גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתכננים לבנות בית פרטי? כך תדעו כמה זה יעלה לכם

כחמישית מיחידות הדיור שנבנו בישראל ב־2021 היו צמודות קרקע, חלקן נבנו על ידי קבלנים וחלקן בבנייה עצמית • מה הרכיבים העיקריים בעלות, ואיך להעריך את מחיר הבנייה כשהשמים הם הגבול מבחינת חומרי הגמר

בית עם בריכה במושב אשבול. עלויות התפעול והעבודה יותר זולות בפריפריה / צילום: Shutterstock
בית עם בריכה במושב אשבול. עלויות התפעול והעבודה יותר זולות בפריפריה / צילום: Shutterstock

לפני שנים אחדות החליט יעקב שאפנס שהוא רוצה לגור באווירה כפרית. הוא רכש מגרש במושב נווה מיכאל שליד בית שמש, עבר קורס הכשרה לבונים הפרטיים במרכז הבנייה הישראלי ולאחר מכן בנה את הבית שעליו חלם. הבית הוא בשטח 190 מ"ר ולדבריו הבנייה עלתה לו כ־1.8 מיליון שקל. "את הפיתוח בחוץ עשינו אחר כך ולא הכנסנו לקובץ העלויות", הוא מציין. המגרש, בשטח 600 מ"ר, עלה לו 800 אלף שקל לפני מס.

שאפנס מודה ששילם יותר ממה שהיה משלם אילו קבלן היה בונה את אותו הבית, אבל מצדיק את הבחירה ביתרון העיצוב האישי והגימור: "לנו היה חשוב הבידוד והשקענו בלבנים מיוחדות ובמערכת מיזוג אוויר שקבלן לא יכול לעשות".

 

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כחמישית מיחידות הדיור שנבנו בישראל ב־2021 הן צמודות קרקע: 6,812 מתוך 33,480 מבנים שהושלמו, חלקם בבנייה עצמית או בשכונות שלמות שקבלנים בונים, בדרך כלל בקיבוצים או במושבים. אולם, כמה ישלם מי שבונה בית בעצמו, לעומת מי שקונה בית מקבלן? כיצד קובעים שווי נכס פרטי לקבלת משכנתה, והאם מי שבונה לבד עומד בתקציב שקבע מראש לפרויקט?

בנייה עצמית עולה בדרך כלל יותר, והתקציב לבניית בית פרטי נקבע לפי אומדן המבוסס על כמה גורמים: "ניסיון, ידע של איש מקצוע והמחירים בשוק. בנוסף לאומדן גס שהוא העלות למ"ר בנייה", אומר מארק מילשטיין, אדריכל ומרצה בכיר במכללה הטכנולוגית רופין.

"ההבדל יכול להגיע ל־40%-30%"

כחלק מעבודת המטה המתבצעת לשינוי חוק המכר, הזמינו במשרד השיכון חוות דעת מחברת פז כלכלה והנדסה בנושא עלויות הבנייה - כולל בבנייה פרטית. חוות הדעת מנתחת 60 פרויקטים הכוללים כ־7,000 יחידות דיור, ומבוססת על חוזים קבלניים חתומים מארבע השנים האחרונות. מחוות הדעת עולה כי בניית מ"ר מגורים בבתים צמודי קרקע עולה 6,000 שקל בתל אביב, לעומת 5,000 בירושלים והמרכז, 4,700 שקל באזור חיפה והצפון ו־5,000 שקל באזור הדרום.

העלויות מתייחסות לעלויות הבנייה הקבלניות בלבד ואינן מתייחסות לעלויות נלוות כגון תכנון, מימון, תקורה, חריגות בנייה בלתי צפויים מראש ורווח.

דניאלה פז ארז, מנכ"לית ובעלים של חברת פז כלכלה והנדסה, אומרת כי "בהשוואה בין בנייה פרטית לקבלנית, המחירים לבנייה פרטית גבוהים יותר, כי ישנן הוצאות שהקבלן פטור מהן. דוגמה לכך היא סוגיית הגימור. גם ההבדל בעלויות מוצרי הבנייה משמעותי ועשוי להיות לטובת הקבלנים לעומת המחיר המלא שהאדם הפרטי יצטרך לשלם. כשקבלן קונה הוא קונה בכמויות והתעריף עבורו הוא סיטונאי".

דניאלה פז ארז, בעלים ומנכ''ל חברת פז כלכלה והנדסה / צילום: דרור נחום

פז ארז מעריכה כי ההבדל במחיר יכול להגיע במקרים מסוימים אף לסדר גודל של 30%-40%. דברים דומים אומר שמאי המקרקעין ירון ספקטור, שסבור כי "קבלן שבונה בסיטונאות יקבל הנחות בגלל היקף החומרים שהוא קונה, לעומתו, הבונה בבנייה פרטית ישלם יותר כי הוא לא מיומן בבנייה וגם אין לו קשרים עם ספקים שיכולים לסדר לו הנחה או תעריף מיוחד".

כך או כך, נראה ש־6,000 שקל למ"ר זו רק נקודת מינימום וממנה המחירים עולים עוד ועוד.

עלויות הבנייה למ"ר: בין 6,000 ל־20 אלף שקל

בחברת רייכבך בנייה מתקדמת, המתמחה בפרויקטים פרטיים, ביצעו חישוב לעלויות בניית מ"ר בבנייה פרטית ומצאו כי המחיר יכול לנוע בין 6,000 ל־20 אלף שקל - תלוי ברמת הגימור. "כל התייקרות של 100 אלף שקל בפרטי הגמר בבית בשטח של 100 מ"ר, תעלה את מחיר הבנייה ב־1,000 שקל למ"ר", הם ציינו. הם הביאו בחשבון גם את רכיב הקרקע והמיקום ונתוני הקרקע.

בחברה אומרים כי עלות בניית שלד המבנה כולל הביסוס, מעטפת המבנה, מחיצות הפנים ועבודות התשתית הבסיסיות, מהוות כ־35% מעלות הבנייה הכוללת. "שאר 65% נגזרים מסוג פרטי הגמר ומרמתם, ובכלל זה מטבח, מערכות אלומיניום, חיפויים וריצופים ומספר ורמת חדרי הרחצה, גג המבנה במקרה והוא לא שטוח, חשמל חכם (או לא), פרטי מדרגות, מעקות, מערכות מיזוג אוויר פשוטות או מתקדמות ועוד".

טל רייכבך, מנכ"ל ובעלים של החברה, מדגיש כי "אנחנו עושים בחינה של מחירים עבור לקוחות פרטיים, ומתמחרים כל פרויקט בנפרד, בהתאם למפרט ולתוכניות. עם זאת, הרבה פעמים אנשים מחפשים מידע עוד לפני שנכנסים לתהליך כדי להכין תקציב או לבחון את האפשרויות שלהם, לכן אספנו מידע מעבודות שעשינו בעבר והכנו סיכום על מנת שיהיה לנו מענה עוד לפני שנותנים הצעת מחיר". רייכבך מדגיש כי המידע המוצג הוא כללי, אולם ברגע שהחברה תבין את הכוונה של הלקוח, טווח העלויות יצטמצם עוד יותר וזה רלוונטי לדבריו כמעט לכל אזורי הארץ.

"אני מניח שגם אם יש פערים בין אזורים, סטיית התקן היא לא כל כך גדולה כי סוג החומרים זהה. ההפרש יכול להתבטא בעיקר בעלויות התפעול והעבודה שהן יותר זולות בפריפריה לעומת המרכז".

"חופש הבחירה בחומרי הגמר הוא עצום"

רובא זועבי־עאלם, אדריכלית המתמחה בבנייה פרטית, מציינת כי בדרך כלל אדם פרטי משלם יותר מקבלן מכיוון שאין מגבלה לבחור חומרים לפי סטנדרטים מסוימים. "חופש הבחירה בחומרי הגמר הוא עצום וקיים בהיצע גדול בהרבה ממה שקיים אצל דירות קבלן, ולכן בגמרים בבית פרטי שיעור החריגה מתקציב גדול יותר".

זועבי־עאלם העובדת לרוב בחברה הערבית מזהה הבדלים בהקשר זה מהחברה היהודית: "בחברה הערבית במיוחד בניית בית היא דבר רגשי וקבוע יחסית. הבונה רואה ששם זה העתיד שלו. בבית מושקעות הרבה אנרגיה ומחשבה גם על העתיד הרחוק, שהבנים יוכלו להשתלב במבנה בקומות מעל. לכן, לפעמים רבים רואים שהבונים בחברה הערבית עושים הפסקות בזמן הבנייה בגלל התמודדות מול אתגרים פיננסיים. מניסיוני גם מנסים לעבוד בסטנדרט גבוה יחסית ליכולת הכלכלית ולתקציב. לעומת זאת, בחברה היהודית ישנה יותר מודעות לנושא כמויות מדויקות לבנייה, ולתכנון תקציב גם בשלב מקדים".

איך מתכננים משכנתה כשהפערים בעלויות גדולים כל כך?
מילשטיין אומר כי "גודל המשכנתה ייקבע לפי מחיר הקרקע ומבחינת הבנייה יתבסס על אומדן של מחיר למ"ר. יש הרבה חברות שמוצאות אומדנים למחירי בנייה ושיפוצים ואפשר לקבל מחירון. אני קובע את העלות לפי מחירון דקל וגם לפי הניסיון שלי מעבודות קודמות".

בקהילת "בונים בית" המאגדת אנשים שבונים בתים פרטיים, פירקו את מרכיבי הבנייה לקטגוריות ולתתי קטגוריות, בחנו כל אלמנט אפשרי בבית בנפרד וחישבו את העלויות לפי נוסחה. "אנחנו חברה פרטית שעוסקת בניהול קהילת בונים בית. הקהילה חינמית, אך כאשר בונה מהקהילה מעוניין לקבל שירות פרטני אז מבוצע תשלום, אבל הרעיון שלנו הוא לשתף ידע בחינם", אומר עורך דין צורי גלילי מומחה מקרקעין ושותף בחברה. עם זאת, הוא מבקש לסייג: "הידע שלנו מבוסס על מודלים מתמטיים. ניתחנו הצעות מחיר מבתים שונים ובנינו את הידע על סמך הממוצע שהתקבל. המטרה של טבלת התקציב היא לתת כלי לניהול משא ומתן".

הכי יקר: אלומיניום ומזגנים

מלבד שלב התכנון והניהול, בבונים בית מצאו כי הדברים היקרים ביותר הם האלומיניום והמזגנים. לדברי עו"ד גלילי, "נתקלתי בבית פרטי שעלות הקמתו עמדה על 2.5 מיליון שקל, מתוכם 450 אלף שקל הלכו לאלומיניום כי בעלי הבית ביקשו חומר מיוחד כולל איטום שאותו ייבואו מחו"ל. באופן כללי האלומיניום הוא חומר יקר, וככל שיש יותר פתחים בבית אז העלות רק עולה. דבר נוסף הוא המזגנים: העלות יכולה לנוע בין 50 ל־150 אלף שקל וזה תלוי בכמות ובסוג המערכת, וכאן מדובר על עניין בסיסי בבית כי אין היום בית ללא מזגן.

"באופן כללי, על פי נתונים שאספו, עולה כי לבנות בית חד קומתי צמוד קרקע עם גג רעפים בנוי על מגרש של חצי דונם כולל בריכה בבית עובד, ליד נס ציונה, עולה לבעל הנכס 2.52 מיליון שקל, מתוכם, 60% מהתקציב הלך לטובת שלד, עפר ופיתוח, 14% טיח צבע וגבס, וכשזה הגיע למיזוג אוויר בעלי הנכס שילמו כ־64 אלף שקל וכ־195 אלף שקל עבור אלומיניום.

"אם משווים בין בונה פרטי לקבלן מומחה הפער יכול להגיע ל־10%־25% לטובת הקבלן וזה בגלל שלקבלן יש יעילות טובה יותר, הבנה ויכולת מיקוח טובה יותר שמורידה לו עלויות".

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?