גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המניה צנחה, עשרות מיליונים נמחקו ורגע לפני שהכסף נגמר: עדיקה מגיעה לסוף דרכה העצמאית

כארבע שנים לאחר שהונפקה כהבטחת אופנה מקוונת, במהלכן רשמה הפסד של עשרות מיליוני שקלים והמניה קרסה ב-85%, מגיעה עדיקה לסוף דרכה העצמאית ● בחברה מעריכים מעריכה כי בהעדר גיוס הון משמעותי בתקופה הקרובה היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה

עדיקה. בדרך להפוך לחברה פרטית / צילום: ערן סלם יח''צ
עדיקה. בדרך להפוך לחברה פרטית / צילום: ערן סלם יח''צ

קצת יותר מארבע שנים לאחר שהונפקה ברעש גדול, מגיעה ההרפתקה הבורסאית הסוערת של חברת האופנה המקוונת עדיקה סטייל  לסופה העגום. בדרך רשמה עדיקה הפסדי עתק של מעל 60 מיליון שקל, ואילו מניית החברה איבדה 85% מערכה בהנפקה, ומשקפת לעדיקה שווי נוכחי זניח של פחות מ-40 מיליון שקל.

לנוכח מצבה הפיננסי הקשה של עדיקה, נאלצת בעלת השליטה בחברה, קבוצת האופנה גולף (60%), לפעול כדי למזג את עדיקה לתוכה ולמחוק אותה מהמסחר בבורסה. מניית עדיקה החבוטה הגיבה לדיווח על אודות המיזוג הצפוי בזינוק דו-ספרתי, שהמתיק רק במעט את הגלולה המרה שהייתה מנת חלקם של המשקיעים במניה.

מדיווח ששיגרה עדיקה, המנוהלת מאז מרץ האחרון בידי נועם מלניק, עולה כי "על אף תוכניות ההתייעלות, לחברה תזרים מזומנים שלילי מפעילות שוטפת זה חמישה רבעונים. להערכת החברה, תזרים המזומנים מפעילותה השוטפת של החברה למחצית השנייה של 2022 צפוי גם הוא להיות שלילי, בסך של כ-10 מליון שקל. 

"נכון למועד זה ניצלה עדיקה סך של 16 מיליון שקל (מתוך 20 מיליון שקל) מכוח ההלוואה שהעמידה גולף לחברה במסגרת כתב ההתחייבות, וצופה כי תידרש לנצל את יתרת ההלוואה הניתנת למשיכה מגולף עד לסוף הרבעון השלישי של 2022 לכל המאוחר.

"עקב מצבה הפיננסי, ובשים לב לתנאי השוק, מעריכה החברה כי קיים ספק של ממש ביחס ליכולתה לקבל אשראי בנקאי או חוץ-בנקאי בתנאים סבירים". בהתאם לאמור לעיל, צופה עדיקה כי בהיעדר גיוס הון בהיקף משמעותי נכון לסוף השנה היא לא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה".

נסחרת בשווי של 40 מיליון שקל בלבד

בעבר סומנה עדיקה כהבטחה הגדולה של האופנה המקוונת בישראל, אך מאז הנפקתה עלתה החברה לכותרות בעיקר בקשר עם סכסוכים חריפים בין ההנהלה ובעלי המניות, תוצאות מאכזבות ואובדן דרך עסקית. כעת, כשהחברה ניצבת על סף תהום פיננסית, נאלצת כאמור החברה האם, גולף שבבעלות לן בלווטניק, לפעול למחיקתה מהמסחר רגע לפני שרואי החשבון מצמידים הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים.

גולף צפויה לרכוש את מלוא המניות של עדיקה בעסקת מיזוג משולש הופכי, ולאחר מכן למחוק אותה מהמסחר. כדי לקבוע את שווי עדיקה במיזוג יקימו הדירקטורים החיצוניים (דח"צים) שלה ועדה בלתי תלויה, שתבחן את השווי הראוי לחברה, ושעל פיו יבוצע המהלך. העסקה תבוצע כנגד תשלום במזומן לכלל בעלי המניות. 

כאמור, נכון להיום נסחרת עדיקה בשווי של כ-40 מיליון שקל בלבד - רחוק מאוד מהשיא שאליו הגיעה בפברואר אשתקד. בתחילת 2021 החלה מניית עדיקה לנסוק על רקע הגאות במניות הטכנולוגיה, שהובילה בין היתר להנפקת עשרות מיזמי הייטק בוסריים בבורסה המקומית, נוכח חלומות המשקיעים לפריחתם בתקופה שלאחר פרוץ הקורונה. אלא שאותם חלומות שרדו זמן מועט בלבד, ומאז פברואר 2021, עת נסחרה בשווי שיא של 363 מיליון שקל (שגם אותו קשה היה להסביר), צללה מניית עדיקה בכ-90%.


הונפקה לפי שווי של 150 מיליון שקל

עדיקה, שנוסדה בינואר 2012 על ידי דדי שוורצברג ושותפתו עדי רונן, נולדה כעסק צעיר, תוסס וצומח, שהקדים את כל המתחרות המקומיות ואת חברות האופנה המסורתיות המנומנמות. החברה הוקמה כאתר אונליין העוסק בעיצוב ובשיווק פרטי אופנה, ובהם מוצרי הלבשה, הנעלה ואופנת בית תחת המותג Adika, וכן בשיווק ובהפצה של מוצרים משלימים של מותגים בינלאומיים, ובהם אדידס, ריבוק, Vans ועוד. בשנים אלה הפכה עדיקה גם לרשת של חנויות פיזיות, עם תוכניות וחלומות לכבוש לעצמה נתחי שוק גם מחוץ לישראל.

בתחילת 2015 נרכשה השליטה בחברה בידי חברת האופנה הוותיקה גולף (מקבוצת כלל תעשיות של לן בלווטניק) לפי שווי חברה של כ-40 מיליון שקל. שלוש שנים מאוחר יותר היא הונפקה כהבטחה גדולה בבורסה בת"א לפי שווי של כ-150 מיליון שקל, כאשר לצד הגיוס לחברה מכרו גולף והמנכ"ל שוורצברג מניות בכ-23 מיליון שקל. מתשקיף ההנפקה עלה כי קהל לקוחות החברה מורכב מנשים, בעיקר בין הגילים 18-25.

בשנים הבאות התקשתה כאמר עדיקה לקיים את ההבטחות שנלוו להנפקתה, והסבה עוגמת נפש למשקיעים, בין היתר על רקע השקעות שנדרשו לביסוס פעילותה והמומנטום השלילי שממנו סבל ענף האופנה, שהחריף במיוחד נוכח הפניקה שנלוותה לתחילת ימי הקורונה.

על הרקע הזה הגיעו היחסים המתוחים בין המייסד שוורצברג והנהלת בעלת השליטה גולף לכדי סכסוך מר שהוביל לעזיבתו של הראשון בשלהי שנת 2020 - כשבמוקד המחלוקת עמדו בין היתר ההשקעות שנדרשו ליישום תוכנית ההתרחבות של עדיקה בארה"ב.

דווקא לאחר עזיבתו של שוורצברג חוותה עדיקה תקופה קצרה של חסד. הכנסותיה של החברה בסיכום שנת הקורונה, 2020, הסתכמו בכ-193 מיליון שקל, עלייה של כ-40% ביחס לשנה הקודמת. בשורה התחתונה הצליחה החברה לרשום רווח נקי של 4.4 מיליון שקל.

אולם המגמה העסקית התהפכה בצורה משמעותית בשנת 2021. ההכנסות אומנם ירדו בשיעור מתון בלבד של 7% ל-179 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי התרסק. מ-51% ב-2020 ל-35% בשנה שלאחריה. עליות חדות בהוצאות המכירה והשיווק שהציגה החברה הובילו אותה לרישום של הפסד תפעולי בסך של 56 מיליון שקל. בשורה התחתונה הסתכם ההפסד השנתי שלה ב-55 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2022 נמשכה ההרעה בעסקי החברה. ההכנסות נחתכו ביחס לרבעון המקביל ב-40%, ובשורה התחתונה נרשם עוד הפסד צורב של 11.9 מיליון שקל, דומה להפסד שרשמה ברבעון המקביל אשתקד.

בין הסיבות לכישלון העסקי הצורב של עדיקה, היה החלום "לכבוש את אמריקה" - ופעילות זו סיימה את הרבעון הראשון של 2022 עם מכירות של 8.3 מיליון שקל בלבד, ירידה של 65% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והפסד תפעולי של 3.6 מיליון שקל.

עדיקה מציינת, כי היא "מיישמת תוכנית פעולה לשיפור הרווחיות הגולמית והתפעולית, בדגש על חיסכון בהוצאות וישום תהליכי התייעלות בשווקים שבהם היא פועלת". במסגרת זו החליטה החברה "לצמצם באופן ניכר את פעילותה במגזר הבינלאומי, וזאת כדי לצמצם את הפסדיה במגזר זה, ולהתמקד במגזר הפעילות בישראל, תוך חיזוק הפעילות של החברה בחנויות הפיזיות".

נוסף על כך, לחברה נוצרו עודפי מלאי מתקופות קודמות, אשר חייבו אותה למכור את מוצריה במחירים נמוכים מהרגיל, וגרמו הן לפגיעה ברווחיות הגולמית והן להוצאות לוגיסטיות עודפות. "כמו כן, כחלק מהמגמה העולמית של עליית מחירי השילוח ועליות מחירי חומרי הגלם, עלויות הלוגיסטיקה והשילוח של מוצרי החברה האמירו בשנת 2021 ופגעו במודל הכלכלי של החברה וברווחיותה".

נועם מלניק, מנכ"ל עדיקה, מסר כי המיזוג לגולף "יסייע לעדיקה לחזק את המעמד העסקי והפיננסי של פעילותה, תוך כדי אופטימיזציה של תהליכים מסחרים ושיתופי פעולה עסקיים, וכן יביא להפחתת עלויות שוטפות בצורה מהותית, תוך שמירה על ערכי המותג ובידולו.

"עם כניסתי לתפקיד לפני כחודשיים ביצענו מספר פעולות כדי לחזק את חוסנה הפיננסי, תוך שיפור ניהול תזרים המזומנים השוטף של החברה, אולם לאחר בחינה מעמיקה הגענו לכלל מסקנה כי גם כאשר מאמצינו אלו יישאו פירות - מיזוג הוא המהלך הנכון לעדיקה".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-22% ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים