גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתלבטים כמה זמן להגיע לפני הטיסה? היזם שפתר לכם את הבעיה

צחי זילברשטיין טס הרבה במסגרת עבודתו והבין שצריך לפתור את חוסר הוודאות לגבי העומס בנתב"ג ● הוא בנה אלגוריתם שיספק מידע בזמן אמת על העומסים וגם תחזית ל-72 שעות קדימה ● השירות מתבסס על מודל מתמטי שנבנה במשך כחודש ומאפשר גם דיווחים מצד משתמשים

עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף
עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף

העומסים בנתב"ג עדיין מורגשים על הציבור, שמותשים לעמוד בתורים ארוכים בשדה. בימים אלה מספר הנוסעים העוברים בשדה התעופה עומד על 70-80 אלף ביום. בשבתות ובימי שישי המספר הזה עולה דרמטית, ועמו גם היקף העומסים. יזם אחד, שסבל בעצמו מהעומסים הרבים, החליט לפתח בעצמו פתרון שיחסוך לו לעמוד את התורים הארוכים בנתב"ג.

צחי זילברשטיין, בן 36, נשוי ואב לשלושה ילדים, עובד כמנהל פיתוח בגוגל בשלוש וחצי השנים האחרונות. מכיוון שהוא מנהל עשרות עובדים ברחבי אירופה, הוא טס בתדירות של כפעמיים בחודש, כך שהוא הבין שעליו למצוא פתרון לבזבוז הזמן ולתחושת הייאוש בשדה. זילברשטיין יצר את "מד העומס בנתב"ג - צפי העומס באולמות הצ'ק-אין והבידוק הביטחוני בנמל התעופה בן גוריון": https://busy-tlv.co.il.

באתר ישנו מדד המהווה את מה מידת העומס בטרמינלים השונים. דרגות העומס כדלהלן: ללא, קל, בינוני, כבד ושיא.

"האלגוריתם בוחן על צפיפות ההמראות ועל מודל מתמטי שבניתי, ואומר לך מה מידת העומס במצב נתון באולמות הצ'ק-אין והבידוק",  מספר זילברשטיין. הוא מוסיף כי יש אפשרות לאזרחים שנמצאים בשדה לדווח על עומס פחות או עומס מוגבר, ובכך להשפיע על המדד המוצג באתר ולדייק את התוצאות של האלגוריתם. 

מדד העומס בנתב''ג, מתוך אתר השירות המדובר

תחזית של 72 שעות קדימה

לצד המידע בזמן אמת, זילברשטיין מספק תחזית של 72 שעות קדימה, כדי שיהיה אפשר לתכנן את ההגעה לשדה התעופה בהתאם לשעת הטיסה שלכם. "הנתונים מתבססים על מידע של רשות שדות התעופה. המידע על הטיסות זמין לציבור, מתברר שישנו api של הממשלה, ומתייחס ל-72 השעות הבאות", אומר זילברשטיין. לדבריו, "צפיפות ההמראות זה נתון חשוב, כך אפשר ללמוד הרבה על העומס שיש בשדה".

לצד זאת, זילברשטיין מבין כי אם הוא יצליח להבין כמה נוסעים יש במטוס ולהעריך לפי מרחק וזמן הנסיעה, הוא יוכל לחשב גם את ההשפעות שיש על המזוודות שאמורות להגיע והעומסים שיגזרו מכך.

צילום מסך מתוך השירות שחוזה את העומסים בשדה התעופה / צילום: צילום מסך מתוך השירות

התחזיות שלו מתייחסות לפרמטרים שונים, לפי המודל המתמטי שעבד עליו. כדי להצליח להעריך את המצב הנוכחי בצורה המדויקת ביותר, הוא מחשב את התפלגות ההגעה של האנשים, וזה עוזר במיוחד כדי לאפיין את מה שקורה במציאות. לדבריו, הוא עבד על המודל הראשוני לפני חודש וחצי, ובשבוע וחצי האחרון הוא בנה את האתר ("לא ישנתי בלילות האחרונים").

המידע מתבסס בעיקר על סמך מספר טיסות הממריאות בזמן נתון. האם המידע יורד לרזולוציות של איזה מטוס משובץ לטיסה וכמה מושבים הוא מכיל?
"אז עוד לא, לנתונים האלה אין api שאני יכול להתממשק אליו. אלה נתונים שרציתי להכניס, ובשלב זה האלגוריתם יוצא מנקודת הנחה שכל המטוסים עם אותה קיבולת של מושבים לשם המידע". 

מגבלת כוח-האדם 

עם זאת, ישנו פרמטר אחד שלא זמין עבורו - כוח-האדם בשדה או למעשה מספר הדלפקים הפעילים. "המגבלה שיש לי כרגע זה מגבלת כוח-האדם. אני לא יודע להעריך כמה עובדים נמצאים כעת במשמרת. אם יש משמרת שהגיעו בה הרבה יותר אנשים, וכוח-האדם לא יצליח להתמודד עם זה לדוגמה", הוא אומר. אבל לדבריו האלגוריתם, שמקבל דיווחים מהציבור, יכול לתקן את עצמו בהתאם לזה.

מידע נוסף שלא נכנס במשוואה הוא האם הנוסעים מצוידים בכבודת יד (טרולי) שמייתרת מבחינתם את התור בהנחה שביצעו צ'ק-אין מוקדם, והם מדלגים למסלולים המהירים, כשזילברשטיין מדגיש כי "זה משהו שעוד לא קיים, אבל אני לגמרי רוצה לעשות את זה. כרגע אנחנו מתייחסים למרחק, ובהתאם לכך צופים מה שיעור הנוסעים שמוסרים כבודה וכמה מגיעים עם טרולי.

"למעשה, בנייה של מודל הוא מה שאני עושה למחייתי, את המודל הזה עשיתי את זה כי אני טס הרבה. בתור מנהל אין לי ממש זמן לפתח את האפליקציה מעבר, אבל מי שירצה לקחת את זה - אתן את הקוד בשמחה". 

כנוסע במחלקת עסקים זילברשטיין מכיר את הנוחות לנוסע לעומת נסיעה משפחתית בקיץ. "כשאני טס ביזנס ואני צריך לחכות לבידוק, לא אכפת לי להגיע מתי שריק. בתכנון טיסה עם המשפחה והילדים, בחרנו את הטיסה שהזמנו על בסיס המידע שהאפליקציה סיפקה לי. למעשה אנחנו מתוכננים לטוס בשבת בצהריים, המועד שעלה כפחות עמוס ביחס לשאר ימות השבוע. למעשה באמצעות המידע הנוסע יודע גם לבוא מוכן נפשית לעומס ואז להצטייד בסבלנות, או להגיע לשדה שאמור להיות פחות עמוס. ככל שנוסעים אחרים ישתפו בזמן אמת, המידע שיתקבל יהיה מדויק יותר".

"המטרה היא טובת הציבור" 

זילברשטיין בעצמו ניסה את הכלי בשבועות האחרונים, וכעת הוא פותח אותו לכלל הציבור. הוא מדגיש כי אין איסוף מידע, וכי הוא לא מתכוון להתפרנס מהכלי הזה: "המטרה היא טובת הציבור, אני לא צריך שום מידע על המשתמשים. לדוגמה, גם הדיווח מצד המשתמשים הוא דיווח אנונימי".

במבט לעתיד, זילברשטיין מוסיף כי בהתאם לביקוש הוא יוכל להוסיף פיצ'רים נוספים שיסייעו לציבור. "בסוף אני מקווה שהבעיה הגדולה יותר תיפתר, ולא יהיו תורים", הוא אומר.

זו לא הפעם הראשונה שזילברשטיין מחליט לעשות דבר שכזה. מכיוון שהוא בעיקר בתפקיד ניהולי, הוא שמח על הזדמנויות לפתח בעצמו ולעזור לכלל. יש לו כמה שירותים לשירות הציבור, אחד מהם זה אתר ליצירת מודעת אבל. לאחר שגילה כי מודעת אבל עולה כסף, הוא החליט לבנות שירות שיעשה זאת בחינם.

עוד כתבות

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

היא חקרה את אחד הכלכלנים המפורסמים בעולם ובטוחה - אנחנו עושים לו עוול

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח בוול סטריט ג'ורנל: ישראל באולטימטום לחמאס: עסקה תוך שבוע - או כניסה לרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים