גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוצים לצלול לעומק עולם המניות? כדאי קודם לגבש אסטרטגיית השקעה

השקעה במניות הפכה לאחת מהדרכים הפופולריות והרווחיות בשווקים, אך כוללת לא מעט סיכונים ● כיצד נכון לחלק את ההשקעה, מה הן מניות דיבידנד, ומה ההבדל בין מניות ערך למניות צמיחה? ● ניהול החיסכון המשפחתי

קודם לגבש אסטרטגית השקעה / צילום: Shutterstock
קודם לגבש אסטרטגית השקעה / צילום: Shutterstock

בכתבות הקודמות בסדרת "ניהול החיסכון המשפחתי" עסקנו בהשקעה בשוק ההון: איך מתחילים ומה צריך להכיר על מנת להשקיע באופן עצמאי, והסברנו כיצד נכון לבנות תיק פסיבי, כלומר השקעה באמצעות רכישת מדדי מניות כצעד ראשון. כעת, בשלב המתקדם יותר, נדבר על אסטרטגיות שונות בהשקעה במניות באופן ישיר, או במילים פשוטות - איך מרוויחים מהשקעה במניות?

 

1. נא להכיר: מניה

מהי בעצם מניה? מניה היא בעלות בחברה מסוימת. למשל, יש חברה שמייצרת עוגיות והיא רוצה לרכוש חמישה מיקסרים נוספים על מנת להתרחב. לשם כך היא צריכה הון נוסף שאין לה. לכן, היא מגייסת את הכסף בהנפקת ומכירת מניות - היא מנפיקה 20 מניות ומוכרת לציבור 10 מהן תמורת סכום כסף, במה שנקרא בעגה המקצועית "גיוס הון". כעת, לחברה יש כסף לרכוש מיקסרים, וכל אחד שקנה מניה הוא בעלים של 1/20 מהחברה.

 

מה המשמעות? אם החברה מרוויחה ומחלקת את הרווח שלה כדיבידנד לבעל המניות - האחרון יקבל 1/20 מהרווח. ואם החברה תצמח - הדבר ישתקף בשווי המניה, ובעל המניות יוכל למכור אותה תמורת מחיר גבוה יותר מזה שהוא רכש אותה ולהרוויח.

אולם, אם החברה תכשל ותפסיד, המניה עשויה להיות חסרת ערך. בפירוק החברה, בעלי המניות, שהם כאמור בעלי החברה, נמצאים בסוף התור - אחרי כל הנושים שהלוו לחברה כספים ובדרך כלל לא יקבלו כלום. ובמילים פשוטות, בצמיחה הרווח איננו מוגבל, אך בהפסד ניתן להפסיד את מלוא ההשקעה.

כאן כדאי לומר ששערי המניות עולים ויורדים משלל סיבות, חלקן חיצוניות לביצועי החברות. הן יכולות להיות סיבות גיאופוליטיות, מלחמה, שינויים בריבית, תופעות טבע שמשפיעות על הענף וסיבות נוספות. עם זאת, בטווח הארוך - יש קשר בין הביצועים העסקיים של החברה לביצועי המניה. קרי, ביצועיה של חברה טובה ישתקפו במניה, וכך גם ביצועיה של חברה גרועה.

2. פיזור תחילה

מניות הן אחד מהבסיסים להשקעת כספים בשוק ההון. כמכשיר השקעה, הן מתאפיינות ברמת סיכון גבוהה ובחוסר יציבות רב כשמתחילה תנודתיות בשווקים. לכן, המינון שלהן בתיק המניות צריך להיות בהתאם לתיאבון הסיכון שלכם.

לפני שנצלול לעומק עולם המניות, נזכיר שאחד העקרונות הבסיסיים ביותר בבניית תיק השקעות הוא פיזור. כלומר, זה לא יהיה נכון להשקיע את כל כספי החיסכון המשפחתי במניה אחת בלבד, וככל הנראה גם לא במספר מניות - אלא באפיקים שונים בשוק, שמניות הן רק אחד מהם.

נדגיש גם שפיזור נמדד לא רק במספר המניות בהן אתם משקיעים, אלא גם במאפיינים שלהן. נניח בחרתם להשקיע בחמש מניות. האם כל החמש הן מניות של בנקים? או כולן של חברות טכנולוגיה? האם כל חמש המניות הן של חברות ישראליות בלבד?

יש היבטים רבים לפיזור: לפי התחום בו פועלת החברה שהנפיקה את המניה, לפי המיקום הגיאוגרפי שלה ועוד. אחת הדרכים לבנות תיק מפוזר היא לחלק את ההשקעות בתחום המניות למדדים שבאמצעותם משיגים את הבסיס לפיזור, ולהוסיף על כך השקעה במניות נבחרות שלדעתכם ישיגו את התוצאה טובה ביותר מהמדד בכללותו.

3. מניות דיבידנד

הדרך הראשונה להרוויח מאחזקה במניה היא באמצעות דיבידנד. כלומר, כאשר יש רווחים לחברה והיא מחלקת אותם לבעלי המניות, אז מחזיקי המניה מקבלים את חלקם. ישנן חברות שלהן מדיניות דיבידנד ברורה וידועה. לדוגמה, בכל שנה יחולק סכום כסף מהרווח השנתי כדיבידנד לבעלי המניות. לעומת זאת, ישנן חברות שאין להן מדיניות סדורה, והן מחלקות דיבידנד לפי החלטת החברה לאחר פרסום הדוחות.

אחת האסטרטגיות של משקיעים במניות היא לבנות תיק מניות דיבידנד. כלומר, תיק של חברות שאנו צופים שיהיה להן רווח יציב ומשמעותי, והן בעלות מדיניות דיבידנד ברורה. במצב כזה, התיק נוסף לרווחים מעליית ערך של מניות יניב רווח תזרימי מדיבידנדים של החברות.

4. מכאן אפשר לצמוח

הדרך השנייה להרוויח ממניות היא לקנות בשער נמוך ולמכור בשער גבוה. לשם כך, עלינו להבין איזו חברה תוסיף ותעלה ואיזו תנמיך. למשל, ניקח תרחיש שבו יש חברה ששווי השוק שלה (מחיר מניה כפול מספר מניות) הוא מיליון שקל, אך ההון העצמי שלה, שמתבטא בכסף בקופה, הוא מיליון וחצי. לכן, ייתכן ואנו רואים כאן עיוות - השווי לפי השוק נמוך יותר משווי בשקלים שנמצא בקופה.

האם זו הזדמנות? יכול להיות ששער המניה ירד כתוצאה מהשפעה חיצונית שבגללה ירדו כל המניות, אבל יכול להיות גם שאם נכנס לדוחות החברה, נראה שיש נגדה תביעה ייצוגית של חצי מיליארד שקל והוצאות המשפט הצפויות גבוהות, וגילינו סיבה הגיונית מדוע השוק מתמחר את החברה כל כך נמוך. חשוב מאוד לדעת ולהבין מתי מחיר נמוך הוא הזדמנות ומתי יש לו סיבה מתחת לפני השטח.

בסוף, על מנת לבחון השקעה במניה ברצינות, צריך להסתכל על הביצועים של החברה - הכנסות, רווחים, עסקאות וחובות - ולנסות להבין מכל הנתונים את היכולת של החברה לייצר רווחים בעתיד. מכיוון שההנחה היא שמחיר מניית החברה ייסחר בהתאם לביצועיה, אם ישנו עיוות והמחיר לא משקף זאת - זו הדרך לאתר אותו.

לצד זאת, בשביל לבחון השקעה במניה, לא מספיק ללמוד רק את ביצועי החברה. כדי להכיר האם מחיר המניה מהווה הזדמנות, יש מספר דרכים נוספות, כמו היוון תזרימי מזומנים שתייצר החברה עד היום, ערך הנכסים של החברה פחות החובות שלה או גישת מכפיל הרווח.

נתמקד במכפיל רווח: מדובר בשווי השוק של החברה חלקי הרווח שלה, והוא מבטא את מספר השנים עד שהמשקיע יחזיר את השקעתו. למשל, אם שווי החברה הוא 500 מיליון שקל והרווח הוא 100 מיליון שקל, המשקיע יחזיר את השקעתו תוך חמש שנים, בהנחה שהרווח לא ישתנה. מכפיל הרווח מאפשר גם בחינת נתוני עבר - שווי שוק לעומת הרווח בשנה החולפת. ואם רוצים לצפות את פני העתיד, מחשבים גם מכפיל רווח לפי הרווח הצפוי מהתחזיות שחברות מפרסמות.

זהו הבסיס בלבד לבחינת החברה, ומכאן צריך להפעיל שכל ישר ולצלול לעומק תוך בחינת שלל פרמטרים: האם לחברה יש חוב פיננסי גבוה? האם יש לה נכסים שלא קשורים לעסק? מהם המכפילים של חברות נוספות באותו הסקטור? האם יש שוני בין המכפילים של חברות השונות ומה הסיבה לשוני? האם מדובר בסוג של עסק שבו נכון להתייחס לרווח התפעולי של החברה כאשר בוחנים אותה, ולא לרווח הנקי?

5. בין מניות ערך לצמיחה

דרך נוספת להרוויח ממניות היא באמצעות מניות ערך וצמיחה. מניות ערך הן מניות של חברות ותיקות, מבוססות, שמייצרות רווחים ותזרים הכנסות יציב. בחברות אלו מכפיל הרווח נמוך ביחס לעבר ויכול אולי לרמוז על הזדמנות. לצד זאת, יש צורך בבדיקה מעמיקה כדי להבין אם הדבר לא נוצר בגלל שינוי בפעילות החברה.

לעומת מניות הערך, ניתן למצוא חסידי השקעה במניות צמיחה. מניות אלו הן לרוב של חברות טכנולוגיה צעירות עם פטנט, יתרון תחרותי או עסקי, או פוטנציאל התרחבות שעדיין לא בא לידי מימוש. חברות אלו עדיין לא יראו הכנסות או רווחים תזרימיים ולא יחלקו דיבידנד, שכן בתקופת צמיחה החברה משקיעה את הרווחים שלה במימוש האסטרטגיה העסקית.

ועדיין, ההשקעה זו נובעת מציפייה שהן יזנקו בקצב מהיר יותר מהענף שלהן או מהתחום בו הן פועלות, בגלל היתרונות האלו. למשל, 2021 הייתה שנה טובה מאוד למניות הצמיחה, אך ב־2022 הן התרסקו, ומניות הערך מהוות עדיפות להשקעה.

עוד כתבות

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

התקיפה הישראלית מכריחה את איראן לחשוב מחדש על מערכות ההגנה שלה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איראן צריכה לשנות את מערכות ההגנה שלה כדי להתמודד עם ישראל ואיך היא יכולה להתחמק מהסקנציות שהוטלו עליה, ולמה סטודנטים אמריקאים מצטרפים למחאות נגד ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים יותר כאשר אתם מתבגרים

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו–פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה