גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שליחי וולט יוכרו כעובדים? הייצוגית שמאיימת על המודל העסקי של החברה

בית הדין לעבודה אישר בקשה לניהול תובענה ייצוגית בשם השליחים של וולט ישראל, שדורשים להכיר בהם כעובדי החברה - על כלל המשמעויות הסוציאליות הנלוות לכך ● השופטת אריאלה גילצר-כץ: "אכן וולט אינו מקום עבודה במובן הקלאסי שלו, אך מקום העבודה השתנה בשנים האחרונות, ואנו עדים לצורות העסקה שונות" ● וולט: "נערער"

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Furmiga Stock
שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Furmiga Stock

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר בקשה לניהול תובענה ייצוגית בשם השליחים של וולט ישראל, שדורשים כי הם יוגדרו כעובדי החברה - על כלל המשמעויות הסוציאליות הנלוות להגדרה זו. 

לראשונה בישראל ובעולם: תביעה ייצוגית נגד מודל ההעסקה של שליחי וולט 
חברת שליחויות או טכנולוגיה? הקרב הגדול על מודל ההעסקה של וולט הגיע לבית המשפט 

וולט ישראל היא חברה ישראלית פרטית הנמצאת בבעלותו המלאה של התאגיד הפיני .Wolt Enterprises Oy. השירות בוולט עובד כך שהמסעדות נרשמות לשירות המשלוחים של וולט, והלקוחות מזמינים משלוחי מזון מהמסעדות באמצעות האפליקציה.

וולט גובה עמלות משני צדדי העסקה בגין כל משלוח: מהמסעדה גובה החברה סך של 25% מסכום ההזמנה + מע"מ עבור כל משלוח. בנוסף גובה וולט תשלום גם מהלקוח הסופי, שמשלם דמי משלוח בגין כל הזמנה בסכום שנע בין 10-20 שקל, בהתאם למרחק המשלוח.

בהסכם ההתקשרות בין השליחים לחברת וולט נכתב כך: "הצדדים מסכימים בזאת שבמקרה שלמרות האמור לעיל, ועל אף הצהרתו המפורשת של השליח העמית לעיל, השליח העמית יטען ו/או ייקבע על-ידי רשות שיפוטית על-פי דין שנוצרו יחסי עובד-מעביד בין השליח העמית לוולט, במועד כלשהו במהלך הספקת שירותי המשלוחים, אזי השליח העמית ישפה לאלתר את וולט, עם העלאת הטענה או הקביעה כאמור, עבור מלוא תקופת הסכם זה, עבור כל שכר והוצאות ששולמו על-ידי וולט לשליח העמית כתוצאה מקביעה זו וכל הוצאות שהוצאו על-ידי וולט עקב כך שהשליח העמית העלה טענה זו. וולט תהיה זכאית לקזז כל סכומים המגיעים לה לפי סעיף 10.2 זה מכל הסכומים שיש לשלם לשליח העמית לפי הסכם זה". 

התובע הייצוגי, המיוצג על-ידי עורכי הדין יעקב שפיגלמן,  עמית עידו ואחיה רבינוביץ', טען כי בין הצדדים מתקיימים יחסי עבודה, והביא לכך ראיות רבות לשיטתו. "מבחן ההשתלבות - הפן החיובי: מדובר בשירות משלוחים שניתן להשתלב בו, השליח הוא חלק אינטגרלי מהמפעל של וולט - איסוף אוכל, חלוקה; השליח הוא חלק ממערך השליחים של וולט". עוד נכתב כי "מבחן ההשתלבות - הפן השלילי: השליחים הם בני הדור הצעיר, והכנסתם מוולט היא חלק גדול מהכנסתם. השליחים אינם בעלי עסק עצמאי. וולט היא שגובה את הכספים ולשליחים אין שליטה על כספים אלה".

מלבד זאת צוין כי בנוגע למבחן הקשר האישי כי "השליחים מבצעים את עבודתם באופן אישי", וכי קיימים כפיפות ופיקוח: "השליחים נתונים לפיקוח ומעקב הדוק מצד וולט, והשליחים כפופים לנהלים והנחיות שוולט מוציאה מעת לעת".

אם לא די בכך, צוין כי וולט סיפקה את כלי העבודה, וכי לעובדים הייתה תלות כלכלית בוולט, וכי העבודה בוולט היוותה את עיקר פרנסתם.

מטעמים אלה ואחרים, ביקש  התובע הייצוגי להכיר בתובענה שלו כתובענה ייצוגית. הוא העריך כי מדובר בכ-4,000 איש, וכי שווי התביעות הכספיות מגיע ל-23,976,000 שקל, זאת מכיוון שלהערכתו השכר הממוצע של שליח עומד על 8,000 שקל בחודש (כולל טיפים).

המבקש עותר לסעד הצהרתי כי מתקיימים יחסי עבודה בין המשיבה לשליחים, וכי הם זכאים לכלל הזכויות כעובדים. 

צורות העסקה שונות

השופטת אריאלה גילצר-כץ החליטה לאשר את בקשת ניהול התובענה הייצוגית.

לדבריה, בענייננו השליח אינו פועל באופן עצמאי ועל דעתו בלבד, אלא הוא פועל על-פי הנחיות שניתנות לו על-ידי החברה. השליח אחראי אך ורק כלפי וולט מעסיקתו. לדבריה, "השליח אינו אחראי כלפי המסעדה או כלפי הלקוח. השליח נשלח לבצע עבודה בעבור החברה. האחריות על המשלוח מוטלת על וולט ולא על השליח".

עוד נכתב בהחלטה כי התמורה משולמת לוולט על-ידי המסעדה ועל-ידי הלקוח, המשלם לוולט דמי משלוח.

גילצר-כץ מציינת כי בעסקת תיווך המתווך אינו משלם למי מהצדדים תשלום כלשהו אלא מקבל מהם "דמי תיווך", ואילו כאן השליח מקבל מאת וולט תמורה בעבור ביצוע המשלוח עבור וולט ואינו משלם לה תשלום כלשהו.

עוד לדבריה, וולט היא זו שגם קובעת את שכרו של השליח, ובידה לשנות את שכרו. אומנם עובד שכיר יכול לשאת ולתת על שכרו, אך במקרה דנן, השכר הוא קבוע לכלל השליחים, ואין להם אפשרות להתמקח עליו; זאת בשונה מעובד עצמאי, אשר הוא זה שעל-פי רוב קובע את גובה שכרו או גובה התמורה בעבור שירותיו.

"אכן אין וולט 'מקום עבודה' במובן הקלאסי שלו. ברם, מקום העבודה השתנה בשנים האחרונות, ואנו עדים לצורות העסקה שונות, כאשר לעתים ביתו של אדם הופך למעשה למקום העבודה באופן חלקי או מלא, ועובד יכול לעבוד במרחק של אלפי ק"מ ממקום העבודה".

מטעמים אלה ואחרים, כתבה גילצר-כץ כי "אין בידנו להסכים עם המשיבה כי היא 'חברת טכנולוגיה' פורצת דרך המספקת שירותי תיווך גרידא להבדיל מחברת שליחויות. המשיבה אינה רק גורם 'מתווך', אלא גם אחראית כלפי המסעדה והלקוח לאספקת המשלוח (ללא עיכוב ארוך וללא גרימת נזק), וגובה דמי משלוח בגין המשלוח, המבוצע באמצעות שליח מטעמה. השליח מבצע עבורה את שירותי המשלוחים, ולא עבור צד שלישי שהמשיבה מתווכת עבורו. ככל שהשליח מטעמה ביצע טעות במשלוח, עליה לפצות את הלקוח בהתאם לתנאים שהוסכמו בינה לבין בית העסק. משמע, אין מדובר ב'מתווך' שיוצא מהתמונה עם חתימת 'העסקה,' אלא היא אחראית לביצוע העסקה ומימושה". 

סוגיית התלות הכלכלית 

השופטת מציינת כי עצם העובדה שמדובר בעבודה גמישה, אין בה כדי לשלול יחסי עבודה ואת  ההגנות הסוציאליות הנובעות מכך. לדבריה, היא לא מסכימה עם מסקנות וולט בדבר היעדר תלות כלכלית. "עבודה נוספת במקומות אחרים ופעילויות נוספות אינן מעידות בהכרח על היעדר תלות כלכלית, והדבר תלוי גם בהיקף הפעילויות הנוספות והיקף ההכנסה מהן.

"מעבר לכך, לטענת המשיבה, השליחים הם על-פי רוב אנשים צעירים, ביניהם סטודנטים וחיילים, שפועלים בהיקף שעות לא גבוה. משמע, עסקינן בסטודנטים הלומדים במקביל להיותם שליחים או חיילים הנמצאים גם בשירות חובה, כך שהשעות העומדות לרשותם לצורך עבודה זו הן מוגבלות לכתחילה. לא גובה ההכנסה או היקף המשרה בהכרח קובע את התלות הכלכלית אלא גם המעמד הסוציו-אקונומי של השליח והזמינות שלו לעבודה".

אם כן, ציינה השופטת, "לא השתכנענו כי לא קיימת תלות כלכלית של השליחים במשיבה, והוכח בעניינו של המבקש כי קיימת תלות כזאת".

לבסוף כתבה גילצר-כץ כי "לאחר שסקרנו את המבחנים לקביעת יחסי עבודה, נראה כי מירב המבחנים במבחן המעורב מתקיימים במבקש, וניתן לקבוע בשלב זה כי קיימת אפשרות סבירה שייקבע כי התקיימו יחסי עבודה בין המבקש והקבוצה למשיבה".

לדברי השופטת, "התובענה מעוררת שאלות משותפות מהותיות מבחינה עובדתית ומשפטית ביחס לשאלה האם יש להכיר בשליחי וולט כעובדים של המשיבה. אם כן, התובענה מתאימה להתנהל כתובענה ייצוגית".

מוולט נמסר בתגובה: "נפלו שגיאות מהותיות באישור הבקשה, ובכוונתנו לערער לבית הדין הארצי". 

עוד כתבות

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע בוטלו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי