גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בעלות של חצי מיליארד שקל: זו התוכנית הממשלתית לחלופה לרכב הפרטי

התוכנית הממשלתית לפתרונות חלופיים לרכב הפרטי תובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב ● בין הבשורות בתוכנית: הכשרה מיידית של 120 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים, ביניהם נתיב לאורך כביש 1, הארכת הנתיב באיילון צפון ומקטעים מכביש 4 ● סך הכל עלות התוכנית 554 מיליון שקל, בפריסה עד לשנת 2026

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

שרת התחבורה מרב מיכאלי הציגה הבוקר (ה') את התוכנית הממשלתית לפתרונות חלופיים לרכב הפרטי שתובא לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב. מטרת התוכנית, שנקראת "תוכנית המיליון", היא להוריד מיליון נסיעות ברכב הפרטי מהכביש בתוך שנה.

התוכנית מבוססת ברובה על תוכניות ותקציבים שכבר הוקצו אך יש בה גם כמה בשורות.

70 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים עד סוף השנה

הבשורה המשמעותית ביותר היא הכשרתם של 120 ק"מ של נתיבי העדפה לאוטובוסים באופן מיידי - כלומר על בסיס תשתית הכבישים הקיימת. בשלב הראשון יוכשרו 70 מהם עד לסוף השנה הנוכחית ו-50 ק"מ נוספים בהמשך. עלות ההקמה של נתיבי ההעדפה הללו היא 150 מיליון שקלים. מדובר על נת"צים ועל נר"תים (כמו נתיב פלוס - שהאכיפה בו כמעט ולא קיימת) שיוקמו בכבישים עירוניים ובינעירוניים. ככל הנראה, בשלב הראשון ייצבע נתיב לטובת תחבורה ציבורית לאורך כביש 1, יתכן שיוארך הנתיב הקיים בנתיבי איילון צפון עד למחלף השלום ומקטעים מכביש 4.

ואולם, כבר בתוכנית העבודה שפרסם המשרד בחודש מרץ האחרון כלל יעד להכשרת 74 ק"מ של נתצים עד לסוף השנה - בהתאם ליעדי התוכנית הממשלתית שהוצגה היום. האתגר הגדול בהקמת נת"צים הוא להקימם לא רק היכן שקל, אלא גם היכן שצריך וכמובן להוכיח יכולות ביצוע של המשרד כשאלו מוטלות בספק, וכן מול הרשויות המקומיות שיעדיפו שלא לבטל נתיבי נסיעה טרם מערכת הבחירות שצפויה גם לראשי הערים בסוף השנה הבאה.

למרות האכיפה שלא הוכיחה את עצמה בנתיב פלוס, התוכנית מוסיפה תקציב למשטרת התנועה להפעלת יחידת האופנועים. פתרון ביניים עד שהמשרד יקים את יחידת האכיפה בנת"צים בכבישים הבינעירוניים, לאחר שכוונתו להפעיל אותה גם בכבישים העירוניים נבלמה בדיוני ועדת הכלכלה במסגרת חוק ההסדרים, החל מ-30 ביוני 2023. סיכום נוסף שהופיע כבר בחודש אוגוסט שעבר בין משרד האוצר לתחבורה ממוחזר אל תוך התוכנית והוא פיילוט באמצעות מצלמות אכיפה שיותקנו בתוך האוטובוסים, בדומה לאופן שבו פועל מיזם שומרי הדרך. רק שעתה מחויב ראש הרשות לתחבורה ציבורית לבדוק את ההיתכנות של המהלך מול חברות האוטובוסים בתוך 30 יום.

בנוסף להקמת נת"צים מידיים והגברת האכיפה, ניתנת גם תוספת תקציב של 200 מיליון שקל בפריסה לחמש שנים להגברת תדירות האוטובוסים באותם נת"צים מידיים שיפתחו.

בנוסף התוכנית כוללת צעדים לצמצום הביקוש לנסיעות יומיות ברכב הפרטי. במסגרת התוכנית, שר האוצר יקדם מתווה לשינוי רכיבי השכר שלהם זכאים עובדי המדינה והמגזר הציבורי ולשינוי תנאי הזכאות. לדברי מיכאלי, צעד זה נועד להבטיח החזר הוצאות על החזקת רכב גם מבלי שיש צורך להוכיח בעלות על רכב. לפי מיכאלי, הדבר נעשה בהסכמה מול ההסתדרות והנציבות, אך הצעד ידרוש חקיקה שלא בטוח שניתן להעבירה כעת.

בנוסף, סעיף מעניין שמתחבא בתוכנית מדבר על תזכיר חוק (שאף לגבי יכולת חקיקתו קיימת אי ודאות) ולפיה תקודם תוכנית לתמחור הטבת הזכות לחניה והפנמת עלותה על ידי העובד, ומנגד, מתן הטבות במס ובסבסוד של אמצעי הגעה שאינם מוסיפים לגודש בכבישים. הרציונל הוא שינוי הדין החל לגבי מיסוי הכנסותיהם של עובדים שכירים מחייב את המעסיק לזקוף כל הטבה שוות כסף כחלק משכר הברוטו שלהם. דין זה לא חל כיום על הקצאת חנייה על ידי המעסיק. עוד ע"פ התוכנית, יגובש מתווה שיאפשר לעובדי מדינה לעבוד מחללי עבודה אזוריים שיחסכו את הצורך בהגעה למשרדים. בתוך 120 יום יגבשו שרות התחבורה והפנים תוכנית לחלוקת הערים מעל 40,000 תושבים לאזורי חניה - צעד שכבר הופיע בחוק ההסדרים.

עלות התוכנית: 554 מיליון שקל

רשות שוק ההון תשנה את רשימת המשתנים המשפיעים על עלות הביטוחים כך שהיא תתחשב גם בנסועה (קילומטראז') שביצע בעל הרכב. המחיר המקסימלי של 2 שקל לק"מ בנסיעה שיתופית יוכפל כדי להגדיל את הכדאיות שבנסיעות כאלה וכך להגדיל את השימוש באפליקציות המאפשרות נסיעות שיתופיות.

חלק נוסף של התוכנית כולל האצת פרויקטי תשתית באמצעות הקדמה תזרימית של 83 מיליון שקל. במונחי תשתיות מדובר בסכום זעום, אך לפי התוכנית הוא יסיע בהאצת פרויקט החשמול של הרכבת, כך ששירות הלילה וסופי השבוע יוכל לחזור מוקדם יותר מהמתוכנן. כמו כן יוקמו צוותי עבודה שיגבשו מתווים להאצת אישורי התוכניות יחד עם מנהל התכנוןולהתאים את שימושי הקרקע לתוכניות התחבורה.

בנוסף, יוקם צוות לטיפול במחסור בנהגים אך אין בסמכות הצוות לחייב את הממשלה בהוצאות תקציביות, כשברור שחלק מהמשבר נוגע בשכר הנהגים. לפי מיכאלי, משרד התחבורה הצליח להשיג תקציב מסוים לשיפור זמני בשכר הנהגים עד שיהיה תקציב מדינה חדש, אך על פי ההערכות הוא לא יצליח להעלות דרמטית את השכר.

כן יוקם אתר אינטרנט חדש למתן מידע על קווי התחבורה הציבורית, וסעיף תמוה בתוכנית מייעד 300 מיליון שקלים לפיילוטים בתחום הטכנולוגיה - הסכום הגבוה ביותר שמתוקצב בתוכנית ויפרס עד לשנת 2026 כשיעילות צעד זה כלל לא ברור.

בתוכנית עלתה אפשרות להרחיב את ניסוי "דרך ערך", הנותן מענקים עד 2000 שקל בשנה למי שלא נוסע בשעות העומס. לפי התוכנית, פרויקט זה יכול להחליף את מס הבלו לחלוטין, באופן שישקף את עלויות זיהום האוויר והגודש ועל רקע הצפי לירידה בתקבולי מס הבלו בשל המעבר לרכבים חשמליים. "מס כזה יעלה את מחיר הנסיעה במרכזי המטרופולינים ויקטין את מחיר הנסיעה בפריפריה. לפיכך, מוצע שדיווח השרים לוועדת הכספים של הכנסת, אחת לשנה, יסתמך בכל הקשור להתפתחות הטכנולוגית והניטור הרציף, בין היתר, על האמצעים הטכנולוגיים במיזם 'דרך ערך'. עוד מוצע כי גם בחינת יישום מודל תעריפי שיווי משקל וכדאיותו תתבסס על הממצאים והתובנות שגובשו עד היום במסגרת המיזם", נכתב.

אין לוחות זמנים, אבל מיכאלי אופטימית

סך הכל עלות התוכנית 554 מיליון שקל בפריסה עד לשנת 2026 וכולה ממקורותיהם הקיימים של משרדי הממשלה.

מיכאלי הצהירה שיישומה של התוכנית יעבור בקלות לנוכח העובדה שהחלטת הממשלה תתן תוקף לצעדים ולנוכח העובדה שהתקציב כבר קיים במקורותיהם של משרדי הממשלה. ואולם, היא לא פירטה לוחות זמנים ומפות לביצוע הנת"צים הטקטיים, וכל שינוי במודל השכר של עובדי המדינה ושל המועסקים במשק יחייב שינויי חקיקה ודיונים מול ההסתדרות - צעדים שממשלת מעבר תתקשה לבצע.

בנוסף, חלקים מהתוכנית כבר הופיעו בתוכניות עבודת הממשלה, בסיכום התקציבי מול משרד האוצר ובחוק ההסדרים. מנגד - במשרד התחבורה טוענים כי איגום הצעדים השונים לכדי תוכנית אחת יוכל להוביל בתוך שנה להפחתה של 5% בפיצול הנסיעות, כיום 85% מהנסיעות מבוצעות באמצעות הרכב הפרטי ומטרת התוכנית להורידן ל-80%.

עוד כתבות

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן, אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"הבורסה בת"א אטרקטיבית": מנהל ההשקעות שבעד קמעונאות וביטחון

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

״חזירות״: הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

השכירויות שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיעות לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

פתיחה ירוקה בתל אביב; מדד הבנקים עולה ב-1.5%, אודיוקודס צוללת ב-15%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% ● השקל התחזק מול הדולר, 3.72 שקלים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" ● עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ב-5%

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"