גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחקר: גלי חום גרמו בשנים האחרונות לאירועי תמותה המוניים של חיות ימיות בישראל וברחבי הים התיכון

בין השנים 2015 ל-2019 אירעו אירועי תמותה המוניים של יצורים ימיים בכל רחבי הים התיכון כתוצאה מגלי חום, ומדענים מזהירים שעלייה בעוצמתם ובתדירותם עשויה לעצב מחדש את המערכות האקולוגיות והימיות באזור ● חוקר המכון לחקר ימים ואגמים לישראל, פרופ' גיל רילוב: "יותר מ-90% מהים התיכון הושפע מגלי החום"

קיפודי ים. לא מצליחים לשרוד את העלייה בטמפרטורות / צילום: Shutterstock, Photopictures
קיפודי ים. לא מצליחים לשרוד את העלייה בטמפרטורות / צילום: Shutterstock, Photopictures

גלי החום שהפכו לשגרת חיים קבועה באזור המזרח התיכון, גורמים כבר היום לתוצאות הרסניות במערכות הטבעיות באזור: בין השנים' 2015 ל-2019 אירעו אירועי תמותה המוניים של יצורים ימיים בכל רחבי הים התיכון כתוצאה מגלי חום, ומדענים מזהירים שעלייה בעוצמתם ובתדירותם של גלי החום, עשויה לעצב מחדש את המערכות האקולוגיות והימיות ברחבי האזור. כך עולה ממחקר חדש בהובלת מכון המחקר הימי בברצלונה, בהשתתפות חוקר המכון לחקר ימים ואגמים לישראל, פרופ' גיל רילוב.

לדברי רילוב, "תוצאות המחקר מעידות על כך שהים התיכון חווה האצה של פגיעות אקולוגיות הקשורות לשינוי האקלים הגלובלי, המהווה איום חסר תקדים על בריאות ותפקוד המערכת האקולוגית. אירועי התמותה ההמוניים בים התיכון מקבילים לאירועי ההלבנה והתמותה המסיביים בשונית האלמוגים הגדולה באוסטרליה. תדירותם והשפעתם עלו מאוד".

לפי המחקר, שבוצע בשיתוף פעולה של 30 צוותי מחקר מ-11 מדינות לרבות ישראל, גלי החום שהתרחשו בשנים 2015-2019 השפיעו באופן ניכר על כל אגן הים התיכון. אירועי התמותה ההמוניים שהתרחשו בעקבותיהם כללו אוכלוסיות של יותר מ-50 מיני בעלי חיים (כולל אלמוגים, ספוגים, אצות, צדפות ועוד), שנפגעו לאורך אלפי קילומטרים של חופי הים, ממיצר גיברלטר ועד מזרח הים התיכון.

קיפודי הים הולכים ונעלמים

חלק מהמינים שנפגעו חשובים במיוחד לתפקוד בתי הגידול החופיים. "יותר מ-90% מהים התיכון הושפע מגלי החום, כאשר בחלק מהאזורים נמדדו טמפרטורות הגבוהות במספר מעלות מממוצע טמפרטורת הקיץ ב-30 השנים האחרונות", הסביר פרופ' רילוב. "תמותות של שוכני קרקעית נצפו בעומקים שונים ועד לעומק של 45 מטר, שם הביטוי של גלי החום חריג במיוחד".

בחופי ישראל, בכל קיץ בעשור האחרון התרחש גל חום ימי אחד ארוך. מיני קרקעית רבים כבר נעלמו מהחוף המקומי עוד בטרם החלה תוכנית הניטור האקולוגי הלאומי של חקר ימים ואגמים, ולפני שהחוקרים הספיקו לתעד את היעלמותם. אך מין אחד כן נעלם תחת המיקרוסקופ: קיפודי הים. "הוכחנו שטמפרטורות הקיץ הגבוהות של העשורים האחרונים פשוט הורגת אותם", אמר רילוב.

"במחקר הנוכחי של כל הים התיכון מתועדת בישראל תמותה אחת מסיבית. בקיץ 2016 התרחשה תמותה המונית דווקא של צדפה פולשת מים סוף, שהשתלטה על החוף הסלעי בשנות השמונים או התשעים. בחודש אחד, כל האוכלוסיה לאורך החוף שלנו נמחקה כמעט לחלוטין ורק בשנתיים האחרונות רואים התאוששות שלה. כנראה שזה קשור באופן ישיר או עקיף לשינוי האקלים".

מתופעה חריגה לנורמה

משבר האקלים משפיע בצורה חריפה ובאופנים שונים על מערכות ימיות סביב העולם, והאזור בו נמצאת ישראל אינו יוצא דופן. למעשה, אזור הים התיכון נחשב ל"הוט ספוט" אקלימי, ומתחמם בקצב כפול מהממוצע העולמי. לכך, ישנן תוצאות ברורות. תדירותם, עוצמתם והיקפם של גלי החום כבר עלו בהשוואה לעידן הטרום תעשייתי ואף לשנות החמישים. גם גלי החום חריגים דוגמת שהתרחשו מאז תחילת הקיץ הנוכחי בעולם עשויים להפוך עוצמתיים יותר בעתיד הנראה לעין. המערכות האקולוגיות מושפעות מכך במיוחד, שכן אין להן יכולת להתגונן מפני החום הכבד, אליו הן אינן מאוקלמות.

לפי ממצאים של מחקרי עבר שביצעו רילוב וחוקרים נוספים, מרבית המינים המקומיים רגישים לטמפרטורות הקיץ אותם אנחנו חווים היום, המגיעות לכמעט 32 מעלות (לעומת 29 מעלות לפני שלושים וארבעים שנה). "רבים מהם יתחילו להיעלם עם התחממות נוספת של מעלה או שתיים, התחממות שצפויה בוודאות בעשורים הקרובים", מזהיר רילוב. "תדירותם והשפעתם של אירועי תמותה המוניים עלו מאוד בעשור האחרון, עובדה שמצביעה על כך שכיום אירועים כאלה הם יותר הנורמה מאשר יוצא הדופן".

מחברי המחקר קוראים להידוק התאום ושיתופי הפעולה ברמה האזורית, המדינתית והבינלאומית, בכדי להגיע להחלטות מדיניות אפקטיביות יותר "כדי להתמודד עם מצב החירום האקלימי המתגבר". פרופ' רילוב מוסיף ואומר כי בחופי ישראל האתגר הנ"ל מורכב במיוחד, משום שחופי ישראל מהווים מוקד של שינוי אקלים ופלישת מינים מואצת, ובשל כך המגוון הביולוגי מתחלף בקצב מהיר לכיוון של דומיננטיות של מינים טרופיים.

"לא מופרך להניח שחלק מהמינים הטרופיים הזרים יכול להיות חלק מהפתרון לבעיות שיוצרת ההתחממות המואצת במקומות בהם מינים מקומיים רגישים נעלמים, ולאו דווקא חלק מהבעיה", הוא מסכם. "במינים הפולשים הבעייתיים במיוחד, צריך לנסות לטפל, אולי לרסן את אוכלוסייתם; אם כי בים, לצערנו, זו משימה כמעט בלתי אפשרית".

עוד כתבות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים