גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נייקי וגוצ'י החליטו להצטרף לחגיגת המטאוורס. זה לא יהיה קל כמו שהן חושבות

לא מעט חברות עשו בשנה האחרונה את צעדיהן הראשונים במטאוורס, אך רק מעטות בחרו במהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח, ואילו הרוב סתם "הצטרפו לחגיגה" ● למה הגיימרים יהיו הזרזים הגדולים בתחום, והאם יש משהו שיכול למנוע מכל זה להתממש? ● טור חמישי ואחרון בסדרה

העולם הוירטואלי של נייקי ב-Roblox / צילום: צילום מסך מאתר נייקי
העולם הוירטואלי של נייקי ב-Roblox / צילום: צילום מסך מאתר נייקי

משה רדמן הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה

בחודש האחרון הקדשנו סדרת טורים לאבולוציה של האינטרנט, שהביאה אותנו לפתחו של המטאוורס - אותו אינטרנט חדש והימרסיבי (שבו מרגישים נוכחים בתוך האינטרנט, ושהוא נוכח סביבנו) שהפך למאוד מדובר.

הצגנו חלק מהיתרונות שבו, בחנו את האופן שבו הוא יכול להיראות, וגם דיברנו על החלקים שצריכים להתחבר על מנת שהוא אכן יתממש - ועל התעשיות הראשונות שצפויות להוביל את המהפכה. הפעם נחבר את הנקודות מהמקום שבו אנחנו נמצאים היום, ועד המקום שבו נהיה ככל הנראה עוד חמש-עשר שנים.

עידן הברווזון המכוער

בשנה האחרונה אנחנו שומעים חדשות לבקרים על חברות בינלאומיות שמתחילות "לפעול במטאוורס". נייקי כבר ביצעה רכישות של חברות בתחום ה-NFT, השתלבה במספר מהלכים בפורטנייט, והקימה עולם וירטואלי ב-Roblox בשם Nikeland. גוצ’י מכרה תיקים במטאוורס והקימה את "סופר גוצ’י", גאפ החלה לשווק קולקציות של קפוצ’ונים ב-NFT, אדידס רכשה נדל"ן במטאוורס, צ’יפוטלה פתחה סניף וירטואלי ב-Roblox, ואפילו בג’יי פי מורגן החליטו שאי אפשר להתעלם מהבאזז, וחתמו הסכם לפתיחת סניף בקניון וירטואלי שצפוי להיפתח בקרוב בדיסנטרלנד (Decentraland).

דמות של סופר גוצ'י / צילום: צילום מסך מאתר גוצ'י

האם זו הבשורה? האם לזה פיללנו? סניף וירטואלי חסר תכלית של צ’יפוטלה ב-Roblox או קפוצ’ונים וירטואליים ב-NFT שאי אפשר ללבוש בשום משחק, ולא מחוברים לשום דבר? התשובה היא - ממש לא. נכון שבשנה האחרונה יש לא מעט חברות שהחלו את צעדיהן הראשונים במטאוורס, אך רק חלקן הקטן בחרו במהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח. רובן סתם "הצטרפו לחגיגה" במה שנראים כמהלכים סופר טקטיים ללא תכלית אסטרטגית או הסתכלות ארוכת טווח. סוג של "וי" שהמציאות מחייבת לסמן, לא הרבה מעבר.

אבל בין שמדובר במהלך מזדמן לניצול העניין התקשורתי, ובין שמדובר במהלך ראשוני כחלק מאסטרטגיה רחבה יותר, חשוב להבין שהנוכחות של חברות ומותגים במטאוורס היום לא דומה לזו שנראה בעוד 5-10 שנים. הן בגלל שהיום הם עדיין לא מבינים את אופי הפלטפורמות וההתנהגות שהאינטרנט בתצורתו החדשה ידרוש מאיתנו, והן בגלל העובדה שהמטאוורס בעצמו עדיין לא בשל מספיק, ולכן הוא מאפשר מלכתחילה מעט מאוד מרחב תמרון.

שלא תבינו לא נכון: זה מעולה להתנסות, וזה מעולה להתחכך בחדשנות. אבל אם אפשר לעשות את זה מתוך הבנה מעמיקה של המצב הקיים ושל היעד - או לפחות כיוון, כי קשה עדיין להבין יעדים מדויקים כשהכול בהתהוות - זה עדיף. בכל מקרה, אני בטוח לגמרי שכמעט כל מה שאנחנו רואים היום, זה במקרה הטוב גרסאות קדמוניות של מה שיהיה פה בעוד 5-10 שנים. סוג של ברווזון מכוער, רגע לפני שהוא מתבגר להיות ברבור יפהפה.

על כנפי הגיימינג

אז אמנם מה שאנחנו רואים אלה לא באמת מהלכים "מטאוורסיים", אלא יותר גישושים באפלה בתנאים לא תנאים ובהבנה לא הבנה, אבל הקהל כן שם ובגדול, וזה מתחיל בגיימינג. התחום הזה, שאפשר לומר שהוא אחד הזרזים הגדולים ביותר של המטאוורס, הוא היום הצומח ביותר בעולם הבידור והפנאי, הרבה מעבר לקולנוע ומוזיקה יחד.

ההערכות מדברות על כך שיש בעולם כ-3 מיליארד בני אדם שמשחקים באופן תדיר במשחקי מחשב. מה שאפילו עוד יותר מעניין הוא העובדה שיותר מ-70% מהם בגילאי 18 ומעלה, כאשר כ-40% הם בגילאי 35 ומעלה -בניגוד לדעה הרווחת שגיימינג זה לילדים בלבד.

אותם גיימרים ברחבי העולם כבר לגמרי מוכנים למטאוורס, הם כבר משקיעים כסף באווטארים שלהם, בפתיחת שלבים וקבלת כוחות, בסקינים ושדרוגים לדמויות שלהם ועוד. הם כבר מרגישים הזדהות וחיבור עם הדמויות הווירטואליות שלהם ועם הסביבות הווירטואליות שבהן הם משחקים, וזה עוד לפני ש-AR או VR הפכו לטכנולוגיות בשימוש נרחב.

זה גם עוד לפני שעברנו את כל האתגרים של התחום (שבהם עסקנו בטורים הקודמים), ועוד לפני שסכומי ההשקעה שהושקעו בשנתיים-שלוש האחרונות במטאוורס ואלו שעוד יושקעו בעשור הקרוב - מדובר במאות מיליארדי ואולי אפילו טריליוני דולרים - הניבו פירות.

הגיימרים האלה, ואנוכי ביניהם, כבר מחכים לרגע שבו הסביבות הממוחשבות במשחק יתערבבו קצת עם העולם האמיתי, ושנחיה בעולם שאין בו הפרדה כל כך ברורה ודיכוטומית בין האינטרנט לבין המציאות.

לפקס את האנרגיה

אחרי כל מה שתיארנו באשר למטאוורס, עולה תהייה אחת: האם יש משהו שיכול למנוע ממנו להתממש? התשובה בעיניי היא פשוטה - שום דבר. הרכבת הזו כבר לגמרי יצאה מהתחנה, הווירטואלית כמובן.

אמנם לצד היכולת לייצר ערך עצום בתחומים רבים, כמו חינוך, בריאות, עבודה מרחוק או צמצום פערים בין קצוות העולם, יש גם לא מעט סכנות. את חלקן אנחנו רואים כבר היום ב-Web2.0 - אלימות, חדירה לפרטיות וגניבת דאטה, בדידות, בריונות, קיטוב ועוד רעות רבות. כל אלו ואחרות יכולות אפילו להתעצם, מכיוון שככל שנהיה יותר מחוברים לאינטרנט, כך הדברים יהפכו להיות יותר מוחשיים, ממכרים, פוגעניים וקשים להתמודדות.

אך האם בגלל הסכנות הפוטנציאליות לא נכון לקדם את החדשנות, ועדיף לשפוך את התינוק עם המים? לא. חלק מהטבע שלנו כבני אדם הוא להתקדם, לחקור את מה שמעבר לאופק, לייצר חדשנות ולהתפתח - וזה חלק בלתי נפרד מסוד הקסם של המין האנושי.

חשוב מאוד לקדם את המטאוורס במלוא המרץ ובכל החזיתות - בצד התשתיתי, בצד של הרשתות המבוזרות כמערכות תומכות, בצד המכשור המאפשר כמו משקפי VR ו-AR, התוכן הרלוונטי וכן הלאה. כל זה בד בבד עם חשיבה מעמיקה על הדרכים להפחית למינימום את הסיכונים - גם על ידי חברות, וגם על ידי גופים בינלאומיים ורגולטוריים.

אחרי למעלה מ-30 שנה של אינטרנט, אנחנו כבר מספיק מנוסים ומפוכחים בנוגע לטוב ורע ולגבולות הסביר, כדי לייצר אינטרנט חדש עם מקסימום ייצור ערך לעולם מחד, ומינימום סכנות ובעיות מאידך. אני יכול כמובן להבין את אלו שמסתכלים על האינטרנט הקיים, ומפחדים ממה שהוא יביא איתו בגרסתו המשודרגת, אבל אעזר בדבריו האלמותיים של סוקרטס, שאמר "הסוד לשינוי הוא לפקס את כל האנרגיה בבניית החדש, ולא בלחימה בישן", כדי להציע לכל המודאגים והסקפטיים להירגע.

כאדם, הורה ואזרח אני לגמרי מבין את החששות מעולם דיגיטלי מנוכר, ומדיסטופיה בסגנון של סרטי המדע הבדיוני. באותה נשימה, אני גם יודע שאם ניקח את ההזדמנות האדירה שהאינטרנט החדש יביא איתו, כל אחד יוכל להיות מי שהוא רוצה, איפה שהוא רוצה, מתי שהוא רוצה ועם מי שהוא רוצה. העולם יוכל לסגור פערי אי שוויון נוראיים, ותחומים חשובים מאוד שלא נהנו מהאינטרנט כמעט בכלל עד היום יעברו מהפך, ויביאו איתם חדשנות חסרת תקדים - אולי אפילו גדולה מזו שהאינטרנט בעצמו הביא לפני שניים-שלושה עשורים.

אם רק נסתער על ההזדמנות הזו בצורה הכי חדשנית, מעוררת השראה וחסרת עכבות שאפשר - אבל תוך כדי שמירה על עקרונות מוסר, הסקת מסקנות מניסיון העבר ושיח ער לגבי המקום שבו אנו רוצים להיות מבחינה חברתית וערכית - אני בטוח שנוכל לייצר תוצאה לא פחות ממדהימה. 

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?