גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלף שקל לקרטון קראנץ' פיסטוק: השיעור שנסטלה נותנת למתחרים

השלגון שיצא לשוק במהדורה מוגבלת הפך קשה להשגה, מה שהוליד "שוק אפור" חוצה גילאים ומדיות - ומיצב אותו כאחד המותגים הנחשקים בקיץ הנוכחי ● כיצד פועלת הפסיכולוגיה הצרכנית, עד כמה אחראיות הרשתות החברתיות ליצירת הביקושים, ואיך נוצר החיבור עם וולט

 

ארטיק קראנץ' פיסטוק / צילום: שירה ספיר
ארטיק קראנץ' פיסטוק / צילום: שירה ספיר

בשעת אחר צהריים מוקדמת השתרך תור ארוך בחנות גלידות במרכז הארץ. חבורה של ילדים כבני 10 התפרצו פנימה, והחלו לפתוח את המקררים ולהפוך את הארטיקים. "יש לך את הקראנץ'?", צעקו למוכר, שהשיב בעייפות "לא, נגמר, תפסיקו לשאול אותי את השאלה הזו".

למחרת בבוקר, המוכר שוב נדרש לשאלה האם הוא מחזיק בארטיק שכולם מדברים עליו - הקראנץ' פיסטוק של גלידות נסטלה. התשובה הייתה כן, "אבל אי אפשר לקנות יותר מארבע". המוכר נכנס למקרר האחורי, ויצא משם עם השלל עטוף ונסתר בתוך שתי שקיות. בזמן התשלום נכנס בסערה בחור כבן 40, ושאל "יש לכם את הארטיק של הצווארון הלבן? הבן שלי יהרוג אותי עם זה בסוף". שוב התשובה הייתה כן, אבל הפעם אפשר היה לקבל רק שניים. "אז למה היא קיבלה יותר?", שאל הבחור ברוגז.

אפקט שנאת ההפסד

המרדף אחרי ארטיק הקראנץ' פיסטוק של גלידות נסטלה, שיצא לשוק במהדורה מוגבלת בחודש שעבר, הוא חוצה גילאים, רשתות ומדיות, מה שהופך אותו לאחד המותגים החזקים בעת הנוכחית. "המוצר נולד על ידי בחור חובב פיסטוק, שיצר סקיצות של מוצרים מוכרים בשילוב פיסטוק. אחד המוצרים היה ארטיק של נסטלה, והוא התחיל להטריל את הקהילה של קבוצת 'רעבים ברעבך' בפייסבוק", מספרת ד"ר דנה טבת, מומחית בהתנהגות צרכנים מבית ספר אריסון למנהל עסקים באוניברסיטת רייכמן.

"אנשים נדלקו על הרעיון, ופנו לנסטלה עם בקשות להתחיל לייצר גלידה כזו. בנסטלה הקשיבו, וזה יצר באזז מטורף. זו התגשמות פנטזיה. אני יושבת בבית וחושבת 'הלוואי שיעשו לי מילקי דובדבנים וקצפת', ומישהו שומע אותי ומתחיל לייצר את המוצר".

אבל אז קשה להשיג אותו, ומתחיל המרדף.
"לבני אדם יש מכניזם שמפעיל אותם. אנחנו פועלים קודם כל משנאת הפסד. מדובר בפחד שלנו להפסיד משהו, והכאב שבהפסד הוא הרבה יותר גדול מאשר עונג של אותו הדבר. לאבד 20 שקלים יכאב לך יותר מאשר השמחה שתחושי אם תמצאי 20 שקל ברחוב. זה משפיע על קבלת ההחלטות שלנו, הרבה פעמים זה לא רציונלי, וההשלכות מבחינה שיווקית הן אדירות.

"כמובן שמעבר לשנאת ההפסד, הדבר השני הוא הנדירות, שגם יושבת על הנקודה הזו. כשאומרים לנו שמשהו נדיר, מוגבל בזמן או בכמות, זה מניע. כמו בבלאק פריידיי, כשאנשים מוכנים להרוג אחד את השני בשביל המוצרים שנמצאים בסייל לזמן מוגבל ובכמות מוגבלת.

"אבולוציונית, עוד לפני שבני אדם גידלו את הבקר והתוצרת החקלאית שלהם, הם היו צריכים להילחם אחד בשני בשביל להשיג אוכל. הגבלה מייצרת בנו את הרצון להשיג את הדבר, ומוצרים מוגבלים מקבלים ערך גבוה יותר".

איזו תחושה נוצרת אצל מי שהצליח?
"אני חלק מהברנז'ה, אני בעניינים. גם הסושיאל משחק פה תפקיד - איזה יופי אני איראה כשאצטלם עם זה. לעומת זאת, אם כל מי שמקיף אותי טעם ורק אני לא, זה מעורר אצלי את התחושה הנוראית שאני לא חלק מהקבוצה הנכספת. להערכתי, המחסור שיש בשוק לא מכוון, חברות מוציאות מהדורות מוגבלות מכל מיני סיבות. אבל גם אם נסטלה תחליט בהמשך להוציא את הארטיק כטעם קבוע, היום זו התקופה המרגשת".

למי אכפת מהטעם

"הטרנד של לחשוף מוצרים חדשים על ידי קריאייטיב הוא העתיד, וזה נהיה המדד אם משהו מצליח או לא", אומר אורי אוברוצקי, פרסומאי ומומחה לשיווק מהמכללה האקדמית נתניה. "זה לא שישראלים באמת אוהבים פיסטוק, אבל הם כן אוהבים באופן מיוחד את מה שנקרא מהדורה מוגבלת, מיוחדת או מהדורת קיץ.

"בעידן הטיקטוק והרשתות החברתיות, העניין הוא לא לאכול את זה אלא להצטלם עם זה. כך התחילה המגמה שאנשים מעלים פוסטים של 'ניצחתי, הצלחתי להשיג את הגלידה'. אף אחד לא כותב שזה טעים ומדהים, בכלל לא מדברים על הטעם. מה שחשוב זה להיות מעודכן, בטרנד".

ד''ר דנה טבת, בי''ס אריסון למנהל עסקים, אוניברסיטת רייכמן / צילום: רענן כהן

בהקשר הזה מזכירה טבת את תורת הערך, תיאוריה העוסקת בהתנהגות האנושית בזמן קבלת החלטות תחת תנאי אי ודאות. "יש פה חברה שהבינה שריל טיים מרקטינג זה שם המשחק, והלכה על כל הקופה, אבל כנראה לא צפתה את הטרפת והביקוש. אני חושבת שהם ייצרו כמות לכמה חודשים, זה אזל בשבועיים ונוצר הסחרור - שיש לו חיים משל עצמו. נוצר 'שוק אפור', ואנשים מוכנים לשלם הרבה על הארטיק הזה".

השוק האפור שעליו מדברת טבת כולל אנשים שהצליחו לשים את ידיהם על המוצר הנחשק של הקיץ, ומציעים את השלל למכירה במחירים שיכולים להגיע ל-1,000 שקל לקרטון (אחרים היו "זולים" יותר, והציעו 28 ארטיקים ב-750 שקל). זאת לצד קבוצות שנפתחו בפייסבוק ובטלגרם, שמטרתן לחשוף באילו מקומות ניתן למצוא אותו.

"יש כאלו שיגידו שנסטלה יצרו את המחסור בכוונה כדי לראות את השוק מגיב, אבל אני לא חושב שהם צפו את הממדים האלה. הילדים מניעים את הביקוש דרך הטיקטוק והאינסטגרם, וזה נהיה ויראלי עד אימה", אומר אבי זיתן, מומחה לשיווק ואסטרטגיה.

אבי זיתן / צילום: יבגני שוורץ

"כל חברה הייתה רוצה מהלך שיווקי גאוני כזה, שאגב הקפיץ את כל מותג הקראנץ', בכל הטעמים. אם בגזרת השלגונים המלך היה המגנום, המותג הזה הוא המלך החדש. סביר להניח שכל קטגוריית הפיסטוק עלתה, כולל בגלידריות, כך שגם נסטלה מרוויחים מזה וגם המתחרים".

המהלך של וולט

הסטארט-אפ Humanz, שפיתח מערכת המחברת בין משפיענים, יוצרי תוכן וחברות באמצעות דאטה מבוסס בינה מלאכותית, בדק בשבועות האחרונים את נתוני ההאשטגים הקשורים לשלגון המדובר. בטיקטוק, ההאשטגים הרלוונטיים לטרנד הגיעו לחשיפה של מעל 52 מיליון צפיות. באינסטגרם נרשמה חשיפה כוללת של יותר מרבע מיליון impressions.

"הטירוף הצרכני סביב הקראנץ' פיסטוק הוא תופעה קלאסית של יצירת ביקושים דרך משפיענים ברשתות החברתיות", אומרת לירון טמיר לוי, מנהלת הפעילות של humanz בישראל. "זו מדיה עם עוצמה, וידוע שהמלצה אותנטית על חוויה אישית בנוגע למוצר כלשהו מניעה לפעולה, ודוחפת לגידול בביקושים.

"כמובן שמשחק מכוון (או לא) של מלאים ויצירת נחשקות מיתוגית מוסיפים באזז, ומייצרים פיקים של מכר. הכוח של הרשת הוא הכוח הצרכני המשמעותי ביותר כיום. לא סתם רוב המותגים נמצאים במגרש הזה, ומדברים במושגי מכר כמעט בכל מהלך משפיענים".

אוברוצקי מזכיר כי הישראלים נוטים לאמץ טרנדים במהירות, "ופה יש קבוצת מיקוד מדינית. להערכתי, נסטלה ירחיבו את הפיסטוק לכל מיני מוצרים, כמו שעשו עם המילקי. בישראל אוהבים למתוח את המותג, וזה יהיה גם פה. אבל אני מאמין שעד ספטמבר, כשמזג האוויר יתקרר, נהיה אחרי השיגעון".

אז אולי יוציאו קרמבו פיסטוק.
"יכול להיות. אני יכול להכין בפוטושופ תמונה של ארטיקים אלכוהוליים, להעלות אותה לרשתות, ולפי מצב התגובות, אולי בעוד שנה תהיה חברה שתוציא את המוצר. זה בלון ניסוי עם פוטושופ, שתוך כמה ימים מאפשר לדעת אם יש מוצר - וזה מחליף פלטפורמות מאוד ותיקות וישנות".

אורי אוברוצקי, פרסומאי ומומחה לשיווק, ביה''ס לתקשורת ומנהל עסקים המכללה האקדמית נתניה / צילום: המכללה האקדמית נתניה

לאחרונה פורסם כי נסטלה החלה בשיתוף פעולה עם וולט, שבמסגרתו ניתן להזמין את השלגון תמורת 10 שקלים ליחידה. "זיהינו את הביקוש לקראנץ' פיסטוק ודאגנו לפריסה ארצית, במטרה להקפיד על הזמינות והנגישות של המוצר", אומרים בוולט. "התחלנו למכור אותו בסוף השבוע שעבר ומאז המלאי נגמר, אבל חודש כעת".

מגלידות נסטלה נמסר: "אנו שמחים לראות את ההתלהבות מקראנץ' פיסטוק ולצד זה, אנו מגנים בכל תוקף ספסרות שמתפתחת ברחבי הרשת. מדובר במהדורה מוגבלת שהפצתה אמורה הייתה להסתיים מזה זמן מה, אך עם זאת, קבלנו החלטה לייצר מאות אלפי יחידות נוספות שישווקו בשבועות הקרובים ובזה נחתום את המהדורה המוגבלת.
בכוונתנו לעשות כל מאמץ על מנת שהציבור יוכל למצוא אותו בקרבת מקום ומבטיחים להמשיך להפתיע בטעמים חדשים בהמשך".

עוד כתבות

המומחה שבטוח: מצרים מתקרבת לאחת האויבות הגדולות של ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טורקיה ומצרים מודאגות מהאיום הישראלי ובונות ציר אזורי חדש, הפוליטיקו חושף מסמכים לפיהם האמריקאים חוששים לעתיד תוכנית טראמפ, והאם ישראל ממציאה עלילות דם על האיראנים? • כותרות העיתונים בעולם

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik

"לא אכתוב עוד את הדוח השנתי": באפט נפרד מהמשקיעים עם הרהורים על מזל וזיקנה

בגיל 95, לאחר שישה עשורים בראש ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי, וורן באפט נפרד מתפקיד המנכ"ל ומעביר את הניהול לגרג אייבל ● גלובס מציג את עיקרי מכתב הפרידה, בו באפט חושף כיצד יחלק את הונו העצום, מהרהר בעתיד החברה ובערך המניה, ומותיר למשקיעים שיעור אחרון בצניעות, אחריות ואופטימיות

סטארמר בסיור בבסיס חיל האוויר הבריטי

האיחוד האירופי לבריטניה: רוצים להשתתף ב"בום הביטחוני"? שלמו מיליארדים

האיחוד האירופי משיק קרן ביטחונית חדשה לשיקום היכולות האירופיות מול רוסיה ● בריטניה מבקשת להצטרף ונתקלת בדרישת תשלום כ"דמי כניסה" ● בממלכה רותחים: "הסכום לא סביר" - אך חוששים להישאר מחוץ לחגיגה הביטחונית

המתפרעים הגיעו רעולי פנים, הכו את הפלסטינים ושרפו כ-10 רכבים ומשאיות / צילום: לפי סעיף 27 א'

שני עצורים הצליחו לברוח לכוח הצבאי - ולהיעלם

בצבא ממשיכים בחיפושים נרחבים אחר 50 מתנחלים קיצוניים שתקפו אמש פלסטינים והבעירו רכוש רב ● הבוקר 2 עצורים הצליחו לחמוק מהכוחות ● במערכת הביטחון מבהירים כי זהות החשודים ידועה ● על רקע תקופת המסיק, אירועי האלימות מסלימים, ושר הביטחון שותק - המספרים מאחורי הפשיעה הלאומנית

חיילים אוקראינים מתכוונים לשיגור רחפן מתוצרת מקומית / צילום: Reuters, Dmytro Smolienko

ההשקעה החמה של עולם הטכנולוגיה: כטב"מים שצמחו במוסכים מאולתרים

מאז הפלישה הרוסית ב־2020, מאות יזמים באוקראינה הפכו מחסנים מאולתרים למרכזים לפיתוח נשק מתקדם ● כעת, משקיעים מהמערב מזדרזים להזרים הון לחברות שצמחו מהחזית ● אבל מאחורי ההתלהבות מסתתר גם שוק צפוף, מסוכן - ומאבק הישרדות על כל דולר

הרמטכ''ל, רא''ל אייל זמיר, בביקור ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הרמטכ"ל במתקפה חריפה: "חציית קו אדום, לא נסבול את זה"

הרמטכ"ל, אייל זמיר, גינה בתוקף את מעשי האלימות של הפורעים היהודים ביו"ש ●  חוסל מחבל שחצה את הקו הצהוב והתקרב לכוחות צה"ל הפועלים בח'אן יונס ● אל-ג'זירה: צוות של הצלב האדום והזרוע הצבאית של חמאס נכנס לאזור שמעבר לקו הצהוב לצורך חיפוש אחר חטופים חללים ● נשיא סוריה א-שרע: "בשביל הסכם - ישראל צריכה לעזוב את השטחים שכבשה" ● בלחץ ארה"ב: הפתרון המסתמן למשבר המחבלים שלכודים ברפיח ● עדכונים שוטפים

מתחם קו רקיע בפארק אריאל שרון / צילום: צילום מסך מיוטיוב

האם ישראל בשלה לארנה לאומית בגודל של ה־O2 בלונדון?

הביקוש להופעות ענק בארץ הוא עצום, אך לצדו בולט המחסור במתחם ראוי עם 20 אלף מקומות שיכול לארח אותן בסטנדרט גבוה ● עם עלות השקעה המוערכת בכמיליארד שקל, הדרך למימוש הפוטנציאל אינה עוברת דרך השוק הפרטי בלבד, אלא דורשת החלטה אסטרטגית לאומית

החברות מישראל ששוברות שיאים בוול סטריט / צילום: נאסד''ק

זינוק של יותר מ־2,000% מהשפל: החברות מישראל ששוברות שיאים בוול סטריט

עונת הדוחות הנוכחית הקפיצה את מניותיהן של טאואר, טבע, ג'יי פרוג ולמונייד, למחירים שבהם לא נסחרו שנים ● מה הוביל לכך ומה צפוי למניות בעתיד, על פי האנליסטים

ניר ברקת, שר הכלכלה והתעשייה / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

משרד הכלכלה הכריז על רפורמה חדשה. אבל מה עם הקודמת?

משרד הכלכלה מציג רפורמת יבוא חדשה - הפעם עם חותמת אמריקאית ● אלא שבשונה מהרפורמה האירופית, החוק יאפשר יבוא של מוצרים שיוצרו על אדמת ארה"ב בלבד, כך שהמהלך כמעט ואינו נוגע לרוב המוצרים המשווקים בשוק האמריקאי אשר מיובאים גם הם מחו"ל ● בינתיים, ההבטחות להקלה על יוקר המחיה נתקלות בבירוקרטיה, ונשארות על הנייר בלבד ● גלובס עושה סדר

ארקדי וולוז', ממייסדי יאנדקס ונביוס / צילום: יח''צ

ענקית הענן הישראלית-הולנדית בעסקת מיליארדים עם מטא

החוזה שנחתם בין נביוס למטא הוא לאספקת תשתיות מחשוב לבינה מלאכותית לתקופה של חמש שנים ● מדובר בחוזה שני של נביוס עם ענקית טכנולוגיה גלובלית השנה, לאחר שחתמה בספטמבר על עסקה בהיקף עתק של 17.4 מיליארד דולר עם מיקרוסופט

חדשות ההייטק / צילום: Shutterstock

הוא פוטר וגנב 18 אלף קבצים מסווגים. עכשיו אינטל תובעת אותו

המדור של גלובס מציג מדי שבוע את כל החדשות המעניינות בענף ההייטק ● והפעם: התביעה החריגה של אינטל כנגד עובד שגנב 18 אלף קבצים ● חברת הסייבר הישראלית משלימה סבב גיוס של 75 מיליון דולר ● המהנדס מענקית השבבים עובר ל-OpenAI ● המדען הראשי של מטא מקים סטארט-אפ חדש ● ותוכנית הלימודים החדשה בישראל ● חדשות ההייטק

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

השקל שובר שיא חדש, והמומחים תוהים: לאן הוא יכול להגיע

התחזקות השקל, לצד הרגיעה הביטחונית והאופטימיות בוול סטריט, מחזקות את ההערכות שבנק ישראל יפחית ריבית בהחלטה הקרובה ● מדד המחירים לצרכן שיתפרסם ביום שישי יהיה גורם מכריע

שמוליק רופא, מנכ''ל ריט 1 / צילום: נטי לוי

ריט 1 רכשה 45% ממתחם סיפולוקס בת"א בכ-127 מיליון שקל

מתחם סיפולוקס משתרע על שטח של כ-4 דונם ברחוב יגאל אלון בתל אביב, בצמוד לדרך השלום ● במקום יוקם מגדל לתעסוקה ומסחר בהיקף של 54 אלף מ"ר, אך השותפים יצטרכו לשלם לעיריית תל אביב דמי חכירה בגובה 324 מיליון שקל

בניין גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

כ"ץ: גלי צה"ל תיסגר בקרוב. ביהמ"ש יכריע אם תידרש חקיקה

כ"ץ: "הפעלת התחנה מערבת את צה"ל, בעל-כורחו, בשיח הפוליטי" ● המתנגדים נערכים להגשת עתירות משפטיות, בטענה כי המהלך לסגירת גל"צ דורש חקיקה בכנסת ● ארגון עובדי צה"ל בהסתדרות הכריז על סכסוך עבודה בתחנת הרדיו

מנכ''ל רשת 13, אמיליאנו קלמזוק / צילום: יח''צ

ועד עובדי חדשות 13: הודיעו לנו על קיצוץ

המשמעות המיידית של מהלך הקיצוץ בחדשות 13, כפי שהוצגה רשמית לוועד בימים האחרונים, היא הורדת תוכניות יומיות ● החשש הוא מפיטורים של 50-40 אנשים, ולפי ועד העובדים, "מדובר בהימור על עתיד החברה"

משקיעי הנדל''ן שרוליק חנוך (מימין) ודן ליברמן / צילום: בוריס קוזנץ

אנשי הנדל"ן שהתחילו בבאר שבע מקימים קרן גידור עם אייל בקשי

הפריחה בתעשיית קרנות הגידור המקומית הובילה צמד משקיעי נדל"ן להקמת קרן יחד עם שחקן הנוסטרו הוותיק אייל בקשי ● "הבקשה של אייל הייתה שכל הנכסים יהיו נזילים תמיד"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר

השכירות ארוכת הטווח תדעך? ההצעה שתשנה את הכללים בענף

חוק ההסדרים קובע כי כל תוכנית שכוללת דיור להשכרה ארוכת טווח, תעבור בחינה אצל השמאי הממשלתי ● המשמעות: ביטול כמעט מוחלט של מסלול "דירה להשכיר" ● ומי עשוי להרוויח

רובוט של בלייד ריינג'ר לניקוי פאנלים סולאריים / צילום: מצגת החברה

אחיו של עופר ינאי מוכר את הפעילות שנכשלה בת"א בפי 4 משוויה

אחרי שלא הצליחה להתרומם בבורסה המקומית, בלייד ריינג'ר מוכרת את פעילות חברת ניקוי הפאנלים, סולאר דרון אותה יצק לחברה שמוליק ינאי לפני פחות משנתיים, בעסקה המגלמת לה שווי של 22 מיליון דולר

רכבת ישראל / צילום: Shutterstock, Markus Mainka

"לא בכל מקום מתאים לצופף": באוצר רוצים צפיפות מסביב לתחנות הרכבת

משרד האוצר מקדם בחוק ההסדרים התניה של הקמת פרויקטים תחבורתיים ברמת צפיפות הבינוי מסביבם ● לפי התוכנית, בשלב הראשון מינהל התכנון יגבש תוכנית לצפיפות רצויה בכל אזור, ובשלב השני תקצוב הפרויקט יותנה בעמידה ביעדים

תומר ראב''ד, יו''ר קבוצת בזק / צילום: אוראל כהן

האישור הסופי הגיע: בזק בדרך להפוך לחברה ללא גרעין שליטה

קרן סרצ'לייט תוכל למכור את כל החזקותיה, בזק תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה ● יו"ר דירקטוריון בזק תומר ראב"ד יוכל להמשיך ולהישאר בתפקידו אך שאר הדירקטורים מטעם סרצ'לייט יעזבו את הדירקטוריון