גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיעי מניות המם חזרו, או לפחות ככה זה נראה

המשקיעים הקטנים חזרו בשבועיים האחרונים למצב-רוח שורי והחלו לגרוף מניות, בין היתר חביבות הפורומים Bed, Bath & Beyond ו־AMC, שזינקו בקרוב ל-70% מתחילת אוגוסט ● אבל בינתיים לפחות, זה עדיין רחוק מהטירוף של 2021

חנות Bed, Bath & Beyond באילינוי. המניה בדרך לחודש הטוב ביותר שלה / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
חנות Bed, Bath & Beyond באילינוי. המניה בדרך לחודש הטוב ביותר שלה / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

לאחר שהסתתרו במשך המכירות הגדולות הגרועות ביותר של השנה, חוזרים כעת המשקיעים הפרטיים לשוק המניות - אבל עדיין לא ניתן לכנות זאת קאמבק.

בשבועיים האחרונים הגבירו המשקיעים הקטנים את רכישות המניות ואופציות הרכש השוריות, ועזרו להזניק לשמיים מניות מם, כמו Bed, Bath & Beyond  ו־AMC . עד כה באוגוסט רשמו שתי המניות עליות של 68% לפחות, מה שמציב את Bed, Bath & Beyond בדרך לחודש הטוב ביותר בהיסטוריה שלה.

ההתלהבות לא הייתה מוגבלת רק למניות מם. מוקדם יותר החודש, רכישות אופציות רכש שוריות של משקיעים קטנים זינקו לרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל. על פי TopStonks, גם כמות התגובות בפורום WallStreetBets ברדיט עלתה, פורום פופולרי בקרב סוחרים חובבים.

בחישוב נטו החודש, רכשו משקיעים פרטיים מניות אמריקאיות וקרנות סל ב-1.35 מיליארד דולר ביום בממוצע, על פי נתוני Vanda Research, המעודכנים עד יום חמישי. קצב הרכישות צפוי לפי זה להגיע לממוצע הגבוה ביותר מאז ינואר, החודש שבו השוק השורי הזה הגיע לשיא.

מזכיר את הלהט של 2021, אבל שונה

ההמולה מזכירה את הלהט הספקולטיבי שנחת על השווקים ב־2020 ו־2021, כשמיליוני אמריקאים נדלקו על מסחר במניות, אופציות ומטבעות קריפטו. כשהיו תקועים בבתים וקיבלו כסף רב בצ'קים של סיוע, התאגדו סוחרים טירונים בפורומים באינטרנט, ודחפו כלפי מעלה מניות שהיו אהובות עליהם. מעטים הרוויחו מזה בענק, אחרים הפסידו המון.

החודש הזה שונה. דבר ראשון, הפעילות של משקיעים פרטיים עדיין לא קרובה לשיאים שנרשמו בשנה שעברה. חששות לגבי האינפלציה הגבוהה זה עשורים, ואפשרות של מיתון עתידי ממשיכים להיות תלויים באוויר, ומבלבלים גם סוחרים מקצועיים וגם חדשים בשאלה לאן ילך שוק המניות מכאן.

פטרישיה סטיידינג, מנהלת משרד בת 59 מקליפורניה, חושבת על פרישתה בעתיד, וחוששת מכך שהאינפלציה תאכל את חסכונותיה.

סטיידינג קנתה מניות מם כמו AMC ו־fuboTV בשנה שעברה. השנה, כשהשוק פנה לירידות, עשתה הפסקה ממסחר פעיל. המקום הטוב ביותר למזומנים העודפים שלה? חשבון הפרישה שלה, כך חשבה.

היום, היא מוכנה להתחיל שוב להוסיף לפוזיציות שלה בחשבון E*Trade שאותו היא מנהלת בעצמה, והיא מחפשת מניות חבוטות שיכולות לצמוח אם צרכנים ימשיכו להוציא כסף. היא שוקלת קנייה של מניות בחברת אוניות השיט קרניבל , וכן כמה מניות של חברות תעופה. סטיידינג אומרת ש"נראה כי יש מעט יותר יציבות בשוק".

שינוי נוסף לעומת 2020 ו־2021: למרות הראלי האחרון, השווקים עדיין נמוכים מתחילת השנה, ומונעים ממשקיעים רבים לשפוך כסף באופן דומה למה שעשו בשנה העברה. על הנייר, ההפסד של המשקיע הפרטי הממוצע בחשבון ההשקעות השנה המגיע ל־21%, על פי הערכות Vanda Research מיום חמישי. מדד S&P 500  ירד ב־10% בינתיים השנה.

מעבר לכך, חלק מהראלי האחרון בהשקעות ספקולטיביות כבר התמסמס. תעודות פיקדון אמריקאיות ב־AMTD Digital, חברת פינטק אסייתית ולא במיוחד מוכרת, שנהפכה לסנסציה בקרב משקיעים יומיים, ננעלו ביום שישי במחיר של כ־192 דולר, לאחר שרק שבועיים קודם לכן הגיעו לשיא של 1,679 דולר למניה.

גורמים נוספים שמושכים את המשקיעים בחזרה

ועדיין, אומרים אנליסטים, יש גורמים נוספים המושכים משקיעים בחזרה. פיצולי מניות בחברות כמו אמזון וגיימסטופ הוזילו למשקיעים קטנים רכישה של מניות פופולריות. מחירים נמוכים יותר בכל השוק עודדו אנשים רבים לקנות בשפל (buy the dip).

הגורמים האלה עזרו להניח את היסודות לעניין שמראים המשקיעים לאחרונה במניות ספקולטיביות, כך אומרים אנליסטים. ובעוד שכמה סוחרים קטנים נהנו מההחייאה בעת האחרונה של מניות מם, אחרים מתמקדים באסטרטגיות בניית הון שהם מאמינים שיחזיקו מעמד זמן ארוך יותר.

אריאן אדלי, בן 18, שהחל ללמוד במכללה בהולנד, התעסק פה ושם במניות מם שנה שעברה, והוא עדיין מזרים כסף למניות צמיחה ומטבעות קריפטו. אבל לאחרונה הוא מתמקד גם ברכישת מניות דיבידנד שמחיריהן צנחו השנה - אפילו שזו לא אסטרטגיית השקעה אופנתית בקרב סוחרים צעירים. "זו הזדמנות טובה מאוד לבנות זרם הכנסה פסיבי", אמר אדלי.

אומנם, אנליסטים אומרים שהרבה מהראלי האחרון של השוק - מדד S&P 500 עלה ב־17% מאז השפל ב־16 ביוני - הונע על ידי משקיעים מקצועיים. חלקם נפטרו במהירות מהימורים דוביים. מנהלי כספים אחרים עורכים שינויים בתיקים, ומוסיפים אופציות לונג כדי להרוויח מהקאמבק לאחרונה במניות הצמיחה.

ג'ייסון גופפרט, נשיא Sundia Capital Research, אמר שגישה יותר שקולה מצד חלק מהמשקיעים הפרטיים יכולה לבשר טובות לעוצמת הריבאונד המתמשך בשוק המניות, וציין שהסנטימנט הנלהב של משקיעים פרטיים שימש לעתים קרובות כסימן לכך שראלי נמשך זמן ארוך מדי.

"זה דבר טוב וחיובי לראות אנשים חוזרים לשוק, וזה הולך להניע את המחירים כלפי מעלה", אמר גופפרט. "אנחנו פשוט לא רוצים לראות את זה יוצא משליטה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

נרות ותמונות לזכרו של אלכסיי נבלני, ליד הקונסוליה הרוסית בפרנקפורט / צילום: Associated Press, Michael Probst

מותו של נבלני הותיר את האופוזיציה הרוסית מפולגת בגלות

המלחמה באוקראינה פיזרה את האופוזיציה של רוסיה ● כשהיא נמצאת בגלות, חבריה מחכים לרגע הנכון להחליש את הנשיא ולדימיר פוטין

בורסת תל אביב. הנבואה ניתנה לשוטים, לתינוקות ולאינטרסנטיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הירידות בבורסה נחלשות; מדד הטכנולוגיה עולה ב-1%

ת"א 35 נסחר ללא שינוי ●  הדולר מזנק מול השקל, 3.74 שקלים ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין, המניה מזנקת ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על הבנקים בארה"ב, "נסחרים בחסר עמוק"

מתוך הקמפיין של רשות המסים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

תוכנית הדגל של רשות המסים נכנסת היום לתוקף. כל מה שכדאי לדעת

תוכנית "חשבוניות ישראל" של רשות המסים למאבק בהון השחור, שתאפשר לקזז מע"מ מחשבונית רק לאחר קבלת מספר מיוחד, נכנסה היום לתוקף ● איך התוכנית החדשה תעבוד, על מי היא חלה, ומהן הסנקציות על מי שלא יפעל לפי החקיקה החדשה? מומחי המס מסבירים

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

סמל מיכאל רוזל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: סמל מיכאל רוזל הוא ההרוג הרביעי ממטח הפצמ"רים אתמול לכרם שלום

בכיר בחמאס לרויטרס: פינוי רפיח מצד ישראל הוא "הסלמה מסוכנת" • הסלמה בצפון: חדירת כטב"ם במטולה; צה"ל תוקף בדרום לבנון • גורם ישראלי בכיר ל"ניו יורק טיימס": "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"; לשכת רה"מ בתגובה: "שקר מוחלט" • דיווח: התקדמות בדרך להקמת כוח שמירת שלום ערבי בעזה • לקראת פעולה: צה"ל החל בפינוי האוכלוסייה ברפיח • עדכונים בולטים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

שרון רן שגב ונעמי רינת / צילום: יח''צ

לזכור ולא לשכוח: יוזמות אזרחיות להנצחת זכר השואה

גלובס מרכז שורה של יוזמות אזרחיות בולטות להנצחת זכר השואה בישראל ובעולם, במרחב הפיזי והדיגיטלי ● ישראל מתגייסת 

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

דיווח: איראן מאמנת לוחמי חיזבאללה בבסיס מל"טים סודי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת