גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההסתדרות מעלה הילוך: מתכננת הפגנות מול בתיהם של בכירים במשק

גל עליות המחירים במשק מוביל את ארגון העובדים לשורת צעדים, החל מחרם מוצרים של החברות–הבנות ועד מאות צוותים שיוצבו בכניסות לסופרים, ויקראו לאנשים לקנות חכם • האפקט של המהלך יגדל ככל שיצליחו לרתום את הוועדים, ודרכם להגיע אל 800 אלף חברי הארגון

יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות
יו''ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בישיבת הנהגת ההסתדרות, היום / צילום: דוברות ההסתדרות

בחודשים האחרונים אנו עדים כמעט מדי שבוע להודעות של חברות מזון ומוצרי צריכה שונות על עליות מחירים שהן צפויות לבצע, מסיבות שונות - שרובן מתרכזות בכך שקיימת העלאת מחירים גלובלית כמעט בכל אחת מחוליות שרשרת הייצור.

גל עליות המחירים הוביל השבוע את יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד לקרוא לחרם צרכנים על חברות הענק שסטוביץ', דיפלומט וקימברלי קלארק - המייבאות ומשווקות מותגים רבים שנמצאים כמעט בכל בית - שהודיעו על העלאות מחירים. "יש ניסיון ציני לנצל את הכאוס הפוליטי, וחברות הענק מנסות לעשוק את אזרחי המדינה ולהעלות מחירים", אמר בר-דוד בישיבה של הנהגת ההסתדרות. "אזרחי מדינת ישראל והעובדים לא שבויים של אף אחד. חברה שתתחזר על האזרחים, תצטרך להתמודד עם ההשלכות של המהלכים שלה על ידי חרם צרכנים".

בשלב הבא כינס יו"ר ההסתדרות ישיבת היערכות מיוחדת לקראת המשך המאבק להורדת יוקר המחיה בישראל, שבה הוחלט על קיום עצרות מחאה בימים הקרובים מול בתיהם של מנהלים בכירים במשק, ופריסה של מאות פעילים במרכזי הקניות בכל רחבי הארץ שיחלקו חומרי הסברה.

לגלובס נודע כי בשישי (29.7) בבוקר ייערכו עצרות המחאה המדוברות, והחל מיום שני יישלחו מאות צוותים שיוצבו בכניסות לסופרים וקניונים, ויקראו לאנשים לקנות חכם, ולא מהחברות שהודיעו על העלאות מחירים.

בישיבה שהתקיימה ציין איל קרוליצקי, מנכ"ל "ביחד בשבילך", כי עשרות ממוצרי החברות דיפלומט, שסטוביץ וקימברלי קלארק כבר הורדו מאתר המועדון. עוד נודע לגלובס כי בשבוע הבא חברי ההסתדרות יקבלו הצעות לקניית סלי מזון בהנחות של 40%-70%, וסלים נוספים של חזרה לבית הספר ומוצרים לתינוקות.

השבוע כבר נחשפו למעלה ממיליון נהגים לקמפיין של ההסתדרות דרך אפליקציית ווייז, כאשר על גבי המסך הופיעה הודעה מטעם ההסתדרות "מפסיקים להיות פראיירים - קונים חכם ונלחמים בעושק המחיה". לדברי בר-דוד, "המאבק שלנו נמצא רק בתחילתו, ואנחנו ערוכים ונחושים להמשיך בו, עד לשינוי במחירים והורדת עושק המחיה בישראל".

הפנייה לחברות המזון

בר-דוד פנה למנכ"לים ולמנכ"ליות של חברות המזון ורשתות השיווק הגדולות בישראל, ביניהן יוניליוור, אסם, החברה המרכזית למשקאות, פרוטרום, תנובה, ליימן שליסל, ויקטורי, עוף טוב, וחברות נוספות, בקריאה להתחייב להקפאה של עליית המחירים ולפעול להוזלת סל הצריכה. "כולי תקווה שהחברה שבראשותך תיכנס לרשימת החברות שקשובות ומתחשבות בציבור הצרכנים, ולא לרשימה המפוקפקת של חברות שישלמו את מחיר החזירות", כתב בר-דוד.

"הישראלים גמרו להיות פראיירים, וכעת כולם עוברים לקנות חכם כדי לעצור את עושק המחיה", הוסיף, וסיכם: "ההירתמות שלך למאבק ביוקר המחיה תכריע במידה רבה לא רק הביצועים העסקיים של החברה, אלא את מערכת האמון שלכם עם ציבור הצרכנים. אני מאמין שיש לך את הכוח להשפיע לטובה, אבל אני ערוך היטב גם לתרחיש השני. כל גוף עסקי שינסה לנצל את המצב כדי להכביד על כיסם של הצרכנים, ייאלץ להתמודד עם השלכות קשות, וישלם על כך מחיר גבוה".

בהסתדרות עצמה כבר החלו ביישום החרם. כבר לא קונים שם יותר עוגיות של דיפלומט או שסטוביץ לישיבות, ולא מציידים את השירותים בנייר טואלט של קימברלי-קלארק. ההנחיה להחרים את חברות הענק ולאתר ספקים חדשים יצאה אל כל המוסדות הכפופים להסתדרות, לרבות נעמ"ת ורשת בתי הספר עמ"ל.

האפקט של החרם צפוי לגדול ככל שבהסתדרות יצליחו לרתום את הוועדים השונים, ודרכם להגיע אל 800 אלף חברי ארגון העובדים. בימים הקרובים ועדי עובדים גדולים אמורים להוציא מכתב לספקים שלהם בדרישה שלא להזמין מוצרים של דיפלומט, שסטוביץ או קימברלי-קלארק לחבילות השי שיקבלו העובדים בחגי תשרי. מדובר בעשרות אלפי חבילות הנשלחות לעובדים.

בנוסף, במועדון ההטבות של חברי ההסתדרות נמכרו עד היום מוצרים של הספקים המוחרמים בהיקף של מיליוני שקלים רבים בשנה. ביניהם, בשמים שנמכרו בהנחה כמו גם מארזים של מוצרי מזון. עשרות מוצרים כאלו הוסרו מהאתר האינטרנטי של המועדון, וכעת מחפשים בהסתדרות ספקים חלופיים.

"מה עם עושק הדירות"

אופוזיציה מעניינת למהלך של בר-דוד מגיעה מכיוונו של יו"ר ההסתדרות הלאומית, יואב שמחי. בשיחות עם יושבי ראש הוועדים בהסתדרות הלאומית אומר שמחי כי "עושים פה הפרד ומשול, ומסיתים אותנו איש נגד אחיו.

"בר-דוד הוא קבלן הספינים של הממשלה. משסים אותנו באזרחים משלמי מסים ושומרים חוק, בזמן שמכניסים לנו יד לכיס באלפי שקלים בחודש. הממשלה רוצה שנדבר על מחירי הטונה, כדי שנשתוק כמו דגים על עושק הדלק והדירות. הקריאה לחרם צרכנים היא זריעת חול בעיני הציבור".

עוד הוסיף שמחי כי "בהיעדר פתרונות מיידיים של הממשלה בהקלה במסים העקיפים, קרי מחירי הארנונה לבתים הפרטיים והעסקים, הסרת חסמים רגולטורים, פתיחת השוק לתחרות, הקלה במעונות היום ועוד - יוקר המחיה ימשיך להוות נטל שהציבור כבר לא יכול לשאת".

מההסתדרות נמסר בתגובה: "הגיעה העת שמר שמחי יבין מהו תפקידו של ארגון עובדים, ומהי סולידריות חברתית ופעילות למען הציבור. יוקר המחיה היא בעיה חברתית ואקוטית של כולנו. כפי שכבר אמר יו"ר ההסתדרות בעבר, במאבק הזה אף גורם אינו חסין, ואם ממשלת ישראל לא תפעל -היא תמצא את ההסתדרות במאבק מולה".

ההסתדרות צריכה להסתכל קודם כל פנימה

יוקר המחיה בישראל כל כך גבוה, שכל יוזמה להעלאת מודעות צרכנית תתקבל בברכה, גם אם הנושא לא באמת נמצא תחת אחריות ההסתדרות. השאלה היותר חשובה היא מה עושה ארגון העובדים כדי להוזיל את החשבונות המנופחים שמשלמים הישראלים בתחומים שבהם יש להסתדרות השפעה ישירה.

הדוגמה הבולטת ביותר היא מעורבות ההסתדרות במשבר הנמלים בחודשים האחרונים. תורים ארוכים של עשרות אניות מטען שהמתינו להיכנס אל נמלי ישראל גרמו להתייקרות בעלויות המשלוח של כמעט כל מוצר או חומר גלם המיובא לארץ.

שרת התחבורה מרב מיכאלי החליטה לפתוח שלושה רציפים בנמלים הפרטיים החדשים, כדי להקל על העומסים. אלא שוועדי הנמלים נמנים באופן מסורתי על הוועדים דומיננטיים שמאוגדים בהסתדרות. כך, בר-דוד נעמד על הרגליים האחוריות, נאבק ועיכב את ההחלטה להשמיש את הרציפים החדשים שכבר היו מוכנים לקלוט מטען.

נקודה נוספת היא שההסתדרות קיימת כדי לדאוג לתנאי העובדים, אבל במקביל היא גם מתפרנסת מהם, וגובה מחבריה כמעט אחוז משכרם החודשי. לאורך השנים מדובר בסכום שמגיע לעשרות אלפי שקלים לעובד. מבקריו של בר-דוד טוענים שאם חשוב לו להגן על העובדים מפני האינפלציה המזנקת, הוא יכול להתחיל אצלו בארגון עם הקפאת הגבייה, או לפחות גביית דמי חבר רק מרף מסוים של שכר, כדי לסייע לעובדים המוחלשים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

"הרופאים אמרו שאאבד את המוח, את התודעה, שזה וירוס שלא שורדים"

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי