גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שליש מההרוגים בתאונות דרכים: המדינה מפקירה את החברה הערבית

באופן קבוע בעשור האחרון, כשליש מהרוגי תאונות הדרכים בישראל הם ערבים ● המדינה צריכה להתחיל לראות את החברה הערבית ואת הצרכים הייחודיים שלה

תאונה קטלנית בצומת חולדה / צילום: אבי מועלם
תאונה קטלנית בצומת חולדה / צילום: אבי מועלם

הכותב הוא רכז תחום תחבורה בעמותת סיכוי־אופוק, המקדמת שוויון וחברה משותפת בין ערבים ויהודים בישראל

כשליש מקורבנות תאונות הדרכים בשבוע שעבר משתייכים לחברה הערבית. עבור מי שעוקב אחר המספרים, הנתונים הללו לא מפתיעים. באופן קבוע בעשור האחרון, כשליש מהרוגי תאונות הדרכים בישראל הם ערבים. מדובר בנתון מזעזע עוד יותר כשמביאים בחשבון ששיעורם באוכלוסייה עומד על כ־20%.

כדי להפחית את מספר ההרוגים בתאונות דרכים יש צורך קודם כל בדרכים. רמת תשתיות הכבישים ביישובים הערביים נעה בין רעועה ללא ראויה. על מנת לשנות את פני הדברים יזמה מדינת ישראל תוכנית רחבה ושאפתנית. היקף התוכנית חסר תקדים - 20 מיליארד שקל. עם זאת, גם סכום משמעותי זה לא יאפשר לבצע יותר משלושה פרויקטים בכל יישוב. משמע, מדובר בשיפור קל.

אלא שכיום, מתוך אותם 20 מיליארד שקל הוקצה מיליארד אחד והיתר אינם מאושרים. לא התקבלה החלטת ממשלה המבטיחה אותם ובסיטואציה הפוליטית התוכנית עומדת בסימן שאלה.

תנועה רגלית? סכנת חיים

אם בישובים ערביים כל נסיעה מהווה סוג של ספורט אתגרי, אז הליכה ברגל היא בכלל בלתי אפשרית. בחלק ניכר מהשכונות אין מדרכות וכל תנועה רגלית הופכת לסכנת חיים ממשית. שירות התחבורה הציבורית ביישובים הערביים הוא חלקי עד לא קיים, מה שמגביר את התלות ברכב הפרטי. ההסתמכות הבלעדית על הרכב הפרטי גורמת לעומס בלתי סביר על תשתיות הכבישים הרעועות, וכל אלו תורמים לתוצאה המחרידה שחזינו בה כולנו בשבוע האחרון.

קחו לדוגמה את העמיתה שלי בארגון, סג'א כילאני, תושבת נצרת. הנה מה שהיא מספרת: "שלוש פעמים בשבוע אני נוסעת להורים שלי בכפר יפיע, מרחק של קילומטרים ספורים. בכל פעם שאני יוצאת, אני לא יודעת אם אחזור בשלום. רוב הפעמים הילדים הקטנים שלי איתי ברכב, נסיעה בכביש מלא בורות, ללא שוליים וללא תאורה בשעות החשכה.

"במשך 8 דקות נסיעה, אני עוברת בשלושה מקטעי כביש שלצידו מדרכות כמעט חדשות. על המדרכות חונות משאיות ענק שפשוט מסתירות את כל שדה הראייה והופכות אותו לשטח מת! וכמובן שאין אוטובוס שמחבר ביני לבין בית הוריי למרות שהדרך קצרה ואני בהחלט לא היחידה שזקוקה לה".

כבישים במקום פארקים

מלבד מצב הכבישים, היעדר המדרכות, והרמה הנמוכה של התחבורה הציבורית, ביישובים הערביים קיימת בעיה חמורה נוספת - היעדר מרחבים ציבוריים. דמיינו שכונה שבה אין גינה, אין פארק, ואין נדנדה. לא מגרש משחקים ולא גני שעשועים. את כל אלו מחליפים הכביש והחניה - זהו מגרש המשחקים של הילדים. מלבד חוסר הצדק, מדובר גם בחיים שנגדעים.

וכן, צריך גם לדבר על הצורך להגביר את המודעות לנהיגה בטוחה אצל 40% מהצעירים הערבים, שמוגדרים על ידי המדינה "חסרי מעש", וחלקם משתוללים בכבישים. ולא פחות חשוב - תרבות הנהיגה הקלוקלת שמאפיינת את כל החברה בישראל וכוללת חוסר כבוד הדדי, חוסר סובלנות ואלימות.

הפתרון להפחתת התאונות הוא לא אחד - אלא הוליסטי, כולל. המדינה צריכה להתחיל לראות את החברה הערבית ואת הצרכים הייחודיים שלה, להקצות משאבים ולהתאים פתרונות בשיתוף אנשי מקצוע החיים בה.

ברמת התחבורה חייבים לשפר את רמת הכבישים, לסלול מדרכות, לאפשר שירות תחבורה ציבורית אפקטיבי, ולבנות חניוני משאיות מחוץ ליישובים. אבל מבלי לייצר מרחבים ציבוריים וליצור אופק לצעירים הערבים, המוות שראינו בשבוע האחרון - ימשיך ללוות אותנו גם בעתיד.

עוד כתבות

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

האקזיט הרביעי בגודלו אי פעם: ארמיס הישראלית נמכרת

חברת ניהול התהליכים האמריקאית ServiceNow תרכוש את ארמיס הישראלית ב-7.75 מיליארד דולר במזומן ● זוהי עסקת ההייטק הרביעית בגודלה אי פעם בישראל ● קרן אינסייט פרטנרס צפויה לגרוף תשואה של מיליארדים, ובמקביל המייסדים והעובדים יהנו מחבילות שימור נדיבות

רה''מ בנימין נתניהו לצד ראשי ממשלת יוון וקפריסין בפסגה המשולשת בירושלים / צילום: Reuters, ABIR SULTAN

ישראל, יוון וקפריסין עלולות למצוא עצמן בהתנגשות עם טורקיה

פסגת ישראל־יוון־קפריסין הובילה להערכות כי העבודות על פרויקט האינטרקונקטור יחלו כבר ב־2026 ● בתכנון: כבל תת־ימי שיחבר את רשת החשמל בישראל לאירופה, ויהווה חלק מ־IMEC ● מנגד, טורקיה טוענת שחלק מהשטח הימי שלה, והמדינות מסתכנות בעימות ישיר

לא מרוצים: התגובות בטורקיה למפגש של ישראל, יוון וקפריסין

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: איך מסקרים בעולם את הכוונה לסגור את גל"צ, טורקיה לא מרוצה משיתוף הפעולה של ישראל, יוון וקפריסין, ההאקרים האיראנים שהביכו את ישראל, והקבוצה היהודית שמצאה אדם ששלח עשרות מכתבים אנטישמיים ● כותרות העיתונים בעולם

השקל מתחזק מול הדולר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הדולר מתחת ל-3.2 שקלים ובשפל של קרוב ל-4 שנים. אלו הסיבות

השקל ממשיך את מגמת ההתחזקות שלו מול הדולר שנחלש כבר יומיים רצופים בעולם ● הסיבות: העליות בוול סטריט, מכירת גז למצרים ועסקות נשק גדולות ● מיטב: "מעבר לירידות בשוקי המניות בעולם הוא האיום העיקרי על התחזקות השקל" ● הדולר בדרך לשנתו החלשה ביותר זה שמונה שנים ● ומה צפוי בעוד חצי שנה?

האם אלטשולר עומדים לאבד בקרוב את הבכורה בשוק הגמל? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

במיטב מגייסים לקוחות בדרך לתואר היוקרתי. ומי מאבדים לקוחות?

מיטב, אנליסט ומור גייסו כל אחד יותר ממיליארד שקל בחודש נובמבר, והם גם שיאני הגיוסים מתחילת השנה: איילון מובילה מתחילת השנה ומיטב ב-3 שנים בפוליסות החיסכון ● מנגד, באלטשולר שחם ממשיכים לאבד כספים בקצב גבוה - 2 מיליארד שקל בחודש - והם בדרך לאבד את תואר "חברת הגמל הגדולה ביותר" ● ילין לפידות רשם שיא חודשי של פידיונות, ומה עשו חברות הביטוח?

מימין: אבי אורטל, אר פי אופטיקל; ריצ'י הנטר, מחלבות גד; חיים דנון, UMI; ארז דהבני, בלדי / איור: גיל ג'יבלי

מאטליז בשוק הכרמל לשווי של מיליארדים: ההנפקות הגדולות של 2025

התשואות הגבוהות שהניבו הנפקות ראשוניות בבורסה השנה, יצרו הון לבעלי מניות מרכזיים באותן חברות ● ארז דהבני חולש על מניות בלדי ב־1.3 מיליארד שקל, ואילו קרן מנור אוורגרין מחזיקה מניות אר פי אופטיקל ב־465 מיליון שקל ● וכמה הרוויח מייסד מחלבות גד, עזרא כהן

קניות באינטרנט. תקרת הפטור ממע''מ תוכפל / אילוסטרציה: Shutterstock, Natee Photo

הפטור ממע"מ על חבילות מחו"ל יוכפל: מה עומד להשתנות כבר מחר, ומי ייפגע בדרך?

מחר צפוי להיכנס לתוקף צו שמכפיל את תקרת הפטור ממע"מ, מכס ומס קנייה על חבילות ביבוא אישי, מ־75 דולר ל־150 דולר ● למה הקמעונאים נאבקים במהלך, האם זה באמת יוריד את יוקר המחיה, ומה קורה בעולם? ● גלובס עושה סדר

רכב ותחבורה / צילום: Shutterstock

סוף עידן הנאמנות למותג? איך 70 דגמים חדשים שינו את הכללים בשוק הרכב

עשרות דגמים התווספו לשוק הרכב הישראלי ב־2025, במיוחד של מותגים סינים ● ההיצע הרחב מספק שלל אפשרויות לצרכנים שמחפשים תמורה לכסף, ומוותרים על נאמנות למותגים הוותיקים ●"השוק הפך לטרנדי, כל מותג חדש ומרשים מייצר נהירה קצרה", אומרים בענף

יו''ר ועדת החוקה ח''כ שמחה רוטמן הבוקר הזה, כאן ב', 30.11.25 / צילום: יונתן בלום

רוטמן מאשים את לפיד שבגללו המחירים עלו בחדות. מה הוא שכח לציין?

טכנית, רוטמן צודק: תחת ממשלת בנט־לפיד נרשמה עליית המחירים השנתית הגבוהה בעשור האחרון ● אבל באותה שנה קרה משהו ששם את הכול בהקשר שונה לגמרי ● המשרוקית של גלובס

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

ישלמו 50% מס? נוסח החוק שמדאיג את מנהלי הקרנות האלטרנטיביות

הקרנות האלטרנטיביות לא נכללו ברפורמה להורדת המס על המשקיעות בהייטק, ומחכות להחלטות נפרדות ● גורמים חוששים שמיסוי לא מוסדר עלול להגיע עד 50% על רווחי השותפים הפאסיביים

צ'רלי ג'ביס

כך שכר הטרחה המשפטי של צ'ארלי ג'ביס הגיע ל־74 מיליון דולר: החל מסוכריות גומי ועד עורכי הדין המפורסמים בעולם

צ'ארלי ג'ביס, היזמת שהונתה את ג'יי.פי מורגן וניפחה את מספר המשתמשים בסטארט-אפ שלה "פרנק", נידונה ל-7 שנות מאסר ● כעת חשף ג'יי.פי מורגן את רשימת ההוצאות המשפטיות של עורכי דינה: 530 דולר על סוכריות גומי, מגדל פירות ים ואלפי דולרים על שדרוגי מלונות

תחנת גלי צה''ל ביפו / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

בממשלה הצביעו בעד סגירת תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל. מה צפוי עכשיו?

הממשלה קיבלה החלטה דרמטית לסגירה סופית של גלי צה"ל, וזאת בניגוד לחוות-הדעת של היועמ"שית ● שר הביטחון כ"ץ הורה על הפסקת המיונים לתחנה, שיבוץ מחדש של חייליה וסיום העסקת האזרחים עובדי צה"ל ● במקביל, שורה של גופים הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד ההחלטה

''מתחם הפיקוד - לב העיר העתיקה'' / צילום: באדיבות אירית צרף אדריכלות ובינוי ערים

העיר העתיקה של באר שבע משנה את פניה

מהלך תכנוני רחב־היקף צפוי לשנות את לב העיר העתיקה של באר שבע ● רשת היין והאלכוהול הרמיטאז' משקיעה 4.5 מיליון שקל בפתיחת סניף דגל בכפר סבא ● ותערוכה חדשה של כ־50 אמנים נפתחת במפעל הישן של טרה בתל אביב ● אירועים ומינויים

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

4 רפורמות קריטיות: כלכלנים משרטטים את המפתח לצמיחה בשנים הקרובות

על פי תחזית האוצר, הצמיחה ב־2026 צפויה להיות גבוהה מהרגיל, ולאחר מכן לשוב לקצב של 3.5% מהתוצר ● אלא שבמכון אהרון מציגים תמונה פסימית יותר, וטוענים כי ללא רפורמות מבניות במשק - היא תישחק ● על הפרק: גיוס חרדים וקידום השכלה בחברה הערבית

רחוב בן גוריון, כפר סבא / צילום: איל יצהר

לראשונה בישראל: העיר שאיבדה את מעמדה כ"עיר גדולה"

לראשונה זה מספר שנים, מספר התושבים בכפר סבא ירד מתחת לרף 100 אלף איש ויותר - והיא אינה מוגדרת יותר כ"עיר גדולה" ● הקיטון בכמות משתקף בין היתר במיעוט הבנייה בעיר

גלולת ההרזיה וויגובי של נובו נורדיסק / צילום: נובו נורדיסק

גלולת ההרזיה של נובו נורדיסק אושרה: מתי היא תגיע לישראל?

החברה הדנית הקדימה את המתחרה הגדולה שלה אלי לילי באישור הגלולה להרזיה בארה"ב, והמניה שלה הגיבה בעלייה ● למי המוצר מיועד, והאם נובו נורדיסק תחזור לעמדת הובלה?

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

סלייס: נשללו הרישיונות של 7 סוכני פינברט שגייסו חוסכים לקרנות האדומות

הממונה על שוק ההון שלל את הרישיונות של 7 סוכני פינברט בתום חקירה שהצביעה על "תמונה חמורה מאוד המעידה על התנהלות שיטתית של הסוכנים שלא בהתאם להוראות הדין" ● פינברט היא אחד מששת המארגנים שגייסו כספי חוסכים לקרנות השקעה אלטרנטיביות בחו"ל, מהן נעלמו 850 מיליון שקל ● בא-כוח הסוכנים: "ההחלטה יוצרת עיוות מוסרי"

מירי מיכאלי, מגישת המהדורה המרכזית ב-i24news / צילום: צילום מסך מערוץ i24news

מענק של עד 20 אלף שקל: תוכנית הפרישה מרצון של i24NEWS נחשפת

בהנהלת i24NEWS מציעים תוכנית פרישה מרצון לעובדים ● עובדים בעלי ותק של בין ארבעה חודשים לשנה יקבלו 10,000 שקל אם יחליטו לפרוש; עובדים בעלי ותק של מעל לשנתיים יקבלו 20 אלף שקל ● בוועד העובדים ציינו כי "למרות שמדובר בפעולה מאוד לא טבעית בעבורנו, אנו מציעים לכם לשקול בחיוב אופציה להיעתר להצעת ההנהלה"

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

נושאת המטוסים ''שארל דה גול'', שתוחלף ע''י הספינה החדשה / צילום: Shutterstock

נושאת מטוסים גרעינית ב-10 מיליארד אירו: הפרויקט השנוי במחלוקת של מקרון

ממשלת צרפת נאבקת במשבר חוב מתמשך ונכשלת בהעברת תקציב כבר שלוש שנים, אך דווקא כעת מכריז הנשיא עמנואל מקרון על פרויקט גרנדיוזי: בניית נושאת מטוסים גרעינית חדשה בעלות של יותר מ־10 מיליארד אירו ● התזמון מעורר שאלות על סדרי העדיפויות של המדינה