גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדירוג החודשי של אתרי האונליין: סופר-פארם נוגסת במתחרות

ההזמנות המקוונות גדלו בשיעור של כ–15% בחודש מאי, אחרי הירידה באפריל בשל חג הפסח, כך עולה מנתוני שופ אנטליטיקס ● הדחף של הישראלים לנפוש מגדיל את הנתח של בוקינג, ונספרסו ישראל שומרת על מעמד חזק ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

סניף של רשת סופר פארם / צילום: בר - אל
סניף של רשת סופר פארם / צילום: בר - אל

לאחר ירידה בקניות המקוונות שהתרחשה באפריל, סיכום חודש מאי מתאפיין במגמת עלייה של כ-10%-15% בהיקף הזמנות האונליין - כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס. למעשה, מדובר בחודש "שגרתי", אחרי שבאפריל נרשמה ירידה המיוחסת לחג הפסח.

הנתונים המוצגים במדור זה מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות, רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין, והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

אפקט הביטולים

בראש רשימת האתרים בקטגוריית אתרי האונליין המובהקים עומד גם בחודש מאי האתר הסיני עלי אקספרס, שהגדיל את הנתח שלו ל-60% מכלל ההזמנות של 10 האתרים המובילים בקטגוריה (לעומת 57% באפריל).

בקניון הווירטואלי של עלי אקספרס נמכרים מוצרים בקטגוריות שונות, המשקפות גם את תמהיל הקניות של החודש שחלף: אביזרי קוסמטיקה ואיפור, תכשיטים, מוצרי 'עשה זאת בעצמך', מתאמים ואביזרים לסלולר ולמחשב, צעצועים ועוד.

 

האתר השני בקטגוריה הוא של ענקית סינית אחרת, SHEIN, עם 8% מההזמנות (בדומה לחודש שעבר). במקום השלישי נמצא האתר העולמי של אמזון, גם הוא עם 8% מהקניות בקטגוריה.

הדחף לנפוש אחרי תקופת הקורונה הלחוצה ממשיך לבוא לידי ביטוי גם בסיכום חודש מאי, כש-5% מההזמנות בקטגוריה בוצעו באתר בוקינג.קום - כפי שהיה גם באפריל. מניתוח ההזמנות עולה כי הצרכנים הישראלים מתמקדים בהזמנת מקום לינה לחופשת הקיץ (מסוף יוני ולחודשים יולי ואוגוסט).

המעניין הוא שרוב ההזמנות נעשה ליעדים באירופה, אבל גם ליעדים בארץ. הדבר מלמד על כך שלמרות ניסיונות הרשתות למשוך את הנופשים להזמין ישירות מהן (הנחות לחברי מועדון, קמפיינים וכדומה) - רבים מעדיפים להזמין מאתר בינלאומי, ולא ישירות מבתי המלון.

נזכיר כי מקומות האירוח משלמים עמלה של כ-15% לבוקינג, ואילו בהזמנה ישירה הם עשויים לתת לנופשים הטבות - לאור החיסכון בעמלה האמורה. בבוקינג מודעים לתחרות, ולכן מפעילים שיטות שנועדו לעודד את הגולשים לסגור עסקה, למשל על ידי המחשה כמה גולשים נוספים בוחנים את אותו החדר בזמן אמת, התראה כי מדובר בחדר אחרון, וכן מבצעים נקודתיים והנחות לחברי תוכנית הנאמנות GENIUS.

בשופ אנליטיקס מבחינים בכך שחלק ניכר מההזמנות בבוקינג מבוטלות, לנוכח מדיניות הביטולים בחינם. בקרב הצרכנים נוצר הרגל להזמין דרך בוקינג כמה אופציות לינה ולשריין לעצמם מקום לקיץ, אולם בשלב מסוים הם מבטלים ונשארים עם מלון אחד. ווליום ההזמנות הגבוה, כלומר מספר חדרים לאותו נופש, דוחף גם הוא את בוקינג לעשירייה הפותחת בקטגוריה.

גם פלטפורמת המכירות של איביי מחזקת במעט את מעמדה בסיכום חודש מאי, ל-5% מההזמנות בקטגוריה. אתר האופנה הבריטי נקסט הגיע ל-4%, וגבר על טרמינל X מבית פוקס, שבדומה לאפריל, גם במאי הסתפק בנתח של 3% מהמכירות בקטגוריה.

אתר תוספי התזונה, מוצרי הבריאות והטיפוח iHerb גרף 3% מהקניות, ואחריו אתר בריטי נוסף, ASOS, ששומר על נתח של 2%. את העשירייה סוגר האתר GROO, גם הודות למבצע הוזלות באווירת מבצעי בלאק פריידיי.

לפי שופ אנליטיקס, הישראלים רכשו החודש ב-GROO בעיקר חופשות, כרטיסים לאטרקציות, ארוחות במסעדות ומגשי סושי, אביזרי קמפינג, אביזרים וריהוט לבית.

העתיד של ביתן

בתחום הרשתות המפעילות אתרי מכירה וחנויות פיזיות ביססה שופרסל את מעמדה כמובילה. עם זאת, החודש משקף נתח ההזמנות שלה בקטגוריה ירידה: מ-47% באפריל ל-43% במאי, בדומה לנתוני חודש מרץ. את העלייה באפריל ניתן לייחס להזמנות לקראת חג הפסח.

לאחרונה פורסם כי סמנכ"ל שופרסל לשעבר, אורי קילשטיין, יכהן כמנכ"ל רשת קארפור הצרפתית שצפויה לפתוח חנויות בישראל בקרוב (לאחר הסבת סניפי יינות וביתן ומגה). קילשטיין מכיר היטב את המתחרה הגדולה שתהיה לקארפור, שופרסל - וגם את אופן פעולתה באונליין, זירה שתהפוך בקרוב לתחרותית יותר.

רשת סופר-פארם ממשיכה לחזק את מעמדה באונליין, וצומחת ל-20% מכלל המכירות בקטגוריה זו (לעומת 17% באפריל). את ההתחזקות הזו מייחסים בשופ אנליטיקס למבצעי אביב שהציעה הרשת.

נזכיר כי סופר-פארם הצטרפה זה מכבר למגמה של טשטוש הזהות המותגית של רשתות ככל שמדובר בזירה המקוונת, והיא מוכרת באתר שלה גם בגדי ספורט, אופניים, ציוד לגלישה, ציוד לבעלי חיים ועוד. המרקטפלייס הזה מתחזק החודש, וכמות ההזמנות למוצרים שאינם בליבת רשת הפארם עוברת את זו של אתר IVORY, ומגיעה לכ-75% מזו של וואלה שופס.

מגמת הזליגה לתחומים שהם מעבר לליבת הפעילות בולטת באתרים נוספים, דוגמת KSP. החברה ממשיכה לבסס את מיקומה בין האתרים הבולטים לקונים הישראלים, והחודש הגיעה ל-8% מכלל מכירות הקטגוריה (מקום 4).

שלישית ברשימה היא רשת רמי לוי עם 10% מהמכירות בקטגוריה - ירידה קלה לעומת החודשים האחרונים. ואילו זארה מתגלה גם החודש כאתר האופנה החזק בקטגוריה, עם 5% מכלל המכירות.

נספרסו ישראל, שהתבססה בעשירייה, שומרת על יציבות. בדומה לארבעת החודשים האחרונים ממשיך האתר לנגוס בנתח של 3% ממכירות הקטגוריה. בשונה מעולמות המרקט פלייס, נספרסו ממוקדמת במוצרי הקפה שלה בלבד, ובעיקר בקפסולות למכונות. נוכחותה בעשירייה זו מוכיחה את חוזק המותג אל מול האופציות המרובות של קפסולות התואמות למכונות נספרסו, שמציעות יצרניות שונות (עלית, אילנ'ס, סטארבאקס ועוד).

אתר האונליין של רשת ACE שומר על מיקומו בעשירייה עם 3% מהקניות, ואחריו אתר האונליין של יינות ביתן, ביתן אונליין, גם כן עם 3% מהקניות בקטגוריה. בהמשך השנה האתר יפנה כאמור את מקומו לקארפור, ויש להניח שהרשת לא תאפשר לעצמה להסתפק בנתח של 3% בלבד.

השגרה שחוזרת אחרי תמהיל הקניות של פסח מחזירה לעשירייה זו את האתרים של דלתא וקסטרו (במקום מחסני השוק אונליין ו-Zer4U שבלטו באפריל). הקניות באתר דלתא שיקפו 3%, מהמכירות והקניות בקסטרו היוו 2%.

תאוצת המשלוחים המהירים

בכל הנוגע להזמנות מאתרי מסעדות, גם בחודש מאי ממשיכה וולט להוביל את הקטגוריה, עם 58%. עם חזרת המשק לעבודה לאחר חופשת הפסח נרשמה התחזקות של תן ביס, עם נתח של 16% לעומת 13% באפריל (ולעומת 17% בחודש מרץ).

נימוק נוסף לזינוק של תן ביס קשור לפרסום שיתוף הפעולה שלה עם רשת מקדונלד'ס (מבצע שילוח). בשופ אנליטיקס מציינים גם רכישות הנעשות בתן ביס ברשת שופרסל על ידי עובדים המעוניינים לשמור את יתרת הסכום שהם מקבלים ממקום העבודה.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "וולט ומתחרותיה הופכות בהדרגה לפורטלי רכישות באונליין. הקידום האורגני והממומן של אתרים אלו מייצר להם עדיפות בחיפושים בגוגל בקטגוריות רבות, וגוזר טראפיק מכירות שממשיך לצמוח, לא רק בתחום המסעדות".

ואכן, גם בוולט משקיעים בהגדלת נתח ההזמנות בקטגוריית הקמעונאות. החברה השיקה בתל אביב מכולת (בפורמט של חנות חשוכה, שאינה מקבלת קהל), שממנה תוכל להציע משלוחים מהירים של מוצרי מזון וניקיון - לצד אלה שהיא מציעה עבור רשתות כמו סופר יודה, ויקטורי רמי לוי בשכונה ועוד.

המשלוחים המהירים של מוצרי המכולת צוברים תאוצה, כשהם מפתחים סגמנט הפועל לצד המשלוחים הרגילים של הרשתות (שופרסל, רמי לוי וכדומה). סגמנט זה מבוסס על זמני משלוח מהירים של עד שעה, לעומת משך האספקה במשלוח הרגיל שעומד על יום-יומיים.

בנוסף, אם בעבר המשלוחים המהירים הוגבלו למוצרים מסוימים, היום הם כוללים מנעד מוצרים גדול יותר ומבוצעים גם באמצעות מכוניות - ולא רק בתחבורה דו גלגלית.

אפליקציית המשלוחים של מקדונל'דס ממוקמת שלישית ברשימה עם 15% מהמשלוחים (כאמור חלק ממשלוחי הרשת נעשים באמצעות וולט ותן ביס). דרך אתר המשלוחים ממסעדות משלוחה בוצעו 6% מההזמנות, והנתח של אתר דומינוס פיצה עומד על כ-5%.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

רימוני הלם ומעצרים: המשטרה פינתה את המפגינים באוניברסיטת קולומביה

לבקשת ההנהלה, שוטרים פינו את ההיכל שבו התבצרו המפגינים ואת המאהל שהוקם על המדשאה • כ-100 מהמפגינים נעצרו בעימותים והמשטרה השתמשה ברימוני הלם כדי לפזר את המוחים • ההנהלה ביקשה מהמשטרה להישאר בקמפוס בשבועיים הקרובים

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

משפחות החטופים חוסמות כרגע את איילון דרום וקוראות: ''למה הם עדיין בעזה ?!'' על רקע העסקה המתגבשת / צילום: אדר אייל Adar Eyal

משפחות חטופים חסמו את איילון, אישה שזרקה עליהם ביצים נעצרה

לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה • מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • עדכונים בולטים

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר