גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המתיחות באסיה גוברת בצל הביקור של ננסי פלוסי: מה קורה בין סין לטייוואן?

בייג'ינג עושה שרירים עם הצבא שלה בתגובה להגברת התמיכה האמריקאית באי שמאכלס 24 מיליון תושבים ● אם תפרוץ מלחמה בין סין לטייוואן, היא עלולה להעמיד את צבא סין נגד צבא ארה"ב, וגם כלכלותיהן ימצאו עצמן על כפות המאזניים ● להלן קיצור תולדות הסכסוך

אזרח סיני קורא על ביקור ננסי פלוסי בעיתון, השבוע / צילום: Reuters, Thomas Peter
אזרח סיני קורא על ביקור ננסי פלוסי בעיתון, השבוע / צילום: Reuters, Thomas Peter

הפלישה הרוסית לאוקראינה הביאה רבים להשוות בין המצב שם לבין מערכת היחסים בין סין לטייוואן, נקודת סכסוך במזרח אסיה בעלת השלכות בינלאומיות, שעלולה אם תהפוך לעימות להיות אפילו יותר הרסנית. עכשיו, עם הביקור של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, בטייוואן, המתיחות עולה אפילו יותר. בשבת סין הודיעה כי היא מבצעת תרגילים צבאיים לאורך חופיה ומול חופי טייוואן, לאחר ששיגרה אזהרה לפלוסי לבטל את תוכניות הביקור שלה באי.

● חרף אזהרותיה של סין: יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי תבקר בטיוואן |WSJ
● האם ביקור ננסי פלוסי בטייוואן יצית מלחמה בין סין לארה"ב | יואב קרני, וושינגטון

טייוואן, אי בשליטה־עצמית כ־160 קילומטר מול החוף הדרום־מזרחי של סין מאכלס 24 מיליון תושבים. המלחמה באוקראינה זעזעה אנשים רבים בטייוואן וחידשה את העניין בהכנות להתנגדות לפלישה של סין, שרואה את האי כחלק משטחה. לא פעם היא הבטיחה להשתלט עליו, אפילו בכוח, אם תצטרך.

למרות דמיון מסוים, יש הבדלים חשובים בין אוקראינה לטייוואן. סכסוך צבאי בין סין לטייוואן צפוי לכלול מעורבות אמריקאית ישירה. אם תפרוץ מלחמה כזו היא עלולה להעמיד את שני הצבאות החזקים ביותר בעולם זה נגד זה, ושתי הכלכלות הגדולות ביותר בעולם ימצאו עצמן על כפות המאזניים.

הנה מבט על העבר וההווה של המתחים בין סין לארה"ב לגבי טייוואן, ומה עלולה להיות המשמעות של פלישה על עתיד מאזן הכוחות באסיה ומעבר לה.

 

מה החדשות האחרונות במתיחות בין המדינות?

המתחים גברו מאז שהנשיא דונלד טראמפ קבע מדיניות אמריקאית להידוק הקשרים עם טייוואן. זה נמשך תחת הנשיא ביידן כשארה"ב שלחה כלי נשק, יחידות מיוחדות לאימון הצבא ומשלחות של פקידים בכירים בדימוס כהפגנת תמיכה בנשיאת טייוואן, צאי אינג־וון, שבייג'ינג רואה בה אדם מסוכן בגלל עמדתה בעד עצמאות האי.

ביידן העלה את הטמפרטורה בביקור הראשון שלו לאסיה כמפקד עליון של הצבא במאי 2022. כשנשאל על ידי עיתונאי אם ארה"ב תתערב מבחינה צבאית בהתקפה סינית נגד טייוואן לאחר שהחליט לא לשלוח חיילים אמריקאים לאוקראינה שיילחמו בפלישה הרוסית, אמר, "כן, זו המחויבות שלנו". התגובה הישירה של ביידן מנוגדת לעמימות האסטרטגית בנה נקט הבית הלבן במשך השנים. משרד החוץ הסיני השתלח בביידן לאחר מכן ואמר כי סין תפעל באופן תקיף להגן על האינטרסים הביטחוניים שלה.

הביקור הצפוי של פלוסי בטייוואן, הביא להודעה חריפה על צעדים נגדיים אפשריים מצד סין. בשיחת טלפון בין הנשיא ביידן לנשיא סין שי ג'ינפינג, לפני כמה ימים, האחרון הזהיר מפני ביקור כזה.

מה היחסים של טייוואן עם סין?

טייוואן נשלטה על ידי יפן במשך חצי מאה עד סוף מלחמת העולם השנייה, אז הפך האי לחלק מה"רפובליקה הסינית" בשליטת המפלגה הסינית הלאומנית (קואומינטאנג) של צ'יאנג קאי שק.

למרות שסין ברובה נכבשה על ידי הכוחות הקומוניסטיים של מאו טסה טונג במלחמת האזרחים הסינית, האי נותר תחת שליטת הקואומינטאנג לאחר שהמלחמה נגמרה ב־1949. במשך שנים רבות הקואומינטאנג תכנן לכבוש בחזרה את סין הגדולה מהקומוניסטים.

כשהתקוות האלה התפוגגו, הטאיוואנים החלו לראות את סין הגדולה יותר ויותר כמקום זר. בתחילת שנות ה־90, פחות מ־20% מהאנשים באי הזדהו כטאיוואנים באופן בלעדי, והרוב ראו עצמם כסינים לפחות באופן חלקי. עד 2021, רק שליש מהאנשים הזדהו כסינים וגם טאיוואנים, ורוב השאר תיארו עצמם כטאיוואנים בלבד.

איך סין מגיבה למתחים הגוברים?

הצבא הסיני שלח מטוסי קרב, מפציצים ומטוסי ריגול למאות גיחות ליד טייוואן בשנה האחרונה. טייוואן מתארת את הגיחות וצעדים אחרים של סין בשטחה כסוג של "לוחמה בשטח אפור" שנועדה לבחון ולהתיש את כוחות ההגנה באי ולדכא את טייפיי מהידוק הקשרים עם וושינגטון ובירות דמוקרטיות אחרות. סין לעתים קרובות ניהלה תרגילים צבאיים סביב טייוואן בתגובה לנוכחות קרובה של סירות סער המושטות מנושאות מטוסים אמריקאיות.

בייג'ינג החלה גם בהרחבה משמעותית של מצבור פצצות הגרעין שלה, בין היתר כדי להרתיע את ארה"ב נגד שימוש בכלי הנשק הגרעיניים שלה בכל סכסוך עתידי על טייוואן.

כיצד טייוואן מגיבה?

אנליסטים ביטחוניים הטילו ספק ביכולת של טייוואן להתנגד למתקפה סינית. חיילים וחיילי מילואים טאיוואנים בעצמם הביעו חששות לגבי רמת האימונים והמוכנות שלהם. בתגובה, הממשלה הטאיוואנית הקימה סוכנות שתפקידה לחזק את כוחות המילואים. טייפיי עשתה גם תרגילים צבאיים בתקווה שזה ירתיע את סין מהרעיון לפלוש לאי.
צבא טייוואן שוקל הארכה של גיוס החובה ל־12 חודשים, לעומת שירות של 4 חודשים כיום - הצעה שנחשבה לבלתי אפשרית מבחינה פוליטית לפני המלחמה באוקראינה.

מהי עמימות אסטרטגית?

באופן רשמי, ארה"ב נצמדת למדיניות "סין אחת", המכירה ברפובליקה העממית של סין כממשלה הלגיטימית היחידה, ומכירה - אך לא תומכת - בטענות של בייג'ינג לגבי טייוואן.
מאז 1979, המדיניות האמריקאית לגבי ההגנה על טייוואן התבססה על "חוק היחסים עם טייוואן", הקובע שכל ניסיון לנתב את טייוואן לעתיד פוליטי מסוים בדרכים, שאינן דרכי שלום, מהווה איום על אינטרסים אמריקאים. החוק מחייב את ארה"ב למכור לטייוואן כלי נשק להגנה עצמית, אבל באופן בולט נמנע מלקבוע אם על ארה"ב מחויבת בעצמה להגן על טייוואן במקרה שהאי מותקף.

האם ארה"ב שינתה עמדתה לגבי טייוואן?

תלוי את מי שואלים. דבריו של ביידן ממאי 2022 היו הפעם השלישית שהנשיא אמר באופן פומבי שארה"ב תבוא להגנתה של טייוואן. בכל שלושה המקרים, פקידי הבית הלבן הגיבו אחר כך באמירה שמדיניות ארה"ב לגבי ארה"ב לא השתנתה.

האם סין יכולה לפלוש לטייוואן?

אנליסטים העוסקים בפוליטיקה וביטחון לרוב מסכימים על כך שצבא סין יכול להשתלט על האי, במיוחד אם ארה"ב ומעצמות אחרות לא יתערבו. בשנה שעברה שר ההגנה של טייוואן הזהיר מחוקקים בפרלמנט שעד 2025, צבא שחרור העם הסיני יהיה מסוגל לפתוח במתקפה רבתי על טייוואן ויספוג רק "אבדות מינימליות".

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

התוכנית שמסייעת למפונים לחזור לשוק העבודה בלי לאבד קצבאות

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות קלות בתל אביב; אופקו הלת' מטפסת בכ-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים