים במניה.

מנהלת 30 אלף יחידות בשווי 6.6 מיליארד דולר

נכון להיום מנהלת אלקטרה נדל"ן 30 אלף יחידות דיור להשכרה (תפוסה ממוצעת של 95%) בשווי של 6.6 מיליארד דולר באמצעות ארבע קרנות השקעה. בנוסף היא מנהלת קרנות בתחומים משיקים (העמדת מימון להקמת מקבצי דיור, השקעה במלונות, השקעה בבתים פרטיים להשכרה ובמשרדים באנגליה).

החברה דיווחה על רווח שיא של 253 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2022, שנבע בעיקרו מדמי הצלחה וניהול, בהמשך לרווח נקי של כ-423 מיליון שקל שרשמה בכל שנת 2021. ה-IRR (תשואה פנימית שנתית נטו) של החברה מדמי הצלחה וניהול בקרנות עומדת על יותר מ-20%.

אמיר יניב, מנכ''ל אלקטרה נדל''ן / צילום: שי יחזקל

הגיוס הנוכחי לקרנות ההשקעה של החברה מתרחש כשברקע מגיעים סימני האטה בתחום מכירת הדירות בארה"ב. בשבוע שעבר התפרסם כי בקשות המשכנתה החדשות נפלו ב-12%, ומספרן נמוך ב-15% ביחס לשנה שעברה. מצב זה נובע מעליית הריבית שמוביל הבנק הפדרלי (הפד) כדי להילחם באינפלציה הגואה בארה"ב - מה שעשוי להגדיל ביקושים מצד שוכרי הדירות.

יעד גיוס של מיליארד דולר לקרן הרביעית

את אלקטרה נדל"ן מנהל אמיר יניב, המציין כי "גם בתקופה של שינויים בשווקים החברה ממשיכה ביישום אסטרטגיית הרחבת פעילות קרנות ההשקעה תחת ניהולה. איתנות ויציבות נכסי הבסיס וסביבת הפעילות בקרנות השונות מאפשרות צמיחה משמעותית, הן בתוצאות הפעילות החזקות והן בהיקפי גיוסי הכספים המשמעותיים".

כאמור, עד היום גייסה אלקטרה נדל"ן שלוש קרנות להשקעה בתחום מקבצי הדיור, כאשר הגיוס הנוכחי לקרן הרביעית במספר מסתכם עד כה ב-355 מיליון דולר. החברה בתהליך מתקדם לגיוס סכום של 370 מיליון דולר נוספים לקרן, כאשר יעד הגיוס הכולל שלה עומד על מיליארד דולר.

לגלובס נודע כי משקיעי העוגן בקרן זו הם חלק מהגופים המוסדיים המרכזיים במשק: חברת הביטוח מנורה, קרנות הפנסיה הוותיקות - עמיתים והחסכונות של עובדי חברת החשמל, המנוהלים על ידי הלמן אלדובי חחי גמל בע"מ.

הקרן הרביעית למקבצי דיור כבר רכשה באפריל האחרון נכס ראשון בשווי של 55 מיליון דולר. כמו כן, במהלך אותו חודש נחתמו הסכמי רכישה מחייבים לקניית 4,200 דירות ב-13 מקבצי דיור בארה"ב, בסכום כולל של 933 מיליון דולר.

הקרן הנוספת שעבורה מגייסת כעת החברה כספים באופן אקטיבי היא קרן חוב, כלומר היא מממנת הקמה ובנייה של מקבצי דיור, ולכן נחשבת לקרן סולידית יותר, שכן מדובר במתן הלוואות להקמת פרויקטים קצובים בזמן, שבגינן גם ניתנים בדרך כלל שיעבודים לבתים.

עד כה ההתחייבויות לקרן החוב השנייה נאמדות ב-175 מיליון דולר, ואלקטרה נמצאת בשלבים מתקדמים לגיוס עוד 40 מיליון דולר לקרן. היעד הכולל עבור הקרן השנייה נאמד בחצי מיליארד דולר. גם בקרן החוב ישנם מספר משקיעי עוגן מוסדיים: חברות הביטוח הפניקס והראל ובית ההשקעות ילין לפידות.

קרן החוב החדשה (שנייה במספר) ביצעה כבר ארבע עסקאות למימון רכישת מקבצי דיור, בהיקף השקעה כולל של כ-51.4 מיליון דולר. התשואה השנתית לפעילות הקרן הראשונה נמוכה יותר מאשר התשואה ברכישת מקבצי דיור, משום שהסיכון בקרן החוב נחשב לנמוך יותר וסולידי יותר. התשואה השנתית של קרן החוב הראשונה עומדת על 10.6% נטו מדמי ניהול.

עוד כתבות

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לכנרת ושמונה חדרי שינה: בכמה נמכר בית בשטח 400 מ"ר בצפת?

ברחוב נוף הגליל בצפת נמכר בית פרטי בשטח בנוי של 407 מ"ר על שתי קומות, תמורת 4.8 מיליון שקלהנכס יצא לשיווק לפני כחודשיים והמחיר המבוקש עליו עמד על 5.22 מיליון שקל ● המתווכת: "מי שמוכר במצב הנוכחי נכס הוא רק מי שחייב למכור" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

בורסת ת"א ננעלה בירידות; קמטק צללה בכ-6.5%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ות"א 90 יורד בכ-1.1% ● בבורסה מזהים שמשקיעי חוץ המשיכו לצמצם החזקות במניות מקומיות ● בבורסה בת"א יפורסמו דוחות חברת הנדל"ן קבוצת אשטרום ורשת גולף ● בפוריה פיננסים מעריכים כי השקעה במדד S&P 500 עלולה להיות מסוכנת ● פעילים ניהול תיקים: מתרחק המועד להפחתת ריבית בישראל ובארה"ב

בני גנץ, יו''ר המחנה הממלכתי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ בתגובה לנאום ביידן: "מחויבים לקידום המתווה, לכנס בהקדם את קבינט המלחמה"

נזק רב כתוצאה מהפגיעה הישירה בקריית שמונה, לא היו נפגעים • בפעם הרביעית מתחילת המלחמה: חיזבאללה הפיל כטב"ם של צה"ל בדרום לבנון • צה"ל הטיל כרוזים בצפון רצועת עזה וקרא לתושבי בית חאנון להתפנות מבתיהם • לשכת ראש הממשלה בהבהרה נוספת להצעת ביידן: "נון-סטרטר" • נמשכת פעילות כוחות צה"ל בדרום ובמרכז רצועת עזה • עדכונים בולטים

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

תותח וולקן / צילום: ויקיפדיה Thomas Fedor

6,000 פגזים בדקה: הפתרון היצירתי של ישראל ליירוט הכטב"מים של חיזבאללה

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל שיגרו חיזבאללה יותר מ־2,500 כטב"מים לעבר ישראל, וכעת צה"ל בוחן דרך חדשה להתמודדות ● נשק ההגנה שנשקל הוא תותח הוולקן הוותיק, שיורה תחמושת בקצב של 6,000 פגזים בדקה ועלות היירוט שלו נמוכה מכיפת ברזל

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד הנג סנג מזנק ב-2.3%

מדד ניקיי עולה ב-1.3% ● החוזים העתידיים בוול סטריט מצביעים על עליות ● הבנקים המרכזיים מגמישים את התנאים להורדת הריבית, באירופה ובקנדה צפויות השבוע הורדות ריבית

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

המלדיביים / צילום: Shutterstock

בגלל המלחמה: יעד התיירות הפופולרי שאוסר על כניסת ישראלים

החלטת הממשלה המלדיבית כוללת תיקון חוקים, שיובילו לאיסור על בעלי דרכונים ישראלים ● בה בעת, נשיא המלדיביים החליט למנות שליח מיוחד לנושאים פלסטיניים, ולהקים קמפיין לגיוס תרומות באמצעות אונר"א

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי צפויה להשלים הנפקה בנאסד"ק ●  סנטינל וואן הציגה תחזית מאכזבת ● וארבה רובוטיקס קפצה בחדות לאחר שהודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסת בת"א

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

נמל חיפה / צילום: Shutterstock

ההסדרה בנמלים קרובה לאישור, זה המתווה

התחרות בין הנמלים גואה על רקע ההאטה בענף הספנות, ועל כן נמל שואף להסיר כמה שיותר מהרגולציה מעליו, ומצד שני להבטיח שהאחרים יהיו כמה שיותר כבולים ● דרישות שונות הובילו את משרדי התחבורה והאוצר לגבש "דיל" ביחס לפעילות הנמלים ● בעקבות מחלוקות בין משרדי התחבורה לאוצר, וכן מחלוקות בתוך משרד האוצר - הוא עוכב וצפוי להסגר בקרוב

סטודנטים בבראון, באפריל. האוניברסיטה תערוך הצבעה בנושא החרם על ישראל / צילום: Reuters, Anibal Martel

מאות מיליונים בסכנה: אוניברסיטאות העילית ידונו בחרם השקעות על ישראל

שורת אוניברסיטאות בארה"ב הסכימו לדון, ובמקרים מסוימים אף להצביע, בנושא הסטת ההשקעות שלהן מישראל ● לפי מומחים, להחלטה כזו צפויה להיות השפעה נרחבת על ההייטק הישראלי

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

גדעון גולבר, מנכ''ל נמל אילת

מנכ"ל נמל אילת: "לא מתבייש להציע ללקוחות שלי לשלם כופר לחות'ים"

בהתבטאות יוצאת דופן מגיב מנכ"ל נמל אילת למצב שנוצר לטענתו בגלל "חולשת מדינות הקואליציה במלחמתן בחות'ים" ● "הנמל מושבת לחלוטין כבר שבעה חודשים; ייתכן שנצטרך לפטר" ● בינתיים, הנמל מבקש להיכלל בהסדרת ענף הנמלים, שצפויה לצאת לדרך בקרוב

יו''ר ספיר קורפ, אלכס ספיר / צילום: יח''צ

שותף בנדל"ן עם טראמפ ומכר פנטהאוז בקריפטו: הטייקון שמקדם הסדר חוב בת"א

חברת הנדל"ן ספיר קורפ מציעה מתווה הסדר חוב, לנוכח אי יכולתה למכור מלון במנהטן שיממן את התשלום הקרוב בחודש יולי ● הבעלים אלכס ספיר, שנחשב מקורב לנשיא ארה"ב לשעבר, יכניס את היד לכיס ויעמיד לחברה עד 10 מיליון דולר

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

גזירה חדשה: עוד לפני שהספקתם לקחת משכנתה, היא כבר התייקרה

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?