גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכלכלנים נדרשים לחשבון נפש ועדיין חייבים לנו תשובות לגבי האינפלציה

מודלים שעבדו במשך כמה עשורים התפרקו בזמן המגפה, וחלופות ראויות עדיין לא נראות לעין

סופר בדנוור, ארה''ב.  כלכלנים התקשו להסביר כיצד האינפלציה זינקה לפתע מכ-2% לפני המגיפה ל-8.6% במאי. / צילום: Associated Press, David Zalubowski
סופר בדנוור, ארה''ב. כלכלנים התקשו להסביר כיצד האינפלציה זינקה לפתע מכ-2% לפני המגיפה ל-8.6% במאי. / צילום: Associated Press, David Zalubowski

לאחר שכשלו בצפיית האינפלציה החדה ביותר ב-40 שנה, ניתן היה לחשוב שאולי כלכלנים יהיו עמוק בחשבון נפש.

עדיין לא. חוץ מכמה בודדים, כלכלנים בינתיים הקדישו מעט מאוד תשומת למענה על השאלה איך התיאוריות והמודלים שלהם כל כך טעו לגבי האינפלציה. עדיין מחכים לזרם המחקרים מהלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER), המקור המרכזי לטקסטים כלכליים אקדמיים, על האינפלציה, בהשוואה לשלל המאמרים שפורסמו על מגיפות ב־2020.

ניתן היה להבין את התופעה אם הכלכלנים היו מפספסים בקטן. זה לא מה שקרה: האינפלציה בסוף שנה שעברה הייתה כפולה מהתחזית החציונית של כלכלנים שענו לסקר שמונה חודשים קודם לכן, והייתה הרבה מעל התחזית הכי גבוהה.

כלכלנים גם בפדרל ריזרב וגם בבית הלבן היו בהלם. בבנק המרכזי של אירופה (ECB) דיווחו לאחרונה שהדיוק של תחזיות האינפלציה שלו "ירד מאוד בזמן מגפת הקורונה".

הגדרת הכלכלנים לאינפלציה - עלייה ברמת המחירים באופן כללי - היא עקבית, אבל הבנתם מהן הסיבות לכך עוברת שינויים תפישתיים. בספרי הלימוד עדיין מקשרים בין אינפלציה ומלאי הכסף, אבל החדשנות הפיננסית ושינויים רגולטוריים עשו את הקשר שבין כסף והוצאה לבלתי אמין באופן שלא ניתן באמת להתייחס אליו.

כיום, כלכלנים פעילים מנסים לחזות אינפלציה על ידי השוואת "פער התפוקה" - ההבדל בין התוצר המקומי הגולמי והתמ"ג הפוטנציאלי על פי כמות ההון וכוח העובדים - ועל פי עקומת פיליפס, הקובעת שמשכורות ומחירים עולים במהירות כשרמת האבטלה יורדת מתחת לרמה מסוימת, הניתנת לניהול. מודלים כמו של הפד מוסיפים לזה נתונים של אינפלציה בעבר ואינפלציה צפויה, ואלה משפיעים על קביעת השכר והמחירים, מחירי הנפט ושערי ההחלפה של מטבעות.

המודלים האלה פעלו היטב ב-40 השנה בערך שלפני מגיפת הקורונה, אבל לא מאז. "לכלכלנים אין תיאוריה מספקת על אינפלציה בנקודה זו", כתב לארי סאמרס מאוניברסיטת הארוורד. בעקומת פיליפס "יש אנומליות גדולות", על פי סאמרס. היא לא יכולה להסביר למה בחלק מהמדינות יש היפר-אינפלציה, או למה בארה"ב רמת המחירים עלתה כל כך מהר בין 1933 ל-1935 בזמן שהיה פער תפוקה עצום, אמר.

השתקפות של כישלון המודלים

סאמרס הוא אחד מכמה כלכלנים בודדים שהזהירו מאינפלציה בתחילת 2021 (ופרסם כמה מאמרים בירחון ה-NBER על הנושא). אמנם הוא ביקורתי כלפי המודל של הפד, אבל המסגרת בה הוא חושב דומה: הוא חשב שחבילת הסיוע של הנשיא ג'ו ביידן, בגובה 1.9 טריליון דולר, עברה בהרבה את פער התפוקה. הוא אמר שמדובר במודל ישן יחסית שלא מספק תחזיות מדויקות אבל, בשילוב ההיסטוריה ויכולת השיפוט, "היה בו מספיק מידע כדי לומר שחימום יתר הוא סיכון עצום".

טענות דומות הושמעו על ידי אוליביה בלנשאר, לשעבר הכלכלן הראשי בקרן המטבע הבינלאומית, שחשב שהביקוש הרב יוריד את האבטלה ל-1.5%, ועל ידי מייקל סטריין, ראש המחקר על מדיניות כלכלית במכון היוזמה האמריקאית השמרני.

בעוד שכל המבקרים האלה צדקו לגבי כיוון האינפלציה, הניתוחים שלהם לא יכולים להסביר, לפחות לא על ידי שימוש ביחסי הכוחות שלפני המגיפה, את קנה המידה, כלומר איך האינפלציה זינקה מ-2% לפני המגיפה ל-8.6% כיום - 6% בהחרגת המזון והאנרגיה. הם מסבירים למה האינפלציה עלתה בארה"ב יותר מאשר באירופה, אבל לא למה האינפלציה עלתה כל כך הרבה באירופה.

אלן דטמייסטר, כלכלן ב-UBS ולשעבר בפדרל ריזרב, הריץ בדיקה סטטיסטית מוקדם יותר השנה שמצאה שפער התפוקה, הלקוח מהתמ"ג הממשי ומהערכות משרד התקציב של הקונגרס של התמ"ג הפוטנציאלי - גם בחישוב מאוזן לאינפלציה וגם בחישוב לא מאוזן לאינפלציה - יכולים להסביר לכל היותר 0.1% מהעלייה באינפלציה מאז אמצע שנה שעברה, ורמת האבטלה לא יכולה לעזור להסביר שום דבר ממנה. הוא כן גילה שהתפטרויות עובדים ומשרות ריקות וזמני אספקה של ספקים יכולים להסביר כחצי מהעלייה באינפלציה.

זה תומך בעדויות האנקדוטליות על כך שבעיות בשרשראות אספקה ומחסור בעובדים בגלל הקורונה והמלחמה באוקראינה אחראיים להרבה מהעלייה באינפלציה. "במצב נורמלי כשיש לך ביקוש חזק כמו שיש לנו, אתה אמור לראות את ההיצע מגיב בעוצמה גם כן", אמר דטמייסטר. "זו קצת השתקפות של כישלון של המודלים. אין לנו מדדים טובים בצד ההיצע, בייחוד ברמת החלוקה לתחומים שונים".

ביקוש והיצע מתעתעים

כלכלנים טיפלו בצד ההיצע - מכוניות, דיור, מסעדות, אנרגיה, בריאות, פיננסים - כהומוגני ואלסטי: כשהביקוש למיטות בבתי אבות או מכוניות עלה, כך עלה גם ההיצע, והמחירים עולים רק מעט, אם בכלל.

אבל בשנתיים האחרונות, ההיצע לא היה הומוגני. ישנן תעשיות כמו מסחר מקוון שהעסיקו אנשים בקלות, בעוד שאחרות כמו בתי אבות איבדו עובדים בכמויות. מוצרי מזון שנמכרו למסעדות לא החליפו את כמות המזון שנמכר בסופרמרקטים. ההיצע לא היה אלסטי: כשעלה הביקוש למכוניות ובתים זה העלה את המחירים של מוצרים אלה, לא את כמות המוצרים בשוק.

לפי סטריין זה לא אומר שהמודלים של פער התפוקה אינם טובים; זה אומר שהם צריכים יסודות אמפיריים טובים יותר. סאמרס אמר שזה גם לא מהווה תירוץ לפד או לממשל: בעיות בהיצע ומחסור בעובדים היו צריכים לגרום לבית הלבן להיות דווקא יותר זהיר בהזרמת כל כך הרבה סיוע נוסף לכלכלה.

עם זאת, העדויות רומזות שהביקוש הגבוה וההיצע המוגבל פועלים בדרכים שכלכלנים מתקשים להבין. זו בעיה, בגלל שזה רומז שהאינפלציה עלולה להיוותר בלתי צפויה בזמן שהפד מושך סיוע במהירות, ומצד שני הפרעות ההיצע הקשורות לקורונה ולמלחמה נמשכות.

בקרוב, אפשר לקוות, יתחילו האקדמיות לספק תשובות. "העלייה של האינפלציה בארה"ב בקיץ ובסתיו של 2021 הייתה מהירה בהרבה ותלולה בהרבה מאשר בשני השיקומים הקודמים של הכלכלה בארה"ב, כתבו הכלכלנים אמי נקמורה וג'ון סטינסון מאוניברסיטת קליפורניה, ברקלי בדצמבר. ניתוח ההסברים השונים "יהיה מוקד חשוב של מחקר" ב־NBER.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה קפצה ב-7%, הנאסד"ק שבר שיאים

מדד הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● אירופה ננעלה בירידות ● מכירות האייפונים של אפל בסין זינקו ב-50% באפריל ● מחירי הנפט עולים ● מי שמכר בתחילת חודש מאי האחרון פספס כ-5.5% עליות במדד S&P 500 ● בנק לומברד אודייר: "פוטנציאל לאפסייד ברוב המדדים הגדולים בעולם, בעיקר השוק הבריטי"

מנהלי המשרד הממוזג גולדפרב גרוס זליגמן / צילום: דדי אליאס

גולדפרב גרוס זליגמן: חשד שבוצע ניסיון חדירה נוסף לרשת החברה

פירמת עורכי הדין גולדפרב גרוס זליגמן, שהותקפה בשבוע שעבר ע"י האקרים, הודיעה כי עודכנה ע"י מערך הסייבר הלאומי על ניסיון תקיפה נוסף ● בפירמה אישרו לאחר התקיפה הראשונה כי הועתק מידע, והודיעו כי שכרו את חברת הסייבר סיגניה, מהמובילות בתחום ● בין השאלות שנותרו פתוחות: מהו היקף המידע שנגנב, וכיצד בוצעה התקיפה?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים קפץ ב-2%, מג'יק וטלסיס עלו ב-9%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.8% ● כצפוי, בנק ישראל הותיר אתמול את הריבית ללא שינוי ● הנגיד מצפה מהממשלה לצמצם את הגירעון; אם לא, הציבור ישלם ● תשואת האג"ח הממשלתית ל-10 שנים עקפה אתמול את רף ה-5%, שיא של כ-13 שנים ● מנועי בית שמש מזנקת ב-8% ● בנק לאומי: הרווח הנקי זינק בכ-200% ● אלביט: צבר ההזמנות בשיא, הרווח הנקי זינק בכ-20%, אך תזרים המזומנים היה שלילי

מפכ''ל המשטרה, קובי שבתאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המפכ"ל שבתאי ברקע הזימון לשימוע: אעמוד כחומה בצורה מול הניסיונות להכניס שיקולים פוליטיים למשטרה

ברקע הטענות לפוליטזציה של המשטרה מצד בן גביר והזימון שלו לשימוע, אמר המפכ"ל קובי שבתאי: "המשטרה במדינה דמוקרטית חייבת להיות נקייה מכל סממן פוליטי" • עוד הדגיש שבתאי בדבריו כי "עצמאות המשטרה היא אבן-דרך הנדרשת במדינה דמוקרטית"

משרדי וולט / צילום: אהרון מזרחי, מתוך אתר פיקיויקי

חשד: בכיר בוולט קיזז חשבוניות פיקטיביות בסך כ-230 מיליון שקל

מהחקירה עולה כי חברת וולט קיזזה בספריה חשבוניות מס החשודות כפיקטיביות על שם חברת תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ בהיקף של מאות מיליוני שקלים - במעורבות ישירה של סמנכ"ל התפעול, אליה אוהד יוספיאן ● סכום המס שנגרע מהמדינה עפ"י החשד: כ-35 מיליון שקל

אורנשטיין, שקד ונוה / צילומים: תמר מצפי, עמית שאבי-ידיעות אחרונות, שלומי יוסף

התקדים, התזמון וסימן השאלה הגדול: נשיא מחוזי ויו"ר הלשכה לשעבר בחקירה

במקביל לכנס השנתי הגדול של לשכת עורכי הדין באילת, האירוע שהיה מזוהה יותר מכל עם יו"ר הלשכה לשעבר אפי נוה, הודיעה המשטרה על חקירתו לצד נשיא המחוזי לשעבר איתן אורנשטיין ● החשד: שוחד, מרמה והפרת אמונים ● מדוע זה קרה דווקא עכשיו ומה הסיכויים שגם שרת המשפטים לשעבר, איילת שקד, תיחקר?

אתר בנייה בישראל / צילום: Shutterstock

הפקק משתחרר? 2,000 פועלי בניין זרים נחתו בישראל ואלף נוספים בדרך

בשבוע שעבר הגיעה לישראל המאסה גדולה ביותר של פועלי בניין זרים מתחילת המלחמה ● המדינה בוחנת הבאת עובדים גם מתאילנד, אקוודור וממדינות באפריקה ● האם הקצב יישמר?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

הרווח הנקי של מנועי בית שמש זינק ב-240% על רקע המלחמה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● הכנסות מנועי בית שמש הסתכמו ב-63 מיליון דולר ברבעון ● בזכות מכירת מעונות הסטודנטים אלקטרה הקטינה את החוב, הרווח הנקי זינק ב-75%, אך הרווח הגולמי נשחק ● שופרסל: הרווח הנקי עלה ב-35% לכ-90 מיליון שקל ● ביטוח ישיר: הרווח זינק בזכות העלאת תעריפים בביטוח רכב והכנסות מהשקעות ● הולמס פלייס: למרות המלחמה, גידול במספר המועדונים והמנויים ● בנק ירושלים: פיקדונות הציבור זינקו ב-12% והרווח הנקי גדל ב-5% ● מדור חדש

צילום מסך של אלכס טרופנוב מתוך סרטון שפרסם הג'יהאד האיסלאמי

הג'יהאד האיסלאמי פרסם תיעוד של החטוף אלכס טרופנוב

דו"צ: מסתמן - אמל"ח של חמאס גרם לשריפה במחנה העקורים ● כ-100 מחבלים חוסלו במבצע של אוגדה 99 בשכונת זייתון ● פלסטינים מתפנים ממערב רפיח: טנקים נצפו באזורים שעוד לא היו ●  במצרים משתיקים את תקרית הירי במעבר רפיח: "יש מבוכה גדולה" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות לשיגור 3 כטב"מים לעבר אילת • בצה"ל מאשרים: מטוס קרב יירט בהצלחה 2 כטב"מים לפני שחצו לשטח ישראל ● עדכונים בולטים

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: דוברות הרשות השופטת, שלומי יוסף

אחרי שעות ארוכות של חקירה: השופט בדימוס איתן אורנשטיין שוחרר בתנאים מגבילים

בלשי יחידת להב 433 הגיעו לבתיהם של נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בדימוס איתן אורנשטיין ויו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, ערכו חיפוש ועיכבו אותם לחקירה בחשד לשוחד, מרמה והפרת אמונים ● החקירה נפתחה בעקבות פרסום בכלי התקשורת לפני כחודשיים

ח''כ משה סולומון, הציונות הדתית / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

האם שיעורי העישון בישראל עולים או יורדים? תלוי בקבוצת הגיל

ח"כ משה סולומון טען כי גרף המעשנים כל שנה ושנה הולך וגדל, וכי גיל המעשנים הולך וקטן. בדקנו ● המשרוקית של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

הנגיד על האפשרות שיוטלו גזרות חדשות: "סביר שיידרשו צעדים נוספים מעבר להעלאת המע"מ ב-2025"

אחרי שבנק ישראל הותיר את הריבית על 4.5% בפעם השלישית ברציפות, פרופ' אמיר ירון דבק בתחזיות שמראות שבעוד שנה האינפלציה תתכנס ליעד ● על הקדמת העלאת המע"מ ל-2024: "ככל שיחול גידול בלתי צפוי בהוצאות הביטחוניות יש לשקול צעדים נוספים בתחום המיסוי או הקדמת צעדים מתוכננים"

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

"הסכנה ברורה": 130 כלכלנים בכירים במכתב חריף על מדיניות הממשלה

בכירי הכלכלנים בישראל פרסמו מכתב חריף, שבו הם טוענים כי נטל המילואים על האוכלוסייה העובדת והפטור מגיוס לחרדים מסכן את עצם קיום המדינה ● לדבריהם, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, רבים מהנושאים בנטל הכלכלי והביטחוני יעדיפו להגר מישראל, והמשכילים יהיו הראשונים לעזוב

השופט איתן אורנשטיין ועו''ד אפי נוה / צילום: שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

התזמון לא מקרי: הפצצה שהטילה יאח"ה במקביל לכנס הגדול באילת

המשטרה בחרה להוציא את דבר החקירה של איתן אורנשטיין ואפי נוה דווקא בעיצומו של כנס לשכת עורכי הדין השנתי, המקום בו נוה היה בעבר השליט הבלתי מעורער ● התיק לא יהיה חף מקשיים, אך יש לקוות שהאמת תצא לאור - על השיחות, על מה שהובטח וניתן ועל מה שעשו מקבלי ההחלטות באותה העת

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

אלפי שקלים לשעה ותיבת פנדורה: הכירו את השופט שנחקר בחשד לשוחד

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● הבוקר (ג') הוא נחקר בחשד לשוחד ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר-על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

נשיא ברזיל לואיז אינסיו דה סילבה / צילום: Shutterstock, Isaac Fontana

בפעם השנייה: ברזיל מעכבת עסקה עם חברה ביטחונית ישראלית

זרוע היבשה של צבא ברזיל יקים קבוצת חשיבה לשינוי מועדי האספקה של טילי נ"ט מתוצרת רפאל, כך לפי דיווח במדינה ● אין סיבה רשמית לצעד, אבל סביר מאוד שהוא נובע מההתנגדות של ברגיל למלחמת חרבות ברזל

ישי דוידי, מראשי קרן פימי / צילום: יונתן בלום

אפוד וקסדה ב־150 מיליון שקל: פימי במגעים לרכישת מחצית ממרעום דולפין

הקרן במו"מ לרכישת מחצית ממניות יצרנית הציוד הטקטי, שנהנית מביקוש גובר למוצריה מאז תחילת המלחמה בעזה, לפי שווי חברה של 250-300 מיליון שקל

משרדי מיתר, הרצוג ופישר, בכר, חן. לשכת עורכי הדין החריגה את הגדולים מההגבלות / צילומים: ZUZ יועצי נדל''ן, תמר מצפי

לשכת עוה"ד פרסמה הנחיות חדשות עם סוכריה למשרדים הגדולים

הנחיות חדשות שהוציאה לשכת עורכי הדין מגבילות את האופן שבו רשאים עורכי הדין להציג בפומבי את שלטי משרדיהם, אך החריגה רבי-קומות ● בתגובתה הבהירה הלשכה: "ניתן יהיה לחרוג מהגודל כדי להתאימו לגודל ולממדי הבניין"

בית מלון / אילוסטרציה: Shutterstock

חדשות טובות לנופשים: האתרים הבינלאומיים יחויבו לעמוד בדין הישראלי

בית המשפט העליון קבע כי הדין שיחול על תביעה נגד אתר "אגודה" - המציע בתי מלון בישראל ונמצא בבעלות חברה זרה - הוא הדין הישראלי, ולא הדין הסינגפורי כפי שנקבע בתנאי השימוש באתר

מימין: קורדל קרטר, סשה רויטמן דרטווה ודריוס ג'ונס / צילום: אורי יואלס

התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

בחודשים האחרונים פועלת התנועה למאבק באנטישמיות לגיוס גופים שונים לעמידה לצד ישראל ● במסגרת זו נערך אירוע מיוחד בת"א, לצד מהלך רחב יותר להקמת קבוצה בין–דתית של אנשי עסקים ● ישראל מתגייסת