גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקראת עדותה של העוזרת של מילצ'ן: מדוע הוקדמה העדות, ומה אמינותה

העוזרת האישית של ארנון מילצ’ן וגיימס פאקר, הדס קליין, עולה להעיד בפרשת המתנות שבה חשוד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בקבלת טובות הנאה ● עדותה של קליין, הנחשבת לעדת מפתח, לא חפה מבעיות, בין השאר בעקבות סתירות בחקירותיה, ובהגנה צפויים לנצל עובדה זו

הדס קליין, בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן / איור: גיל ג'יבלי
הדס קליין, בנימין נתניהו וארנון מילצ'ן / איור: גיל ג'יבלי

היום (ג') תחל עדותה של הדס קליין, העדה הראשונה בפרשת 1000 (פרשת המתנות). קליין הייתה העוזרת האישית של שני המיליארדרים ארנון מילצ’ן וג’יימס פאקר. בפרשת 1000 נאשם ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, בהפרת אמונים על רקע טובות הנאה בשווי כולל של כ-700 אלף שקל שקיבל משני המיליארדים.

טובות ההנאה, שעיקרן על פי כתב האישום היו קופסאות סיגרים ומארזי שמפניות, ניתנו לנתניהו ולרעייתו שרה באופן רציף, במענה לבקשותיהם ואף לדרישותיהם - בין היתר באמצעות משלוחים, גם כשמילצ’ן ופאקר לא שהו בישראל. על פי כתב האישום, טובות ההנאה ניתנו לנתניהו בזמן שכיהן בתפקידים ציבוריים וכראש הממשלה. עוד נטען שנוכח שלל הזיקות בין נתניהו לבין מילצ’ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של מילצ’ן במסגרת תפקידיו. אולם, על פי הנטען, בין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו לטובת מילצ’ן בכמה מקרים.

הקדמת העדות והספק שבאמינותה

לא לחינם הפרקליטות החליטה לעצור את הדיונים בפרשת 4000 ולעבור לעדותה של הדס קליין. על פי ההערכות, למרות שקליין היא משמשת רק כעדה בתיק, היא סבלה מעינוי הדין בשל פער הזמנים בין עדותה במשטרה בשנת 2017 לבין העדות שהיא הייתה צריכה למסור בבית המשפט רק ב-2024. בעקבות זאת, הפרקליטות חששה לאבד את עדת המפתח שלה, והקדימה את עדותה של קליין.

העדות של קליין נחשבת לקוהרנטית ואמינה יחסית, אך איננה חפה מקשיים. העדה, דרכה עברו "ההזמנות" של משפחת נתניהו לסיגרים ולשמפניות, סובלת מעליות וירידות בנוגע לפרטים. תחילה, קליין לא ידעה איזה חלק מתוך ההזמנות של הסיגרים והשמפניות יועדו למשפחת נתניהו, אך בהמשך היא טענה שמדובר בחלק נמוך יחסית.

לאחר מכן, קליין העלתה את החלק היחסי של משפחת נתניהו בהזמנות ובשלב יותר מאוחר אמרה שרובן יועדו לנתניהו. יש להעריך שקליין תעומת על ידי עו"ד עמית חדד, המייצג את נתניהו, בדבר גרסתה המתפתחת, שרק הלכה והתפתחה עם ריבוי חקירותיה, השלמותיהן וריענון העדות שנערך לה בפרקליטות לקראת עדותה בבית המשפט.

יש לציין שזמן רב לאחר הגשת כתב האישום, קליין טענה שמילצ’ן רכש תכשיט לשרה נתניהו בשווי 46,500 דולר ואף הביאה לכך ראיות. קליין תוכל להעיד בבית המשפט על סוגיית התכשיט, אולם טענה זו לא נכנסה לכתב האישום המקורי כיוון שהסיפור לא היה ידוע מראש למערכת אכיפת החוק, ולאחר השלמת החקירה, הפרקליטות החליטה שלא לתקן את כתב האישום נגד נתניהו.

איך צפויה להגיב ההגנה לעדות?

כאמור, קליין תעומת עם גרסתה המתפתחת בנוגע לקשר בין נתניהו למילצ’ן. קליין צפויה להשיב שגרסתה מלכתחילה סבלה משינויים בשל הייעוץ המשפטי שקיבלה מעורך דינה שלא לשקר בחקירה, אך בה בעת גם לא לנדב מידע למשטרה ולקמץ בתשובותיה. במקביל, עו"ד חדד ינסה להציג את קליין כעדה שסובלת מזיכרון מתעתע, ושהכעס שיש לה גרם לה להקצין ולהחריף את הטענות נגד נתניהו.

מעבר לכך, אין הסבר המניח את הדעת מדוע לא הודיעה מראש על קבלת תכשיט הפאר, כשהיא נשאלה על ידי המשטרה האם הועברו גם תכשיטים. כמו כן, הגרסה שלה במשטרה שהלכה "אחורה" ושבה "קדימה" אודות "הכמויות" עלולה גם היא לפגוע בקוהרנטיות עדותה ובטענה שהפערים נובעים מהייעוץ המשפטי שקיבלה. אותם פערים, אגב, מצויים גם בחקירתו של הנהג של מילצ’ן, יונתן חסון. לטענת חסון, קליין היא זו שדיברה בזמן אמת עימו ונתנה לו את העצה שקיבלה מסנגורה דאז. כששני עדי תביעה משוחחים ביניהם על התיק ומעבירים המלצה להתנהלות בחקירה מאחד לשני - יש שיטענו שמדובר בשיבוש מהלכי משפט.

נזכיר שלאחרונה סנגורו של נתניהו, עו"ד חדד, עתר לבג"ץ נגד היועמ"ש בדרישה שיורה על פתיחה בחקירה של הדלפת השלמת החקירה שנעשתה להדס קליין בנובמבר 2021. היועמ"שית גלי בהרב מיארה נדרשת להגיב לעתירה עד יום ראשון בשבוע הבא.

ניתן להניח שחדד גם יעמת את קליין עם הטענה שהיא זו שהדליפה מתוך חקירותיה, ובפרט מתוך השלמת החקירה שנעשתה לה בשנה החולפת. טענה זו הועלתה בעבר נגד קליין לפני שנים בנוגע לחקירתה הראשונית במשטרה, ועו"ד בעז בן צור, שייצג בעבר את מילצ’ן ולקליין - טען שהיא מקוממת ובדויה לחלוטין.

חרף העדות, לא חסרים קשיים נוספים בדרך

סיפור עדותה של קליין ממחיש את המורכבות שמלווה את התיק. כאמור, בזמן החקירה במשטרה, יצג עו"ד בעז בן צור את מילצ’ן וקליין. ביוני 2018 עו"ד בן צור אף הגיש תביעה בשם קליין נגד ח"כ דודי אמסלם. זאת, לאחר שאמסלם רמז שקליין הדליפה לעיתון מתוך חקירתה, ובכך שיבשה אותה.

המשך, הגיע עו"ד בן צור לפשרה עם עורך דינו של אמסלם, לפיו יבהיר השר לשעבר כי "לא התכוון לכך שגברת קליין שיבשה הליכים. הטענה בדבר הדלפה ושיבוש לא יוחסה לגב' קליין - הטענה הועלתה לצורך עריכת חקירה ובדיקה". עוד הבהיר אמסלם כי "לא ראה מקום להתנצל על דבריו אך ככל שדבריו הובנו אחרת, הוא מצר על עוגמת הנפש שנגרמה לגברת קליין כתוצאה מכך".

כיאה לדרמות בתיק האלפים, בהמשך הגיש ח"כ אמסלם תביעה נגד עו"ד בן צור בעצמו, זאת לאחר שבן צור אמר בראיון שאמסלם התנצל בפני קליין, מרשתו. לדברי אמסלם, בן צור ניסה לקדם אג'נדה פוליטית ולייצר לחץ על מקבלי ההחלטות.

במענה למכתב ההתראה וגם בכתב ההגנה שהגיש, עו"ד בן צור לעג לטענות הקונספירציה לפיהן נתפרו תיקים נגד נתניהו, כפי שאמסלם ולקוחו לעתיד נתניהו טוענים בלהט מזה שנים. לטענת בן צור, יו"ר הקואליציה דאז נקט נגדו בהליך של תביעת השתקה כדי לאיים על לקוחותיו, שני העדים המרכזיים בתיק 1000. לבסוף, התביעה הסתיימה בהסדר גישור חסוי שלא הוצג לבית המשפט.

כיאה לנפתולי תיק האלפים, בהמשך ולאחר שהוגש כתב האישום, נרשמו מילצ’ן וקליין כעדי תביעה, ואילו בן צור קיבל הצעה לייצג את נתניהו. בעוד שמילצ’ן נתן לבן צור את ברכת הדרך למהלך, קליין הביעה כעס רב על כך. בסופו של דבר, חרף מחאת קליין - החליט בן צור לייצג את נתניהו, אולם מנע את עצמו מטיפול בפרשת 1000.

גם אם התביעה תצא כשכל תאוותה בידה - עדיין היא תצטרך להתמודד עם טענות ההגנה שמדובר במתנות על רקע אישי-חברי. כל זאת, לצד טענות ההגנה שרוב המתנות הן מוצרים מתכלים (סיגרים ושמפניות), ולכן לא נכון להמירם לשווי מצרפי שמגיע למאות אלפי שקלים ולגזור מכך שמדובר בסכום שמהווה הפרה של "כללי ועדת אשר" ומהווה עבירת הפרת אמונים.

העובדה שהיועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט לא שלל על הסף שנתניהו יקבל מימון מחברו בסכום גבוה בהרבה לצורך הגנתו המשפטית - מחזקת את הטענה שראש הממשלה דאז לא היה יכול להניח שקבלת המתנות הייתה מעשה אסור ופסול. כמו תיק 4000, קל זה לא יהיה. מומלץ להמתין לחקירה הנגדית לפני הסיכומים בתקשורת.

חזקת החפות: בנימין נתניהו לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

עוד כתבות

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

בתי הזיקוק במפרץ חיפה / צילום: שלומי יוסף

המדינה לביהמ"ש: פעילות צ'יינה הרבור לא נפסלה באופן גורף בישראל

חברת התשתיות הסינית צ'יינה הרבור עתרה נגד פסילתה מהמכרז להקמת נמל התזקיקים בחיפה עקב סיבות ביטחוניות ● אתמול הצהירה המדינה בביהמ"ש כי פעילות החברה הסינית לא נפסלה באופן גורף בישראל, וכי הפסילה היא רק לגבי המכרז הקונקרטי - והעתירה נדחתה בהסכמה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי פסח: שופרסל שלחה לכ-100 עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם אחרי כניסתם של האחים אמיר ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל שופרסל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס