גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסעות לעובדי הייטק: יוזמה מבורכת או דרך נוספת להעמקת אי השוויון בישראל

מיזם ההסעות בקרב חברות הייטק בלב ת"א, אשר פורסם השבוע, מעורר מחלוקות ● יוזמיו מאמינים שהוא יתגבר על כשלי התחבורה באזור ויסייע בשימור עובדים, אך בפועל הוא עשוי בעיקר לשפר את איכות חייהם של ההייטקיסטים על חשבון השתית של כלל הציבור

פקקים בנתיבי איילון, סמוך לרחוב מנחם בגין / צילום: Shutterstock
פקקים בנתיבי איילון, סמוך לרחוב מנחם בגין / צילום: Shutterstock

השבוע פורסם באתר N12 מיזם משותף של 15 חברות הייטק במע"ר תל אביב והעירייה, לפיו יפורסם קול קורא להפעלת מערך הסעות שיסייע לעובדים להגיע למקומות העבודה. על פי התוכנית, תחילה יערך שלב פיילוט ל־10,000 הייטקיסטים, כשהמטרה של החברות היא להתגבר על כשלי התחבורה במטרופולין ולספק לעובדיהן דרך מהירה יותר להגיע אל מקומות העבודה.

לכאורה, מדובר במצב שבו כולם מנצחים - החברות מתארגנות יחד כדי להתגבר על כשלי התחבורה למען גיוס ושימור עובדים, ואילו הם זוכים לנסוע במערך הסעות פרמיום במקום בתחבורה הציבורית או ברכב הפרטי. על פי התוכנית, הדבר יסייע במיוחד לעובדים באזורים שבהם התחבורה הציבורית לא מתפקדת כראוי - בצפון המטרופולין למשל, כשאין תדירות גבוה לאוטובוסים לתחנות הרכבת והדרך מסורבלת.

בבסיס המיזם ההבנה שהרכב הפרטי לא יכול עוד לתת שירות אל לב העיר, גם בקרב עובדים חזקים ומבוססים כלכלית ושהפתרונות צריכים להיות ברי קיימא. אך זהו צד אחד של המטבע. הצד השני הוא המעבר לתחבורה הציבורית - מעבר שחלק מהעובדים בחברות אלו עדיין לא מסכים לעשות.

עבור חלק מהעובדים בחברות הייטק, המעבר לשימוש בתחבורה ציבורית הוא מורכב. עם זאת, נדמה שהפתרון המוצע במיזם של חברות ההייטק ועיריית תל אביב משדר תחושה אליטיסטית, ומהווה הבעת אי אמון במערכת הציבורית לנוכח משבר התחבורה העמוק בישראל.

יתרה מכך, אם נסתמך על השוק הפרטי כדי לפתור את המשבר, רק החזקים עשויים ליהנות מפירותיו - וזו נורה אדומה שצריכה להבהב במשרדי הממשלה שלא פועלים מספיק מהר להעדפה ברורה וחד משמעית לתחבורה הציבורית.

"כולם מרווחים", אומרים מפתחי המיזם. האמנם?

הרעיון של הסעת עובדים איננו חדש, ומקובל להשתמש בו באזורים שבהם התחבורה הציבורית לא מתפקדת כמו במתחמי תעסוקה מבוזרים וללא מרחב להולכי רגל, כמו באיירפורט סיטי.

להבדיל, הפתרון הונהג שנים ארוכות גם לעובדי "צווארון כחול", בהיעדר תחבורה ציבורית ראויה במדינה כמו באזור הנגב. במקרים כאלו, בקרב העובדים המוחלשים מתפתחת תלות במעסיק כדי להגיע למקום עבודה.

אלא שלא זה המקרה במיזם. פתרון כזה בלב מרכז העסקים הראשי של מדינת ישראל, כשהחברות התמקמו בו מלכתחילה בשל האטרקטיביות התחבורתית (לרבות הרכבת הקלה בקרוב) ומשלמות דמי שכירות גבוהים כדי להיכלל ב"מרחב הקורקינטים", עלול לפגוע בשירות התחבורה הציבורית שזכאים לו כלל התושבים. בין אם אלו עובדי הקבלן במגדלי ההייטק, המלצרים במסעדות הקטנות ויתר העובדים והחיים בסביבה.

ייתכן שמדובר בעוד סימפטום לאי השוויון המתרחב בין הענף החשוב שתורם לכלכלה הישראלית. גם העיר עלולה להפסיד מהמיזם משום שכוחה כעיר מתפקדת אינו בהבאת עובדים והוצאתם ממתחם התעסוקה בסיום יום העבודה, אלא בשהייה וצריכה במרחב ובהזדמנויות מפגש. אלו מתאפשרים, בין היתר, באמצעות הליכה ושימוש בתחבורה ציבורית נגישה.

לכאורה, המיזם יכול להקל על בעיית הפקקים. עם זאת, בטווח הארוך - הורדת רכבים מהכביש לא הוכיחה את עצמה בפתרון בעיות התחבורה. זאת, משום שהכביש יתמלא מחדש ברכבים חדשים של אנשים ששינו את ההרגלים שלהם בעקבות העומסים: יצאו בשעה מוקדמת יותר, נסעו מדרכים אחרות, השתמשו בתחבורה הציבורית או עבדו מהבית.

ברגע שהכביש פנוי יותר וזמן הנסיעה מתקצר - הם יחזרו להשתמש בו, ושיווי המשקל יתערער שוב. על כן, השקעה בתחבורה ציבורית תיתן מענה תחרותי וטוב לצמצום מספר כלי הרכב הפרטיים בכבישים, וכך אנשים יעדיפו לנסוע בה.

הפקקים בלב ת"א עלולים להתגבר

בינתיים, אלפי עובדים יזכו בהסעה משודרגת ואיסוף מתחנת האוטובוס הקרובה לבית. אלו יורשו, על פי עיריית תל אביב, לנסוע בנתיבים המיועדים לאוטובוסים. ובמילים אחרות, למציאות הפקוקה באזור המע"ר, שמורגשת היטב מזה שנים, יצטרפו הסעות שיורידו ויעלו עובדים - והעומסים עלולים להחריף.

נציין כי על נתיב ההעדפה במנחם בגין ובמסגר נוסעים בשעות העומס 200-260 אוטובוסים בשעה וזמינותם רבה כמעט לכל יעד במטרופולין. למעשה, מדובר בציר הפעיל ביותר בתחבורה ציבורית. זאת, מבלי להזכיר את עבודות השתית על שדרת הקריה.

העומסים הכבדים על נתיבי העדפה ידועים למשרדי הממשלה. עוד בתקופתו של ישראל כ"ץ במשרד התחבורה עלתה היוזמה להכניס במסגרת חוק ההסדרים תקנה שאוסרת על נסיעת מוניות מיוחדות (ספיישל) בנת"צים מבוקשים, ובמיוחד כשהן ריקות מנוסעים. קל לנחש מדוע היוזמה נפלה ולא הועלתה מאז - להוציא את המוניות מהנת"צים העמוסים היא דריכה על לובי חזק ומקושר ובוודאי תפגע באטרקטיביות של המוניות, אך היא יכולה בהחלט לשפר את שירות האוטובוסים. הבעיה היא לא רק הנסיעה על הנתיב, אלא העצירה בתחנות והעמידה בהן. בסוף, המוניות נשארו ואליהן יתווספו גם מיניבוסים שיסיעו אלפי עובדים במגדלים.

ההיסעים לא יתחרו רק באוטובוסים על התשתית, אלא גם על הנהגים. בחברות התחבורה הציבורית מספרים על קניבליזם בשוק כשחברה חוטפת מחברה אחרת נהגים תמורת תנאים משופרים במעט. המחסור כה חמור, עד שלפי ההערכות בענף הוא כולל 5,000 נהגים והחברות נמנעות מלפטר נהגים שלא עומדים ברף המקצועי. אלו שמפוטרים - נקלטים מיד בחברה אחרת.

הורדת מכוניות מהכביש היא המטרה?

המחסור העצום מורגש בעיקר במרכז הארץ. במקרים מסוימים, נהגים אף דיווחו על ימי מחלה ועבדו במקביל אצל חברות קבלן שמשמשות לתגבור הנסיעות של החברות שלא עומדות בתנאי הזיכיון שהכתיב להן משרד התחבורה. כעת, אל התחרות הזו יצטרפו גם היסעים נוספים.

מומחי תחבורה מסבירים כי בסופו של דבר מדובר בתשתית ציבורית שדרושה ניהול שיטיב עם כלל הציבור ולא רק עם קבוצה חזקה ומקושרת. הורדת כלי רכב מהכביש, כאמור, היא לא מטרה בפני עצמה, שכן היא מכוונת למצב שבו ניתן לפתור את הפקקים - גישה שלא הוכיחה עצמה בעבר.

ניתן לשפר את התחבורה הציבורית לרווחת הכלל וברמה שתתחרה ברכב הפרטי, ואז יעברו להשתמש בה על חשבון המכוניות. התשתית הציבורית המוגבלת והעמוסה שמוקמת בעמל רב ופרי מאבק של שנים ארוכות, תוכל לשמש עתה גם עובדים חזקים שמעסיקיהם מייצרים עבורם מערך תחבורה ציבורית פרטית.

מעיריית ת"א נמסר בתגובה: "במנחם בגין יוסדרו שני נתיבי תחבורה ציבורית בכל כיוון ובמסגרת הפרויקט יותאמו תחנות אוטובוס גדולות יותר".

מיזם תחבורה להייטקיסטים

  • הנגשת ההגעה למשרדי החברות בתל אביב מרשויות שונות
  • מתן אפשרות למערך ההיסעים לנסוע בנתיבי תח"צ
  • היוזמים יישאו בכל הוצאות התפעול

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו