גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרוס-אובר של פולקסווגן למשפחות גדולות: המחיר אטרקטיבי, העיצוב מינימליסטי

העיצוב של הטיגואן אולספייס הוא אמנם מינימליסטי, אך מציע ביצועים מרשימים, נהיגה נעימה ותא נוסעים שימושי • הבונוס: המחיר הנמוך ביחס למקבילו, קודיאק של סקודה

טיגואן אולספייס של פולקסווגן / צילום: יח''צ
טיגואן אולספייס של פולקסווגן / צילום: יח''צ

חודש יוני היה חודש סוער עבור תעשיית הרכב האירופאית. בתחילת החודש אישר הפרלמנט האירופי תוכנית ארוכת טווח לאסור על מכירת כלי רכב עם מנועי בנזין ודיזל באיחוד החל משנת 2035, ולהפחית עד לאותו מועד את הפליטה הממוצעת המותרת של דגמי הרכב.

ההחלטה כבר יצרה מחלוקות בתעשייה ומעלה את המתח בין היצרנים ובין הממשלות. מצד אחד, ניצב מחנה רחב של מתנגדים, שכולל בין השאר את הממשלות של צרפת, גרמניה ואיטליה ויצרני ענק כמו סטלנטיס וקבוצת רנו, שטוענים שההחלטה אינה ניתנת ליישום בלוח הזמנים המתוכנן. לדבריהם, היא תביא לפיטורים המוניים ותגרום להתייקרות חדה במחירי המכוניות, שתמחק מהמפה את פלחי השוק העממיים. ממשלת גרמניה אף הכריזה שלא תאמץ את התוכנית.

מן הצד השני, המחנה שתומך בהחלטה כולל גופים פוליטיים "ירוקים" ולא מעט יצרניות רכב ומשאיות, שאחת מהן היא קבוצת פולקסווגן. החברה הגרמנית אף פרסמה הצהרת תמיכה נלהבת בהחלטה - בניגוד לדעת הממשלה. "היעד של איסור רכבי הבנזין ב-2035 הוא בר השגה", נכתב בהודעה של פולקסווגן. "המעבר לרכב חשמלי הוא בלתי נמנע. זוהי הדרך ההגיונית היחידה מבחינה אקולוגית, טכנולוגית וכלכלית להחליף את מנועי הבעירה הפנימית במהירות".

ציניקנים יטענו שפולקסווגן מנסה לטהר את תדמיתה הסביבתית בעקבות פרשת דיזלגייט, בה הואשמו בכירי החברה במניפולציה בשוק בקשר לשערוריית פליטת הדיזל שפרצה בשנת 2015. אחרים יגידו שהתוכנית של האיחוד האירופי צפויה להגדיל בעשור הקרוב את היתרון התחרותי של פולקסווגן, שנחשבת לאחת המובילות העולמיות במעבר לרכב חשמלי.

 

כך או כך, מה שבטוח הוא שלפחות בשנים הקרובות חלק גדול מרווחי החברה ימשיכו להגיע ממכירת דגמי בנזין קלאסיים, שהסוללה היחידה שאי פעם תותקן בהם היא מצבר ההתנעה. אחד מהם הוא הטיגואן אולספייס, שנחת בישראל בתחילת השנה כשעל הכוונת שלו נמצא פלח "המשפחות הגדולות".

עיצוב שקט ונעים

מבחינה חיצונית, טיגואן מייצג נאמנה את הסגנון השמרני והמינימליסטי של פולקסווגן. לרכב יש חרטום רחב וידידותי לעין עם גריל רחב ופנסי הייטק מעוצבים, תא מנוע שמציג זוויות חסונות ופגוש עמוק. פרופיל הצד מזכיר סטיישן מורחבת עם גג ישר וחלונות צד זוויתיים, ואילו עיצוב הזנב דומה לכל רכב פולקסווגן האצ’בק מדור האחרון. כל זאת בנוסף לקווים הישרים של המרכב, שמדגישים את הממדים הנכבדים ומסייעים לו להיראות כמו SUV יוקרתי ולא כמו רכב שרק "מוביל נוסעים", אך העיצוב שקט ונחבא ברקע.

הממדים מבחוץ חושפים מרחב מרשים ושימושי מבפנים. המושבים הקדמיים מתאימים לבעלי מידות גדולות, הישיבה די גבוהה מעל הכביש ויש מספיק מרחב לראש. שורת המושבים השנייה תוכננה עבור שני מבוגרים פלוס נספח רזה ביניהם, אך כפיצוי מקבלים מושב אחורי זוגי בשורה השלישית שמספיק לשני מבוגרים. מנגד, מרחב הרגליים בשורה השלישית תלוי בנדיבות ליבם של היושבים בשורה השנייה. אם אלה מחליטים להסיט את המושב שלהם לאחור עד סוף המסילה, הישיבה מאחור הופכת להיות פחות נוחה. גם הגישה למושבים בשורה השלישית והיציאה מהם דורשות לא מעט גמישות למרות דלתות הצד הגדולות.

נסיעה עם חמישה נוסעים מפנה מאחור חלל עצום של 760 ליטר, וקיפול שתי השורות האחוריות יאפשר להשתמש ברכב כמוביל מטענים מסחרי.

עמדת הפיקוד שמרנית וטיפוסית למותג עם לוח מחוונים דיגיטלי ודי שימושי ומסך מולטימדיה גדול עם תפריטי מגע. איכות הייצור והגימור מרשימה, כמקובל במותג, עם בידוד רעשים מצוין. כל זאת בנוסף לאבזור התקני והמקיף מאוד בדגם השני ליטר הבכיר, שמספק את תחושת הפרמיום הנדרשת - כולל גג פנורמי, מערכת בטיחות עתירת פונקציות ועוד.

ביצועים נמרצים

הטיגואן אולספייס מגיע לישראל עם שני מנועים - מנוע שני ליטר טורבו, שכבר כמעט לא מוצע באירופה, ומנוע ה-1.5 ליטר טורבו המוכר של קבוצת פולקסווגן, שמייצר 150 כ"ס. המנוע הגדול יותר משודך להנעה כפולה והוא מציע ביצועים נמרצים ומעודנים בכל מצבי התכנות. המנוע מצטיין בשיוט בין עירוני מהיר, אם כי בתאוצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות הוא לא יאכזב גם את אלו שחובבים יציאה אגרסיבית מרמזור.

אחיו הקטן יותר, שאותו לקחנו לסיבוב קצר, מציע ביצועים מאוזנים ונעימים בזכות משקל נמוך יותר בכ-150 קילו מגרסת השני ליטר. עם זאת, מצב ברירת המחדל שלו קצת עצל וכדי להפיק ממנו את המירב צריך להיצמד למצב התכנות הספורטיבי ולהשתמש לא מעט בקיק דאון. יתרון נוסף של המנוע הוא צריכת דלק ריאלית של כ-12 ק"מ לליטר, בעוד שאחיו יפיק בתנאי אמת לא הרבה יותר מ-9 ק"מ לליטר.

על הכביש הטיגואן אולספייס משדרת את התחושה "הגרמנית" המוכרת של קבוצת פולקסווגן. ההיגוי מאוזן, נעים, מדויק ומספיק לנהיגה מהירה על כבישים מתפתלים. היציבות הכיוונית מרשימה, אחיזת הכביש של מערכת ההנעה הכפולה בגרסה הבכירה גבוהה מאוד וזוויות הגלגול מתונות.

בגרסת ה-1.5 הקלה יותר, שמצוידת בהנעה קדמית, הנהג יאלץ "להילחם" בהגה בעת האצה חזקה וקרוב לוודאי שהיא תהיה קצת יותר מאתגרת על כבישים רטובים. אמנם היא מרגישה קלילה יותר בפניות הדוקות ובולמי הזעזועים שלה מעט יותר רכים, אך גם דגם השני ליטר עם החישוקים הגדולים, סופג מהמורות בצורה מכובדת יותר.

תמחור אגרסיבי לטובה

המחיר של טיגואן אולספייס בגרסת השני ליטר כפולת ההנעה מתחיל בכ-233 אלף שקל לדגם מאובזר בהחלט, ואילו גרסת ה-1.5, שמתחילה ב-187 אלף, היא סוג של מציאה בפלח הדי-דליל של רכבי קרוס-אובר שבעה מקומות בישראל. מדובר בתמחור די אגרסיבי אם לוקחים בחשבון שהאח הפחות מיוחס, קודיאק לבית סקודה, יקר יותר לאחר עליית המחירים האחרונה. כך או כך, האולספייס הוא רכב פנאי רב תכליתי מתוכנן ובנוי היטב, שמוכיח שדגמי הבנזין הקלאסיים רחוקים מלסיים את תפקידם בשוק.

חלק מהמתחרות

פיז’ו 5008
217 אלף שקל עולה הגרסה המפוארת, שעברה לאחרונה חידוש מקיף.

פיז’ו 5008 / צילום: יח''צ

ההנעה היא קדמית והמנוע הוא 1.6 ליטר טורבו־בנזין, שמייצר 180 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 קמ"ש ב־8.2 שניות. הוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.84 מ' ומציע חלל מפואר.

קיה סורנטו 2.5 בנזין
המחיר מתחיל מ־238 אלף שקל. לרכב יש ממדים מכובדים, בסיס גלגלים של 2.82 מ' ותא נוסעים רחב ומודרני, עם מפרט בטיחותי גבוה.

קיה סורנטו 2.5 בנזין / צילום: יח''צ

דגם הבנזין מצויד במנוע 2.5 ליטר שמייצר 180 כ"ס ומאיץ את הרכב ל־100 ב־10.1 שניות.

סקודה קודיאק 2022
מחיר הבסיס של הרכב עומד על כ־254 אלף שקל לגרסת השני ליטר בנזין עם ההנעה הכפולה.

סקודה קודיאק 2022 / צילום: יח''צ

הממדים החיצוניים דומים לאלה של הטיגואן וכך גם הביצועים של המנוע בהספק 190 כ"ס. מודל 2022 עבר לאחרונה שדרוג בעיצוב הפנים ובאיכות הגימור.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"