גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אפילו מנכ"ל לופטהנזה לא מצא טיסה לסינגפור: "יש כאוס שמוביל לתסכול"

כמי שעומד בראש אחת מחברות התעופה הגדולות בעולם, קרסטן שפור מכיר היטב את הכאוס בענף, וכבר מכין את עצמו ל"הרבה התנצלויות שנידרש לתת הקיץ ללקוחות" ● בשיחה עם גלובס הוא קורא לממשלות להתערב בנושא העובדים, ומעריך שמחיר הדלק עוד לא הגיע לשיאו

קרסטן שפור. ''הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול'' / צילום: Associated Press, Matthias Schrader
קרסטן שפור. ''הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול'' / צילום: Associated Press, Matthias Schrader

לאחרונה הכריזה חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה על ביטול של 900 טיסות שתוכננו לחודש יולי, לנוכח העומסים בנמלי התעופה באירופה. "אנחנו מעדיפים לספוג הפסדים מאשר לאכזב נוסעים עם ביטולים של הרגע האחרון", אומר לגלובס מנכ"ל לופטהנזה, קרסטן שפור, שהשיחה עמו נערכה בקטאר במסגרת כנס AGM של ארגון יאט"א, המאגד את מנכ"לי חברות התעופה מכל העולם.

מזוודות נשכחות ועשרות אלפי עיכובים וביטולים: כאוס הטיסות העולמי מחריף
לא מחפשים את חוויית הטיסה: המילניאלז הגדילו את כוחן של חברות הלואו קוסט
● משבר הטייסים באל על: מה עושים אם טיסה התבטלה ומה יהיה בקיץ | שאלות ותשובות

"ההתאוששות בענף הגיעה מאוחר ממה שציפינו מראש, אבל בעוצמה שלא חזינו. עלינו מאפס למאה", אומר שפור. "בסוף השבוע האחרון 10,000 נוסעים שלנו נאלצו לספוג ביטולי טיסות. אומרים שאנחנו קורסים מעומס, אבל אילו תעשיות היו יכולות להתמודד עם מצב כזה? יתרה מכך, אנחנו מכירים בעובדה שהמראות שרואים כיום בנמלי תעופה בעולם ילכו ויחמירו. למעשה, אני מכין את עצמי להרבה התנצלויות שיידרשו מאיתנו הקיץ ללקוחות.

"הכאוס שאנחנו רואים מדי יום מוביל לתסכול", מודה שפור. "יש ביקוש עצום, ואנחנו יודעים שלא נוכל להיענות לו. כל כרטיס שנמכר משמח אותי, ואל מול ההגבלות וההכרח לבטל טיסות - הביקוש עדיין בשיא. למעשה, כמעט שאין מקומות על טיסות. אני עצמי ניסיתי למצוא טיסה לסינגפור, הכול היה סולד אאוט. טסתי ללונדון עם המשפחה, ובקושי מצאנו מקומות. לא זכור לי דבר כזה בענף. זו התאוששות מטורפת - לפני שנתיים המושבים היו ריקים, היום אין מושבים מספיקים לנוסעים".

מבחינת שפור, יש בכך גם צד חיובי "אחרי שעשו לענף התעופה Flight Shaming (בכל הנוגע לזיהום הסביבתי, מר"ח), ואחרי שאמרו שהענף לא יחזור לעצמו - אנחנו רואים את הכמויות העצומות של הנוסעים. דיברו על זה שזום יחליף פגישות עסקיות ושהענף יתקשה להתאושש, אבל הביקוש מלמד אחרת, גם בסגמנט העסקי. אמנם עוד לא חזרנו למספרים של לפני המגפה, אבל אנחנו בדרך".

30 אירו בשעה

שפור הצטרף ללופטהנזה ב-1994, התקדם בסולם התפקידים וכעבור 20 שנה הפך למנכ"ל. הוא אחראי על כ-105 אלף עובדים, וב-2021 עמדה עלות שכרו על כ-2.55 מיליון אירו בשנה. בשיחה עמו הוא התייחס לבעיית כוח האדם בענף.

"הבעיה החמורה היום היא מחסור בעובדי הצווארון הכחול - ולמעשה, זו בעיה שלא נעצרת בתעופה. זה במלונות, זה במסעדות ובכל ענף שנשען על עובדים אלה. הפתרון יכול לבוא מכיוון של מהגרים. בגרמניה, למשל, מהגר שרוצה לעבוד נדרש להציג אישור לכך שבעבודה שהוא מכוון אליה לא יועסק עובד גרמני. זה אישור שחייב לחלוף מהעולם, והוא לא רלוונטי כיום.

"מה שרואים עכשיו זה קצה הקרחון. אוכלוסיית עובדי הצווארון הכחול הולכת ונעלמת, והפוליטיקאים חייבים להכיר בכך שיש בעיה חמורה. זו בעיה שלא משבשת רק ענף מסוים, אלא את כל המשק".

בתשובה לשאלה מדוע המחסור בכוח האדם לא נפתר באמצעות העלאת שכר לעובדים, אומר שפור כי "אנחנו מציעים תנאים טובים. עובדי ביטחון בגרמניה יכולים להגיע לשכר של 30 אירו לשעה, לאחר הכשרה של 6 שבועות. סבלי מזוודות מרוויחים הרבה מעל שכר מינימום, אבל עובדים בסגמנט הזה פשוט נעלמו.

"מצד שני, לא מדובר במשחק סכום אפס שנעצר באירופה. התשתיות היום יקרות יותר עם העלאת המסים, הדלק יקר והשכר לעובדים עלה. אם אנחנו רוצים להמשיך להתחרות באירופה ומחוצה לה, ממשלות חייבות להתערב בתחום התעסוקה. העולם הוא כפר גלובלי, ולא כקלישאה, והן צריכות לשנות תפיסה כדי שלדורות הבאים יהיה קל יותר עסקית וחברתית".

בתשובה לשאלת גלובס לגבי המשמעות המעשית עבור הנוסעים, כלומר כמה נשלם יותר הקיץ, השיב שפור כי "מי שכבר הזמין טיסה עשה בחוכמה, משום שהוא כבר שילם מחיר אחר. אין ספק שהביקוש, העלויות של התשתיות והדלק דוחפים את המחירים מעלה. אגב, להערכתי הדלק עוד לא הגיע לשיאו".

אופטימיות גלובלית

ברבעון הראשון של השנה הפעילה קבוצת לופטהנזה 135 אלף טיסות (כולל מטען), ובהן כ-13 מיליון נוסעים, כלומר תפוסה ממוצעת של 65%. למרות זאת אומר שפור כי "יש אופטימיות גלובלית. נוסעים שבוטלה להם הטיסה לאחרונה אולי לא יסכימו איתי, אבל בראייה לטווח הרחוק אנחנו במקום טוב. הגענו למצב שבו יצרניות המטוסים לא מסוגלות לעמוד בקצב של הביקוש, ואנחנו שואפים להגדיל את הצי שלנו גם בטיסות ליפן שנפתחה ממש לאחרונה, וגם להיערך לכך שמתישהו סין תיפתח".

כחלק מההיערכות, לופטהנזה שוקלת להשמיש את צי ה-A380 שלה, שנחשב יקר להפעלה. "תהליך הכשרת המטוסים יקח תשעה חודשים, אז ריאלית במידה וזה יקרה, אנחנו מכוונים לקיץ 2023", מציין שפור. החברה גם צפויה להשמיש או להצטייד במטוסי 777ER רחבי גוף, שגם הם נחשבים יקרים להפעלה.

"אני לא יכול לבטל טיסה ולהגיד לנוסעים ‘תסתדרו’, אני חייב למצוא להם פתרון", אומר שפור. "כקבוצה, יש לנו גמישות גדולה יותר, אבל גם בטיסה חלופית קשה לי למצוא מושב לנוסעים שביטלתי להם טיסה, פשוט כי הכול מלא. לביטולי הטיסות יש השלכות, והעיקרית שבהן היא הסיכון לאבד סלוטים (מועדי המראות). יש לנו סלוטים שאנחנו מחזיקים עשרות שנים, ולא נוכל לוותר עליהם".

לשאלת גלובס על ההשלכות הכספיות של ביטולי הטיסות אמר שפור כי "זה עניין יקר לבטל טיסה, אבל לבאס נוסעים זה יקר יותר. המטרה היא למצוא איזון בין שני הדברים. בסוף גם יש גבול לכמות הטיסות שאפשר למחוק מהלו"ז, ומדובר בטיסות שכבר מכרנו אליהן כרטיסים".

התרחשות אחרת שמטרידה את שפור היא הלחימה באוקראינה. "המרחב האווירי של רוסיה לא ייפתח בקרוב, ואנחנו ממשיכים להאריך את הטיסות במסלולים עוקפים. מתי זה יחזור לקדמותו? יום אחד, אבל אני לא האיש שיוכל לדעת מתי".

הזרועות של לופטהנזה: בראסלס לא רווחית, ITA על הכוונת

קבוצת לופטהנזה כוללת ארבע חברות תעופה אירופיות נוספות, ולצד המחסור בעובדים היא מתמודדת גם עם שביתות. כך, למשל, לאחרונה התמודדה החברה עם שביתת עובדים שנטרלה את הפעילות של בראסלס איירליינס בנמל התעופה בבריסל למשך ימים שלמים.

"עובדים הגיעו לנקודת רתיחה בקורונה, הם לא קיבלו שכר מספק, רבים איבדו את מקום עבודתם ואחרים נוכחו בשבריריות של התעשייה", אומר שפור. "שביתות זה לא משהו שאנחנו שולטים בו או מחליטים לגביו, אבל זה גם לא משהו שיכול לקרות באירופה מהרגע להרגע, וגם בתוך שביתה העובדים מחויבים לשירות מינימלי. אני מקווה שהדיאלוג יצליח, והתהליך יהיה מהיר".

לדברי שפור, עד כה הקבוצה לא נהנתה מרווחיות של החברה הבלגית. "בינתיים הכסף זורם מגרמניה לבלגיה, ולא להיפך. אלמלא הקורונה, בראסלס הייתה רווחית כבר. זה יקרה".

התוכניות העתידיות של לופטהנזה כוללות גם השתלטות על חברת התעופה האיטלקית ITA (שקמה לאחר סגירת אליטליה), בשיתוף חברת הקרוזים MSC. "התהליך מתמהמה מצד הרשויות באיטליה, וזה חבל. אנחנו סבורים ש-ITA לבדה תתקשה להתרומם, ואנחנו משוכנעים שאנחנו השותף המתאים ביותר עבורה".

ת"ז קרסטן שפור

אישי: בן 55, נשוי ואב לשתי בנות, גר במינכן.
מסלול קריירה: בעל תואר ראשון בהנדסה תעשייתית מהמכון הטכנולוגי של קרלסרוהה, לאחר מכן עבר הסמכה כטייס. הצטרף ללופטהנזה ב-1994, וכשנה לאחר מכן מונה כעוזר למנכ"ל. ב-2007 מונה למנהל חטיבת הקארגו, ומאז 2014 עומד בראש החברה.
עוד משהו: ב-2014 הוזמן לבית הלבן על ידי הנשיא אובמה, במסגרת מפגש עם מנהיגים עסקיים מכל העולם.

ת"ז: לופטהנזה

תחום עיסוק: חברת תעופה
היסטוריה: החברה הוקמה בגרמניה ב-1953, והיא כוללת את החברות לופטהנזה, סוויס, אוסטריאן איירליינס, בראסלס איירליינס ויורוווינגס.
נתונים: החברה מעסיקה כ-105 אלף עובדים, ויש לה כ-710 מטוסים. ההכנסות ברבעון הראשון של 2022 עמדו על 5.36 מיליארד אירו, עלייה של 109% ביחס לרבעון אשתקד. ההפסד הנקי הסתכם ב-584 מיליון אירו, צמצום של ההפסד ב-44% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

***גילוי מלא: הכותבת היא אורחת של ארגון התעופה העולמי יאט"א בכנס שנערך בקטאר. 

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי