גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החידוש של סונול: תציב כספומטים למטבעות קריפטו

וגם: האקדמיה מגיעה לבית ההשקעות מגדל שוקי הון, הפועל ת"א הופכת טבעונית וקצת חדשות טובות ● אירועים ומינויים

כספומט הקריפטו בחנות נוחות של סונול / הדמיה: גיתם
כספומט הקריפטו בחנות נוחות של סונול / הדמיה: גיתם

עוצרים לתדלק ולקפה ומאפה? עכשיו תוכלו לקנות גם ביטקוין. חברת המרות המטבעות הדיגיטליים BitcoinChange תציב כספומטים של מטבעות קריפטו במתחמי תחנות הדלק של סונול. כספומט ראשון כבר הוצב בתחנת מכבים אלוף שדה, בסמוך לכביש 4, ועד סוף 2022 צפויים לפעול 10 כספומטים כאלה.

המהלך של סונול וביטקוין צ'יינג' בא על רקע העלייה בביקושים לקניית ומכירת קריפטו, ובעקבות המגמה המתרחבת בארה"ב וההסדרה הרגולטורית שחלה בתחום. מדובר בפיילוט ראשון מסוגו בארץ, אולם בארה"ב כבר פרוסים 26 אלף כספומטים של קריפטו, ולאחרונה הם נכנסו גם לאחת הקמעונאיות הגדולות בעולם, וולמארט.

ההחלטה להציב את הכספומטים במתחמי סונול בוצעה בעקבות מחקר שנערך בארה"ב בקרב חברות כספומט קריפטו, שממנו עלה כי חנויות נוחות מהוות מקום בטוח ונגיש בשל המיקומים המרכזיים, והעובדה שהן פתוחות 24/7, מוארות וכוללות חנייה קרובה.

איך זה יעבוד

הכספומטים של ביטקוין צ'יינג' יאפשרו לרכוש ולמכור מטבעות מסוגים שונים, בהם ביטקוין, אית'ריום, לייטקוין ועוד. הפעולה מתבצעת באמצעות סריקת ארנק דיגיטלי בטלפון הסלולרי של הלקוח, ואימותים נדרשים כמו סריקת ת"ז וקוד לנייד. בניגוד למסחר רגיל, אין צורך בהורדת אפליקציות עם אימותים. השירות יוגבל ללקוחות מעל לגיל 18, ובשלב ראשון ניתן יהיה להיעזר בנציג החברה שיעמוד ליד הכפסומט.

"הצבת כספומטים לקריפטו תאפשר ללקוחות הסוחרים במטבעות אלה לבצע פעולות שונות, בזמינות מלאה ובתהליך בטוח ויעיל", אומר ניר גלילי, מנכ"ל סונול. "תחום הקריפטו צפוי לתפוס תאוצה בישראל, עם תמיכה רגולטורית שתאפשר לו התפתח, ולהוות גם עבורנו מנוע צמיחה משמעותי".

ביטקוין צ'יינג' הוקמה ב-2018 ונמצאת בבעלות בבעלות אבי דיין שחבר לשני זיו וארז אייל, העוסקים במסחר בקריפטו מאז 2013. החברה פועלת בתל אביב, נתניה ובאר שבע, ומעסיקה 15 עובדים.

שירה ספיר

האקדמיה מגיעה לבית ההשקעות

שיתופי-פעולה בין גופים מוסדיים לבין האקדמיה עשויים להוביל לשינויים בדרכי הפעולה ולשיפור תוצאות - זה ככל הנראה מה שעמד מאחורי ההחלטה של בית ההשקעות מגדל שוקי הון לשתף פעולה עם חוקרים מרחבי העולם, לצורך פיתוח מודלים חדשניים בהשקעות ובניהול סיכונים.

כחלק מהמהלך אירחה החברה במשרדיה את פרופ' סונג-פינג זו מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת וולונגונג שבאוסטרליה. יחד עם ד"ר יוסי שווימר, מנהל מחלקת המחקר שלה, בחנו השניים מודלים תיאורטיים הכוללים בין היתר יישומי בינה מלאכותית, וכן מודלים מעשיים ליישום בעולם ההשקעות וניהול הסיכונים. המודלים הללו צפויים לשמש את מגדל שוקי הון לאופטימיזציה של הקצאת הנכסים שלה, וכן להתמודדות וניתוח תרחישי קיצון.

מימין: פרופסור סונג-פינג זו וד''ר יוסי שווימר / צילום: מורן פאר, מגדל שוקי הון

פרופ' זו וד"ר שווימר הגדירו בעיות משמעותיות שעמן מתמודדים משקיעים, כמו מדידת סחירות של נכסים במועדים שונים במהלך יום המסחר, תהליכי שינוי במחירי ניירות ערך וחזרתם למחיר הבסיס בתוך יום המסחר, השפעת אירועי קיצון חיצוניים לכלכלה ועוד.

"אנחנו שואפים לדייק את המודלים שלנו כך שיתאימו לכל תקופה - גם בתקופות סוערות דוגמת משבר הקורונה, וגם בתקופות רגועות יותר", אומר ד"ר שווימר. שיתוף-הפעולה צפוי להימשך הן ברמה האקדמית והן ברמה היישומית, וכן להתרחב למהלכים נוספים עם אוניברסיטאות נוספות בעולם.

הפועל ת"א הופכת טבעונית

הטבעונות חודרת ללב המיינסטרים: אוהדי קבוצת הכדורסל של הפועל תל אביב יצטרכו בקרוב להתרגל לשם החדש "הפועל ויגן פרנדלי תל אביב". העמותה הטבעונית עושה היסטוריה, ותהיה נותנת החסות הראשית לקבוצה, בהיקף של כמיליון שקל לעונה.

במסגרת ההסכם, הקבוצה והעמותה יקדמו אורח חיים בריא וצמצום תזונה מן החי, הפוגעת באקלים ובבעלי החיים. מקורבים לעסקה מספרים לגלובס כי הפעילות תכלול מעבר לתזונה טבעונית בלבד במזנונים (בשלב ראשון במזנון ה-VIP, ובהמשך בהדרגה גם במזנון הקהל הרחב), הצבת פחי מחזור באולם, תזונאית שתוצמד לקבוצה כדי לעודד מעבר לאורח חיים טבעוני ועוד.

שני אשכנזי

מנכ"ל חדש לנטורל אינטליג'נס

יונתן אידלסהיים, 45, מונה למנכ"ל חברת האינטרנט נטורל אינטליג'נס, העוסקת בתחום ההשוואות המקוונות. הוא יחליף בתפקיד את ניר גרינברג, מייסד החברה ששימש כמנכ"ל מיום הקמתה ב-2009, וכעת יכהן כיו"ר פעיל.

יונתן אידלסהיים, מנכ''ל נטורל אינטליג'נס / צילום: סטודיו DHM

אידלסהיים, שהצטרף לנטורל אינטליג'נס לפני כשבע שנים, מתמחה בהובלה וניהול פעילות עסקית גלובאלית בחברות אינטרנט בינלאומיות. בין היתר, הוא שימש במספר תפקידים בענקית המשחקים העולמית 888.

חדשות טובות

מחנה קיץ לילדי פליטים. ארגון לב אחד מקיים בעיר לביב שאוקראינה מחנה קיץ לילדי פליטים בגילאי 8-14, בשיתוף מתנדבי הארגון, עיריית לביב ומשרד החינוך הישראלי. בעיר ישנם כ-60 אלף פליטים ללא מסגרות לקיץ, והמחנה, שיתקיים עד 27 באוגוסט, מעניק לילדים תכנים מעולמות אומנויות הלחימה וכלים להתמודדות עם מצבים מאתגרים.

"על רקע הפעילות שלנו מהחודשים האחרונים בפולין ואוקראינה, ראש עיריית לבייב פנה אלינו וביקש עזרה בכל מה שקשור בחינוך בעיר", מספר תומר דרור, יועץ אסטרטגי במקצועו וממייסדי ארגון לב אחד. "רק בלבייב יש 60 אלף פליטים חסרי בית שאין להם שום מסגרת לקיץ, והוא ביקש את עזרתנו בכל מה שקשור בחינוך בעיר. הוא פנה דווקא אלינו כי הם במלחמה, ואנחנו בישראל כבר שנים נמצאים במלחמה. הוא אמר שאנחנו יודעים הכי טוב מהי מלחמה קיומית ואיך להגן על עצמנו, ולכן יש לנו את הכלים הטובים ביותר לעזור להם בתוך המצוקה שלהם. כולם רגילים לבקש מישראל נשק ופטנטים, והוא דווקא בא וביקש את הידע שלנו כאחת האומות המנוסות ביותר בעיתות חירום.

"באופן מיידי נרתמנו והחלטנו להקים מחנה קיץ, שכולל גם בית ספר של קיץ וגם היבטים רגשיים ולא רק פאן. תכננו לעשות אותו ל-70-80 ילדים, אבל אחרי גיוסי כספים הצלחנו להגדיל את המספר ל-120 ילדים ואנחנו מקווים שבקרוב יהיו לפחות 200 ילדים במחנה.
"המחנה עצמו בא לענות על שתי מטרות. הראשונה היא מסגרת לילדים והשנייה היא טיפול למבוגרים. לילדים אנחנו מעניקים מסגרת חינוכית שמתמקדת בחוסן מנטלי ופיזי, מאמנים לקרב מגע ואאוטדור טריינינג, ועל הציר המנטלי ישנן מטפלות שעושות שיעורים בפסיכו דרמה, אומנות ומיינדפולנס. למבוגרים אנחנו מציעים עבודה, ויש לזה חשיבות גדולה בתוך המצוקה של הפליטות, ומעסיקים פליטים, נשים וגברים, כחלק מצוות המחנה".

לתרומות לפעילות "לב אחד" באוקראינה: המדרשה למנהיגות חברתית עין פרת (ע.ר 580374643), בנק מזרחי (20), סניף 458, חשבון 350330.

תורמים חיתולים לפגים. מותג פמפרס תורם כרבע מיליון חיתולים מידה 0, אשר פותחו במיוחד עבור תינוקות פגים במשקל של מתחת ל-3 ק"ג. המהלך מתקיים בשיתוף עם סופר-פארם ועמותת לה"ב (למען הפגים בישראל), והחיתולים יחולקו ללא עלות בסניפי יד-שרה. כל משפחה זכאית לקבל שתי חבילות ללא עלות.

בישראל נולדים כ-15 אלף תינוקות פגים בשנה. בנוסף לגודלו הזעיר, החיתול של פמפרס מאפשר התאמה גמישה לגוף התינוק בכדי למזער הפרעה לשינה, ועשוי מחומרים עדינים במיוחד.

עוד כתבות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת ״יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה״ל״

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

ירידות בוול סטריט; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-3.5%

נאסד"ק יורד בכ-1.2% ● מניות השבבים עולות ●  IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● ישראליות: מובילאיי וצ'ק פוינט יורדות בעקבות הדוחות ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב