גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד לפני גל ההשבתות: מאות אוטובוסים סבלו מירידה חדה בתדירות

בחודש מאי 45% מהאוטובוסים העירוניים איחרו לתחנת האמצע, כך עולה ממדד התחבורה הציבורית של גלובס ו־Moovit ● בעקבות עיד אל פיטר, שהחריף את המחסור הקיים בנהגי אוטובוס, השירות צומצם ב–30% בממוצע והתדירות של קווים רבים ירדה משמעותית

מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי
מדד התחבורה הציבורית / צילום: תמר מצפי

 

בחודש אפריל מדד התחבורה הציבורית של גלובס ו־Moovit סיפק הצצה לאוטופיה. הכבישים הריקים של ימי חול המועד פסח הפכו את תכנון הנסיעה באוטובוס למדויק יותר. אבל אז הגיע חודש מאי והביא איתו דיסטופיה.

רבים מנהגי האוטובוס הם מוסלמים שציינו את חג עיד אל פיטר במאי ובעקבות כך השירות קוצץ ב-30% בממוצע, אך בפועל היו ערים ויישובים שכמעט ולא נותר בהם שירות. במידה רבה, המצב בחודש שעבר מתאר מציאות לא כל כך רחוקה של מחסור בנהגים שהולך ומחריף. כבר במהלך חודש יוני נאלצו משתמשי התחבורה הציבורית להתמודד עם ירידה נוספת בשירות בשל השבתות ארגוני הנהגים במחאה על תנאי העסקתם.

האיחורים החמורים גדלו

בחודש מאי רק כשליש האוטובוסים הגיעו לתחנה האמצעית בזמן (ובסטייה של עד 5 דקות), כך עולה ממדד גלובס ו־Moovit. המדד מתפרסם מדי חודש וחושף את אמינות התחבורה הציבורית בישראל. כמדי חודש, בניתוח מאי נבחנו 828 מסלולי נסיעה של 520 קווי אוטובוס עירוניים ב-47 רשויות, בין הימים א’-ה’ ובשעות 09:00-07:00. במסגרת המדד נבדקו הקווים בזמן הגעתם לתחנה האמצעית ולתחנה האחרונה במסלול לעומת לוחות הזמנים של משרד התחבורה. זאת, כדי לשקף בצורה הטובה ביותר את הפערים והשפעתם על הנוסעים. במהלך החודש כאמור, הפרדנו את ימי עיד אל פיטר ובחנו את ההשפעה של העדר הנהגים על יישובים שונים בישראל.

אם בוחנים את החודש כולו, הרי ש-8% מהאוטובוסים הקדימו ביותר מ-5 דקות בהגעתם לתחנה האמצעית בקו והם מייצגים את הסיכוי לפספס נסיעה. 21% איחרו 5-10 דקות, 20% איחרו 10-20 דקות ו-4% איחרו מעל 20 דקות ומייצגים עלייה קלה מהמדדים האחרונים (1% באפריל, 3% בפברואר, מרץ - 3%, פברואר 2%).

אם מודדים את זמני ההגעה לתחנה הסופית, הממצאים הופכים חמורים אפילו עוד יותר: רק 28% מהאוטובוסים הגיעו לתחנה בזמן ובסטייה של עד 5 דקות (לעומת 33% באפריל ו-30% במרס). 18% הקדימו ביותר מ-5 דקות, ו-18% איחרו מעל 20 דקות. אמנם מרבית הנוסעים לא עולים על האוטובוס בתחילת הקו וממשיכים עד לסיומו, אבל מדד זה משפיע במיוחד על מי שעולים עליו כמה תחנות לפני סיומו כדי להגיע ליעדם או לבצע החלפה לקו אחר ומדד זה משפיע מאוד על נסיעתם ועל הצורך לסנכרן אותה עם אוטובוסים אחרים כדי להמשיך את הנסיעה.

 

66% מהקווים במדגם היו בתדירות נמוכה, כזו שבה המרווח בין האוטובוסים גדול מ-15 דקות. בשלושת ימי החג עיד אל פיטר, שני עד רביעי (2-4.5), שיעורם של הקווים בתדירות נמוכה עלה ל-85% בעקבות קיצוץ מאסיבי שביצע משרד התחבורה בשירות.

משרד התחבורה עדיין לא מצא פתרון למחסור בנהגים בימי החג וכיוון שחלק גדול מהנהגים הם מוסלמים, הוא מקצץ בכל שנה את השירות. למרות שהחג והמחסור בעקבותיו מגיעים בתאריך קבוע בכל שנה, ההודעה על צמצום השירות ניתנת רק ימים בודדים לפני החג. במשרד התחבורה טוענים כי הקיצוץ הורגש בעיקר בערים הערביות שם גם כך נחגג החג, ואכן בשפרעם נרשם הקיצוץ הגדול ביותר שעמד בשעות העומס בבוקר (7:00-10:00) על 89% מהנסיעות בעיר. בנצרת השירות קוצץ ב-79% למרות שכש-27% מאוכלוסייתה הם נוצרים. בירושלים השירות קוצץ ב־51% ובתל אביב "רק" ב־35%, אך הוא שינה לחלוטין את פני השירות בעיר ללא הפסקה. שיעור הנסיעות בתדירות נמוכה בשגרה מכלל המדגם הוא 57% ובימי העיד אל פיטר זינק ל־83%. זינוק גדול יותר מזה נרשם בראשל"צ שם 67% מהקווים בתדירות נמוכה הפכו ל־97% ובבאר שבע 100% מהקווים הפכו לקווים בתדירות נמוכה לעומת 61% בשגרה.

טעימה מהעתיד הקרוב

מצוקת הנהגים בעיד אל פיטר נמשכת שלושה ימים שבהם רוב האוכלוסייה עדיין צריכה להגיע כרגיל לעבודה, ללימודים ולכל מקום אחר. במשרד התחבורה קראו אמנם לחברות המפעילות להעזר בחברות קבלן, אבל השירות שמתקבל מהן נחות, אין רגולציה מספקת עליהם וגם שם היצע הנהגים מוגבל. הדבר מאיר על הבעיה הקיימת גם בשגרה: לפי ההערכות בענף חסרים היום 5,000 נהגים בתחבורה הציבורית והחברות לא מצליחות לעמוד בשירות. לא רק העלאת השכר תסייע בגיוס נהגים, אלא גם שמירה על ביטחון ותנאי הנהגים. בנוסף, סלילה של נתיבי העדפה לאוטובוסים יוכלו לסייע להוציא יותר מחזורי פעילות עם כח האדם הקיים שכן הנסיעה תקוצר משמעותית.

מקרה מבחן: קו 650 נתניה - תל אביב

האוטובוס שמדגים את המשמעות של נתיבי העדפה

הקו הפופולארי 650 נתקל בעיכובים משמעותיים בשעות הבוקר בדרכו מנתניה לתל אביב. הקו יוצא מרחוב המלכים בנתניה ועד לרחוב הרצל הראשי הוא נוסע יחסית בהלימה ללוחות הזמנים. לתחנה הסופית הקו מגיע ב-22 דקות איחור ולאחר 76 דקות נסיעה סה"כ. הקו נוסע בחלקו על נתיב פלוס על כביש החוף. הנתיב, שנחנך באוקטובר 2019, ספג ביקורת קשה - תחילה בשל האטת הנסיעה לרכב הפרטי ובהמשך בשל מחסור חמור באכיפה. למרות זאת, אותו קו באותן שעות בחודש מאי לפני סלילת הנת"צ איחר ב-37 דקות לתחנה הסופית לאחר נסיעה שארכה 92 דקות. כלומר, זמני ההגעה קוצרו ב־15 דקות. הפערים האמיתיים גדולים עוד יותר שכן במהלך השנים המסלול של הקו התארך ב־4 תחנות. ביציאה מהעיר, במחלף נתניה זמן הנסיעה החציוני כמעט ולא השתנה מ-2019 ועד היום, אך בסמוך לנתיב ההעדפה בסינמה סיטי, זמן הנסיעה הצטמק מ־58 דקות ב־2019 ל־43 בחודש שעבר.

 

זו אמנם לא מדידה מייצגת משום שמדובר בקו אחד, ובממוצע שלא כולל נתונים חשובים כמו היקף הפקקים והשלכות הקורונה, אך היא בכל זאת מדגימה איך נתיבי העדפה, על חשבון נתיבים קיימים, יכולים להעלות את האטרקטיביות של התחב"צ על פני הרכב הפרטי.

עוד כתבות

אי אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה / צילום: Unsplash, Uriel Soberanes

הישראלים מביאים את הפוליטיקה למשרד. איך מפרקים את המתח?

מערכות בחירות רוויות אמוציות, תקופות של מתיחות ביטחונית ומדיניות שנויה במחלוקת חודרות גם לשיחות המסדרון במקום העבודה ● מומחים מסכימים שאי־אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה

חנות ספרים של רשת סטימצקי בדיזנגוף סנטר בתל אביב / צילום: סיון פרג'

סכסוך בין מודן לסטימצקי הוביל להורדת ספרי ההוצאה מהחנויות

הוצאת מודן-כתר במכתב לסופרים: "לאור עליית מחירי הנייר, פנינו לסטימצקי בבקשה להקטין במעט את אחוזי הרווח שנשארים אצלם. הגענו להבנות עם כלל לקוחותינו – למעט סטימצקי; הורדת הספרים מהחנויות היא בריונות בלתי נתפסת" ● סטימצקי לסופרים: "מודן מנסים להסיט את הקוראים אל רשת הספרים המתחרה שבבעלותם - על גבכם"

היקף הצ'קים החוזרים בגיבוי אחזקות קפץ פי 50

דוח הביניים בגיבוי אחזקות: צ'קים חוזרים בהיקף של 15 מיליון שקל ברבעון אחד

הבודק החיצוני שמינתה חברת האשראי החוץ בנקאי טוען כי "חל גידול חד באשראי שניתן ללקוחות בעייתיים, דבר שיביא לדעתי המקצועית למחיקת חובות בהיקפים של עשרות מיליוני שקל" • על מנהל פעילות האשראי בצפון, אייל רוזן, כתב הבודק רו"ח עופר אלקלעי: "אין מדובר בטעות בשיקול הדעת אלא בתהליך סדור ומובנה"

מחוקקים רפובליקאים רבים מסרבים לתמוך בטראמפ / צילום: Associated Press, Mark Humphrey

הפוליטיקאים הרפובליקאים כבר לא נלהבים מהאפשרות שטראמפ יתמודד ב־2024

רבים במפלגה לא מוכנים לומר אם לדעתם הנשיא לשעבר צריך להתמודד מחדש על הנשיאות בעוד שנתיים

ניתוח טכני

ניתוח טכני: S&P 500 יוצא מאזור המומנטום השלילי

שוק המניות האמריקאי אינו במגמת עלייה ארוכת טווח ואין בסיס לקבלת החלטות שבצידן יחס סיכוי-סיכון חיובי ● מאידך, הרצף כן עולה

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ בניו יורק, בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Julia Nikhinson

פרשת המסמכים הסודיים של דונלד טראמפ מסתבכת, והרפובליקאים בעמדת מגננה

היוצרות התהפכו: הרפובליקאים, שהאמינו לפני שבוע כי פשיטת ה-FBI מטה את הכף לטובתם, שינו מגמה ונקלעו להתגוננות ● היה אפשר להבחין שהרוח יצאה ממפרשי תומכיו של טראמפ במהלך סוף השבוע ● כך או כך מבקרי ההליכים נגד טראמפ מטילים ספק בעיקרון היסוד של המשפט הרומי: "ייעשה צדק גם אם ייפלו השמיים"

מחקר אחד בשבוע. האם המאמצים למזער את האפליה נגד קבוצות מיעוט נושאים פרי / צילום: Shutterstock

עם הירידה באפליה נגד מיעוטים, יש קבוצה אחת שנשכחה מאחור

אפליית גיל היא חמקמקה ומורכבת לזיהוי, כי איפה עובר הגבול בינה לבין הציפייה הטבעית שעובדים מבוגרים יותר יפנו את מקומם לטובת הדורות הצעירים והקבוצות המוחלשות? ● אבל זה לא אומר שהיא אינה קיימת

התחדשות עירונית ברחוב אנטיגונוס 14, ירושלים / הדמיה: סטודיו ספייס

התחדשות עירונית בירושלים: "האתגר המרכזי הוא דיירים שחוששים שלא יהיה להם לאן ללכת"

בניין הרכבת ברחוב אנטיגונוס 14 בשכונת גונן בירושלים ייהרס ● ל-46 יחידות הדיור בו יתווספו 109 דירות חדשות ● הדיירים יקבלו תוספת של כ־40 מ"ר לדירה הקיימת, מרפסת שמש בשטח של כ־12 מ"ר, חניה בחניון תת־קרקעי ומחסן

הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת / צילום: יוסי זמיר

קנס חסר תקדים של מיליון שקל לסוכנות ביטוח שעודדה לקוחות לפדות כספי פנסיה

רשות שוק ההון הטילה קנס בסך כמיליון שקל על חברת מיי אדוויס, ששכנעה את עמיתיה למשוך את כספי הפנסיה בטרם הגעתם לגיל פרישה ● ברשות מקווים שצעדים מעין אלו יסייעו במאבק בתופעה וירתיעו סוכנים מלהציע שירותים למשיכה מוקדמת של כספי הפנסיה

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

אחרי הקריות וחיפה, וולט משיקה שירות משלוחים ביעד חדש

עם פעילות ראשונית של כ-50 מסעדות וכ-20 חנויות כמו סופרמרקטים, מעדניות ומאפיות, וולט משיקה שירות משלוחים במודיעין

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

איזנקוט בנאומו הפוליטי הראשון: "גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד"

שעות ספורות אחרי שהוכרז על האיחוד בין השניים, יו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט קיימו מסיבת עיתונאים ● איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לצורך בתיקון חוק הלאום ואמר כי "אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין" 

בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew

מיטב: כיום המניות בוול סטריט הכי יקרות מאז 2008 ביחס לריבית הפד

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב: "בכדי שהמכפיל הנוכחי יהיה פחות קיצוני ביחס לריבית הפד, הריבית צריכה לרדת, ו/או רווחיות החברות צריכה לעלות ולהוריד את המכפיל. אולם, סביר יותר שיקרה בדיוק ההפך, ותמחור המניות ביחס לריבית יקצין עוד יותר"

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

עיריית אשדוד נגד המשרד להגנת הסביבה: "הפרת הסכמים ברורה"

כדי להוזיל את מחירי החשמל, במשרד האנרגיה דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לאפשר לאחת מתחנות הכוח הכי מזהמות בישראל להכפיל את שעות פעילותה ● זאת, לאחר שלא הצליחו לעמוד במועדי סגירת היחידות הפחמיות ● התחנה כבר קיבלה אישור חריג לפעילות יתר, ללא היוועצות עם העירייה שתושביה חיים בקרבת התחנה המזהמת ● בתגובה, מאיימים עיריית אשדוד ועמותת שומרי הבית בנקיטת הליכים משפטיים

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יורד מהגדר: מצטרף לגנץ ולסער

בהודעת כחול לבן נכתב כי את "המחנה הממלכתי" יוביל בני גנץ, במקום השני יוצב גדעון סער, ובמקום השלישי גדי איזנקוט ● מתן כהנא הודיע כי גם הוא מצטרף לרשימה

ישיבת הממשלה השבועית, 17.7 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ייצוב השלטון וחיזוק המשטרה: ליברמן השיק קמפיין בחירות

יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן השיק את קמפיין הבחירות של המפלגה, בין התוכניות: יציבות שלטונית, חיזוק הביטחון האישי, החזרת המשילות וחיזוק הכלכלה הישראלית ● שר האוצר היוצא לא חסך ביקורת מעמיתתו שרת הכלכלה אורנה ברביאי וטען כי התוכנית הכלכלית של הליכוד מזכירה את כתבי קרל מרקס

ד''ר ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד / צילום: יוסי זמיר

המאבק בתאונות: "נגביל כניסת רכבים כבדים לערים, נרחיב אכיפה ושימוש במצלמות"

מנכ"ל הרשות לבטיחות בדרכים ארז קיטה חושף בראיון את עקרונות התוכנית להפחתת הקטל בדרכים, ומכין את הציבור: "האכיפה תהיה משמעותית" ● התוכנית, שנאמדת ב-5 מיליארד שקל, טרם תוקצבה ואין ודאות ליישומה בשל המצב הפוליטי ● מעקב גלובס

קניות בשוק. מדד המחירים בישראל ימשיך לטפס? / צילום: איל יצהר

ישראל בדרך לאינפלציה של 5%? אלה תחזיות הכלכלנים למדד המחירים של יולי

כלכלנים בשוק מעריכים כי מדד המחירים לצרכן לחודש יולי טיפס ב-4.8% בחישוב שנתי, נתון נמוך בהשוואה למדינות שמעבר לים אך גבוה משמעותית מהיעד של בנק ישראל ● מבצעי סוף העונה סייעו להוזלת הביגוד וההנעלה, אך רכיב הדיור ימשיך לטפס, וגם מחירי המזון צפויים להשפיע לרעה

צביקה פיק / צילום: אביב חופי

הזמר והמלחין צביקה פיק נפטר בגיל 72

פיק חתום על להיטים גדולים ובהם "אין מדינה לאהבה", "אהבה בסוף הקיץ" ו"דיווה" ● הוא השאיר אחריו חמישה ילדים

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock

אחד החודשים החלשים השנה: ירידה ב-12% בהיקפי המשכנתאות ביולי

מנתוני בנק ישראל עולה כי ביולי נלקחו משכנתאות בהיקף 10.1 מיליארד שקל ● עם זאת, מדובר עדיין בהיקפים גבוהים מאוד, ולא ניתן להצביע על תחילתה של מגמת ירידה

תקרת הפטור ממס על שכר דירה צפויה לזנק בינואר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

תקרת הפטור ממס על שכר דירה צפויה לזנק בינואר. מה יקרה למחירים?

בחודש ינואר הקרוב צפויה להתעדכן תקרת הפטור ממס על השכרת דירה, בהתאם לעלייה במדד המחירים לצרכן • האם זה יגרום לגל נוסף של עליות? מומחי מיסוי מציעים כמה תרחישים