גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

100 מיליון הדולר שהפילו את מוסקבה: כל מה שכדאי לדעת על פשיטת הרגל של רוסיה

לראשונה מאז המהפכה הבולשביקית, נושי חוב ממשלתי רוסי לא קיבלו את תשלומי הריביות שהובטחו להם, זאת למרות מאבק של מוסקבה לנסות ולהעביר את הכסף ●  המשמעות: רוסיה נכנסה למצב של "חדלת פירעון" לאחר שהסנקציות המערביות שהוטלו עליה בעקבות הפלישה לאוקראינה, מנעו ממנה להעביר כ-100 מיליון דולר לנושים ● בעלי החוב צפויים לחכות לפני שיגישו תביעות לסילוקו

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונגידת הבנק הרוסי,  אלווירה נביולינה / צילום: Reuters, RIA Novosti
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ונגידת הבנק הרוסי, אלווירה נביולינה / צילום: Reuters, RIA Novosti

מזה ארבעה חודשים מאז שהחלה במלחמה נגד אוקראינה, נאבקת רוסיה כדי להתחמק מההגדרה הרשמית שלה כמדינה "פושטת רגל". היא חזרה בה ברגע האחרון מאיומים שלה לשלם את החוב ברובלים ולא במטבע זר, הושיטה יד עמוק אל תוך כיסי המט"ח של הבנק המרכזי שלה ואף יצרה חקיקת חירום, שתאפשר לנושים לקבל את כספם ברובלים לחשבונות נאמנות, אך כל זה לא עזר לה. בלילה שבין ראשון לשני פגה "תקופת החסד", שבמסגרתה הייתה רוסיה עוד יכולה להעביר את תשלומי הריבית על האג"ח שלה, וסוכנויות הדירוג בדרך להגדיר אותה כ"חדלת פירעון".

בהתייחסות ראשונה אמרה נגידת הבנק המרכזי הרוסי אלווירה נביולינה בתגובה כי "לא יהיו השלכות מיידיות" למצב של חדלות־פרעון, והבהירה כי הבנק עדיין יכול לשלם את החוב הפנימי שלו, כלומר תשואות וקרן על אג"ח המוחזק על ידי תושבי רוסיה.

הסיבה לפשיטת הרגל היא טכנית בלבד. לרוסיה יש עדיין מאות מיליארדי אירו ודולר בעתודות מטבע, ומיליארדים נוספים בהכנסות שוטפות ממכירת גז לאירופה, והיא גם הביעה נכונות להמשיך ולשלם את החוב הזר שלה למי שרכש ממנה אג"ח ממשלתיות. המצב כיום אינו דומה לפעם הקודמת - והיחידה - שבה נרשם אירוע דומה ברוסיה, כאשר בתום המהפכה הבולשביקית ב־1918 התכחש מנהיג רוסיה דאז, ולדימיר איליץ' לנין, להחזיר את החובות הזרים של רוסיה הצארית, שעל חורבותיה הוקמה ברית המועצות.

אבל כחלק מהסנקציות הבינלאומיות על המדינה, בתגובה לפלישה לאוקראינה ולמעשי הזוועה של הצבא הרוסי, נמנע מהגוף הרוסי האחראי להעברת תשלומי הריבית והקרן על החוב הממשלתי שלה (NSD) לשגר את הכסף בפועל לנושים במערב דרך מוסדות פיננסיים מערביים. הממשל האמריקאי, בתיאום עם האיחוד האירופי, איפשרו את הדבר רק עד סוף מאי, ואז סגרו את הפירצה שהייתה קיימת בסנקציות כדי לאסור זאת באופן כולל.

 

בסך הכל 100 מיליון דולר

התוצאה היא שתשלומי ריבית בערך צנוע יחסית של 100 מיליון דולר, שהיו אמורים להיות מועברים בדולר ובאירו כתשואה על שתי סדרות אג"ח רוסיות, אינם יכולים להגיע לבעלי החוב. התשלום המקורי היה אמור להתבצע ב־27 במאי, ותקופת החסד המקובלת של 30 יום הציבה את ה־27 ביוני כתאריך האחרון בהחלט לתשלום. הרוסים אומרים כי ה־NSD העביר את הכספים כרגיל, בדולרים ובאירו, אך הם לא הועברו הלאה. מוקדם בבוקר (בין יום ראשון לשני), דיווחו כמה נושים בטייוואן שהם לא קיבלו את התשלומים, ולכן אנליסטים וחברות השקעה העריכו כי רוסיה נמצאת דה-פקטו ב"חדלות פירעון".

לרוסיה יש חוב זר בשווי של כ־40 מיליארד דולר ב־15 סדרות של אג"חים הנקובות בדולר או באירו. מחצית מהחוב מוחזקת על ידי בנקים רוסים, ומחצית על ידי מוסדות פיננסיים, קרנות השקעה ומשקיעים מחוץ למדינה. מתוך 15 הסדרות, שש מהן מכילות פסקה משפטית המאפשרת לשלם את התשואה ברובלים. שתי אגרות החוב שהתשלום עליהן בשווי 100 מיליון דולר לא הועבר - לא מכילות את הפסקה הזו.

סוכנויות הדירוג - שהן אחד מהגורמים בעלי הסמכות להכריז על מדינה כ"פושטת רגל" - הבהירו כי כל חריגה מאופן התשלום הרגיל באמצעות מוסדות פיננסיים כמו "Euroclear" הממוקם בבלגיה, תיחשב כאי־תשלום של החוב. Euroclear סירבה למסור אם קיבלה תשלום רוסי בימים האחרונים, אך הבהירה שהיא "מצייתת לכל הסנקציות הבינלאומיות" שהוטלו על המדינה.

תשלום ברובלים לפי שער מלאכותי

עד לאחרונה, הרוסים נלחמו נגד עצם ההכרח לשלם בדולרים ובאירו. המדינה טענה שבמסגרת הסנקציות הבינלאומיות "הוקפאו" יתרות המט"ח האדירות שלה בבנקים זרים, כך שהיא נאלצת להעביר את התשלום ברובלים לפי שער מלאכותי, שנקבע על ידי הממשלה. סוכנויות הדירוג סירבו לקבל את ההסבר. לפני כחודשיים, בתום תקופת חסד על תשלום נחוץ של 117 מיליון דולר, התקפלה רוסיה ברגע האחרון והסכימה להעביר את הכספים מתוך יתרות המט"ח שלה עצמה. אבל אפשרות זאת, כאמור, בוטלה בסוף מאי, והרוסים מצאו את עצמם בחודש האחרון בפני חוסר יכולת טכני לשלם את החובות הבינלאומיים שלהם.

בניסיון של הרגע האחרון, חתם לפני כשבוע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על צו המאפשר לשלם את הריביות ברובלים לחשבונות בנק שיוחזקו בנאמנות, ורוסיה הבטיחה לאפשר המרה עתידית של הרובלים הללו לדולרים ולאירו כך שיהלמו את תשלומי הריבית הנחוצים. ואולם, לא בטוח שהדבר יהיה אפשרי מבחינה פיננסית, בעקבות החרם המעשי על רובלים ועל הבנק המרכזי הרוסי שהטיל המערב, וזו סיבה נוספת לכך שתסריט "חדלות פירעון" רוסית מתממש.

במצב עניינים רגיל, הגדרה כזו היתה שולחת את הרובל לצלילה מול הדולר ומדירה את המדינה באופן קבוע משווקי החוב הבינלאומיים, לפחות עד שתסדיר את חובותיה. אבל בפועל, הרובל - שהשער שלו מלאכותי, המסחר בו אינו חופשי והוא נשלט באופן קפדני על ידי מוסקבה - לא צנח, ורוסיה מנועה גם כך מלהנפיק חוב חדש בשל הסנקציות על הבנק המרכזי שלה.

משרד האוצר הרוסי הגדיר את המצב הנוכחי כ"פארסה". שר האוצר הרוסי, אנטון סילואנוב, שב ואמר בשבועות האחרונים כי "לרוסיה יש את כל היכולת לעמוד בחובות שלה, וגם את הנכונות לעשות זאת". דובר הקרמלין אמר כי אם תוכרז, הרי שיהיה מדובר ב"פשיטת רגל מלאכותית" בלבד.

הגדרה לא רשמית והשלכות לא ברורות

לא ברור אילו השלכות יש לעובדה שרוסיה נמצאת כבר כעת במצב של "חדלות פירעון", אך אינה מוגדרת רשמית ככזו על ידי הגופים המוסמכים. באופן תיאורטי ועדה משותפת של בנקים בינלאומיים וסוכנויות הדירוג אמורה לקבוע אם מדובר במקרה של "חדלות פירעון", וגם אם ניתן להפעיל את החוזים לביטוח מפני מצב כזה (Credit Default Swaps), שאמורים להגן על מי שמחזיק בחוב. במקביל, אם רבע מהנושים יתאגדו ויכריזו כי לא קיבלו את כספם, תוגדר המדינה כ"חדלת פירעון".

הגדרה כזו תאפשר לנושים את הזכות לדרוש באופן מיידי את יתרות החוב, גם כזה שאמור לפקוע בעתיד הרחוק וגם כזה שאמור להיות משולם ברובלים. בכל מקרה, היקף החוב הזר המוחזק על ידי נושים זרים - כ־20 מיליארד דולר - אינו גדול מספיק כדי לגרום לחשש מקריסה של מוסדות פיננסיים. יושבת ראש קרן המטבע הבינלאומית קריסטלינה גיאורגייבה אמרה כי "אין סיכון מערכתי למוסדות פיננסיים" גם בתסריט של פשיטת רגל ממשלתית רוסית.

אין סיכון למשבר כלכלי בתוך המדינה

מומחים העריכו בחודשים האחרונים כי ייתכן קרב משפטי של שנים סביב אגרות החוב הללו. אחת מהשאלות המרכזיות תהיה היכן יתנהל הקרב המשפטי הזה, אם ברוסיה כפי שדורשים הרוסים או בלונדון, שהיא המוקד הפיננסי העולמי לתחום זה.

לאגרות החוב המונפקות ישנם סעיפים משפטיים שונים הנוגעים לסוגיה זו, והם אינם ברורים לחלוטין, לפי מומחים. לנושים יש כשלוש שנים להגיש תביעה בנושא וייתכן שחלקם יעדיפו להמתין להקלה אפשרית של הסנקציות הבינלאומיות במקום להגיש תביעה. כעת נסחר אג"ח ממשלתי רוסי ב־20 סנט לדולר, לעומת קרוב ל־100 לפני המלחמה.

מבחינה פנים־רוסית, לצעד לא צפויות להיות השלכות משמעותיות על מצב האזרחים. רוסיה נמצאת כבר כעת בבידוד פיננסי וכלכלי מהמערב, והכלכלה שלה בדרך לצניחה של יותר מ-10% בתוצר, לפי הערכות אחרונות.

"הדגמה מעניינת לכוח האמריקאי"

בשנות ה־‎90, אחרי קריסת ברית המועצות, הגיעה רוסיה למצב של חדלות־פרעון בנוגע לחוב הפנימי שלה, מה שהביא למשבר כלכלי בתוך המדינה, לאובדן חסכונות של תושבים ולסיוע חירום מקרן המטבע הבינלאומיות בשווי עשרות מיליארדי דולר. כעת אין סיכון כזה, לדברי הממשלה. מחירי הנפט והפחם הגבוהים, העובדה כי הם מוצאים קונים במזרח, ועשרות המיליארדים הזורמים בהכנסות ממכירת הגז הטבעי הנמשכת לאירופה יוצרים עודפי מט"ח גדולים ברוסיה.

"אני חושב שזו הדגמה מעניינת של מה האמריקאים יכולים לעשות אם הם רוצים", אמר ל"פייננשייל טיימס" מנהל קרן השווקים המתפתחים בחברת ההשקעות GAM, "אבל איני סבור שיהיו לכך השלכות דרמטיות על רוסיה".

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"