גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתלבטים כמה זמן להגיע לפני הטיסה? היזם שפתר לכם את הבעיה

צחי זילברשטיין טס הרבה במסגרת עבודתו והבין שצריך לפתור את חוסר הוודאות לגבי העומס בנתב"ג ● הוא בנה אלגוריתם שיספק מידע בזמן אמת על העומסים וגם תחזית ל-72 שעות קדימה ● השירות מתבסס על מודל מתמטי שנבנה במשך כחודש ומאפשר גם דיווחים מצד משתמשים

עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף
עומס בנתב''ג / צילום: שלומי יוסף

העומסים בנתב"ג עדיין מורגשים על הציבור, שמותשים לעמוד בתורים ארוכים בשדה. בימים אלה מספר הנוסעים העוברים בשדה התעופה עומד על 70-80 אלף ביום. בשבתות ובימי שישי המספר הזה עולה דרמטית, ועמו גם היקף העומסים. יזם אחד, שסבל בעצמו מהעומסים הרבים, החליט לפתח בעצמו פתרון שיחסוך לו לעמוד את התורים הארוכים בנתב"ג.

צחי זילברשטיין, בן 36, נשוי ואב לשלושה ילדים, עובד כמנהל פיתוח בגוגל בשלוש וחצי השנים האחרונות. מכיוון שהוא מנהל עשרות עובדים ברחבי אירופה, הוא טס בתדירות של כפעמיים בחודש, כך שהוא הבין שעליו למצוא פתרון לבזבוז הזמן ולתחושת הייאוש בשדה. זילברשטיין יצר את "מד העומס בנתב"ג - צפי העומס באולמות הצ'ק-אין והבידוק הביטחוני בנמל התעופה בן גוריון": https://busy-tlv.co.il.

באתר ישנו מדד המהווה את מה מידת העומס בטרמינלים השונים. דרגות העומס כדלהלן: ללא, קל, בינוני, כבד ושיא.

"האלגוריתם בוחן על צפיפות ההמראות ועל מודל מתמטי שבניתי, ואומר לך מה מידת העומס במצב נתון באולמות הצ'ק-אין והבידוק", מספר זילברשטיין. הוא מוסיף כי יש אפשרות לאזרחים שנמצאים בשדה לדווח על עומס פחות או עומס מוגבר, ובכך להשפיע על המדד המוצג באתר ולדייק את התוצאות של האלגוריתם.

מדד העומס בנתב''ג, מתוך אתר השירות המדובר

תחזית של 72 שעות קדימה

לצד המידע בזמן אמת, זילברשטיין מספק תחזית של 72 שעות קדימה, כדי שיהיה אפשר לתכנן את ההגעה לשדה התעופה בהתאם לשעת הטיסה שלכם. "הנתונים מתבססים על מידע של רשות שדות התעופה. המידע על הטיסות זמין לציבור, מתברר שישנו api של הממשלה, ומתייחס ל-72 השעות הבאות", אומר זילברשטיין. לדבריו, "צפיפות ההמראות זה נתון חשוב, כך אפשר ללמוד הרבה על העומס שיש בשדה".

לצד זאת, זילברשטיין מבין כי אם הוא יצליח להבין כמה נוסעים יש במטוס ולהעריך לפי מרחק וזמן הנסיעה, הוא יוכל לחשב גם את ההשפעות שיש על המזוודות שאמורות להגיע והעומסים שיגזרו מכך.

צילום מסך מתוך השירות שחוזה את העומסים בשדה התעופה / צילום: צילום מסך מתוך השירות

התחזיות שלו מתייחסות לפרמטרים שונים, לפי המודל המתמטי שעבד עליו. כדי להצליח להעריך את המצב הנוכחי בצורה המדויקת ביותר, הוא מחשב את התפלגות ההגעה של האנשים, וזה עוזר במיוחד כדי לאפיין את מה שקורה במציאות. לדבריו, הוא עבד על המודל הראשוני לפני חודש וחצי, ובשבוע וחצי האחרון הוא בנה את האתר ("לא ישנתי בלילות האחרונים").

המידע מתבסס בעיקר על סמך מספר טיסות הממריאות בזמן נתון. האם המידע יורד לרזולוציות של איזה מטוס משובץ לטיסה וכמה מושבים הוא מכיל?
"אז עוד לא, לנתונים האלה אין api שאני יכול להתממשק אליו. אלה נתונים שרציתי להכניס, ובשלב זה האלגוריתם יוצא מנקודת הנחה שכל המטוסים עם אותה קיבולת של מושבים לשם המידע".

מגבלת כוח-האדם

עם זאת, ישנו פרמטר אחד שלא זמין עבורו - כוח-האדם בשדה או למעשה מספר הדלפקים הפעילים. "המגבלה שיש לי כרגע זה מגבלת כוח-האדם. אני לא יודע להעריך כמה עובדים נמצאים כעת במשמרת. אם יש משמרת שהגיעו בה הרבה יותר אנשים, וכוח-האדם לא יצליח להתמודד עם זה לדוגמה", הוא אומר. אבל לדבריו האלגוריתם, שמקבל דיווחים מהציבור, יכול לתקן את עצמו בהתאם לזה.

מידע נוסף שלא נכנס במשוואה הוא האם הנוסעים מצוידים בכבודת יד (טרולי) שמייתרת מבחינתם את התור בהנחה שביצעו צ'ק-אין מוקדם, והם מדלגים למסלולים המהירים, כשזילברשטיין מדגיש כי "זה משהו שעוד לא קיים, אבל אני לגמרי רוצה לעשות את זה. כרגע אנחנו מתייחסים למרחק, ובהתאם לכך צופים מה שיעור הנוסעים שמוסרים כבודה וכמה מגיעים עם טרולי.

"למעשה, בנייה של מודל הוא מה שאני עושה למחייתי, את המודל הזה עשיתי את זה כי אני טס הרבה. בתור מנהל אין לי ממש זמן לפתח את האפליקציה מעבר, אבל מי שירצה לקחת את זה - אתן את הקוד בשמחה".

כנוסע במחלקת עסקים זילברשטיין מכיר את הנוחות לנוסע לעומת נסיעה משפחתית בקיץ. "כשאני טס ביזנס ואני צריך לחכות לבידוק, לא אכפת לי להגיע מתי שריק. בתכנון טיסה עם המשפחה והילדים, בחרנו את הטיסה שהזמנו על בסיס המידע שהאפליקציה סיפקה לי. למעשה אנחנו מתוכננים לטוס בשבת בצהריים, המועד שעלה כפחות עמוס ביחס לשאר ימות השבוע. למעשה באמצעות המידע הנוסע יודע גם לבוא מוכן נפשית לעומס ואז להצטייד בסבלנות, או להגיע לשדה שאמור להיות פחות עמוס. ככל שנוסעים אחרים ישתפו בזמן אמת, המידע שיתקבל יהיה מדויק יותר".

"המטרה היא טובת הציבור"

זילברשטיין בעצמו ניסה את הכלי בשבועות האחרונים, וכעת הוא פותח אותו לכלל הציבור. הוא מדגיש כי אין איסוף מידע, וכי הוא לא מתכוון להתפרנס מהכלי הזה: "המטרה היא טובת הציבור, אני לא צריך שום מידע על המשתמשים. לדוגמה, גם הדיווח מצד המשתמשים הוא דיווח אנונימי".

במבט לעתיד, זילברשטיין מוסיף כי בהתאם לביקוש הוא יוכל להוסיף פיצ'רים נוספים שיסייעו לציבור. "בסוף אני מקווה שהבעיה הגדולה יותר תיפתר, ולא יהיו תורים", הוא אומר.

זו לא הפעם הראשונה שזילברשטיין מחליט לעשות דבר שכזה. מכיוון שהוא בעיקר בתפקיד ניהולי, הוא שמח על הזדמנויות לפתח בעצמו ולעזור לכלל. יש לו כמה שירותים לשירות הציבור, אחד מהם זה אתר ליצירת מודעת אבל. לאחר שגילה כי מודעת אבל עולה כסף, הוא החליט לבנות שירות שיעשה זאת בחינם.

עוד כתבות

דימונה. המספרים לא פוגשים את הביקוש / צילום: Shutterstock

למה נתניהו הבטיח השבוע הגירה שלילית של 20 אלף תושבים לדימונה?

בפעם השנייה בתוך שבע שנים הבטיח בנימין נתניהו לדימונה הבטחות להקמת עשרות אלפי יחידות דיור ● אחרי שני הסכמים ויותר מ־10 מיליארד שקל על הנייר, ברור שהמבחן הוא מי באמת מגיע לגור שם

צפוי להיסגר בסוף השנה: הפגנה מחוץ למפעל פולקסווגן / צילום: Reuters, Sebastian Kahnert

בלחץ גרמניה ותעשיית הרכב: אירופה לקחה צעד אחורה במהפכה הירוקה

שלוש שנים וחצי אחרי ההחלטה הדרמטית לאסור מכירת כלי רכב בעלי מנוע בעירה פנימית מ־2035, הנציבות האירופית נסוגה - בעיקר בשל לחצים מצד גרמניה והביקוש הנמוך לכלי רכב חשמליים ● המהלך מסמן שינוי סדרי עדיפויות וניסיון לאזן בין יעדי האקלים ליציבות כלכלית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסת ת"א; ריטיילורס וארית נפלו

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.6%, ות"א 90 הוסיף 0.3% ● מדד הבנקים ירד לאחר שהצוות הבין-משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ארית דיווחה כי רשף בדרך להשלמת גיוס פרטי של כ-550 מיליון שקל, לפי שווי מוערך של כ-3.75 מיליארד שקל ● ריטיילורס נפלה לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים ● וגם: האם תחזיות בתי ההשקעות לשנת 2025 התממשו, ומה עשוי להפוך להזדמנות בשנה החדשה?

מה צפוי למשכירי הדירות / צילום: Shutterstock

משכירים דירה? מה צריך לדעת על חובת הדיווח על שכירות

התוכנית של משרד האוצר להקים רשם שכירויות ולחייב את כל משכירי הדירות במדינה לדווח על כך, חזרה שוב לטיוטת חוק ההסדרים ● איך זה יעבוד, ועל מי זה יחול? ● גלובס עושה סדר

האם המשבר בהייטק הסתיים? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

דוח חדש חושף - סיכום השנה בהייטק: שיא בעסקאות לצד שפל במספר המועסקים

דוח חדש חושף כי בשנה החולפת נרשמה לראשונה ירידה שנתית במספר העובדים בענף ההייטק, ובמקביל הג'וניורים מתקשים להיכנס לשוק למרות שנת שיא פיננסית

אביגדור קפלן / צילום: יונתן בלום

"אנחנו עם של בכיינים. רבים ממי שעוזבים היום, יחזרו": אביגדור קפלן מציג את הפתרונות לבעיות הכי בוערות בישראל

האיש שניהל את גופי הבריאות והביטוח מהגדולים במשק, החליט לחזור להיות סטודנט כדי להתמודד עם פצצה מתקתקת של החברה הישראלית: משבר הביטוח הסיעודי ● בראיון מיוחד הוא מנתח את הזינוק בעלויות המערכת ומציע רפורמה שתאחד את כלל תקציבי הטיפול תחת קורת גג אחת ● וגם: איך להישאר חיוני בגיל השלישי וכמה חשובה המלחמה בבדידות

ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: אייל טואג

בשווי מוערך של 1.1 מיליארד שקל: קרן ג'נריישן מקימה זרוע טיפול בפסולת

החברה החדשה, BlueGen Waste Management, תאחד את שלל הפעילויות של ג'נריישן בתחום הפסולת ● ג'נריישן דיווחה על מזכר הבנות עם לאומי פרטנרס להשקעה בחברה החדשה, במסגרתה לאומי תשקיע 171 מיליון שקל בתמורה ל-15% בחברה החדשה, כלומר שווי החברה מוערך ב-1.1 מיליארד שקל

הדמיה של הקמפוס / הדמיה: באדיבות אנבידיה

העיירה המנומנמת שתהפוך לאנבידיה-סיטי: עשרת אלפים עובדים בדרך לעיר הווילות של הצפון

ג'נסן הואנג, האיש שעומד מאחורי מהפכת ה־AI, הודיע רשמית כי קריית טבעון תהפוך לבית החדש של 10,000 עובדי אנבידיה ● הקמפוס החדש שיוקם בשטחה של המועצה המנומנמת, עשוי לשנות את הרכב היישוב הקטן בעל 20 אלף איש ● "יהיו כאלה שיעזבו", חוששים התושבים, "אבל מן הצד השני בעלי דירות ירוויחו מעלייה חדה במחירי הנדל"ן"

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

פנטהאוז בן 4 חדרים בחיפה / הדמיה: יח''צ

"עסקה חריגה במיקום יוצא דופן": בכמה נמכר פנטהאוז בחיפה?

הפנטהאוז, שנמצא במרחק אווירי של כ־40 מטר מהים, נמכר תמורת 6.2 מיליון שקל ● מסתבר שכשהים פתוח לפניך, וכשהמרחק אליו קצר במיוחד, ניתן להגיע למחירים "תל אביביים" גם בשוק החיפאי

פיבי גייטס / צילום: Reuters, Anthony Behar

לא רק "הבת של": פיבי גייטס גייסה 30 מיליון דולר לסטארט־אפ האופנה שלה

הרעיון נולד במעונות סטנפורד, מחוויה לא־מוצלחת של קניות אונליין ("רכשתי שמלה ב־500 דולר, אח"כ גיליתי אתר שמוכר אותה ב־150 דולר") ● כעת, בגיל 23, גייטס מנהלת עסק בשווי 180 מיליון דולר ומושכת משקיעים מהשורה הראשונה ● עם זאת, היא מודה: "לא הייתי יכולה לגדול בתנאים האלה אלמלא ההורים שלי"

שר הכלכלה ניר ברקת ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

שר הכלכלה החליט: הגבלה על יבוא אלומיניום. האם האוצר יטיל וטו?

החלטת השר ברקת מגיעה בעקבות תלונות בתעשייה המקומית על יבוא זול מדי שמציף את השוק המקומי ● בענף הבנייה עלולים לסבול מעליות מחירים, וסוכני מכס מתלוננים על פער בין ההנחיות הרשמיות לבין המימוש בפועל ● האם שר האוצר סמוטריץ' יבטל את המהלך, כפי שעשה עם הקנאביס הרפואי?

יוסי חסון / צילום: באדיבות מייטאון

היזם שבטוח: "ייקח עוד זמן עד שאנשים יירדו מהגדר'"

מנכ"ל ויו"ר מיי טאון, יוסי חסון, היה בין המשקיעים הראשונים ב־Waze - ובשלב מסוים החליט "לחתוך" מעולם ההייטק וההשקעות אל הנדל"ן ● היום הוא מקווה להפוך את מיי טאון לאחת המובילות בהתחדשות עירונית, מודה כי בדיעבד היה נכנס לעולם הפינוי־בינוי מוקדם יותר, ומלין על הבירוקרטיה המכבידה: "תב"ע ובקשה להיתר בתוך חמש שנים? צריך להיות הודיני"

שוק ההון והשקעות / צילום: Shutterstock

"בשביל מה לקנות דירה ולקבל 2.5% אם אפשר לקבל 4% רק על דיבידנדים בבורסה?"

תשכחו מהמרוץ לדירה: בצל הצפי להמשך ירידת מחירים וריבית, משקיעים רבים נוטשים את שוק הנדל"ן, ורבים מהם מצאו מפלט בשוק ההון, שהציג השנה תשואות חסרות תקדים ● בשוק מסבירים: "מי שהשקיע במניות עשה תשואה של עשרות אחוזים השנה, בזמן שמי שרכש דירה רואה כבר 8 חודשים ברצף ירידות מחירים"

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, Creative Lab

מה אנחנו מפסידים בעבודה מרחוק - ואיך אפשר למזער את הנזק

משרדים היו תמיד המקום שבו נבנות מערכות יחסים ומתרחשת למידה ● המפתח הוא להבין כיצד לשמור על הדברים האלה עם עבודה היברידית

Playground של Nex . אלגנטי / צילום: יח''צ

הצעצוע הכי חם של השנה מיוצר בידי סטארט-אפ טכנולוגי שמעולם לא שמעתם עליו

איך חברה אלמונית שינתה כיוון פעמיים, כמעט אזל לה הכסף - ובסוף היא הצליחה לבנות משחק שהפך ללהיט

נקבע למועד אחר? / צילום: Shutterstock

הבוס שלך כבר לא פנוי בשבילך

אמזון רוצה צוותים גדולים יותר. בנק אוף אמריקה משטח את ההיררכיה ● אמריקה התאגידית מצמצמת שכבות של מנהלים, ועולם העבודה משתנה באופן דרמטי

יוסי אבו / צילום: ענבל מרמרי

רגע אחרי שהממשלה אישרה את עסקת הענק למצרים - ניו מד רוצה לתת למנכ"ל עוד 8 מיליון שקל

המחזיקה הגדולה במאגר לוויתן, ניו-מד אנרג'י של קבוצת דלק, רוצה להעניק למנכ"ל החברה יוסי אבו אופציות בהיקף של 8.1 מיליון שקל, כשהמנה הראשונה היא כבר "בתוך הכסף" ● כזכור, ניו מד כבר ביצעה "אובר רולינג" פעמיים בשנים האחרונות כדי לאשר לאבו תגמול למרות התנגדות אסיפת בעלי המניות

גיל שי / צילום: עומר הכהן

בגיל 14 הוא כבר כתב קוד. היום הוא אחרי שני אקזיטים ומנהל מאות מיליוני דולרים

"בכיתה ד' עברנו לברוקלין. אבא חשב שיהיה שם טוב יותר כלכלית, אבל נאבק לשרוד במכירת מקלטי רדיו בדוכנים. גרנו בשכונה לא טובה. גנבו ממני כסף באיומי סכין וקראו לי 'יהודי מלוכלך' בבית הספר" ● שיחה קצרה עם גיל שי, שותף-מנהל בקרן מירון קפיטל

תחנת הכוח הפרטית דוראד, זרוע פעילות האנרגיה של קבוצת לוזון / צילום: יגאל גורן

משחק הכיסאות בשוק החשמל: דוראד חוזרת למרוץ ולוחצת את המתחרות לפינה

לאחר שנים של סכסוכים יצריים, משיכת התביעות של אדלטק סוללת את הדרך להקמת תחנת הכוח "דוראד 2" ● מול מגבלות הרגולציה ולוח הזמנים הצפוף של רשות החשמל, חזרת התחנה למגרש מגבירה את הלחץ על המתחרות — ועשויה להכריע מי מהן תישאר מחוץ לרשת