גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בטוקיו נפתח בית קפה שמטיל קנסות על הלקוחות. למה הם ממשיכים לבוא?

אל בית הקפה הטרנדי בטוקיו זורמים יוצרי תוכן, סופרים וסטודנטים - אבל לא רק בשביל לשתות תה מול הלפטופ ● בזמן מוגבל, תחת השגחתו הצמודה של בעל המקום, חותרים הלקוחות לעבר היעד הנשגב שהציבו לעצמם, ומי שלא עומד בו - נאלץ לשלם קנס של עשרות דולרים ● "אולי זו האווירה, אולי בגלל שאני משלם, אבל אני מתיישב ומיד מתחיל להקליד"

כל לקוח קובע דדליין ובוחר את היקף ההשגחה. טופס הרשמה יומי בבית הקפה / צילום: Reuters, Kim Kyung-Hoon
כל לקוח קובע דדליין ובוחר את היקף ההשגחה. טופס הרשמה יומי בבית הקפה / צילום: Reuters, Kim Kyung-Hoon


הכתבה הוקלטה בספרייה המרכזית לעוורים ולבעלי לקויות קריאה

 

בבית-קפה לכתיבה Manuscript בטוקיו, יושבים מרצונם החופשי אנשים בוגרים שיש להם דדליין שהם מתקשים לעמוד בו, ומנסים לשחרר את מחסום הכתיבה בעזרת פיקוח הדוק מצד בעל המקום.

הכירו את בית הקפה שיקנוס אתכם אם לא תעמדו בדדליין / צילום: Reuters, Kim Kyung-Hoon

טקויה קוואי, הבעלים של הקפה, מנחה את לקוחותיו להגדיר שעה לסיום המטלה ואם יש צורך, גם דוחק בהם להתקדם. ומה קורה כשהם לא עומדים בדדליין? אם הם לא מגיעים אליו עד השעה בה הם עוזבים את המקום, הם צריכים לשלם קנס בסכום המקביל ל־22 דולר. "זו שיטה שמבוססת על כבוד", אומר קוואי, "אבל נראה שהיא עובדת לא רע. הלקוחות מסתכלים זה על זה ורואים שהם נמצאים תחת אותה רמת לחץ, וכך, ביחד, הם בסופו של דבר עובדים קשה".

סטודנטים עם מטלות הגשה, מאיירי קומיקס, סופרים ועובדים שחייבים להשלים את המצגת - כולם כבר זורמים לבית הקפה, שנפתח באפריל באחת השכונות הטרנדיות של טוקיו.

2 דולר לשעת השגחה

ג'ו סאסנומה, עורך דין בחברה טכנולוגית, קיבל הוראה מהמו"ל שלו להשלים ספר משפטי עד סוף השנה. אבל לרוע המזל, המילים שיסבירו התחייבויות חוזיות של ספקי מחשוב ענן לא זרמו למקלדת שלו בקלות. אז סאסנומה הגיע לבית הקפה.

במקום יש 10 כיסאות, והשהות עולה 2 דולר לשעה - או 4 וחצי דולר אם מבקשים מושב פרימיום, שצופה אל קיר לבן לגמרי.

את הספר סאסנומה החל לכתוב עוד בשנה שעברה, כשהיה ספון בדירתו. כשהתמרמר על התקיעות לחברו לשחמט, זה האחרון המליץ לו לנסות את בית הקפה. סאסנומה הגיע יום אחד בתחילת מאי ושילם על סשן של ארבע שעות. היעד שהגדיר בפני קוואי היה לכתוב שלושה עמודים. כבר בניסיון הראשון שלו, העו"ד יצא מהמקום כמנצח. מאז חזר כמה פעמים, ובכל אחת מהן כבר הצליח לכתוב ארבעה עמודים. "אולי זו האווירה, אולי בגלל שאני משלם, אבל אני מתיישב ומיד מתחיל להקליד", הוא אומר.

הצורך לעמוד בדדליין הוא כמובן אתגר אוניברסלי, אבל הדרך המסוימת שמציע בית הקפה קשורה לתרבות הכתיבה והבחינה ביפן. כבר בבית הספר היסודי מתכוננים התלמידים למבחני הכניסה לחטיבות הביניים הנחשבות. הבחינות האלו שמות דגש על שינון עובדות, ותלמידים הנוטים לדחיינות נזקקים לעזרה של הורה או מורה פרטי כדי להתמיד במלאכת השינון. יש גם מי שהולכים ללמוד בספריות ציבוריות, שם השקט הכפוי והסביבה השקדנית מכניסים לאווירה.

קיוקו אוטגקי הגיעה לבית הקפה כדי לעבוד על חוברת הדרכה של מושגים דיגיטליים עבור פקידי ממשל. היא מספרת שהטכניקה במקום מזכירה לה את הילדות. "זה נוח", היא אומרת, "זה מרגיש כמו בבית, כשיכולת להיעזר במישהו שמשגיח על שיעורי הבית שלך".

גם באקדמיה רואים במודל של בית הקפה השראה. אחד המרצים באוניברסיטת טאישו שלח את תלמידיו לשם על מנת שיבינו מה זה אומר לעבוד תחת לחץ. כשהתבוננה בלקוחות, מספרת הסטודנטית סוזונו סאיטו, הבינה שגם אחרי הבחינות באוניברסיטה, "תמיד יהיה לנו לחץ, גם כשנהיה מבוגרים".

התנאים ליצירת נובל

בית הקפה Manuscript לא לגמרי המציא את השיטה. כמה מהסופרים הגדולים של יפן כבר גילו שהם עובדים הכי טוב במקום שבו השטרות שלהם נערמים ככל שהם מתעכבים. הם היו נוהגים ללכת לריוקאן - פונדק דרכים יפני מסורתי, שם נשענו על עזרה מעובדי המקום.

הסופר היפני יאסונרי קוובטה, שנפטר ב־1972, אף זכה בנובל על יצירות שכתב בריוקאן. החדרנית בפונדק בו נהג קוובאטה לשהות תיארה בספר זיכרונות שהוציאה איך הייתה מנסה ליצור בדיוק את התנאים הרצויים עבור כל סשן כתיבה שלו, שארך לילות שלמים. היא הייתה מכינה פחמים באח שיספיקו עד הבוקר, ותרמוס מים חמים ליד קומקום מלא בעלי תה.

בית הקפה של קוואי הוא מעין גרסה של ריוקאן לשנת 2022. הלקוחות יכולים לבחור בין שלוש רמות פיקוח. בראשונה, שקוובטה כנראה היה חש בה בנוח, הוא פשוט מניח לכותבים לשבת לבדם כשלצידם קומקום קפה או תה. במסגרת רמת ההתערבות הבינונית, הוא ניגש ללקוחות כל שעה ומציע להם בלחש חטיף, כמו סוכריה בעטיפה, פריכיות אורז או עוגיות. הרמה המחמירה דומה לישיבה באולם מבחנים תחת עינו של בוחן, מסביר קוואי: "זה ממש כמו לעשות מבחן. אני עומד מאחוריהם ומתבונן".

אוטגקי, שיש לה ערוץ ראיונות ביוטיוב, מספרת ששקלה להתארח בפונדק כדי לכתוב, אבל נשארה לבסוף בעיר בגלל המגפה. לדבריה, היא מעדיפה את בית הקפה על פני חללי עבודה משותפים כי אין בו מוזיקה, יש פחות אנשים, והיא אוהבת את הרעש ממחלף הכביש המהיר הסמוך למקום: "אנשים פשוט כותבים עם הרעש הלבן מהרחוב".

חבילת נופש בחדר סגור

קוואי ושני שותפיו לבית הקפה לא עושים כסף גדול מאירוח הכותבים. החלל משמש גם לעסק רווחי יותר של הפקת סרטונים ליוטיוב ואתרים אחרים. עם זאת, הם רואים פוטנציאל בזכיינות על הרעיון, ומתכננים לפתוח סטודיו כתיבה נוסף ברובע הפיננסי של טוקיו. בעיני רוחם, קבוצות של בנקאים יעבדו שם יחד על דו"חות או מצגות.

לבית הקפה יש גם מתחרים. בעיר המעיינות החמים יוגאוורה, השוכנת מדרום לטוקיו, ישנו ריוקאן המציע חבילות השגחה לכותבים, החל מ־130 דולר ללילה כולל שלוש ארוחות פשוטות. בעת ביצוע הצ'ק־אין, האורחים נדרשים לחתום שהם מאשרים התערבות בזמנם, ומציינים כל כמה זמן הם זקוקים לדחיפה. תוכנית אחרת מיועדת לקוראים שרוצים להשלים ספרים שנערמו על המדף. מנהל הריוקאן מספר שלקוחותיו הן לרוב נשים בשנות ה־20 וה־30 שעוסקות בפרויקטים מקצועיים או יצירתיים.

במקביל, חברת הפקות מטוקיו חברה למספר ריוקאנים ויחד הם מספקים שירות שנועד לאנשי ספרות, או לפחות למי שרוצים להעמיד פנים שהם כאלה. כשהם מחקים את התנאים שמו"לים כופים על סופרים אמיתיים שלא עמדו בדדליין, הפונדקים הללו סוגרים את האורחים בחדרים ואנשי הצוות מתקשרים מדי פעם לבדוק את התקדמותם. מייסדת החברה טומוקו קאיזו מציינת שעד כה היו להם יותר מ־300 לקוחות, ושהעסק עוזר למלא חדרים ריקים בזמן הקורונה.

בחזרה לבית הקפה Manuscript, שם עורך הדין סאסנומה מרגיש לחוץ במיוחד. בביקור האחרון שלו בבית הקפה החל לעבוד על פרק קשה במיוחד. הוא קיווה לכתוב שני עמודים, וכשנותרה רק חצי שעה לזמן שהוקצב לו, חתר במהירות לעבר היעד: "אני יכול לומר לעצמי שלפחות השגתי משהו היום", סיכם. 

מיהו אינדה השתתף בהכנת הכתבה

עוד כתבות

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

הותר לפרסום: שני חיילים נהרגו מפגיעת כטב"ם במטולה

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • אחרי הודעת חמאס, צה"ל החל בפעילות ממוקדת במזרח רפיח • לשכת רה"מ: ממשיכים במקביל גם במו"מ • גורם אמריקני: יש לממשל חששות לגבי מבצע גדול ברפיח, אך לא נראה שזה מה שקורה בשלב זה • התרעות בעוטף עזה: 6 רקטות נורו לשדרות, שברי יירוט נפלו בחצר בית; צה"ל תקף את מרחב השיגור • כל העדכונים 

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מיטב, הראל, מור, כלל ומנורה מבטחים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, רמי זרנגר, סיון פרג', יעל צור, ענבל מרמרי, טל שחר

אלטשולר שחם מביע אי אמון בשוק המניות הישראלי. מה האסטרטגיה של המתחרים?

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"