גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדולר והאירו משתווים: כל מה שכדאי לדעת על מלחמת המטבעות ההפוכה

מגמת ההתחזקות של הדולר עלולה לפגוע במדינות רבות, כשהכלכלות המתקדמות נגררות בעל-כורחן להעלות ריבית בעקבות הפד ● בכלכלות המתפתחות חוששים להיקלע עקב כך למשבר חובות ● האם מדובר בגל חולף, או שאנחנו בדרך למשבר עולמי? ● מלחמת המטבעות, פרויקט מיוחד

ברוכים הבאים למלחמת המטבעות ההפוכה / אילוסטרציה: Shutterstock
ברוכים הבאים למלחמת המטבעות ההפוכה / אילוסטרציה: Shutterstock

"האמת היא שזה מרגיש כאילו המיתון כבר כאן", הכריזה השבוע כותרת במגזין בלומברג. "לאמריקאים נמאס מהאינפלציה", קבע גם הוול סטריט ג’ורנל. האמריקאים באמת לא מרוצים. לפי סקר (הרווארד-האריס) שהתפרסם בסוף השבוע האחרון, יותר משני שליש מהם לא מרוצים מהאופן שבו הנשיא ביידן מטפל בכלכלה, ו-64% מרגישים שמצבם הפיננסי האישי נעשה גרוע יותר. אלה נתונים גרועים ביותר מבחינת הנשיא האמריקאי.

נכון, למרות מצב הרוח הירוד איתו הגיעה לחגיגות יום העצמאות השבוע, כנראה שאמריקה לא נמצאת כרגע במיתון. אבל לפי ההערכות, היא עלולה להיקלע אליו בשנה הבאה. ההערכות הללו מעלות את השאלה: אם אמריקה במצב כזה גרוע, איך ייתכן שהדולר רק הולך ומתחזק מול המטבעות האחרים? התשובה היא שהכל יחסי. כפי שניסח זאת השבוע, הכלכלן והמשקיע הנודע ד"ר מוחמד אל עריאן: מצבך טוב אם יש לך את החולצה המלוכלכת הכי נקייה בכלכלה העולמית. ולאמריקה יש את החולצה הכי פחות מלוכלכת כרגע.

 

לפי אל עריאן, יש שלוש סיבות עיקריות, כך לפי מאמר שפרסם מוקדם יותר השנה בפיננשייל טיימס, לכך שהמטבע האמריקאי כל כך חזק: הציפייה שהפדרל ריזרב יעלה את שער הריבית באופן יותר אגרסיבי מבנק מרכזיים אחרים (תהליך שנמצא בעיצומו, והופך את המטבע האמריקאי לאטרקטיבי יותר בהשוואה למטבעות אחרים), העובדה שהכלכלה האמריקאית עצמה, למרות אווירת הנכאים, עדיין במצב טוב יחסית לכלכלות אחרות, ולבסוף, העובדה שהשווקים בארה"ב עדין נתפסים כחוף מבטחים.

 

כך למשל, במציאות שבה הכלכלה האירופית סובלת מחוסרים באנרגיה ומדשדשת על סף מיתון, הבנק האירופי המרכזי בכלל עוד לא התחיל להעלות ריבית, וכשצלו של משבר חובות שוב מרחף מעל דרום אירופה - אפשר להבין מדוע הדולר מתחזק מול האירו.

התרחיש: שרפות קטנות בכל מקום

התחזקות הדולר מול המטבעות האחרים היא לא רק סימפטום של חוזק של הכלכלה האמריקאית, של נחרצות הפדרל ריזרב, או של איטיות של הבנק האירופי המרכזי. היא גם עשוייה להוות בעיה עבור שאר העולם, וזה חידוש. אם בעשור הקודם, מדינות העולם רצו להחליש את המטבע שלהן, וכך לסייע ליצואנים שלהן, על חשבון מדינות אחרות, עכשיו המצב התהפך. במקום מלחמת מטבעות, אנחנו נכנסים לתקופה של ‘מלחמת מטבעות הפוכה’.

"במסגרת המאמצים להוריד את האינפלציה, העלאת הריבית משחקת תפקיד חשוב", כך הסביר השבוע הכלכלן פרופ’ ג’פרי פרנקל מהרווארד, מומחה בעל שם לכלכלה בינלאומית, בראיון בגלובס. "לעיתים קרובות אחת מתוצאות הלוואי, וזה מה שקרה בשנה האחרונה, היא שהעלאת הריבית גורמת למטבע שלך להיות יותר אטרקטיבי, מושכת הון, וגורמת לייסוף המטבע".

פרנקל הסביר שהתחזקות הדולר בעייתית עבור מדינות שסובלות מאינפלציה. דולר חזק יותר, משמעותו התייקרות של מחירי המוצרים המיובאים. ובאמת, שיטוט מהיר בין הכותרות בעולם מעלה שלל תלונות על אינפלציה מיובאת, מהודו ועד שווייץ. ובניסיון להתמודד עם האינפלציה המיובאת הזו, עשויה להתפתח דינמיקה שאותה פרנקל מעדיף לתאר באמצעות המונח ‘ייסוף תחרותי’, בו המדינות מעלות את הריבית כדי לנסות לתמוך בשער המטבע שלהן.

 

התחזקות הדולר, כך לפי אל עריאן, מהווה בעיה מיוחדת עבור כלכלות מתפתחות, שלא רק נאלצות לשלם יותר עבור סחורות ומוצרים שמחירם נקוב בדולרים, אלא גם מתמודדות לעיתים קרובות עם חובות שנקובים בדולרים - והתחזקות הדולר, יחד עם עליית הריבית, עלולה לגרור אותן למשבר חובות.

משבר חובות בכלכלות המתפתחות, הוא כמובן קודם כל משבר מבחינתן, ועלול להסב להן נזק כלכלי חריף. אבל אל עריאן, בעברו גם המשנה ליו"ר קרן המטבע הבינלאומית, מסביר שלא מדובר רק בצרות של אחרים. רצף של משברים במדינות האלה, תרחיש שאותו הוא מכנה "שריפות קטנות בכל מקום", עלול להוביל לשילוב מסוכן של האטה בצמיחה העולמית וחוסר יציבות, שיגביר את התנודתיות בשווקים ויזלוג חזרה לכלכלות המתקדמות.

היתרון יהיה למי שזז מהר יותר

מי שהחל לדבר על ‘מלחמת מטבעות הפוכה’, עוד בפברואר השנה, הם האנליסטים של גולדמן זאקס. באמצע העשור הקודם, הם מזכירים, הפדרל ריזרב החל להעלות את הריבית, מבלי שבנקים מרכזיים בכלכלות המתקדמות הגדולות האחרות הצטרפו אליו. אלא שעכשיו המצב שונה.

 

הפעם נקודת הפתיחה היא של אינפלציה גבוהה יחסית, מה שאומר ש"לבנקים מרכזיים תהיה פחות סובלנות לפיחות גדול בשער המטבע שלהם מול הדולר כשהפד מעלה ריבית, בהינתן שחולשת מטבע בדרך כלל גורמת לייבוא אינפלציה מחו"ל". כל זה, לפי גולדמן, יוביל לזליגה של מדיניות הפד אל הכלכלות המתקדמות האחרות: כשאמריקה מעלה ריבית, השאר נאלצים ללכת בעקבותיה. כך נוצרת דינמיקה שבה בנקים מרכזיים גוררים זה את להעלות ריבית, יותר משהם תכננו.

בסיטואציה כזאת, מוסיפים האנליסטים של גולדמן, אנחנו עשויים לראות יתרון למי שזז מהר יותר, ומצליח למנוע התחזקות של המטבע שתתרום לאינפלציה. גם כאן האנליסטים מוצאים ניגוד לתקופה שבין 2015 ל-2018, במהלכה הבנקים המרכזיים ניסו להתעכב כמה שיותר עם העלאת הריבית, ומי שדווקא מיהר לפעול, שילם על כך מחיר.

הדים לדנמיקה הזאת, אגב, אפשר היה לשמוע במסיבת העיתונאים של בנק ישראל השבוע, שבה הנגיד אמיר ירון התייחס גם הוא לאינפלציה מיובאת, והדגיש שבנק ישראל החל להדק את המדיניות המוניטרית עוד בשנה שעברה. בתשובה לשאלת גלובס, פרופ’ ירון העדיף לא להתייחס "לשער חליפין כזה או אחר", אבל קבע שהפיחות בשקל "בוודאי תורם לצד האינפלציוני", והשאיר פתח לפעולה בנדון: "לוועדה המוניטרית יש ארגז כלים רחב, ואנחנו תמיד בוחנים אם, מתי ואיך להפעיל איזה כלי".

אבל הדינמיקה הזאת, כאמור, היא גלובלית, ומעסיקה למשל את הבנקאים המרכזיים באירופה. מי שהתייחסה אליה מפורשות היא קתרין מאן, חברת הוועדה המוניטרית של הבנק אוף אינגלנד, בנאום שהוקדש להשפעת העלאת הריבית בארה"ב על בריטניה, אותו נשאה לפני שבועיים. המסקנה שלה הייתה שהבנק אוף אינגלנד (שהעלה ביוני את הריבית ברבע אחוז) צריך לנקוט בהעלאת ריבית נחרצת יותר: "שתפחית את הסיכון שהאינפלציה המקומית שכבר מוטמעות, תחוזק על ידי אינפלציה מיובאת באמצעות פיחות בשער הפאונד".

המלחמה תסתבר כסכסוך חולף?

אז האם הדולר ימשיך להתחזק? מי יודע. לפי הניתוח אותו פרסמו בתחילת השנה כלכלני גולדמן זאקס, למשל, התחזקות הדולר אמורה להיות דווקא מוגבלת בסופו של דבר - בגלל שהבנקים המרכזיים האחרים יפעלו הפעם כדי למתן את היחלשות המטבעות שלהם. עד כה, כאמור, הדולר ממשיך להתחזק. אלא שלפי גולדמן, בחודשים האחרונים נכנסנו לשלב הבא במלחמת המטבעות ההפוכה - ולראייה, למשל התבטאויות בנושא של בכירים בבנק האירופי המרכזי, והקו שאותו מוביל הבנק המרכזי של שוויץ, שאכן העלה ריבית במפתיע בחודש שעבר.

 

אבל יש מי שחוזה שהאפיזודה הנוכחית תסתבר כחולפת מעוד סיבה. כך צופה למשל פרשן בלומברג, רוברט ברג’ס, שחוזר 20 שנה אחורה, לעידן בו ארה"ב סבלה מגירעון כרוני בחשבון השוטף שלה, ונזקקה לזרימת הון משאר העולם על מנת לכסות אותו - מה שהביא להיחלשות הדולר.

בורג’ס, שכמו אחרים מדגיש גם הוא את היחלשות מעמדו של הדולר כ"מטבע הרזרבה העולמי", מצביע על כך שגם מצב החשבון השוטף של ארה"ב הורע מאז פרוץ המגפה, ולכן צופה שאם כבר, הדולר ייחלש בעתיד. מבחינתו, יש סיכוי שמלחמת המטבעות ההפוכה תסתבר כסכסוך חולף.

עוד כתבות

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר היצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון", אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה