גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיישרים קו עם אירופה: עליית המס צפויה להגדיל את פלח הרכב החשמלי בישראל

נתוני מחקר חדש מגלים כי חדירת הרכב החשמלי לאירופה מקדימה משמעותית את ישראל ● אבל דווקא עליית המס שצפויה בינואר תוביל לנחיתה מאסיבית של מלאים בישראל לפני סוף השנה ועשויה לסגור את הפער ● וגם: איך ישפיעו עליות המחירים על היצרנים?

רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song
רכבי טסלה במפעל בסין / צילום: Reuters, Aly Song

אירופה נחשבה תמיד לנקודת הייחוס ההשוואתית עבור שוק הרכב הישראלי, בעיקר בזכות הקירבה הגיאוגרפית היחסית ותקינת הרכב הזהה. בשנים האחרונות נראה שגם טעמי הלקוחות באירופה מיישרים קו עם אלו של ישראל, ולא להפך. המיסוי הירוק הישראלי גרם ללקוחות "לברוח" ממנועי דיזל כבר לפני יותר מעשור. כיום, גם אירופה עוברת את התהליך, כאשר רק בשנה החולפת התכווץ הפלח הזה בשליש.

ישראל הקדימה את אירופה גם בחדירה של מכוניות היברידיות ובאימוץ רכב פנאי-שטח. הלקוחות הישראלים "חיבקו" את המכוניות הקוריאניות כאשר אלה עוד היו "מנודות" באירופה. השנה, למשל, יונדאי וקיה תופסות את המקום השלישי בטבלת המכירות של אירופה.

 

אבל לפחות בכל הנוגע לשיעור החדירה של הרכב החשמלי אירופה עדיין "עוקפת אותנו בסיבוב". במחצית הראשונה של השנה תפסו מכירות כלי הרכב החשמליים כ-11% מכלל מכירות הרכב החדש בשוק האירופי המורחב (כולל מדינות ה-EU, בריטניה ומדינות EFTA) ואילו בישראל שיעור זה עמד על כ-6% בלבד. אלא שלפחות בטווח הקצר עשוי פלח הרכב החשמלי בישראל ליישר קו עם אירופה.

עליית המחירים תקטין מוטיבציה לחשמליות

מחקר כלל-אירופי, שפרסמה בשבוע שעבר חברת הייעוץ הגלובאלית Dataforce, מגלה כי 84% מלקוחות הרכב באירופה בוחנים כיום לעבור לרכב חשמלי בעתיד וכרבע מתוכם מתכוונים לרכוש רכב חשמלי בוודאות. זוהי הצהרת כוונות משמעותית.
חברת המחקר גם מעריכה, על בסיס התוכניות האסטרטגיות למעבר ממנועי בנזין לחשמל שפרסמו בחודשים האחרונים מספר יצרני רכב גדולים באירופה, כי שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים ביבשת יגיע תוך חמש שנים ל-21% מכלל השוק. מעל 4 מיליון כלי רכב בשנה.

נזכיר שלפי הערכות משרד האנרגיה מ-2019, ישראל אמורה להשיג שיעור חדירה דומה כבר ב-2025. אולם אלה הערכות מיושנות שלא לקחו בחשבון את עודפי הביקוש הגלובאליים ואת השיבושים בהיצע. כרגע מתמודד פלח הרכב החשמלי בישראל עם מכשולים במישור הגלובאלי ובמישור המקומי. במישור הגלובאלי בעיות האספקה של השוק עדיין רחוקות מפתרון.

בדוח החצי שנתי על תעשיית הרכב האירופית של חברת הייעוץ S&P, שפורסם החודש, מעריכים האנליסטים כי "המחסור מצד ההיצע יוקל במחצית השנייה של 2022 אך לא יסתיים. הציפיות להתאוששות מהירה של היקף ייצור הרכב נראות בלתי ודאיות מתמיד... אנחנו צופים ששיבושי הייצור עשויים להימשך בששת החודשים הקרובים ולהקטין את היכולת של יצרני הרכב לספק את היקף ההזמנות חסר התקדים, שנצברו בספרים שלהן".

הדוח של S&P גם צופה שעליית מחירי האנרגיה, חומרי הגלם וכוח האדם, תמשיך ליצור לחץ על הרווחיות של היצרנים ולהקטין את המוטיבציה שלהם להאיץ את ייצור הרכב חשמלי, שמתאפיין ברווחיות גולמית נמוכה יותר. הדוח אף מתייחס לאפשרות של מיתון, שיביא לירידה במכירות הרכב באירופה גם ב-2023. "המיתון יאט זמנית את קצב החדירה של הרכב החשמלי לאירופה מכיוון שהצרכנים עשויים לדחות את הרכישה של כלי רכב כאלה, שנרכשים בדרך כלל כרכב שני במשפחה עבור נסיעות קצרות יחסית". הניסיון מהשנה החולפת מלמד ששיבושי האספקה והייצור באירופה מחלחלים מהר גם לשוק הישראלי.

"איום המס" יאיץ את המכירות בטווח הקצר

המכשול המקומי העיקרי הוא עליית המיסוי הצפויה על רכב חשמלי. נזכיר בקצרה שבינואר 2023 יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי מ-10% ל-20% ואילו בינואר 2024 הוא יקפוץ ל-35%. זאת, במקביל להפחתה משמעותית בתקרת הטבת המס. אומנם קיימת אפשרות שלחץ פוליטי יביא לעיכוב או ביטול של מתווה מס זה, אבל כרגע הסבירות לכך נמוכה.

למרבה האירוניה, דווקא קיומו של "איום מס" ידוע וצפוי, עשוי להאיץ את מכירות הרכב החשמלי בישראל בטווח הקצר, בשל המוטיבציה של היבואנים לייבא לישראל אלפי כלי רכב כאלה ולשחרר אותם ממכס לפני עליית מס הקנייה. זה קרה בעבר, יותר מפעם אחת, כאשר עלה מס הקנייה על רכב היברידי וזה קורה גם בעצם הימים האלה בפלח הרכב החשמלי.

כל היבואנים שליצרן שלהם יש רכב חשמלי רלוונטי, לוחצים מזה חודשים על היצרנים לשריין להם הקצאות ייצור ומלאים של רכב חשמלי לאספקה לפני סוף השנה ו/או להקדים את מועד היצוא לישראל של דגמים חשמליים חדשים לרבעון האחרון של 2022. בענף מעריכים כי למרות הביקוש העודף בכל העולם, עד סוף השנה עשויים לנחות בישראל בין 8,000 ל-10,000 כלי רכב חשמליים, ואולי יותר (בכפוף למצב הגאו-פוליטי). הסיבה היא, כאמור, שיצרני רכב רבים מתייחסים ברצינות ל"אירועי מס" מקומיים דוגמת עליית מס הקנייה בישראל, ומעניקים עדיפות באספקה כדי לא לאבד תחרותיות.

מי שצפויה להוביל את "שייטת" המשלוחים של הרכב החשמלי לישראל היא טסלה, שבשני הרבעונים האחרונים סבלה מאספקת מלאי נמוכה לישראל בשל השבתת המפעל בשנגחאי. כיום, המפעל הסיני מייצר במלוא הקיטור ועל פי הערכות בסין צפויה טסלה לשלוח לישראל עוד לפני סוף 2022 לפחות שני משלוחים משמעותיים של רכבי טסלה 3 מהמפעל הסיני ובהם כ-3,000 עד 4,000 כלי רכב במצטבר.

נציין, שמחירי טסלה התייקרו בחדות בשנה החולפת והם רחוקים מ"מחירי המציאה" עימם חדרה לישראל. אבל חלק לא מבוטל מהמשלוחים הן הזמנות שנצברו ברבעונים הראשונים, לפני קפיצת המחיר הגדולה, וטסלה מחויבת לספק אותן במחיר ההזמנה.

פלח החשמליות הישראלי עשוי להתקרב לאירופה

רבים בישראל רואים ברכישת טסלה סוג של "תוכנית חיסכון נושאת ריבית", בשל נטיית היצרן לבצע העלאות מחיר תכופות ומכיוון שרכבי טסלה משומשים נמכרים ביד2 במחירים גבוהים ממחירי הקנייה. לפיכך לא נופתע אם כל המשלוחים של טסלה, שבדרך כבר מוזמנים מראש על ידי לקוחות פרטיים וסוחרים, ישוחררו ממס לפני ינואר.

לאלה אפשר להוסיף עוד "רכבת ימית" של דגמי רכב סינים, שלחלקם כבר יש בסיס לקוחות רחב בישראל וחלקם ממהרים לתקוע כאן דגל ראשון לפני עליית המס. על אלה נמנים בין השאר המותג WM, שצפוי לשלוח לישראל כמויות משמעותיות מאד של כלי רכב עוד לפני סוף השנה, את GEELY שנערכת כיום להגדלת האספקה לשוק הישראלי ועוד.

אם אכן רוב כלי הרכב האלה ישוחררו ממס לפני סוף השנה ויימסרו ללקוחות, לא מן הנמנע שהפלח החשמלי יסיים את השנה עם 20-22 אלף מסירות, לעומת כ-9,000 במחצית הראשונה. במקרה כזה פלח החשמליות עשוי להתקרב מאד לאירופה.

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין