גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה ישראל יכולה ללמוד ממדינות אירופה שהפחיתו את תאונות הדרכים בחצי?

באירלנד: פתחו במבצע למעצרים במקום של נהגים עם אלכוהול בדמם ● בליטא: מבצעים מחקר עומק על כל תאונה במעורבות כלי רכב, כולל הפקת לקחים ● בנורבגיה: השקיעו תקציבי עתק בתחום הבטיחות ● וביוון: שמים דגש על התנהלות רכבי הדו־גלגלי בדרכים

פקחים מפטרלים באזור הפאבים בדבלין / צילום: Associated Press, Peter Morrison
פקחים מפטרלים באזור הפאבים בדבלין / צילום: Associated Press, Peter Morrison

ממשלת אירלנד קיבלה בחודש שעבר כמה החלטות בזק בנוגע למאבק בתאונות הדרכים: הקנסות על עבירות תנועה הוכפלו, מספר מצלמות המהירות הוגדל וכמה ימים לאחר מכן התנהל גם מבצע מתוקשר שכלל מעצר במקום של נהגים עם אלכוהול בדמם. צעדים אלו היוו תגובה לזינוק שחל בשנה האחרונה במספר ההרוגים בתאונות דרכים באירלנד, שנחשבה למובילה אירופית בתחום המאבק בהן. "עלינו להיזהר שלא לגלוש חזרה לתקופה הנוראית של תחילת שנות ה־2000", הזהיר העיתון "אייריש טיימס" לפני כשבוע.

אך עצם המודעות לנושא, התגובה המהירה, וקיומה של תוכנית לאומית למאבק בתאונות הדרכים במדינה, אמורים להבטיח כי הדבר לא יקרה. ב־2019 זכתה אירלנד, שאוכלוסייתה מונה כחמישה מיליון תושבים, בפרס השנתי של המועצה האירופית לבטיחות בתחבורה (ETSC) - ארגון לא־ממשלתי הממומן על ידי הנציבות האירופית ומנטר נתונים מרוב מדינות אירופה, ואף מישראל, בתחום תאונות הדרכים. בעשור הקודם, אירלנד הפחיתה את מספר ההרוגים ב־30%, והייתה המדינה עם מספר הקורבנות הנמוך ביותר באיחוד האירופי, אחרי ספרד.

יש לציין כי בעוד נתוני ה־ETSC מאפשרים להשוות בין הנעשה במדינות אירופה לבין מדינות שכנות בכל הנוגע למצב התשתיות, אופי התחבורה והנהיגה, מאפייני התאונות ומצב התחבורה כולו שונה ממדינה למדינה. בישראל, למשל, מספר המכוניות לתושב נמוך משמעותית מזה שבאירופה - 390 לאלף תושבים, לעומת ממוצע של 560 מכוניות לאלף תושבים באיחוד האירופי. העומס על הכבישים, לעומת זאת, הוא גבוה משמעותית: 2,800 כלי רכב פרטיים לק"מ כביש בישראל, לעומת ממוצע של 800 כלי רכב ב־OECD.

על אף המצב התחבורתי השונה, והעובדה כי ישראל עוברת תהליך מהיר שבו האוכלוסייה גדלה בקצב מהיר (ביחס לאירופה) - מספר כלי הרכב מזנק בזמן שתשתיות התחבורה אינן מצליחות להדביק את הקצב. עם זאת, ניתן להשוות את השורה התחתונה והעגומה - מספר הקורבנות בתאונות דרכים.

ישראל בצמרת הלא מחמיאה של התאונות

לפי נתוני ה־ETSC (המבוססים על נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הישראלית), בשנת 2021 נרשמו בישראל 38.5 הרוגים למיליון תושבים. הדבר ממקם את ישראל בעשירייה הראשונה של מדינות אירופיות עם מספר נמוך של קורבנות בתאונות דרכים. רשימת המדינות שנמצאות מעליה: ספרד (31.8 הרוגים), בריטניה (23.9 הרוגים), שוויץ (23.1 הרוגים), גרמניה (30.9 הרוגים), דנמרק (23.1 הרוגים), הולנד (33.3 הרוגים), והרבה מעל כולן - שבדיה, עם 18.5 הרוגים למיליון תושבים, ונורבגיה עם 14.8 הרוגים למיליון תושבים.

 

גם אירלנד נמצאת מעל ישראל, עם כ־27 הרוגים למיליון תושבים בשנה. הארגון פרסם את מה שהוא מכנה "מתכון ההצלחה" של אירלנד במאבק נגד תאונות הדרכים. מאז, פעילות זו הפכה למשותפת לממשלות רבות ביבשת. היא כללה הקמה של רשות לאומית לבטיחות בכבישים, אימוץ תוכנית אסטרטגית ארוכת־טווח להפחתת מספר הקורבנות עם יעדים ברורים - ובעיקר פעילות שוטפת על פני משרדי ממשלה שונים כדי להוריד את מספר הקורבנות.

האירים שמים דגש מיוחד על מאבק בנסיעה במהירות גבוהה מהמותר, עם קרוב ל־1,500 מצלמות מהירות בכבישי המדינה. הם גם החמירו את הכללים לגבי נהיגה בשכרות, וכאמור את האכיפה. מה שמייחד את אירלנד, לדברי מנכ"ל הארגון האירופי בעת הענקת הפרס, הוא "אימוץ גישה אסטרטגית לפתרון בעיית הקורבנות בתאונות דרכים: ניתוח המידע, הצבת יעדים ומטרות, וביצוע הפעילות הנחוצה כדי לוודא שהמשימה תבוצע".

"החלטנו על מדיניות של חזרה ליסודות", אמר אז שר התחבורה האירי, "בחנו איך להתמודד עם ארבעת סיבות היסוד של תאונות: מהירות, נהיגה בשכרות, שימוש בניידים ואי־לבישת חגורות בטיחות". כתוצאה מהגישה הזו, החלו לבצע אכיפה מוגברת, קמפיינים ציבוריים ושינוי חקיקה מסיבי.

מתכון דומה נמצא בבסיס ההצלחה של המדינה שזכתה בפרס השיפור של ה־ETSC לשנת 2022: ליטא, מדינה בלטית לא עשירה שבה חיים כשלושה מיליון תושבים בלבד. בליטא עדיין יש יותר מ־77 הרוגים בשנה למיליון תושבים בתאונות דרכים, אבל השיפור לעומת המצב בעשור שעבר הוא דרמטי.

חזון שאפתני של "אפס הרוגים" ב־2050

לפי הארגון, כמה צעדי מפתח התבצעו על ידי הליטאים: השקת תוכנית לאומית למאבק בתאונות דרכים, עם יעדי מטרה כמו הפחתה של 50% בתאונות הקטלניות מדי עשור ואף חזון של "אפס הרוגים" ב־2050; קיום מחקר עומק של כל תאונה שבה הייתה מעורבת התנגשות בין כלי רכב, והפקת לקחים ממנה; השקת מערכת מידע שאוספת נתונים מדויקים על תאונות דרכים עם נפגעים; תוכנית לאומית לבחינת מעברי חציה להולכי רגל, ושיפור הבטיחות בהם; הגברת הפיקוח על המהירות המקסימלית בעזרת מאות מצלמות מהירות; הגדלת התשתית לרכיבה על אופניים בערים גדולות; וכן, תוכניות מקיפות נגד נהיגה בשכרות, כולל אפס סובלנות לאלכוהול לנהגים חדשים או מקצועיים ורף נמוך מאוד לאחרים.

בדוח האחרון של הארגון מצוינת ליטא כמדינה האירופית היחידה שהצליחה להוריד את מספר ההרוגים בתאונות דרכים ביותר מ־50% בעשור האחרון. שיעור דומה נרשם בנורבגיה, שאינה חברה באיחוד האירופי ונחשבת למובילה עולמית בתחום הבטיחות בתחבורה. בין השאר, בגלל תקציבי העתק הממשלתיים העומדים לטובת המדינה העשירה. ממוצע הפחתת ההרוגים באיחוד האירופי בעשור האחרון עמד על כ־31%, כך לפי נתוני הארגון שמציין כי "ההתקדמות בהפחתת הקורבנות באירופה הייתה הנמוכה ביותר בעשור האחרון בישראל, עם ירידה של 5% בלבד במספר ההרוגים".

מה שבולט בסיכום הפעילויות הנעשות באירופה בנושא הוא אימוצן של תוכניות לאומיות וכן אימוץ יעדים ברמת האיחוד האירופי, כמו הפחתה של 50% בהרוגים עד 2030 וחתירה ל"אפס הרוגים" בשנת 2050. ביוון, שהצליחה להוריד דרמטית את מספר ההרוגים אך השיעור בה עדיין כפול מזה שבישראל, אימצה הממשלה "תוכנית אסטרטגית לאומית לשנים 2030־2021". יוון מתכוונת להגביר את הפיקוח על הגבלת מהירות בתוך הערים, להילחם בתאונות כלי הרכב הדו־גלגליים, ולהנפיק הרבה יותר דוחות על מהירות מופרזת.

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס: באל-מיאדין מדווחים על מתווה העסקה שהוצגה

דיווח: אם לא יהיו תקלות, הקמת הרציף ההומניטרי בעזה תושלם כבר ביום שישי ● מקורות פלסטינים: מחבל מרכזי בגדוד טולכרם נורה למוות בידי המנגנונים של הרשות • הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם ● עדכונים בולטים

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ובמידה ויעבור גם בסנאט ויחתם על ידי הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים בארה"ב רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

איורים: גיל ג'יבלי

הכירו את המנכ"ל שהרוויח השנה 50 מיליון דולר, במזומן

שמונה מנכ"לים ישראלים בחברות הנסחרות בוול סטריט קיבלו אשתקד תגמול של מעל 10 מיליון דולר ולעתים הרבה יותר ● מי המנכ"ל שקיבל כ־50 מיליון דולר במזומן, מדוע אחר העדיף לקבל הכול במניות, ולמה עלות העסקתו של אמנון שעשוע במובילאיי נחתכה דרמטית?

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

רחפן של חברת DJI הסינית / צילום: ap, Shizuo Kambayashi

אחרי טיקטוק, ארה"ב בדרך לחסום את פעילות ענקית הרחפנים הסינית

הצעת חוק חדשה קוראת לחסום את הגישה של חברת DJI הסינית לתשתיות התקשורת בארה"ב, מחשש לריגול ● הערכה: המהלך יקפיץ את מחירי הרחפנים בארה"ב, המשמשים בעיקר חקלאים

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות חברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

לאחר פרסום ההקלטות: מפעל הפיס מבקש לעכב בוררות אצל אורנשטיין

הפיס, המנהל בימים אלה הליך בוררות בפני השופט בדימוס איתן אורנשטיין, פנה אליו בערב פסח וביקש לעכב את הליך הבוררות - וזאת על רקע פרסום השיחות בין אורנשטיין לבין יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה ● שתי בקשות דומות שהוגשו בבוררות גרטלר-גרטנר ובבוררות של הקבלן איציק תשובה נגד שותף עסקי - נדחו ע"י אורנשטיין

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד