גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיעי ערך מאמינים שהעליונות שלהם כיום היא רק תחילת הדרך

מנהלי השקעות בכירים בארה"ב משוכנעים שלאחר המהלומה הקשה שספגו מניות הערך מאז פרוץ הקורונה, הן צפויות כעת להביס בשנים הקרובות את מניות הצמיחה בפער הגדול ביותר מאז 2001 ● "כשמניות ערך נעשות זולות מאוד, הזינוק חזרה עשוי להיות חזק ומהיר"

משקאות של Molson Coors. תשואות דו־ספרתיות ב־2022 / צילום: Shutterstock
משקאות של Molson Coors. תשואות דו־ספרתיות ב־2022 / צילום: Shutterstock

קליף אסנס ורוב ארנוט אומרים שלמניות הערך סוף סוף יש מרחב לרוץ לאחר שנים שפיגרו מאחור.

אסנס, מנהל ומייסד ב־AQR Capital Management, וארנוט, מייסד ויו"ר Research Affiliates, מציינים גם שמניות ערך עדיין זולות מאוד ביחס לצמיחה שלהן, על אף נסיקתן בעת האחרונה.

אומנם רק פינות בודדות בשוק המניות יצאו ללא פגע במכירות הגדולות (selloff), אך מניות ערך - הנחשבות באופן מסורתי לכאלה שנסחרות עבור מכפילי ערך נמוכים או בזול לעומת השווי נטו שלהן - החזיקו מעמד טוב יותר מרוב האחרות. לפי אחת ההערכות, הן צפויות להביס מניות של חברות הצומחות במהירות בפער הגדול ביותר מאז 2001.

בראש הרשימה נמצאות מניות של עסקים הצומחים לאט, כמו אקסון מוביל, חברת התרופות מרק (Merck) וחברת המשקאות Molson Coors. כולן הציגו רווחים בשיעורים דו־ספרתיים ב־2022, בזמן שמדד 500 S&P ירד ב־18%. מניות הטכנולוגיה הגדולות שהניעו את רווחי השוק במשך רוב העשור האחרון, איבדו עד כה מערכן לאחר העלאות הריבית מצד הפדרל ריזרב, במטרה להיאבק באינפלציה הגבוהה.

בימים הקרובים, משקיעים בארה"ב יסתכלו על נתוני הדיור, הייצור ואמון הצרכנים כדי לנסות להבין את כיוון השוק.

"מעולם לא התלהבתי יותר ממניות ערך", אמר אסנס מ־AQR Capital בריאיון לאחרונה. לדבריו, המחיר הזול יחסית של מניות אלו נותן לו ביטחון כי צפוי להן עתיד מזהיר בשלוש עד חמש השנים הבאות. ב־ AQR החלו כבר בסוף 2019 לנטות לעבר מניות ערך, ובסוף מרץ השנה החברה ניהלה 117 מיליארד דולר.

אסטרטגיית הערך של החברה, המכונה "אסטרטגיית הערך הגלובלי הניטרלי של שוק ניירות הערך", השיגה השנה תשואה שהגיעה ל־52.5% עד מאי, על פי AQR. בתקופה זו מדד S&P 500 איבד 12.8% על בסיס חישוב התשואה המלאה, הכולל דיבידנדים.

ארנוט מ-Research Affiliates מעריך כי מניות ערך נמצאות בשלבים המוקדמים של תקופה ממושכת שבה יציגו ביצועים טובים יותר משל מניות הצמיחה. בחברה שלו מנוהלים נכסים בהיקף 168 מיליארד דולר נכון לסוף מרץ.

"מאחר שאנחנו מתקרבים לרמות ההיסטוריות של הערכת שווי יחסית, כדאי לי להתנסח במתינות, אבל לפי הרמות הנוכחיות, אני חושב שהולך להיות לנו עשור מעולה, ובייחוד שלוש-חמש שנים מעולות", אמר ארנוט.

שינויים בדינמיקה ששלטה בשוק

משקיעים מעריכים אם מניות הן זולות או יקרות על ידי שימוש במגוון מדדי הערכה. דרך נפוצה היא להשוות בין מחיר המניה של חברה לרווחיה הצפויים, כך שמשקיעים יכולים לראות שהם משלמים עבור נתח מהרווחים. מדד אחד כזה הראה שמניות ערך נראות היום זולות במיוחד.

בסוף מאי, מדד הערך ראסל 1000 נסחר פי 14.3 מהרווחים הצפויים ב־12 החודשים הבאים, על פי חברת המחקר העולמית של בנק אמריקה. מדד הצמיחה ראסל 1000, לעומת זאת, נסחר פי 22.5 מהרווחים העתידיים.

מבחינת יחס מחיר-רווחים מדד הערך נסחר ביחס של 63% למדד הצמיחה, נמוך מהממוצע שהיה מאז סוף 1978, של כ־71%, על פי ניתוחי הבנק. בסוף נובמבר, מדד הערך נסחר ב־53% בלבד מהשווי של מדד הצמיחה.

"כשמניות ערך נעשות זולות מאוד, הזינוק חזרה עשוי להיות חזק ומהיר, ובהחלט ראינו את זה השנה", אמר ארנוט.

עמדת ההובלה של מניות הערך מייצגת שינוי בדינמיקה ששלטה בשוק המניות בזמנים האחרונים. מניות לא יקרות פיגרו אחרי מקבילותיהן בצמיחה במשך שנים, כשמשקיעים השקיעו עוד ועוד בחברות שהבטיחו צמיחה עתידית מהירה. מ־2009 עד 2021, ניצח מדד ראסל 1000 של מניות הערך את מדד ראסל 1000 צמיחה רק ב־2012 וב־2016, ופיגר אחריו בכל 11 השנים האחרות.

פרוץ הקורונה ב־2020 היה עונש כבד למסחר במניות ערך, כשחברות דיגיטליות פרחו וחלקים מהכלכלה הפיזית נסגרו. הפדרל ריזרב מצדו הוריד את הריבית כמעט לאפס כדי לתמוך בכלכלה, והניע משקיעים לחפש החזרים בנכסים בסיכון גבוה יותר. הם נהרו למניות צמיחה, מחברות בלו צ'יפ ועד חברות פחות מוכחות, ועזרו למדד הצמיחה לזנק ב־37% באותה שנה בזמן שמדד הערך עלה רק בעשירית האחוז.

השנה כבר הייתה סיפור אחר. מניות ירדו ברחבי השוק כשהפד העלה את הריבית, אבל מניות צמיחה רשמו ירידות תלולות במיוחד. רמות ריבית גבוהות יותר מכרסמות בשיעור הרווחים העתידיים שהחברות צופות.

מדד ראסל 1000 למניות ערך ירד ב־12% בינתיים השנה, לעומת ירידה של 25% במדד ראסל 1000 לצמיחה. מדובר בהובלה הגדולה ביותר של מניות הערך בנקודה זו של השנה מאז 2002, על פי נתוני FactSet ונתוני השוק של דאו ג'ונס. אם ההובלה ב־13% תחזיק מעמד עד סוף השנה, זו תהיה השנה עם הביצועים הטובים ביותר של שוק הערך מאז 2001.

מדד הצמיחה נגרר מטה בחדות

מדד הצמיחה נגרר בחדות מטה השנה על ידי ירידות בכמה מהחברות הגדולות ביותר בו: החברה האם של פייסבוק, מטא, ירדה ב־49%, בזמן שאנבידיה ירדה ב־42% ואמזון איבדה 30% השנה.

המדדים העוקבים אחר ערך קיבלו עידוד מזינוק במניות האנרגיה, התחום היחיד במדד S&P 500 שנמצא בטריטוריה חיובית ב־2022. מניות אקסון עלו ב־42% השנה, בעוד שמניות תאגיד שברון עלו ב־23%. ארנוט אמר שהוא מושקע יותר מדי במניות אנרגיה אבל מצמצם את הפוזיציות בהדרגה עם ההתקדמות של מניות אלה.

תחום האנרגיה זכה לשבחים באסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי, בראשות וורן באפט, שהוא חסיד ותיק של השקעות ערך.

סגנו צ'רלי מאנגר אמר, כי "אני פשוט מאוהב ב־Standard Oil, הלוואי וכל העולם היה עובד טוב כמו חברות הנפט הגדולות שלנו".

אקסון ושברון שתיהן צאצאיות של Standard Oil. בחודשים האחרונים, קנתה ברקשייר מניות של Occidental Petroleum Corp והגדילה את החזקתה בשברון. מניות Occidental כמעט הכפילו השנה את ערכן.

אומנם, תמיד מסוכן להתנבא אילו ביצועים יציגו קבוצות של מניות בטווח הקצר. לכן גם ארנוט, שמחשיב עצמו למשקיע ערך, וגם אסנס, שדיבר על האטרקטיביות של מניות ערך, נזהרים מלהתרברב לגבי הריצה האחרונה של מניות הערך.

"למרות שאני אמור להיות לגמרי רציונלי, יש לי אמונות תפלות ואני מאמין שהזמן להשוויץ בעסק הזה הוא רק אחרי שפרשת או מתת", אמר אסנס. "אז אני לא אעשה סיבובי ניצחון, אבל זה לא אומר שאני לא נהנה מזה".

עוד כתבות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.7% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו