גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צעירים ושאפתניים? ככל שתתחילו לחסוך מוקדם יותר, כך תרוויחו יותר

אם אתם לקראת גיוס או מתחילים לימודים אקדמיים, זה הזמן להתחיל לחסוך לעתיד ● אילו מושגים פיננסיים כדאי להכיר כבר בגיל צעיר, ומדוע חשוב להשקיע כמה שיותר מוקדם? ● ניהול החיסכון המשפחתי: כתבה 20 בסדרה

לקראת גיוס או מתחילים לימודים גבוהים, וטרם התחלתם לחסוך? הגיע הזמן להתחיל / צילום: Shutterstock
לקראת גיוס או מתחילים לימודים גבוהים, וטרם התחלתם לחסוך? הגיע הזמן להתחיל / צילום: Shutterstock

אם אתם לפני גיוס, מנצלים את החופש לעבוד, או מתרגשים לפני הלימודים הגבוהים - הכתבה הזאת היא עבורכם. כסף הוא לגמרי עניין של צעירים - הוא ילווה אתכם לאורך כל חייכם, הוא יקבע את רמתם, את האפשרויות שעומדות בפניכם, ואת החלומות שתזכו להגשים. דווקא בשלב בו אתם נמצאים בתחילת חייכם הבוגרים, תוכלו לקבל החלטות עם השפעה מהותית על איכות חייכם בהמשך. אז למה כדאי לשים לב? 

 

1. לא לפחד מלהתעסק בכסף

לא משנה מאיזה בית הגעתם - בין אם כזה שדיברו בו על עניינים כספיים בצורה גלויה או כזה שנושאים כספיים הם טאבו - זה הזמן להתחיל לדבר על כסף באופן ישיר וענייני. אם אתם עובדים - אל תתביישו לבקש שכר, אם אתם חושבים שמגיעה לכם העלאה - תלכו ותבקשו, בלי לחשוש מפני "לא נעים לי". אם מגיע לכם לקבל כסף או החזר - תדאגו לכך שהוא יגיע.

בנוסף, עקבו באופן קבוע אחרי חשבון הבנק שלכם, ותבדקו האם כל הכסף שהייתם אמורים לקבל מעבודה נכנס, או האם כל ההוצאות בכרטיס האשראי מוכרות לכם. אם יש משהו שלא ברור לכם - תבררו. כחלק מהעיסוק בכסף, אתם אמורים לדעת לקרוא מסמכים מהבנק, לקרוא את תלוש השכר, ולהבין את מושגים הנוגעים להתנהלות היומיומית עם הכסף, ביניהם: מה זה מינוס ומה עלותו, איך מחושבת משכנתא, מה ההבדל בין ריביות שונות, מהי מסגרת של כרטיס אשראי ובמה היא שונה מהמסגרת בבנק.

  

2. תבינו כמה כסף עולה הכסף

כמעט כולנו נשתמש באשראי בחיינו. אשראי עולה הרבה מאוד כסף, ואשראי רב יכול להביא לחוסר יציבות כלכלית. התנהלות נכונה עם אשראי היא קריטית כבר מגיל צעיר. חשוב להבין - כמה כסף עולה לנו הכסף? ובמילים פשוטות, כמה אנחנו משלמים עבור האשראי.

חשוב גם להבין את העקרונות שלפיהם עובד האשראי, איך אורך ההלוואה משפיע על המחיר של הכסף, איך קוראים לוח סילוקין, איך החזרי הלוואות משפיעים על התקציב החודשי. מדוע גופים שונים מציעים לנו אשראי זול יותר, לעומת גופים שמציעים אשראי יקר יותר. כמו כן, חשוב לדעת מתי כדאי לקחת אשראי ומתי לקיחת אשראי היא צעד לעבר חוסר יציבות כלכלית. מתי נכון לחלק הוצאות לתשלומים ומתי אם אי אפשר לכסות את ההוצאה בבת אחת, מתי כדאי פשוט לצמצם אותה או לוותר על דברים אחרים עבורה.

זכרו - עימדו תמיד בתשלומים שלכם. אל תגיעו למצב בו מגיע מועד פירעון התשלום ואין לכם איך לכסות אותו. אם חוזר לכם תשלום, טפלו במצב באופן מידי. רקורד בעייתי של אי עמידה בתשלומים יוביל למצב בו עלות האשראי שלכם תתייקר בהמשך.

3. תחלמו, אבל שהרגליים יהיו על הקרקע

תחילת שנות ה-20 של החיים הן שנים יפות - הכל עוד פתוח, ויש מעט מאוד מחויבויות. זה הזמן לחלום וליצור עתיד שיתאים לרצונותיכם, אבל לצד החלום, צריך להיות גם עם הרגליים על הקרקע. אם אתם חולמים על יציאה משוק העבודה עוד בטרם נכנסתם אליו, או בשמות הפופולריים שלו "חופש כלכלי", "פנסיה מוקדמת" או "יציאה ממרוץ העכברים", קחו בחשבון שבפועל רוב הסיכויים שתעבדו עד הפנסיה. לכן, כדאי להשקיע גם זמן ומחשבה כיצד יראו חייכם אם אתם צרכים לעבוד.

לפני שאתם בוחרים מסלול לימודים, חישבו גם איך תיראה שגרת חייכם לאחר סיום הלימודים, במה תעבדו והאם סגנון עבודה זה מתאים לכם. זאת, לצד בחינת ממוצע המשכורות בענף, מה דרישות וכמה זמן תעבדו ביום. לא כולם צרכים לעבוד בענף ההייטק, אך אם אתם במודע הולכים למקצוע עם רמת הכנסה נמוכה - פתחו יכולות נוספות, לימדו קורסים מקצועיים ודאגו לתשתית מקצועית שתאפשר לכם השלמת הכנסה במקרה הצורך. ככלל, קחו בחשבון שההכנסה מעבודה והגדלת ההכנסה מהעבודה הן אלו שישפרו מאוד את איכות החיים שלכם, ולכן השקיעו תמיד בלימוד והתפתחות אישית.

4. אל תמתינו, תתחילו לחסוך ולהשקיע

לעיתים, בגיל צעיר רבים מאתנו חושבים להתחיל לחסוך "כשאמצא עבודה של גדולים", לחשוב על השקעות או רכישת נדל"ן "כשאתחתן ואקבל החלטות יחד עם בן הזוג". אתם לא יודעים איך יתפתחו החיים, ולאן הם ייקחו אתכם. אל תידחו את התחלת החיסכון, ההשקעות וההתנהלות הכלכלית הנכונה כתלות באירועים חיצוניים בחיים. הדרך שבה תבחרו להתנהל היא בעלת ההשפעה העיקרית על איכות חייכם בהמשך הדרך.

כדאי להתחיל לחסוך ולהשקיע כמה שיותר מוקדם, גם אם מדובר בסכומים קטנים. זאת, משלוש סיבות: הראשונה, כמה שאתם חושבים שקשה כעת לחסוך, כאשר תהיה לכם משכנתא, ילדים והוצאות בלתי נגמרות - הקושי יגבר. לכן, כעת אתם יכולים ליצור תשתית כלכלית לחיים בהמשך.

הסיבה השנייה היא שככל שתחסכו מגיל צעיר יותר, כך הכסף יוכל לעבוד עבורכם בשוק ההון זמן ארוך יותר ולהגדיל את החיסכון. ישנו אפקט שנקרא ריבית דריבית, כלומר הריבית שאתם מקבלים על החיסכון, מושקעת גם היא בשנה לאחר מכן וצוברת ריבית משל עצמה. בתקופות חיסכון ארוכות, לאפקט זה יש השפעה דרמטית על הגדלת החסכונות שלכם. והסיבה השלישית היא שחיסכון והשקעות מגיל צעיר מקנים הרגלים נכונים וחוסן נפשי שנדרש להתמודדות עם השקעות תנודתיות.

כשאנחנו מדברים על השקעות וחסכונות, אין הכוונה לשים כמה מאות שקלים בפק"מ, אלא קודם כל לדאוג לחיסכון פנסיוני מגיל צעיר ולהפרשה שוטפת אליו, ולאחר מכן להשקעות. תפתחו חשבון השקעות ותקנו מכשירי השקעה. בתחילה בסכומים קטנים, אחריהם תעקבו ותבחנו איך הם מתנהגים. ככל שיחלוף הזמן, תלמדו את ההתנהלות הנכונה מבחינת רמת הסיכון המתאימה לכם, ולאט לאט בנו לעצמכם תיק השקעות יציב לטווח ארוך. ובמילים אחרות, אל תחפשו את ההשקעות הלוהטות, את ה-NFT שיקרוס ב-400% בעוד חודש, אלא את התיק שיאפשר לכסף שלכם לצמוח, ברמת הסיכון הנכונה לכם.

בנוסף, תשקיעו בלימוד התחום הפיננסי. הבינו איך עובדים שוקי ההון, מהם המכשירים הפיננסיים הקיימים, למה מתאים כל אחד, מהם הסיכונים להם אתם חשופים בכל השקעה, מה משפיע על ההתממשות שלהם. כמו כן, תכירו אילו השקעות יש מחוץ לבורסה ומה הסיכונים בהם. תלמדו את שפת ההשקעות, גם אם בסוף תרצו לנהל שיח ענייני עם איש מקצוע שמנהל עבורכם את ההשקעות. ישנם תכנים רבים וידע רב ברשת, השקיעו בכך זמן.

זכרו שבעבר הממשק עם עולם ההשקעות היה מוגבל - היו תשואות גבוהות בבנקים, ותשואות מובטחות בפנסיה. היום האחריות על הכסף שלנו היא רק שלנו, וחיסכון בשיעור ניכר לצד השקעות שיגדילו אותו, הם המפתחות להעלאת רמת החיים.

5. תדעו את זכויותיכם ותהיו חשדניים

תכירו את כל הטבות המס שהמדינה מעניקה ואליהם אתם זכאים, ותנצלו אותם. הטבות מס הן כסף שחוזר אליכם מהמסים שאתם משלמים, בהתאם לקריטריונים שקבעה המדינה, לכן תדאגו לקבל אותו. תכירו זכויות שמגיעות לכם כעובדים, זכויות מכוח הביטוח הרפואי שלכם, זכויות צרכניות שונות, והתנהלו באופן מודע לניצול מקסימלי שלהן.

תזכרו שאף אחד לא נותן מתנות, ולכל דבר שאתם תקבלו יש לו תג מחיר - גם אם אתם לא רואים אותו. הבטחות לתשואה מהירה בלי סיכון הן בדרך כלל רמאות. לכל אדם שמציע לכם השקעה, תוכן או אפילו עצה, יש אינטרס. תבינו מהו, ותבינו האם הוא מתאים לאינטרס שלכם או שהוא סותר אותו, וקבלו החלטה בהתאם.

עוד כתבות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה

דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אוניברסיטת UCLA / צילום: Associated Press, Jae C. Hong

עימותים אלימים בין פרו-פלסטינים ותומכי ישראל באוניברסיטת UCLA

באוניברסיטת UCLA שבקליפורניה הוחרפו העימותים בין המפגינים וכוחות הביטחון הגיעו על מנת להפריד בין הניצים ● באוניברסיטת קולומביה הגיעו אמש השוטרים מצוידים ברימוני הלם ופשטו על הבניין בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ובמידה ויעבור גם בסנאט ויחתם על ידי הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: באיראן הכריזו שיום התקיפה על ישראל וה-7 באוקטובר יהיו ימי חג, בית הדין הבינלאומי דחה בקשה לעצור סיוע גרמני לישראל ומה יקרה אם אוניברסיטאות אמריקאיות יפסיקו להשקיע בחברות עם קשר ישראלי ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק