גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקבלנים עתרו לבג"ץ נגד שינוי הצמדת מדד תשומות הבנייה ותיקון חוק המכר: "התערבות בוטה ופסולה"

התאחדות הקבלנים טוענת כי בתיקון חוק המכר נפלה שורת פגמים המחייבים את ביטולו ● "התיקון לחוק משנה באופן מהותי את הפעילות בשוק ובעל אלמנט ברור של חקיקה רטרואקטיבית" ● העתירה מתמקדת בשני סעיפים בחוק: שינוי בהצמדת מחירי דירות חדשות למדד תשומות הבנייה והגדלת הקנסות על קבלנים בגין איחורים במסירת דירות

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: כדיה לוי
ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ / צילום: כדיה לוי

אחרי שאיימה בעתירה לבג"ץ נגד תיקון חוק המכר, התאחדות הקבלנים בוני הארץ הגישה היום (ד') את העתירה באופן רשמי, ובה היא מבקשת להורות על ביטול התיקון או על ביטול סעיפים בחוק שלהגדרתה הם "בלתי סבירים בעליל", ולכל הפחות להורות על כך שהסעיף המשנה את ההצמדה למדד תשומות הבנייה לא יחול בפרויקטים של תוכנית "דירה בהנחה". 

השינוי בחוק המכר הוליד מחלוקת חריפה בין משרדי השיכון והמשפטים
משרד המשפטים נגד השינוי ההיסטורי במדד תשומות הבנייה | בלעדי
בדקה ה-90: הרפורמה המובטחת במדד תשומות הבנייה מתכווצת. כמה ישלמו הרוכשים? 

נזכיר כי לפני כשבועיים נכנס לתוקפו תיקון 9 לחוק המכר (דירות), ובו שני סעיפים שעוררו את זעמם של הקבלנים: האחד - הצמדת מחירי דירות חדשות למדד תשומות הבנייה רק בשיעור של 40%, לעומת הצמדה מלאה של המחירים למדד לפני אישור התיקון; השני - קביעה כי ברוב המכריע של המקרים, האחריות לאיחור במסירה של דירה חדשה מוטלת על הקבלן.

לפני כשלושה שבועות שלחה התאחדות הקבלנים "מכתב התראה לפני נקיטת צעדים משפטיים" אל שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ואל יו"ר הכנסת מיקי לוי, ובו הקציבה עשרה ימים לקבלת התייחסות למכתב. כעת היא פונה אל בית המשפט בבקשה שיכריע בנושא.

"נחקק בהליך רווי פגמים"

ההתאחדות, לצד הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה, הגישה את העתירה נגד כנסת ישראל, נגד שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, נגד שר המשפטים גדעון סער ונגד מועצת מקרקעי ישראל, ובה היא מבקשת מתן צו על-תנאי לביטול התיקון לחוק, "בהיותו פוגע בזכויות יסוד של הקבלנים במדינת ישראל, ובראשן חופש החוזים וזכות הקניין", כך לדבריה. "התיקון אינו עומד בדרישות פסקת ההגבלה, לוקה ברטרואקטיביות פסולה ונחקק בהליך חקיקתי רווי פגמים. הוא העמיד למשק זמן התארגנות קצרצר בן שבעה ימים מיום פרסום החוק, באופן שנועד להכשיל את הגורמים הרלוונטיים".

העתירה לבג"ץ הוגשה על-ידי עו"ד איה רייך מינא, שותפה במשרד עורכי הדין פישר (FBC & Co), ועל-ידי עו"ד ינון חימי, ממחלקת הליטיגציה במשרד. בעתירה נכתב כי "התיקון לחוק, שחוקק בחטף ערב פיזור הכנסת מטעמים בלתי סבירים בעליל של כלכלת בחירות, לוקה בשורה ארוכה של פגמים המחייבים את ביטולו לאלתר.

"מדובר בהתערבות חקיקתית פסולה, בוטה וחסרת תקדים של המחוקק הראשי בחופש החוזים ובחופש ההתקשרות של קבלנים ורוכשי דירות; ובפגיעה בזכות הקניין וחופש העיסוק של קבלנים, בהתקשרותם עם רוכשי דירות ומשרדים. כל זאת, באופן שאינו עומד בתנאי פסקת ההגבלה ותוך גרימת נזקים עצומים לקבלנים".

עוד מבקשים העותרים כי בית המשפט יקבע דיון דחוף בעתירה, "לאור דחיפותה וההשלכות המיידיות ורחבות-ההיקף של התיקון על הקבלנים ועל רוכשי הדירות".

במרכז העתירה: שאלת הרטרואקטיביות

אחד הנושאים המרכזיים שבהם עוסקת העתירה הוא נושא הרטרואקטיביות של החוק, כלומר תחולתו על הסכמים מן העבר. בסעיף האחרון לחוק נכתב מפורשות כי הוא לא יחול רטרואקטיבית, אך בעתירה טוענים הקבלנים כי בפועל הוא אכן כזה - בעיקר בכל הקשור למכרזי "דירה בהנחה".

"בתיקון לחוק יש אלמנט ברור של חקיקה רטרואקטיבית", נכתב בעתירה. "נקבע כי התיקון לא יחול על דירה שחוזה המכר לגביה נכרת לפני תחילתו של התיקון לחוק, כלומר הוא מתיימר לחול רק על פעולות עתידיות, אולם בפועל הוראות החוק חלות באופן רטרואקטיבי על שורה של מקרים, ומשנות את תוצאותיהן של פעולות שבוצעו כבר בעבר.

"כך, הוראות החוק חלות על דירות במסגרת פרויקטים של 'דירה בהנחה', כדוגמת 'מחיר למשתכן', 'מחיר מופחת' ו'מחיר מטרה', אשר ההסכמים לגביהם נחתמו עם רשות מקרקעי ישראל עובר לכניסתו לתוקף של התיקון לחוק - אך ההסכמים עם רוכשי דירות אלה טרם נחתמו. הניתוח העסקי שערכו הקבלנים על-מנת להציע את מחיר המכירה הסתמך על האפשרות להצמיד את מלוא מחיר הדירה למדד תשומות הבנייה, אך התיקון לחוק מונע מהם לעשות זאת ומשנה להם את תנאי ההתקשרות בדיעבד".

העתירה מציגה לדוגמה מכרז מחיר למשתכן בדרום הארץ שבו זכה קבלן בשנת 2016, לפי מחיר למ"ר דירה של 6,980 שקל. בסיס ההצמדה לדירה טיפוסית, כך לפי העתירה, הוא 404,300 שקל (דירת 109 מ"ר הכוללת מרפסת, מחסן וחניון). "מול סכום מוצמד זה עומדות עלויות בנייה בסך 680,000 שקל, הנגזרות ממחיר של 5,500 למ"ר ו-2,600 שקל למ"ר מחסן/חניון", נכתב בעתירה. "אם כן, עלויות הבנייה בפרויקט גבוהות ב-126% מהסכום שניתן להצמיד בחוזה מול רוכש הדירה".

עוד מציינת ההתאחדות בעתירה את האיסור להצמיד חלק ממחיר הדירה למדד כלשהו (60% ממחיר הדירה, על-פי התיקון החדש, לא יוצמדו כלל), ומציינת כי לאיסור הזה "אין אח ורע בעולם. המדינה בעצמה דורשת כי התשלומים שקבלנים משלמים לה על דמי הפיתוח שמשרד הבינוי והשיכון גובה, כמו גם בקשר עם היטלי השבחה לרשויות מקומיות, אגרות וכו', יוצמדו למדד.

"המדינה בחרה בפתרון שיטיב עמה בצורה הטובה ביותר - קרי אי-התערבות במחירי הקרקעות, יפגע בקבלנים, יטיל עליהם את הסיכון של אינפלציה כתוצאה מגורמים מאקרו כלכליים וגאו-פוליטיים, ללא כל היגיון ועל לא עוול בכפם, ויפגע ככל הנראה גם ברוכשי הדירות".

מאחר שמדובר בדיון המוגדר על-ידי העותרות דחוף, החלטה בנושא - קרי קביעת מועד לדיון, בקשה מהמדינה להעביר את עמדתה ועוד - צפויה להתקבל בימים הקרובים. הדיון בעתירה צפוי להתנהל בתוך כמה שבועות.

"לא מכירה מקרים שבהם התעלמו מעמדת משרד המשפטים"

עו"ד איה רייך-מינא, שהגישה את העתירה בשם התאחדות הקבלנים, הזכירה בשיחה עם גלובס את חשיבות עמדת משרד המשפטים שנאמרה בדיונים בוועדת הכספים של הכנסת טרם אישור החוק, ואמרה: "אני לא מכירה מקרים שבהם התעלמו המחוקקים מעמדת משרד המשפטים. תמיד מגיעים להסדר ומרככים את החוק, כדי שהמשרד יאשר. זה לא קרה הפעם בשל לחצי הזמן: כולם הבינו שהכנסת מתפזרת, והחליטו להעביר את החוק, לא משנה מה יהיה, ובלי להגיע להבנות מול משרד המשפטים.

"אני בדרך-כלל נוטה להגיש עתירות שיש להן סיכוי, ולא עתירות עקרוניות. אני חושבת שיש לעתירה הזאת סיכוי גבוה להתקבל, גם בגלל נושא הרטרואקטיביות שבכלל לא נדון, וגם בגלל עמדת משרד המשפטים שהוזכרה בהרחבה בעתירה". 

עו''ד איה רייך-מינא, שותפה במחלקת ליטיגציה במשרד עורכי הדין פישר (FBC & Co) / צילום: שחר פליישמן

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ והקרן לעידוד ענף הבנייה, מסר: "הבג"ץ אינו על עצם שינוי חוק המכר, אלא על פגיעה אנושה בחופש העיסוק ובחופש החוזים. יש לשים גבול להיקף שבו הממשלה יכולה להתנהג כמו 'האח הגדול' ולהתערב בחוזים שבין מוכר דירה לרוכש. הצעד הזה שנקטה ממשלת ישראל הוא, לדעתי, פגיעה בערכי הדמוקרטיה ובחוקי היסוד של מדינת ישראל".

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

טייקונית הורשעה על שהפכה בנק לכספומט אישי שלה, ונידונה למוות

בעלת אימפריית הנדל"ן הווייטנאמית טרונג מיי לאן הואשמה בהונאה בהיקף של 12 מיליארד דולר, שכוללת שוחד והשתלטות לא חוקית על בנק ● המקרה הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין ממשלתי נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים