גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מייסד מאנדיי: "המכפיל של החברה משקף את אמון המשקיעים שהחברה לא רק צומחת אלא גם יעילה"

מניית הטכנולוגיה הישראלית נסקה בעקבות תוצאות טובות מהצפוי ברבעון השני, וחזרה כמעט למחיר ההנפקה אשתקד ● ערן זינמן, מייסד ומנכ"ל: "מאנדיי מציגה צמיחה מאוד גבוהה, ולצד זה שיפור ביעילות בצריכת המזומנים ובהפסד התפעולי, והשוק מתגמל חברות כמונו שצומחות ומשתפרות

ערן זינמן ורעי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס
ערן זינמן ורעי מן, מייסדים ומנכ''לים משותפים, מאנדיי.קום / צילום: נתנאל טוביאס

מניית מאנדיי  זינקה ב-17.8% ביום שני לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני, שהיו טובים מתחזיות השוק. בשלב מסוים במהלך יום המסחר, המניה אף חזרה למחיר ההנפקה שלה משנה שעברה - 155 דולר, אך לבסוף ננעלה במחיר של כ-150.5 דולר שמשקף לחברת הטכנולוגיה שווי שוק של 6.6 מיליארד דולר.

מאנדיי מספקת מערכת הפעלה לעבודה, כלומר כלים שארגונים משתמשים בהם לניהול והתפעול היומיומי. ברבעון השני הכנסותיה צמחו ב-75% לכ-124 מיליון דולר, היא הפסידה 45.6 מיליון דולר לפי כללי החשבונאות (GAAP) ו-14.9 מיליון דולר שהם 33 סנט למניה בניכוי סעיפים שונים (Non-GAAP), בעוד שהאנליסטים ציפו להפסד כפול.

בשנה שעברה, כשמאנדיי הגיעה לשוק הציבורי, המשקיעים תיגמלו בנדיבות חברות שמציגות צמיחה מהירה בהכנסות גם אם הן עדיין לא רווחיות. עם זאת, בשנה החולפת הסנטימנט בשוק השתנה באופן משמעותי, והנטייה היום היא להעדיף חברות ערך רווחיות.

ערן זינמן, מייסד ומנכ"ל משותף, וסמנכ"ל הכספים, אלירן גלזר, מספרים בראיון לגלובס על השינוי בשוק ועל מצב החברה היום.

הפתעתם את השוק לטובה בדוחות הרבעון.
זינמן: "אנחנו ממשיכים עם התוכנית שלנו. החברה מציגה מצד אחד צמיחה מאוד גבוהה, שהשוק מעריך, ולצד זה אנחנו מראים שיפור ביעילות בצריכת המזומנים ובהפסד התפעולי. אמנם ברבעון הקודם העלינו את ההוצאות, אבל ברבעון הזה הצגנו שיפור ואנחנו מדברים על להתייעל ולהשתפר, והשוק מתגמל חברות כמונו שצומחות ומשתפרות".

לפני שנה, כשפרסמתם את דוחות הרבעון השני של 2021, גם רשמתם הפסד נקי נמוך מהצפוי, אך אז הדגשתם שהמטרה שלכם היא לא לעבור לרווח עדיין, אלא להמשיך להשקיע במכירות, שיווק ומו"פ כדי להגדיל נתחי שוק. משהו השתנה מאז?
גלזר: "לנו יש תוכנית ארוכת טווח, ובטווח הארוך אנחנו מתכוונים להגיע לתזרים מזומנים חיובי ולרווחיות. השוק השתנה ודורש התאמות כאלה ואחרות, אבל אנחנו דבקים בתוכנית המקורית, מדגישים את הצמיחה, ויחד עם זה מסתכלים על מה שקורה בשוק.

"שערי מט"ח השפיעו מאוד על המספרים של כל החברות, ואנחנו לוקחים את זה בחשבון, כמו גם את המצב הגיאופוליטי, הסביבה העולמית, האינפלציה, משבר האספקה. אז אנחנו דבקים בתוכנית המקורית, אבל אם צריך לבצע התאמות - אנחנו פתוחים לזה. התחזית שלנו, כמו במקור, היא להשיג צמיחה שיורדת לשורת הרווח בשנים הקרובות".

בחברה מצפים להגיע לתזרים מאוזן כבר בשנה הבאה, ולהיות רווחיים עד שנת 2025, ולדברי גלזר, "אנחנו מקווים ורוצים להאמין שאולי אפילו לפני 2025". במקביל הוא מעריך שעד סוף 2022 לא יחול שינוי בסביבה הכלכלית והגיאופוליטית.

 

צמיחה של 63% לפי התחזית השנתית

מאנדיי העלתה את התחזית השנתית שלה וצופה צמיחה של 63% להכנסות של 500 מיליון דולר. על כך אומר זינמן כי "אחד היתרונות של מאנדיי הוא מאגר לקוחות מאוד מגוון. אנחנו לא חשופים לסקטור או מדינה, וזה תורם ליציבות. בנוסף מאנדיי הוא לא כלי שהוא 'nice to have', אלא כלי ליבה בניהול חברות. היום הרבה חברות שמשתמשות במאות כלים שונים לניהול האופרציה, מדברות איתנו על החלפת כלים שונים בפלטפורמה של מאנדיי".

מה אתם שומעים מהמשקיעים?
זינמן: "משקיעים עדיין מאוד מאוד מעריכים צמיחה, אבל הם מוסיפים עוד פרמטרים בשקלול הכולל - בטח יעילות תזרימית, וזה נובע מהסיטואציה שבסביבה הנוכחית קשה לגייס כסף, אז הם רוצים לוודא שהחברה בריאה. המשקיעים עושים הבדלה: לא כל חברה שצומחת מהר מקבלת פרמיה. המכפיל של מאנדיי משקף את האמונה של המשקיעים שהחברה לא רק צומחת אלא גם יעילה, ויש לה עתיד טוב".

יש לכם למעלה מ-800 מיליון דולר בקופה. למה הכסף מיועד?
גלזר: "באופן טבעי, זה שיש כמות גדולה של מזומנים לא אומרת שנבזבז יותר, אלא שנעשה השקעות בצמיחה של העסק בהמשך לתוכנית המקורית, לדוגמה אם תהיינה הזדמנויות M&A (מיזוגים ורכישות), מה שהיום נראה סביר יותר אחרי שקודם המחירים היו מאוד יקרים".

יש משהו על הפרק ?
זינמן: "אין כרגע דברים קונקרטיים, אבל אנחנו מסתכלים על השוק. אנחנו לא לחוצים. השוק עוד צריך להסתגל למצב החדש".

בהנחה שתבצעו רכישה, מה יהיה הכיוון? תוספת טכנולוגיה משלימה, שוק, אנשים?
זינמן: "גם אני וגם רועי (מן, שותפו להקמה ולניהול - ש.ח.ו) אנשים מאוד טכניים. השקנו שני מוצרים חדשים ברבעון הקודם ודיווחנו על מומנטום חיובי מאוד, עם מעל 1,000 לקוחות משלמים במוצרים החדשים. אז התחושה היא שאנחנו יודעים להנביט סטארט-אפ ולבנות מוצרים. רכישה יכולה להיות אולי של חברה עם שיווק משמעותי ויכולת להגיע ללקוחות. מבחינה טכנולוגית, יש לנו יכולת לבנות בעצמנו".

נסחרה מתחת למחיר ההנפקה

מניית מאנדיי הונפקה ביוני 2021 לפי 155 דולר למניה, ששיקף לחברה שווי של 6.8 מיליארד דולר. בנובמבר הגיעה לשיא של כ-445 דולר ולשווי של 19.4 מיליארד דולר. מאז, המניה איבדה 66% מערכה ובחודשים האחרונים היא נסחרת מתחת למחיר ההנפקה, אם כי העליות לאחר פרסום הדוחות האחרונים קירבו אותה שוב למחיר זה.

בסה"כ, ביחס לחברות הישראליות האחרות שהחלו להיסחר ב-2021, מאנדיי מציגה תשואה סבירה: תשואה שלילית של 2.9%, לעומת ירידה של 9.8% במדד נאסד"ק, וירידה של מעל 50% ברוב החברות הישראליות החדשות (רק גלובל-אי נסחרת במחיר גבוה יותר ממחירה בהנפקה).

לדברי זינמן, "חזרנו פחות או יותר למחיר ההנפקה. מה'בציר' שלנו, הרבה מהחברות שהנפיקו הן בירידה. אנחנו מפוקסים על עצמנו, על הצמיחה, והמשקיעים מאוד מעריכים את זה. משקיעים היום יותר בררניים לטווח הארוך".

מאנדיי מעסיקה היום קרוב ל-1,500 עובדים וממשיכה לגייס. "בתחושה, יש היום טיפה פחות תחרות על כל טאלנט, כי הרבה חברות עוצרות גיוסים, אבל מאוד קשה למדוד את זה", אומר זינמן.

איך נראה היום ההייטק הישראלי?
"עדיין יש יזמים מדהימים שבונים חברות יוצאות דופן. כל ההייטק בעולם עובר תקופה של התבגרות חיובית, פוקוס על המודל העסקי, וזה יעשה מאוד טוב. אין האטה בחדשנות".

גלזר: "גם היום יזמים מקימים חברות. אני מאמין שהבציר של שנה שעברה יתבגר, ילמד מהתהליכים המאתגרים, ושיש פה אקוסיסטם טוב שכולנו רוצים שיצליח".

בעקבות ירידות במניות, יש לאחרונה מהלכים אקטיביסטיים במספר חברות. אתם נערכים למצב כזה?
זינמן: "לא נתקלנו במצב כזה, אבל בהנפקה אחד הדברים שהיו לנו חשובים היה שנוכל לשלוט בגורלנו ולא יכריחו אותנו למכור את החברה. מההתחלה היה ברור לנו שיש פוטנציאל עצום. אנחנו במקום טוב, עם מזומנים, עם צמיחה, וממשיכים לרוץ קדימה".

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?