גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד גלובס-פרומתאוס צנח ב-7.4% ביוני על רקע החולשה בשווקים

חברת המדיקל שהציגה את העלייה הגבוהה ביותר ביוני היא יורוג'ן פארמה, שמנייתה נסקה ב-54% ● למרות הירידות הנמשכות בשווקים, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ממשיך להפתיע ולשמור על יציבות

נובה בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק
נובה בנאסד''ק / צילום: נאסד''ק

מדד גלובס-פרומתאוס שעוקב אחרי החברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט נחתך בשיעור של 7.4% בחודש יוני האחרון. באותה התקופה, מדד נאסד"ק ירד ב-8.7%, בעוד שמדד ת"א 125 ירד כמחצית מכך, בשיעור של 4.1%.

למרות הירידות הנמשכות בשווקים, תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ממשיך להפתיע ולשמור על יציבות: ביוני הוא עלה ב-1%, בשונה ממדד נאסד"ק ביו-טכנולוגיה שאיבד מערכו כ-8.2%. מדד ת"א ביומד נחלש ביוני ב-4.8%.

חברת המדיקל שהציגה את העלייה הגבוהה ביותר ביוני היא יורוג'ן פארמה, שמנייתה נסקה ב-54%. במחלקת המחקר של פרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים שיורוג'ן היא חברת ביו-טכנולוגיה המתמקדת בפיתוח טיפולים חדשניים למחלת הסרטן ומחלות מתחום האורולוגיה, אורו-אונקולוגיה, ואימונולוגיה. החברה מציעה טיפולים באמצעות RTGel, טכנולוגיה מבוססת הידרוג'ל בשחרור ממושך, שהופכת את הטיפול המקומי ליעיל יותר, ומשפרת את ביצועי הטיפולים של תרופות קיימות.

לחברה הסכם רישיון עם אלרגן לפיתוח שימוש, מכירה, ויבוא של מוצרים פרמצבטיים המכילים RTGel, וכן של מוצרים מסוג Agenus לטיפול בסרטן אורותליאלי. נוסף על כך, ליורוג'ן הסכם שיתוף פעולה מחקרי עם MD Anderson לקידום טיפול מחקרי בסרטן אורותליאלי בדרגה גבוהה.

במהלך יוני השתתפה יורוג'ן פארמה  בוועידת בריאות בה הציגה את ביצועי מוצריה בניסויים הקליניים ותיארה את אבני הדרך לעתיד. למרות ירידה בהכנסות הרבעוניות, החברה דיווחה על צמיחה רבעונית של 10% במספר המטופלים המבקשים לנסות את מוצר הדגל שלה. יורוג'ן הציגה נתונים שממדגם של 100 אורולוגים, 96% דיווחו שישתמשו במוצר תוך שנתיים מקבלת אישור FDA, מה שעתיד לקרות בהתאם לדיווחי החברה ב-2024.

 

ירידות במניות הטכנולוגיה

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה איבד 5.3% ביוני, כאשר מדד ההשוואה ת"א טכנולוגיה ירד ב-2.4%. לעומת זאת, מדד נאסד"ק טכנולוגיה ירד בשיעור משמעותי יותר של 11.3% בחודש האחרון. החברה שהראתה את העלייה החדה ביותר בתת המדד היא סרגון נטוורקס, שמנייתה טיפסה ב-45%.

סרגון מתמחה בפיתוח, ייצור, ושיווק פתרונות בתחום התקשורת האלחוטיות בפסי-רחב 5G ו-4G. החברה מציעה מגוון פתרונות Backhaul ו-Fronthaul, תוך שימוש בטכנולוגיית מיקרוגל וגלי מילימטר להעברת תעבורת טלקומוניקציה בין תחנות בסיס, וליבת הרשת של ספק השירות.

בפרומתאוס מסבירים שהסיבה העיקרית לעליית המניה היא שבסוף החודש, סרגון קיבלה מכתב מבעלת המניות Aviat Networks שהגישה הצעה אטרקטיבית לרכישת כל מניות החברה תמורת 2.80 דולר למניה, ואף הציעה לתת חלק מהתמורה במניות אביאט, במידה וסרגון תרצה לספק לבעלי מניותיה הזדמנות להשתתף בפוטנציאל האפסייד של החברה המשולבת. הצעה זו משקפת שווי של 230 מיליון דולר לסרגון , מה שהזניק את מחיר המניה ביותר מ-23% ביום אחד.

נובה: אפשר לצפות לרכישות נוספות

נובה  היא אחת החברות הוותיקות במדד גלובס-פרומתאוס. החברה הונפקה בנאסד"ק עוד בשנת 2000 ומאז ביצעה שם מספר גיוסים נוספים, שהאחרון שבהם היה בסך 175 מיליון דולר באמצעות אג"ח להמרה ב-2020.

נובה מספקת פתרונות חומרה ותוכנה לביצוע מדידות בעת תהליך הייצור של שבבים. הכנסותיה בשנים 2016-2021 צמחו בשיעור שנתי ממוצע של 20%, כאשר ב-2021 בלבד ההכנסות צמחו ב-54.5%. מגמה זו ממשיכה אף השנה, כשההכנסות ברבעון הראשון היו בסך 134 מיליון דולר, לעומת 121 מיליון דולר ברבעון שקדם לו ו-84 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. לפי תחזית החברה, ברבעון השני הכנסותיה יהיו 133-141 מיליון דולר.

לפי הנהלת נובה, תוצאותיה הפיננסיות הן תולדה של אסטרטגיית הפעילות שלה כספקית לא רק של חומרה, בדומה לרוב השחקנים בשוק, אלא גם של תוכנה. אסטרטגיה זו מבדלת אותה מהמתחרים והופכת את הפתרון שלה לשלם ואיכותי יותר. יתר על כן, אספקת שירותי התוכנה יוצרת לחברה הכנסות חוזרות ועשויה לשפר את שיעורי הרווחיות, שכן ההכנסות מתוכנה אינן כרוכות בהוצאות ייצור גבוהות.

הביקוש למוצרי נובה מושפע באופן טבעי מפעילות יצרני השבבים ומהביקוש העולמי לשבבים ולפיכך, העלייה המשמעותית בביקוש לשבבים בשנתיים האחרונות תרמה גם היא לצמיחת החברה. בפרומתאוס מציינים כי הגידול העולמי בביקוש לשבבים נובע מצמיחת מגזרים טכנולוגיים שונים הזקוקים לשבבים לצורך תהליכי הייצור שלהם, ובהם: אוטומציה רובוטית, חישוב ענן, IoT תעשייתי, רכבים אוטונומיים, 5G, בינה מלאכותית ומציאות מדומה.

האנליסטים של פרומתאוס מסבירים כי יצרני השבבים אשר רוכשים מוצרי מדידה, הינם ברובם לקוחות שבויים. הדבר נובע מכך שיצרני השבבים נדרשים לבצע השקעה משמעותית על-מנת לבדוק, לבחור ולשלב ציוד קפיטלי בתוך קו הייצור שלהם. מערכות המדידה מפותחות במיוחד על מנת להתאים לדרישות המדידה בפס הייצור של היצרן, ומשמשות אותו עוד בשלבים המוקדמים של פיתוח תהליך הייצור, כשנה וחצי לפני הקמת קו הייצור בפועל. לפיכך, ברגע שצרכן בוחר ספק, יהיה לו תמריץ שלילי להחליף אותו, לבצע השקעה כספית נוספת ולעבור מחדש את כל התהליך המתואר לעיל. כתוצאה, שיעור נטישת הלקוחות בתחום נמוך.

לכן אסטרטגיית הצמיחה של נובה מתרכזת פחות בהגדלת נתח השוק הקיים ויותר בהגדלת גודל השוק הפוטנציאלי (TAM) באמצעות הרחבת מגוון הסגמנטים והטריטוריות בהן היא פועלת, וכן במיזוגים ורכישות. ואכן, בפרומתאוס מציינים כי נובה הוכיחה שהיא יודעת לצמוח לא רק אורגנית אלא גם באמצעות עסקאות מיזוגים ורכישות. בפרט, רכישת רברה ב-2015 תמורת כ-45 מיליון דולר הוכיחה את עצמה כאשר נובה זיהתה נכון את המוצר של רברה כמנוע צמיחה בתחום החדשני של מדידת הרכב החומרים בטרנזיסטורים תלת-ממדיים. השנה ביצעה נובה רכישה נוספת כששילמה 80 מיליון דולר במזומן (עם תמורה מותנית של 10 מיליון דולר נוספים) עבור אנקוסיס הגרמנית. אנקוסיס היא ספקית פתרונות ניטור וניתוח ההרכב הכימי של חומרים בתעשיית האלקטרוניקה ורכישתה על-ידי נובה נועדה להמשיך ולהרחיב את מגוון המוצרים של החברה וגודל השוק הפוטנציאלי שלה.

ראש מחלקת המחקר של פרומתאוס, אייל שבח, מדגיש שניתן לצפות לעסקאות נוספות מצד נובה שכן היא מחזיקה ב-341 מיליון דולר מזומן בקופה נכון לסוף הרבעון הראשון, ובנוסף, ביולי שעבר היא הכריזה על תכנית צמיחה אסטרטגית בשם "נובה 500" שאחד מעמודי התווך שלה הוא תקציב מיזוגים ורכישות בסך 300-350 מיליון דולר. לדברי החברה, גודל השוק הפוטנציאלי שלה צמח מחצי מיליארד דולר ב-2015 ל-2.2 מיליארד דולר ב-2022 והחברה כאמור רוצה להמשיך באותו הכיוון.

הרווח הגולמי של נובה עמד על 268 מיליון דולר ב- 12 החודשים שנסתיימו בסוף מרץ 2022, בהשוואה ל-237 מיליון דולר ב-2021 ו-153 מיליון דולר ב-2020. הרווח התפעולי היה 133 מיליון דולר ב-12 החודשים שנסתיימו במרץ האחרון, לעומת 113 מיליון דולר ב-2021 ו-56 מיליון דולר ב-2020. בפרומתאוס מציינים כי הרווחיות הגולמית נותרה יציבה למדי, בין 58%-59%, וצפויה להישאר ברמה זו בעתיד. הרווחיות התפעולית לעומת זאת גדלה מ-21% לכ-29% כאשר השינוי נובע בעיקר מירידה בשיעור הוצאות המחקר והפיתוח מתוך ההכנסות.

שבח מסכם כי עד כה נובה הצליחה להגדיל את פעילותה באמצעים אורגניים ובלתי אורגניים בצורה מרשימה ועל פי המהלכים העסקיים האחרונים שלה ניתן רק לחזות שמגמה זו צפויה להימשך. גם שוק ההון, לדבריו, מאמין בחברה ובהתאם מחיר המניה המתואם שלה עלה ב- 5 השנים האחרונות מ-22.5 דולר ב-2017 עד ל-88.5 דולר נכון לסוף חודש יוני 2022 (לאחר ירידה של 17% במניה בחודש שעבר).

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר