גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות הכאוס בנמלי תעופה, טיסות הקונקשן חזרו ובגדול

בתקופת הקורונה נמחק כמעט לחלוטין מקומן של טיסות הקונקשן, אולם עם הסרת המגבלות הן חזרו לממדים שלפני המגפה ● עם פערי מחיר שיכולים להגיע ל–60%, נוסעים רבים בוחרים לקחת את הסיכונים ● החברות המובילות: טורקיש, פגסוס ופליי דובאי ● כתבה שנייה בסדרה

נמל התעופה הראשי של איסטנבול, אתר מוביל לטיסות קונקשן / צילום: Shutterstock
נמל התעופה הראשי של איסטנבול, אתר מוביל לטיסות קונקשן / צילום: Shutterstock

טיסות ליותר מ-320 יעדים ברחבי העולם - זה מה שמציעה טורקיש איירליינס לטסים משדה התעופה המרכזי באיסטנבול. הסיבה: החברה הציבה לעצמה מטרה להפוך את השדה הענק להאב (בסיס פעילות) שממנו תציע חיבורים לכמה שיותר יעדים, ותעמיק את אחיזתה בתחום טיסות הקונקשן, המציעות לנוסעים לעצור בנקודה נוספת או בשתיים בדרך ליעד, במטרה לחסוך בעלות הטיסה.

2,500 טיסות בוטלו ביום אחד. עם כוח האדם הנוכחי, זו רק ההתחלה
לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט

גם עבור הישראלים, זהו נמל התעופה העיקרי שדרכו הם טסים בקונקשן. השבוע אמנם יצאה אזהרת מסע חריפה לאיסטנבול (דרגה 4, איסור נסיעה), אך היא אינה תקפה למי שממשיך לטיסות המשך, ואינו יוצא משדה התעופה.

אגב, מאיסטנבול ממריאים הישראלים בעיקר לארה"ב וליעדים במזרח הרחוק. לפני הקורונה, כ-80% מהנוסעים עם חברת התעופה טורקיש, שבשיא הפעילה כ-20 טיסות ביום מתל אביב, המשיכו ליעד אחר. כיום הנתון, לפי הערכות, הוא קצת יותר מ-50%.

גם פגסוס מפעילה טיסות המשך משדה התעופה סביחה באיסטנבול. למעשה, שתי החברות הטורקיות גם מרוויחות מהלחימה באוקראינה: עד לפני המלחמה, חברות התעופה הרוסיות והאוקראיניות נהנו מתנועת נוסעי הקונקשן מישראל ובכלל, וכעת התנועה הוסטה לטורקיה בעיקר.

 

חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות אמירייטס חרתה אף היא על דגלה את הרעיון, ומההאב שלה בדובאי היא מציעה חיבור ליעדים במזרח הרחוק. אמירייטס, שתחל לפעול בישראל בשבוע הבא, כבר החלה לשווק טיסות ליעדים כמו האיים המלדיביים או תאילנד, עם עצירה בדובאי. גם פליי דובאי נהנית מתנועת נוסעי הקונקשן, שמהווים כ50% מהטסים עמה.

כדי לפתות את הנוסעים, פעמים רבות מוצע להם לעצור ביעד הביניים גם ללילה על חשבון חברת התעופה. כך, למשל, מציעה חברת התעופה השנייה בגודלה באיחוד האמירויות, אתיחד, שבסיס הפעילות שלה נמצא באבו דאבי. הצעות מסוג זה יהיו תקפות גם לישראלים שממשיכים ליעד אחר, אולם לרוב מדובר בהטבה לטסים בטיסות טראנס אטלנטיות.

אגב, אל על פרסמה בדוחותיה האחרונים כי החזון שלה הוא להפוך את נתב"ג להאב שממנו תוכל להציע טיסות המשך. מיקומה הגיאוגרפי של ישראל לא פועל לטובת הרעיון, שנשמע דמיוני - בשונה מטורקיה או מאבו דאבי.

מרווח של שעתיים

עד לא מזמן, כשהעולם היה נתון תחת הגבלות לנוסעים, סגמנט טיסות הקונקשן כמעט שנמחק. הנוסעים העדיפו לצמצם את שהותם במדינה שלישית או בנמל תעופה נוסף, ומי שטס עשה זאת בטיסות ישירות. ככל שהוסרו ההגבלות ותנופת הנסיעות שבה ובגדול, חזרו טיסות הקונקשן לממדים של לפני המגפה.

טיסות קונקשן מאפשרות אמנם חיסכון בעלות הטיסה, ולכן הן נפוצות יותר עבור משפחות או קבוצות. אבל לא רק המחיר הוא הטריגר, אלא גם רשת היעדים המאפשרת לתמרן. כך, הטיסות מישראל לארה"ב מוגבלות ליעדים מסוימים, וכדי להגיע לאורלנדו, למשל, הנוסעים יידרשו בכל מקרה לעצור בדרך. רבים יעדיפו לבצע את העצירה ביעד באירופה ולא בניו יורק, לדוגמה, לאור הליך ההגירה המסרבל.

"בכל הנוגע לטיסות קונקשן, חזרנו לווליום של לפני המגפה", אומר דרן רוזובסקי מנכ"ל lastminute.co.il, בהתייחס לא רק לנוסעים מישראל אלא בכל העולם. "החסם שהיה בשנתיים האחרונות ירד לחלוטין, גם לנוכח ההתייקרות העולמית במחירי הטיסות.

"את הנוסעים מעניין היום איך לחסוך, ולכן יש זינוק בקנייה של טיסות עם עצירה בדרך. בגלל הביטולים והעומסים אנחנו לא מוכרים טיסות קונקשן שבהן מרווח הזמן בין טיסה לטיסה נמוך משעתיים" (בעבר היו נמלי תעופה שבהם ניתן היה לבצע קונקשן גם בטווח של שעה הפסקה, אולם נוהג זה הופסק. מר"ח).

לדברי יניב שולנדפרי, מנכ"ל אתר אליס המתמחה בהזמנת טיסות, "כשהתחלנו להרגיש את סממני היציאה מהקורונה בחודשים מרץ-אפריל, חברות התעופה הציגו מחירים זולים יחסית לטיסות ישירות, למשל לארה"ב. כשאין פער גדול מדי בין טיסה ישירה לקונקשן, רוב הנוסעים יעדיפו לוותר על העצירה באמצע, אבל היום הפערים מגיעים גם ל-60%. ספק אם עכשיו תצליחי למצוא טיסה ישירה לניו יורק בפחות מ-1,600-1,700 דולר לקיץ או לאוקטובר. טיסת קונקשן תעלה כ-900 דולר".

מצד שני, ייתכן מצב שחסכת כסף רק לכאורה, כי יש עיכוב בטיסה שהמריאה מהארץ ופספסת את טיסת ההמשך.

"בקונקשן המחיר הוא התמריץ, והוא גובר על החשש לפספס טיסה. הנוסעים יוצאים מנקודת הנחה שמקסימום יעלו על הטיסה הבאה. כשמדובר בנסיעה משפחתית זה חיסכון לא מבוטל, ובעיקר ליעדים רחוקים. לראייה, עם כל החשש לפספס את הטיסה או החשש שהכבודה לא תגיע עם הנוסעים, ההזמנות חזרו לרמה של לפני הקורונה, גם בקונקשן וגם בכלל.

"לזה תוסיפי את העובדה שעכשיו מחירי הטיסות יקרים בעשרות אחוזים לעומת קיץ 2019, גם בקרב חברות הלואו קוסט, כך שהנוסעים יחפשו כל דרך לחסוך. המחירים יוסיפו להתייקר משום שרוב חברות התעופה לא מנצלות 100% מהיכולות שלהן. זה, ביחד עם ביטולי הטיסות, מקטין את ההיצע. הגענו למצב שטיסה לאתונה בחגים או בקיץ עולה 800 דולר, כך שגם ליעד כזה קרוב אנשים מחפשים קונקשן. זו תופעה שאנחנו רואים בכל העולם".

מה יקרה בסין

מומחה התעופה והתיירות יוסי פישר סבור שעם כל הרצון לחסוך, ככל שהקיץ קרב והעומסים בשדות התעופה יחמירו - הנוסעים יירתעו מרעיון הקונקשן. "דמייני מכונית שהוצאת ממנה את המצבר ופירקת את הגלגלים ואפסנת בחנייה, ועכשיו היא צריכה להתניע מאפס למאה בבת אחת. זה מה שקרה בתעופה העולמית, שלא הייתה ערוכה לזינוק בהזמנות עם מחסור של מאות אלפי עובדים.

"זה לא רק בחברות התעופה, אלא גם בטרמינלים ובנמלי התעופה. אין מי שיוריד מזוודות מטיסות ואין מי שיעשה בידוק לנוסעים, וזה עוד לפני הקיץ שיביא את נמלי התעופה לקצה גבול היכולת. זה קורה בישראל, באנגליה, בקנדה ובארה"ב.

"כל זה משליך ישירות על פעילות הקונקשנים - כשטיסה ממריאה באיחור, היא איבדה את הסלוט שלה (מועד המראה/נחיתה), נוסעים מאבדים את הטיסה שהם היו אמורים להמשיך איתה, ולהערכתי ברוב המקרים גם הכבודה שלהם לא תגיע לטיסת ההמשך, אם היא בכלל עלתה על הטיסה שבה המריאו". פישר אף מעריך כי לנוכח הכאוס בנמלי התעופה, הביטולים והעיכובים, "באירופה יחול זינוק בביקוש לנסיעה ברכבות המחברות בין מדינות".

כל הכאוס הזה קורה עוד לפני שסין פתחה שעריה וכמוה מדינות נוספות מהמזרח. איך תיראה התעופה אז?

"סין תעבוד יותר טוב מכל העולם בנמלי התעופה שלה כי שם לא פיטרו. התשתיות שלה מוכנות להפעלה בלחיצת כפתור. הקטסטרופה תהיה בכל הנוגע לדרך של הנוסעים ליעדים במזרח הרחוק, שרבים מהנוסעים מגיעים אליהם בטיסות קונקשן".

פס"ד תקדימי של העליון: איבריה תפצה על עוגמת נפש מאובדן מזוודה

רבות מהמחלוקות המתעוררות בין נוסעים ובין חברות התעופה מגיעות לבתי משפט. מקרה אחד שנידון בשנים האחרונות הגיע לבית המשפט העליון, שהשבוע חייב בפסק דין תקדימי את חברת התעופה איבריה לפצות נוסעים שטסו עם החברה בטיסת קונקשן לארה"ב דרך ספרד. זאת בגין עוגמת נפש הנובעת מאיחור בהובלת הנוסעים או הובלת המטען, בפרשנות נרחבת לאמנת מוטריאול - שעל פיה פועלות חברות התעופה. מעבר לפיצוי נקבע כי איבריה תשלם 25 אלף שקל לבאי כוחם של התובעים.

המקרה התגלגל לבית המשפט משום שאחת ממזוודות הנוסעים נמסרה להם רק לאחר שחזרו לארץ. התביעה החלה בביהמ"ש לתביעות קטנות, שפסק לזכות הנוסעים פיצוי בגין עוגמת נפש (מעבר להחזרים על ההוצאות שנגרמו להם). בעקבות ערעור שהגישה חברת התעופה, התגלגלה התביעה לערכאה גבוהה יותר.

השופטים בחרו בגישה פרו-צרכנית, שמרחיבה את אחריות חברת התעופה באווירת עמדת בית הדין לצדק של האיחוד האירופי, ובשונה מהגישה המקובלת בארה"ב המצמצמת את אחריות החברות כלפי הלקוחות. עוד הדגישו השופטים כי מטרת הפיצויים בגין נזק נפשי היא "להחזיר ככל האפשר את המצב לקדמותו ערב הפגיעה, ולא להרתיע או להעניש את המזיק".

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים