גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באבזור, בממדים ובמחיר: סקודה פאביה עברה מהפך

סקודה פאביה משלבת בין ביצועים לשימושיות עבור משפחות צעירות • המכונית מרגישה פחות ספורטיבית ממקבילותיה, אך מפצה על כך בנוחות נסיעה מרשימה

סקודה פאביה 1.5 ליטר טורבו / צילום: יח''צ
סקודה פאביה 1.5 ליטר טורבו / צילום: יח''צ

המהומה שפוקדת בשנתיים האחרונות את תעשיית הרכב מכחידה פלחי שוק שלמים. אחד מהם הוא פלח הסופר-מיני, שהיה בעבר אחד מעמודי התווך של שוק הרכב באירופה ובאסיה. את מספר הדגמים החדשים שהושקו בפלח הזה מאז 2020 אפשר למנות על יד אחת, ולא נראה שהמצב הולך להשתנות משמעותית בשנתיים הבאות.

להכחדה המואצת יש כמה סיבות ובראשן המחסור המתמשך בשבבים. המחסור העולמי מאלץ את יצרני הרכב לתת עדיפות לפיתוח הדגמים הרווחיים ביותר, בדגש על תצורת קרוס-אובר, על חשבון הדגמים "העממיים" והזולים. סיבה נוספת היא השינוי בטעם הקהל, שנוהר בהמוניו לכל מה שנראה כמו רכב פנאי. קומץ דגמי הסופר-מיני שכן יוצאים כיום לשוק, עוברים שדרוג משמעותי באבזור ובממדים כדי להצדיק את המחירים הגבוהים.

תהליך דומה עברה סקודה פאביה החדשה, שעד לפני כשלוש שנים הייתה אחת הנציגות הבולטות בפלח המשגשג שכונה "סופר מיני בפחות מ-100 אלף שקל". מדובר בפלח שכמעט לא קיים יותר בישראל, וגם הפאביה החדשה מטפסת כיום למחוזות חדשים: הממדים גדולים יותר, האבזור מתקדם והמחיר, שמתחיל מ-115 אלף שקל לדגם 1 ליטר בסיס, נוסק עד למעלה מ-130 אלף שקל עבור דגם ה-1.5 ליטר המאובזר אותו לקחנו למבחן.

בולטת למרחקים

מבחינה חיצונית, הפאביה החדשה נוטשת את קווי המתאר הרבועים והמסורתיים של הדור הקודם לטובת מראה אירופאי מודרני עם פרופורציות מאוזנות, קפלי מתכת מתוחכמים בצדדים וחרטום נאה, שבמרכזו הגריל המוכר של סקודה ובצדדיו צמד פנסי LED מעוצבים.

הגרסה הבכירה בולטת למרחוק בזכות חישוקי חדישים גדולים ומושחרים וגג בצבע שונה מצבע גוף הרכב. גם דגמי הבסיס נאים, אם כי עיצובם פחות מושחז ודרמטי מאשר באחות סיאט איביזה.

תא הנוסעים אופייני לדגמי הדור החדש של קבוצת פולקסווגן. במרכז מערך הפיקוד של הגרסאות הבכירות ניצב כעת לוח מחוונים מבוסס LCD, הכולל תצוגה צבעונית חדה ושלל אפשרויות להתאמה אישית של הגרפיקה. לצידו ממוקם מסך מולטימדיה רחב עם תפריטי מגע גדולים, ובניגוד לחלק מדגמי הדור האחרון של הקבוצה, בפאביה החדשה יש כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה על המערכות השונות לטובת מאותגרי התוכנה.

בנוסף, ברכב יש מוט הילוכים נעים לאחיזה, שמחליף את המתג הזעיר שנמצא באחות הגדולה אוקטביה. את הנדסת האנוש הטובה משלימים תנוחת נהיגה מצוינת ושילוב של עמודי צד דקים וחלונות גדולים מקדימה ומאחורה, שמאפשרים לנהג להשגיח על הנעשה בסביבתו מבלי להיעזר בחיישנים היקפיים.

מרחב הפנים מרגיש מרווח באופן מפתיע, למרות בסיס גלגלים קצר יחסית. המושבים הקדמיים נוחים, יש מרחב לראש והעיצוב החכם של המושב האחורי מאפשר לאכלס בתוכו שני מבוגרים גבוהים מהממוצע. אולם, שלושה מבוגרים כבר ירגישו דחוקים.

כמקובל אצל סקודה, יש גם תא מטען גדול מהממוצע בקבוצה עם נפח של 343 ליטר - כ-50 ליטר יותר מאשר בדור היוצא. הגימור איכותי וההרכבה מצוינת, בהתאם לסטנדרטים הגבוהים של קבוצת פולקסווגן. כמו כן, בידוד הרעשים טוב וסביבת הנהג מעוטרת בטקסטורות נאות ומודרניות. עם זאת, גם אם תחפשו היטב לא תמצאו בתא דיפוני פלסטיק רכים שמפנקים את האצבעות. המשטחים הנרחבים של פלסטיק נוקשה "עוברים" בדגמים עממיים וזולים, אך בטריטוריה של 130 אלף שקל ומעלה אפשר היה לצפות ליותר.

שבירת התדמית האפורה

הגרסאות הנפוצות והזולות יותר של הפאביה מגיעות עם מנוע 1 ליטר בהספק 110 כ"ס, שביצועיו הסבירים - תאוצה מאפס ל-100 ב-9.9 שניות - יספיקו לרוב המשתמשים העירוניים הטיפוסיים. הגרסה הבכירה שלקחנו למבחן מצוידת במנוע 1.5 ליטר טורבו עם הספק מכובד של 150 כ"ס, שאותו פגשנו בשלל דגמים של קבוצת פולקסווגן. זהו מנוע חזק ועתיר מומנט, וכשהוא משודך למשקל עצמי של פחות מ-1.2 טון ולתיבת הילוכים כפולת מצמדים עם תכנות נמרץ, מקבלים ערך מוסף ספורטיבי שחורג מהתדמית האפרורית והתכליתית של המותג.

התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת בשמונה שניות בלבד. המהירות נצברת בקצב נאה גם בשיפועים תלולים עם שלושה נוסעים בתא, ואין בעיה לשייט ברוגע על הכביש המהיר במהירויות של 130 קמ"ש ומעלה. במצב התכנות הספורטיבי התיבה האוטומטית מעלה ומורידה הילוכים בזריזות, ומי שיבחר במצב החסכוני וישמור על רגל קלה לא יתקשה להשיג כ-14 ק"מ לליטר בממוצע בתנאי אמת, נתון מכובד בהחלט.

 

בתור האחות "הפרקטית" במשפחת הסופר-מיני של קבוצת פולקסווגן, זכתה הפאביה 1.5 לכיול שלדה מתון ורגוע יותר מאחותה הספורטיבית סיאט איביזה FR, שמצוידת באותו מנוע. זה בא לידי ביטוי בנטיית גוף מוחשית יותר בפניות מהירות ובהגה קצת פחות מדויק במצב ברירת המחדל. מצב התכנות הספורטיבי משפר את ההיזון החוזר, אם כי עדיין לא כמו באיביזה. אולם, למכונית עדיין יש אחיזת כביש טובה, לא מעט בזכות חישוקים רחבים שמצוידים בצמיגים ספורטיביים, והיציבות הכיוונית שלה מצוינת על הכביש המהיר תחת רוחות צד עזות.

הצד החיובי בפשרת הכיול הוא נוחות נסיעה טובה, ואף מהטובות שקיימות כיום בפלח, עם ספיגה מצוינת של מהמורות, פסי הרעדה ושברי אספלט שנפוצים על כבישי ישראל. ביחד עם הבידוד האקוסטי האיכותי, מקבלים מכונית נעימה גם לנסיעות עירוניות עצבניות וגם לנסיעות ארוכות ורגועות.

מענה לצרכי המשפחה

כאמור, הפאביה החדשה נושקת לטריטוריית מחירים גבוהה יותר מאשר הדור היוצא. המחיר שלה מתחיל ב-116 אלף שקל לדגם ה־1 ליטר ההתחלתי, ומגיע לכ-130 עד 136 אלף לדגם ה-1.5 ליטר טורבו עם רמת אבזור גבוהה.

אנחנו עוד זוכרים בגעגועים את הימים הלא מאוד רחוקים שבהם יכולנו לקנות בכסף הזה סקודה אוקטביה. אלא שאלה לא מחירים יוצאי דופן לפלח במציאות האינפלציונית של ימינו - וסביר להניח, שהם עוד יטפסו בחודשים הבאים. כך או כך, הפאביה 1.5 טורבו היא מכונית קומפקטית מודרנית, נוחה ונעימה, שתענה על רוב הצרכים השימושיים של משפחות עירוניות צעירות, פלוס בונוס של ביצועים נמרצים "עבור הנשמה".

חלק מהמתחרות

פיז'ו 208 1.2 ליטר טורבו
פיז'ו 208 החדשה עולה בין 126 ל-138 אלף שקל בהתאם לרמת האבזור. למכונית יש עיצוב צעיר ובעל נוכחות ומנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות. היא מעט קצרה וצרה מהסקודה ותא המטען שלה מסתפק ב-311 ליטר אבל תא הנוסעים מרווח ואיכותי ועתיר במערכות היי-טק.

פיז'ו 208 / צילום: יח''צ

יאריס הייבריד 1.5
126 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של טויוטה יאריס הייבריד. המנוע הוא 1.5 ליטר ללא טורבו, שבסיוע מנוע חשמלי וסוללה מייצר 115 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות. צריכת הדלק הריאלית נושקת לכ-20 ק"מ לליטר ותא הנוסעים מספק מרחב סביר לארבעה ומצויד בשלל מערכות בטיחות ותצוגה עדכניות.

יאריס הייבריד 1.5 / צילום: יח''צ

הונדה ג'אז הייבריד
126 אלך שקל עולה הונדה ג'אז ההיברידית. להנעה אחראי מנוע 1.5 ליטר בנזין ושני מנועים חשמליים בהספק משולב של 109 כ"ס. התאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 9.4 שניות והרכב מחזיר מעל 20 קילומטר לליטר. הממדים החיצוניים קטנים משל פאביה, אבל תכנון פנים חכם ורב תכליתי מספק חלל מרווח ושימושיות של מיניוואן עירוני.

הונדה ג'אז הייבריד / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

גדי מזור, מנכ''ל BioCatch / צילום: Zelazny

בדרך להנפקה? השליטה בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ׳ נמכרת לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר

קרנות ההון סיכון האמריקאיות ביין קפיטל ומאבריק ונצ'רס מכרו מניות בחברת ההייטק הישראלית ביוקאץ' בהיקף המתקרב ל-750 מיליון דולר ● את המניות רכשה קרן הפרייבט אקוויטי פרמירה בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 1.3 מיליארד דולר ● לפי הערכת גלובס, ביוקאץ' מועמדת להנפקה ישראלית בנאסד"ק במהלך השנתיים הקרובות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'ט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באסיה; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

הניקיי נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסות בסין סגורות לרגל יום הפועלים ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגאופוליטי?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טוען כי הורדת דירוג האשראי של ישראל נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"