גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי הדיור בארה"ב מגיעים לשיא של 416 אלף דולר, והמכירות ממשיכות לרדת

שווקי הדיור והבנייה בארה"ב הצטננו כשהריבית הגבוהה יותר מתחילה להיות מורגשת ● הבקשות למשכנתאות חדשות הן כעת ברמה הנמוכה ביותר ב-22 שנה

נדל''ן בארה''ב / צילום: Shutterstock
נדל''ן בארה''ב / צילום: Shutterstock

שוק הדיור בארה"ב מצטנן במהירות, כשמחירי שיא בשילוב התייקרות המשכנתאות מכבידים על מכירות הבתים ומותירות מחוץ לתמונה קונים פוטנציאליים.

האטת הפעילות בשוק הדיור, העוצרת רצף מכירות שהחל בימי הקורונה, היא סימן נוסף להאטת הכלכלה, כך אמרו כלכלנים, ומתווסף לגורמי הסיכון למיתון.

מחיר המכירה החציוני של בית מוכן טיפס ביוני ל-416 אלף דולר, כך נמסר מאיגוד מתווכי הנדל"ן הלאומי ביום רביעי, עלייה של 13.4% לשנה והמחיר הגבוה ביותר מאז שהחלו לעקוב אחרי הנתון הזה ב-1999.

באותה עת, מכירות של בתים לא חדשים ירדו בחודש החמישי ברציפות, בשיעור של 5.4% ביוני, לרמה של 5.12 מיליון דירות לשנה בחישוב שנתי, כך נמסר מאיגוד מתווכי הנדל"ן. מדובר בפחות מכירות מכמות המכירות שנרשמה לגבי 2019, לפני שמגפת הקורונה התפשטה בארה"ב.

"שילוב של מחירים יקרים יותר ומשכנתאות יקרות יותר בהחלט שינה את הדינמיקה בשוק הדיור", אמר לורנס יון, הכלכלן הראשי באיגוד מתווכי הנדל"ן. "אנשים שרוצים לקנות פשוט נדחפים מחוץ לשוק בגלל המחיר בהתחשב בקושי לעמוד בתשלומים".

שוק הדיור קפא בעת שהשחקנים בו מסתגלים לעלייה ביוקר משכנתאות, כך אמר מארק זנדי, כלכלן ראשי במודיס.

"קונים לא מצליחים להבין מתי המחיר הוא המחיר הנכון", אמר. "ומוכרים מאוד מהססים לוותר על המחיר שציפו לקבל לפני כמה חודשים", אמר. 

מכה נוספת לצמיחה

ירידה במכירות בתים עלולה להנחית מכה נוספת על הצמיחה הכלכלית, שכבר נפגעה עקב האצת האינפלציה. הצמיחה התכווצה ב-1.6% בחישוב שנתי מותאם לעונה ברבעון הראשון, על-פי משרד המסחר, וישנם כלכלנים שצופים שתהיה עוד ירידה בצמיחה או צמיחה קטנה מאוד בתקופה שבין אפריל ליוני.

אחרי דוח נתוני מכירות הבתים מיום רביעי, כלכלני גולדמן סאקס הורידו את תחזיותיהם לצמיחה הכלכלית ברבעון השני ב-0.1% לרמה של 0.5%.

גם הכלכלנים של IHS Markit הורידו את התחזיות ב-0.1%. כעת הם חוזים ירידה של 2% בתמ"ג ברבעון השני. משרד המסחר יפרסם נתוני לגבי הרבעון השני ב-28 ביולי.

כמעט 15% מהסכמי רכישת הבתים שהיו תלויים באוויר ביוני לא התממשו, הרמה הגבוהה ביותר של ביטולים מאז אפריל 2020, כשהמגפה הפריעה לשוק, על-פי חברת תיווך הנכסים Redfin Corp.

"יש לנו הרבה אנשים שפשוט יושבים בשוליים ומחכים לראות מה יקרה עם שיעורי הריבית והכלכלה באופן כללי", אמר פיל מאונט, סוכן נדל"ן מבויז, איידהו. "אנשים לא קונים כרגע כי הם עצבניים".

למרות המחירים הגבוהים יותר, בתים עדיין נמכרים במהירות, מה שרומז על כך שהביקוש בינתיים נותר חזק. נכסים נשארו בשוק לפני שנמכרו 14 יום בממוצע ביוני, הזמן הקצר ביותר מאז שהחלו רישומים של נתון זה ב-2011. מלאי הבתים הזמינים למכירה גדל, אבל הוא עדיין נמוך, וכמות הבתים הריקים או המוכנים למגורים שלא נמכרו מספיקה לשלושה חודשים בלבד. סך כל המלאי בסוף יוני עמד על כמעט 1.26 מיליון יחידות, עלייה של 9.6% לעומת מאי. 

שפל של 22 שנה בביקוש למשכנתאות חדשות

אבל הביקוש לבתים עלול לרדת בחודשים הקרובים. בדוח נפרד מיום רביעי, איגוד בנקאי המשכנתאות אמר שבקשות למשכנתה ירדו בשיעור עונתי מתואם של 6.3% בשבוע שנגמר ב-15 ביולי לעומת השבוע שלפניו, השבוע השלישי הרצוף שיש ירידה. הבקשות למשכנתאות חדשות הן כעת ברמה הנמוכה ביותר ב-22 שנה.

הריבית הממוצעת על משכנתה קבועה ל-30 שנה הייתה 5.51% בשבוע שנגמר ביום חמישי שעבר, עלייה מ-2.88% שנה קודם לכן, על-פי סוכנות המשכנתאות למגורים פרדי מאק.

הסיבה להתייקרות ההלוואות נגרמת בין היתר הגלל הקצב האגרסיבי שקבע הפדרל ריזרב להעלאת הריבית על-מנת לצנן את הכלכלה ולמתן את האינפלציה, שהגיעה ביוני ל-9.1%, שיא של יותר מ-40 שנה. נגידי הפד העלו את הריבית ביוני ב-0.75%, העלייה הגדולה ביותר מאז 1994. הנגידים כנראה יעשו צעד דומה בפגישה הקרובה שלהם בשבוע הבא.

העלייה במחירי הבתים והתייקרות המשכנתאות דחפו את התשלומים החודשיים על המחיר החציוני של בית בכמעט 700 דולר, עלייה של 56% לפי Oxford Economics.

העלייה במחירים לצרכן פוגעת גם בסנטימנט הצרכנים ופוגעת ביכולתם לחסוך לתשלום ראשוני על בית, וכמו כן עלולה לגרום לאנשים לדחות מחשבות על השקעות גדולות כמו רכישת בית, כך אמר קרט רנקין, כלכלן בכיר ב-PNC Financial Services Group.

"כן, בתים נמכרים מהר, אבל הביקוש באופן ברור יורד", אמר. העלייה במחירים צריכה להאט בחודשים הקרובים, הוסיף.

ההאטה גורמת לקבלנים להיות יותר זהירים ומכבידה על בנייה חדשה.

התחלות בנייה ירדו ב-2% ביוני לקצב מתואם לעונה של 1.56 מיליון בשנה, כך נמסר ממשרד המסחר ביום שלישי, הירידה השנייה ברציפות. הנפקת רישיונות לבנייה למגורים, שיכולים לשמש כאיתות על בניית בתים בעתיד, ירדו ב-0.6% ביוני לעומת החודש שלפניו.

כעת ממוקדים קבלנים במכירת הבתים שכבר השלימו ולא בבניית בתים חדשים, אומרים אנליסטים.

מדד של אמון הקבלנים נמצא בירידה כבר שבעה חודשים ברציפות, וביולי היה ברמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2020, כך נמסר מהאיגוד הלאומי של בוני בתים ביום שני.

בתגובה לעלייה בשיעורי הריבית, כמה קונים מעדיפים משכנתאות בתעריף משתנה, שמציעות ריבית נמוכה יותר בשנים הראשונות של ההלוואה, או משלמים יותר מראש כדי לצמצם את תשלומי הריבית.

אדי דויל, בן 26, חתם על משכנתה בתעריף משתנה כשקנה את הדירה הראשונה שלו בפורט דודג', אייווה, תמורת 167,500 דולר ביוני. במשכנתה שלו יש ריבית של 3.625% בעשר השנים הראשונות.

"שילמתי מעט יותר עבור הבית ממה שרציתי", אמר דויל. אבל "בעיר הזו... זה מחיר סביר. הוא לא ישב בשוק יותר משבוע".

עוד כתבות

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

"למכור את המניות במאי ולצאת"? בוול סטריט כבר לא מאמינים באימרה הישנה

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת בימים אלו בישראל מראה סימני היסוס

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזיג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה ● חברת הלואו קוסט לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות, בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על הביטולים לטיסות באיי יוון ויעדים קרובים נוספים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב