גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בן אנד ג'ריס תובעת את חברת־האם יוניליוור על מסירת המותג לזכיין הישראלי

התביעה של יצרנית הגלידה נגד יוניליוור שמה זרקור על מבנה תאגידי בלתי שגרתי

מוצרי בן אנד ג'ריס. מחלוקת על הזכיין בארץ / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen
מוצרי בן אנד ג'ריס. מחלוקת על הזכיין בארץ / צילום: Shutterstock, Arne Beruldsen

בקשה של חברת בן אנד ג'ריס למנוע מחברת־האם  יוניליוור למכור את העסק הישראלי המייצר את הגלידה של המותג, צפויה להגיע לבית משפט בניו יורק ביום שני, במה שמחוקקים מגדירים כמקרה ראשון מסוגו.

בלב התביעה נמצא מה שמניע את הדירקטוריון העצמאי של בן אנד ג'ריס - הסדר ייחודי של משילות תאגידית שיוניליוור העניקה לחברת הגלידה כשקנתה את המותג.

במסגרת הסכם הרכישה מ־2000 הסכימה יוניליוור להרשות לבן אנד ג'ריס להחזיק דירקטוריון שיקיים את עצמו, ובו תשעה מושבים עצמאיים ושניים נוספים שניתנים למועמדים מטעם יוניליוור. הדירקטוריון במותג אחראי בעיקר על המשימה החברתית של יצרנית הגלידה, בזמן שיוניליוור אחראית על נושאים פיננסיים ותפעוליים.

בחודש שעבר החברים העצמאיים בדירקטוריון הגישו תביעה נגד יוניליוור לבית המשפט המחוזי במנהטן, בבקשה לחסום את מכירת העסקים של חברת בן אנד ג'ריס לזכיין ישראלי. שני הנציגים של יוניליוור הצביעו נגד התביעה בפגישה מיוחדת של הדירקטוריון לדיון בנושא, כך נמסר מבן אנד ג'ריס במסמכים שהוגשו לבית המשפט.

תביעה ראשונה מסוגה

מעולם עוד לא קרה שחברת־בת מגישה תביעה נגד חברת־האם שלה, אומרים עורכי דין, בגלל שבאופן טיפוסי גם כשלחברת־בת יש דירקטוריון נפרד, מקובל שרוב הדירקטורים ממונים על־ידי חברת־האם.

יוניליוור הכריזה על המכירה ביוני לאחר ההדף שיצרה ההחלטה של בן אנד ג'ריס בשנה שעברה להפסיק למכור מוצרים שלה בהתנחלויות יהודיות בשטחים ובמזרח ירושלים. בזמנו הודיע המותג כי מכירות באיזורים אלה אינן תואמות את ערכי החברה.

חברי הדירקטוריון העצמאיים של בן אנד ג'ריס טענו במסמכים שהוגשו לבית המשפט כי המכירה נעשתה ללא אישורם ומונעת מהם את האפשרות לשמור על המשימה החברתית של החברה ולשמור על המותג. הם טענו כי יוניליוור ניסתה "לעקוף את הסמכות של הדירקטוריון שנקבעה בחוזה, ולבטל את החלטתו הקודמת על איסור מכירה של מוצרי בן אנד ג'ריס בגדה המערבית".

שמיר הלפוטה, עורך דין במשרד AZA Law שמייצג את בן אנד ג'ריס בתביעה, אמר כי "זה הסכם המיזוג הייחודי ביותר שראיתי אי־פעם, תוצר לוואי של שנה וחצי של משא־ומתן שהגיע לשיא במבנה משילות תאגידית שנותן לדירקטוריון זכויות ברורות וסמכות לאכוף זכויות אלה".

יוניליוור אמרה כי בגלל שהסכם הרכישה נתן לה אחריות על החלטות תפעוליות ופיננסיות, שמורה לה הזכות למכור את מחלקת הייצור של בן אנד ג'ריס בישראל.

הדירקטוריון של בן אנד ג'ריס לא משתמש במימון של יוניליוור בשביל התביעה, והדירקטורים העצמאיים לא יכולים לקבל גישה לכספים שנמצאים בידי חברת־הבת, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

בתביעה שהוגשה על־ידי בן אנד ג'ריס נכתב כי החברה סבורה כי מגיע לה החזר על שכרם של עורכי הדין, במידה סבירה.

בכירים ביוניליוור: התביעה אינה תקפה

מנהלים ביוניליוור בלונדון אומרים כי התביעה אינה תקפה, בגלל שהמותג וארגון־האם צריכים להיחשב לישות אחת, בהינתן שיוניליוור היא בעלת המניות היחידה ביצרנית הגלידה, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

במכתב שהוגש לבית המשפט לאחרונה, כתבה בן אנד ג'ריס כי יוניליוור הקפיאה את השכר של הדירקטורים העצמאיים.

"חסר תקדים אפילו לא מתחיל לתאר זאת", אמרה על התביעה אן ליפטון, מרצה למשפט עסקי ויזמות באוניברסיטת טוליין. ליפטון, שבחנה את ההסכמים בין שני הצדדים, אמרה כי הקפאת שכר הדירקטורים עלולה להתפרש כמקבילה לסילוק בפועל של דירקטורים, ובכך להפרה של הסכם הרכישה.

עם זאת, אדם המכיר את הנושא אמר כי ההסכם לא מזכיר שום מחויבות מצד יוניליוור לשלם לדירקטורים של בן אנד ג'ריס.

במסגרת החוזה מחויבת יוניליוור להסכים לקבל את היורשים של הדירקטורים העצמאיים כשהם מגיעים לפרישה. את האנשים האלה בוחרים הדירקטורים הפורשים עצמם.

מתוך 11 המושבים, תפוסים כיום שבעה. חמישה הדירקטורים העצמאיים מובלים על־ידי יושב־הראש, אנורדהה מיטאל, מייסד Oalkland Institute - מכון מחקר המתמקד בנושאים כמו זכויות קרקע ושינוי האקלים. בין האחרים נמצאת ג'ניפר הנדרסון, אסטרטגית המייעצת לחברות וקהילות על נושאים כמו זכויות אדם ודיור בר־השגה; ודרין דודסון, מנהלת בחברת נכסים פרטיים, שלדבריה מתמקדת בהקטנת אי־השוויון בשווקי הון.

מי שייצג את יוניליוור הוא מנכ"ל בן אנד ג'ריס, מתיו מקרתי, לשעבר סגן נשיא ביוניליוור בצפון אמריקה; וקונסטנטינה טריבו, מנהלת משאבי אנוש במחלקת הטיפוח והבריאות ביוניליוור.

השימוע הטלפוני שנקבע ליום שני מגיע אחרי שהדירקטוריון ויוניליוור לא הצליחו להגיע להסכמה במהלך תקופת בוררות שנמשכה שבועיים. כל צו מניעה שינתן באירוע יהיה אופי זמני, והתוצאה הסופית תהיה תלויה בהחלטה לגבי התביעה כולה, ששוקלת לא רק את המכירה, אלא גם תבקש לחדד את ההגדרה אילו זכויות יש לדירקטורים עצמאיים.

ג'סי פריד, מרצה בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הארוורד, אמר כי התביעה מתמצה בשאלה למי שמורה הזכות החוזית לעשות שינויים בפעילות החברה בישראל, אבל הוא הטיל ספק בתבונה של הצעד של יוניליוור מלכתחילה כשהחליטה להעניק כל־כך הרבה כוח ליצרנית הגלידה. ארגונים שאין בהם שרשרת פיקוד ברורה בסופו של דבר נותנים סמכויות לאנשים שעלולים להיות בעלי דעות מנוגדות לגמרי, ובכך יוצרים כאוס ומקשים על ניהול החברה, אמר.

"זה סידור מאוד מוזר", אמר פריד. "לא רק שלא ראיתי כזה במקום אחר, אני חושב שזה לא קיים עבור אף אחד חוץ מבן אנד ג'ריס". 

עוד כתבות

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי סיכמו על מינויים לפורום מטכ"ל

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • הפעולה במרכז הרצועה נמשכת: כמה מחבלים חוסלו, תשתיות טרור הושמדו • עדכונים בולטים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה