גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

וולט ואובר הן רק ההתחלה: מה קורה לעובדים כשהמנהל הישיר שלהם הוא אלגוריתם

חוקרים שליוו מקרוב את חברת אובר כדוגמה לניהול האלגוריתמי שופכים אור על הצדדים הפחות מדוברים של השיטה: החברה שמנצלת את פערי המידע לטובתה, נהגים שמנסים להטעות את האלגוריתם, כי ממילא הם לא לא מרגישים שייכים ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב 

כשהבוס הוא אלגוריתם / צילום: shutterstock
כשהבוס הוא אלגוריתם / צילום: shutterstock

 

 

בשנים האחרונות, אנו עדים לעלייתה של דמות חדשה לתפקיד המנהל, כזו שאינה מתעייפת לעולם, שיכולה לשלוט ביד רמה ובמוטת שליטה של מאות אלפי ואף מיליוני עובדים, כשהיא יודעת להתאים טיפול מותאם אישית לכל עובד ועובדת. אם תגידו שכל זה נשמע לכם לא אנושי - אתם צודקים בהחלט. ברוכים הבאים לעידן הניהול האלגוריתמי, שבו המחשב הופך להיות המנהל הישיר של העובד.

על פי לי ושות' (2015), ניהול אלגוריתמי הוא השם לרכיבי תוכנה המיושמים בארגונים ולתהליכים הארגוניים שמשמשים לצורך השגחה ושליטה של החברה על מספר עובדים גדול ובהיקף גבוה ומשתנה.

אחד מתחומי העבודה הראשונים שמימשו זאת באופן מקיף הוא תחום ההיסעים החכמים, עם חברות הענק Uber ו-Lyft, וכן חברות השילוח כגון Wolt ו-Grubhub, שבהן העובדים (שברוב המוחלט של המקרים אינם מועסקים כשכירים), אינם מכירים שום "בוס" אחר, למעט האלגוריתמים שבאפליקציה, אשר מעניקים להם את הבונוסים מחד ומענישים אותם על עבודה לא איכותית מאידך.

 

החברה יודעת, הנהג נותר באפלה

רוזנבלט וסטארק (2016) ביצעו עבודת שטח של תשעה חודשים, שבהם צפו בעבודתם של עובדי אובר, והבחינו שיחסי השליטה בין אובר לעובדיה מבוססים על שני מאפיינים מרכזיים. הראשון הוא א-סימטריית מידע גבוהה. כלומר - הבדל משמעותי בין מה שהחברה יודעת על סביבת עבודתו של הנהג ומה שהנהג עצמו מודע אליו. בחברת אובר לדוגמה, החברה מודעת לבקשות הנוסעים ולכמות הנהגים המחוברים למערכת, והיא זו שמחשבת את ההתאמות ואת המחיר, בעוד שהנהג נותר באפלה.

אם בעבר, בתחנת המוניות, הכרת את מנהל התחנה ויכולת לנסות לכל הפחות להבין את המצב ולבקש לקבל נסיעות מסוימות, נהגי אובר מתמודדים עם מערכת אטומה יחסית מבחינתם. למערכת מסוג זה יש פוטנציאל לייצר מערך הוגן יותר של חלוקת עבודה, אך בפועל במקרים רבים נהגים שאינם מבינים את המערכת מרגישים מרומים על ידה.

הגורם השני שזיהו החוקרים הוא שימוש בשפה שדווקא מציגה מעין סימטריה ביחסי הכוחות שבין הנהלת אובר לנהגים. אובר אינה מעסיקה, ולכן אינה מדברת בשפה של יחסים היררכיים, אלא מתייחסת לנהגים כמשתמשים בפלטפורמה, בדיוק כמו משתמשים בפייסבוק או בגוגל. מחלקת השיווק של החברה אף מתייחסת אליהם פעמים רבות כשותפים ובכך נוצר שיוויון מזויף, שמשרת את חוסר הרצון של אובר להיות המעסיק של נהגיה, אך מצד שני מתכחש ליחסי הכוחות הא-סימטריים שבין החברה לנהגים.

מולמן וזלמנסון (2017) המשיכו לבחון את המתחים שחווים נהגים בעבודתם תחת ניהול אלגוריתמי, והתמקדו באופן בו הם מגיבים לא-סימטריה זו ביחסי הכוחות. הם זיהו שהנהגים משתמשים בשלוש טכניקות מרכזיות. הראשונה היא התנגדות לביצוע פעולות מסוימות, כמו לקיחת נוסע, או הסכמה לנסיעה שיתופית (שבה הנוסע מתחלק עם עוד נוסעים בהסעה, אך הנהג מקבל סכום פחות עבור כל נוסע).

החברות נלחמות בהתנגדות זו על ידי מתן נקודות רעות לנהגים על אי ציות והשעיה כאשר מספר הנקודות גבוה, אך בפועל נהגים רבים לוקחים את הסיכון בתקווה להשיג נסיעות רווחיות יותר.

משחקים משחק כפול

הטכניקה השנייה שנוקטים הנהגים היא מעבר בין מתחרים, כלומר - הפעלת כמה אפליקציות במקביל, באמצעות מכשירים סלולריים נוספים. בכך ממקסמים הנהגים את הסיכוי לקבלת נסיעות בכל זמן פנוי. החברות מתנגדות לאופן פעולה זה, שעלול גם לסכן את הנוסעים בשל התעסקות מסוכנת בזמן נהיגה, אך הנהגים, שאינם רואים עצמם חלק משום חברה, אינם מרגישים שהם אמורים לציית לנהלים אלו.

הטכניקה השלישית היא ניסיון לפצח את הדרך בה האלגוריתם עובד ולנסות לנצח אותו. אחת הדרכים לעשות זאת היא תיאום שביתות יזומות באזורים מסוימים של העיר, דבר הגורם לאלגוריתם להקפיץ את מחירי הנסיעה ולייצר הכנסה גבוהה יותר לנהגים.

במאמר המשך מולמן, זלמנסון, הנפרידסון וגרגורי (2021) זיהו שהן הנהגים והן הנהלת החברה משחקים משחק כפול באופן אופורטוניסטי. ההנהלה מפעילה את האלגוריתמים כשדכנית בין היצע לביקוש, אך גם כדי להשיג כוח היררכי של שליטה המאפיין חברות מסורתיות. הנהגים מתנגדים אף הם בשני אופנים. הם נוקטים שיטות המאפיינות את עולם ההעסקה המסורתי - כמו עיצומים או תביעות בבתי הדין לעבודה, ובמקביל מנסים להונות את האלגוריתם ולסטות מעקרונות התפעול של החברה.

ד''ר ליאור זלמנסון / צילום: בוריס גילטבורג

עולם ההיסעים והשליחויות וחברות כגון אובר וולט הם אמנם המאמצים הראשונים של טכניקה ניהולית זו, אך עם השינויים בשוק העבודה וכן עליית אפשרות העבודה מרחוק, ארגונים רבים שוקלים אימוץ טכנולוגיות שנותנות לאלגוריתמים יכולות פיקוח ושליטה על העובדים.

קשה להסיק כיצד ניהול אלגוריתמי ישפיע על עובדים בסביבה שבה הם מועסקים באופן פורמלי ואף מכירים אישית את הקולגות ואת ההנהלה, אך יש במחקרים אלו כדי לרמוז על הכיוון. 

Lee, M. K., Kusbit, D., Metsky, E., & Dabbish, L. (2015, April). Working with machines: The impact of algorithmic and data-driven management on human workers. In Proceedings of the 33rd annual ACM conference on human factors in computing systems (pp. 1603-1612).

Möhlmann, M., & Zalmanson, L. (2017, December). Hands on the wheel: Navigating algorithmic management and Uber drivers’. In Autonomy’, in proceedings of the international conference on information systems (ICIS), Seoul South Korea (pp. 10-13).

Möhlmann, M., Zalmanson, L., Henfridsson, O., & Gregory, R. W. (2021). Algorithmic Management of Work on Online Labor Platforms: When Matching Meets Control. MIS Quarterly , 45 (4).

Rosenblat, A., & Stark, L. (2016). Algorithmic labor and information asymmetries: A case study of Uber’s drivers. International journal of communication , 10 , 27.

עוד כתבות

פער בציוני %2APISA בין תלמידים שהצהירו על רצונם להיות מורים  לבין אלו שרוצים לעסוק במקצועות אחרים

בני נוער שרוצים להיות מורים מאופיינים בהישגים נמוכים מהממוצע

בואו לצלול איתנו למספרים ולנתונים שמאחורי החיים עצמם ● והפעם: מקצוע ההוראה מושך דווקא תלמידים עם כישורים נמוכים

אילוסטרציה / צילום: Shutterstock, Vintage Tone

1,200 מעשירי העולם חושפים איפה הם שמים בימים אלה את הכסף

בקבוצת טייגר 21, המנהלת את הונם של 1,200 מעשירי העולם, מספרים כי הם משקיעים לראשונה את רוב כספם במניות – במקום בנדל"ן ● מייקל זוננפלדט, מייסד ויו"ר הקבוצה: "אף שהנדל"ן היה מוקד ההשקעות הפופולרי ביותר עד כה, בקבוצה זיהו כעת כמה 'מציאות אמיתיות' בשווקי המניות"

פרופ׳ חיים קידר-לוי / צילום: איל יצהר

מומחה לבועות פיננסיות מזהיר: "לא הייתי קונה עכשיו דירה"

לפי פרופ' חיים קידר-לוי, כלכלן באוניברסיטת בן גוריון ומשקיע אנג'ל בעצמו, קו אחד שזור בין כמה מהמשברים הפיננסיים של המאה ה-21 ● בזמן שבהייטק הישראלי עוד מנסים להתמודד עם גלי ההדף - הוא מסביר איך לזהות את הנפילה הבאה: "כשכולם רוצים להיכנס לשוק הנדל"ן ולבורסה, זה סימן לבועה"

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock

אחד החודשים החלשים השנה: ירידה ב-12% בהיקפי המשכנתאות ביולי

מנתוני בנק ישראל עולה כי ביולי נלקחו משכנתאות בהיקף 10.1 מיליארד שקל ● עם זאת, מדובר עדיין בהיקפים גבוהים מאוד, ולא ניתן להצביע על תחילתה של מגמת ירידה

היקף הצ'קים החוזרים בגיבוי אחזקות קפץ פי 50

דוח הביניים בגיבוי אחזקות: צ'קים חוזרים בהיקף של 15 מיליון שקל ברבעון אחד

הבודק החיצוני שמינתה חברת האשראי החוץ בנקאי טוען כי "חל גידול חד באשראי שניתן ללקוחות בעייתיים, דבר שיביא לדעתי המקצועית למחיקת חובות בהיקפים של עשרות מיליוני שקל" • על מנהל פעילות האשראי בצפון, אייל רוזן, כתב הבודק רו"ח עופר אלקלעי: "אין מדובר בטעות בשיקול הדעת אלא בתהליך סדור ומובנה"

אורי קרן, גילעד אלטשולר, אורי גרינפלד, רועי ורמוס / צילום: יח''צ, איל יצהר, רמי זרנגר, שלומי יוסף

"כולם רוצים להרוויח ולא משנה מה הסכנות": בכירי שוק ההון מדברים על מצב השווקים

בורסת ת"א עברה לתשואה חיובית מתחילת השנה, לאחר זינוק של 16% מהשפל בחודש יוני ● אלטשולר: "האויב מספר אחת של שוק המניות זה לא המיתון; ברגע שאין אלטרנטיבת השקעה נורמלית למשקיעים, הם חוזרים למניות" ● האם השלב הבא ירידה באינפלציה ולחץ להתחיל להוריד את הריבית?

מרכז קניות בלוס אנג'לס, ארה''ב. הגידול בהוצאות צרכניות עלול להיות מסוכן / צילום: Associated Press, Damian Dovarganes

המשקיע שחזה את משבר 2008 מזהיר מפני ההתמכרות של האמריקאים לאשראי

מייקל ברי, שהרוויח כמיליארד דולר אחרי שחזה את משבר 2008, מזהיר: "החורף מגיע" ● לדבריו, אנחנו עדיין נמצאים בתוך שוק דובי - וההתנהלות של הצרכנים האמריקאים עלולה להוביל לצרות נוספות

התחדשות עירונית ברחוב אנטיגונוס 14, ירושלים / הדמיה: סטודיו ספייס

התחדשות עירונית בירושלים: "האתגר המרכזי הוא דיירים שחוששים שלא יהיה להם לאן ללכת"

בניין הרכבת ברחוב אנטיגונוס 14 בשכונת גונן בירושלים ייהרס ● ל-46 יחידות הדיור בו יתווספו 109 דירות חדשות ● הדיירים יקבלו תוספת של כ־40 מ"ר לדירה הקיימת, מרפסת שמש בשטח של כ־12 מ"ר, חניה בחניון תת־קרקעי ומחסן

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

אחרי הקריות וחיפה, וולט משיקה שירות משלוחים ביעד חדש

עם פעילות ראשונית של כ-50 מסעדות וכ-20 חנויות כמו סופרמרקטים, מעדניות ומאפיות, וולט משיקה שירות משלוחים במודיעין

הנהלת פיוניר והעובדים בטקס פתיחת המסחר בנאסד''ק / צילום: Nasdaq, Inc

דוחות טובים מהצפוי הקפיצו את מניית פיוניר - שחזרה לרמתה בתחילת השנה

מניית הפינטק הישראלית זינקה ב-18% במסחר ביום שישי בנאסד"ק, ושווי השוק שלה הגיע ל-2.3 מיליארד דולר ● זו עדיין תשואה שלילית של 30% ביחס לשוויה כשמוזגה ל-SPAC

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

איזנקוט בנאומו הפוליטי הראשון: "גמלה בליבי ההחלטה שלא לשבת מהצד"

שעות ספורות אחרי שהוכרז על האיחוד בין השניים, יו"ר "המחנה הממלכתי" בני גנץ, שר המשפטים גדעון סער והרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט קיימו מסיבת עיתונאים ● איזנקוט התייחס בנאומו הראשון לצורך בתיקון חוק הלאום ואמר כי "אני מאמין שמדינת הלאום של העם היהודי חייבת להבטיח שוויון מלא לכל אזרחיה ללא הבדל דת, גזע ומין" 

ענת כהן דייג , מנכלית קומפיוג'ן / צילום: רמי זרנגר

30 שנה ועדיין אין לה תרופה: מה יוציא את קומפיוג'ן מהסבך

חלוצת התכנון הממוחשב של התרופות שרפה 440 מיליון דולר עד היום, ואיבדה 90% משוויה בשיא ● כעת, ולא בפעם הראשונה, היא מכריזה על שינוי בפעילותה ● אז איך זה שבשוק מתעקשים להתייחס לחברת הביוטק הוותיקה קומפיוג'ן כבעלת פוטנציאל צמיחה?

איתמר דויטשר, מנכ''ל קבוצת אלקטרה / צילום: טל גבעוני

מה מסתתר מאחורי מסע הרכישות הבלתי נגמר של אלקטרה

בשבע השנים האחרונות רכשה ענקית הבנייה והתשתיות שמוביל איתמר דויטשר מספר דו-ספרתי של עסקים, בתחומי פעילות מגוונים ובשווי מצרפי של כמיליארד שקל - האחרון שבהם חברת ההפקות טרגט מרקט ● כיצד זה תורם לעסקיה, מהיכן מגיע המימון לרכישות, והאם המשקיעים במניה מרוצים?

טסלה 3 / צילום: Shutterstock

המדריך המלא לרכישת רכב חשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל צמח במהירות שיא של כ־120% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד ● למרות ההצלחה המסחררת, הצרכנים הנלהבים נתקלים בלא מעט בעיות: החל מפיזור דליל של עמדות טעינה מהירות, דרך מחירים גבוהים שלא מתאימים לכל כיס ועד מועדי אספקה בלתי ידועים ● מה חשוב לדעת לפני שקונים רכב חשמלי, ולמה כדאי לצפות? המדריך המלא של גלובס

השופט בדימוס מני מזוז / צילום: ליאור מזרחי

הממשלה אישרה את מינוי מני מזוז ליו"ר הוועדה למינוי בכירים

חרף העובדה שמדובר במינוי קבע לשמונה שנים וכן מדובר בממשלת מעבר, היועצת המשפטית לממשלה אישרה להביא את המינוי להצבעה בממשלה, לאחר שקבעה כי מדובר ב"צורך דחוף" ● ברקע הדברים: רצונו של שר הביטחון בני גנץ למנות רמטכ"ל בתקופה הקרובה

קוסטמן, מנכ''ל אאוטבריין, גלאי, מייסד ומנכ''ל משותף אאוטבריין, סינגולדה, מייסד ומנכ''ל טאבולה ומניב, COO טאבולה / צילום: נועם גלאי

האתגרים בשוק הפרסום הביאו להפחתת התחזיות של טאבולה ואאוטבריין

מניותיהן של צמד חברות המלצות התוכן מישראל צנחו ביותר מ-70% מאז כניסתן לנאסד"ק, וכעת הן מפרסמות דוחות פושרים המבטאים את חולשת שוק הפרסום ● מקור לאופטימיות הן מוצאות במונדיאל ובבחירות אמצע הכהונה בארה"ב

חי גאליס, מנכ''ל ביג / צילום: ביג מרכזי קניות

ביג מתרחבת במזרח אירופה עם שלוש עסקאות ב-117 מיליון אירו

ביג דיווחה בשבוע האחרון של שתי השקעות ראשונות בתחום הנדל"ן המסחרי בפולין, וכן על השקעה בתחום האנרגיה המתחדשת במקדוניה ● במקביל, ממשיכה לממש השקעותיה במרכזי קניות בארה"ב

הרמטכ''ל לשעבר גדי איזנקוט / צילום: גלעד קוולרצ'יק

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יורד מהגדר: מצטרף לגנץ ולסער

בהודעת כחול לבן נכתב כי את "המחנה הממלכתי" יוביל בני גנץ, במקום השני יוצב גדעון סער, ובמקום השלישי גדי איזנקוט ● מתן כהנא הודיע כי גם הוא מצטרף לרשימה

אי אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה / צילום: Unsplash, Uriel Soberanes

הישראלים מביאים את הפוליטיקה למשרד. איך מפרקים את המתח?

מערכות בחירות רוויות אמוציות, תקופות של מתיחות ביטחונית ומדיניות שנויה במחלוקת חודרות גם לשיחות המסדרון במקום העבודה ● מומחים מסכימים שאי־אפשר לנקות את המשרד מפוליטיקה, אבל אפשר לדאוג שהיא לא תצא משליטה

רכבי טסלה במפעל / צילום: Reuters, Aly Song

ניתוח טכני: הדהירה של טסלה נבלמה; כמה המשקיעים הולכים לסבול?

מניית הרכב החשמלי סיימה את מגמת העלייה ארוכת-הטווח, וכשהסוללות שלה טעונות בחציין, השאלה המרכזית היא אם היא הולכת לדשדוש או למגמת ירידות