גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ניצחון לעיריית ת"א: בעלי דירות בצפון הישן יחויבו לשלם היטלי השבחה של מאות אלפי שקלים

ועדת הערר המחוזית לתכנון ולבנייה קבעה כי בעלי הדירות ברובע 3 בת"א לא יוכלו ליהנות מפטור מהיטלי השבחה בשל תמ"א 38 ● זאת בניגוד לדעתם של רוב שמאי המקרקעין שקבעו כי התוכנית לא מזכה את העירייה בהיטלים

עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף
עיריית תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ועדת הערר לתכנון ולבנייה במחוז תל אביב החליטה ברוב קולות לקבוע כי תוכנית רובע 3 בתל אביב תחייב את בעלי הדירות במקום בהיטלי השבחה. מדובר בדרמה אמיתית, שכן ההחלטה מנוגדת לעמדת רוב מוחלט של שמאי המקרקעין שבדקו את תוכניות הרובעים 3 ו-4, ומשמעותה חיוב כל אחד מבעלי הדירות במקום בסכומים שינועו בין עשרות למאות אלפי שקלים.

תוכנית רובע 3, שמספרה תא/3616/א, ותוכנית רובע 4, שמספרה תא/3729/א, אושרו בתחילת 2018, והן מכונות "תוכנית הרובעים". התוכניות נועדו לקבוע סל זכויות ברור לתוספות בנייה על-פי תמ"א 38 ותוכניות קודמות שחלו במקומות הללו בשני המתחמים.

בעוד שזכויות בנייה שמוקנות למבנים מתוקף תמ"א 38 פטורות מהיטלי השבחה, עיריית תל אביב טוענת כי תוכנית הרובעים שיפרה את הוודאות של בעלי הדירות ושל הזמינות לביצוע חיזוקים ותוספות. זאת בעוד שתמ"א 38 היא תוכנית עקרונית שלא ברור אם וכיצד ניתן לממש לפיה זכויות בנייה. אותה ודאות ותכנון קונקרטי שמצויים בשתי תוכניות הרובעים מקנות לעירייה - כך לדעתה - את הזכות לגבות על התוכניות הללו היטלי השבחה.

עד כה רוב מוחלט של השמאים המכריעים שדנו בסוגיה האם שתי התוכניות אכן מזכות את העירייה בהיטלי השבחה, הגיעו למסקנה כי מדובר בתוכניות שמאחדת את הזכויות שניתנו למבנים מתוקף תמ"א 38 ותוכניות קודמות נוספות, וכי בפועל הן לא משביחות, ועל כן לא מזכות את העירייה בהיטלי השבחה. 

עשרה עררים 

במקרה הזה, ועדת הערר של מחוז תל אביב דנה בעשרה עררים שהוגשו על שומות היטלי השבחה שהוגשו מטעם הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של תל אביב לגבי נכסים ברובע 3. מדובר בעררים בהם לא מונה עד כה שמאי מייעץ, ולא ננקט הליך של שמאי מכריע. הוועדה יוצגה ע"י עוה"ד אירית יומטוב, הראל וינטרוב, אילנה בראף שניר ויונתן הראל.

"עררים אלה הם חלק מתוך סדרה ארוכה מאוד, בת כמה מאות של עררים, אשר עניינם בקביעת היטלי השבחה אגב מכר דירות בתחום רובע 3", כתבה הוועדה בראשות עו"ד סילביה רביד. כ-70 מתוך העררים נשמעו במהלך 2020, ועררים נוספים נשמעו במועדים רבים אחרים.

וכך מתארת הוועדה את הסוגיה המרכזית שעמדה בפניה: "השאלה המרכזית שמתחדדת במסגרת העררים - אשר משמעותה הכלכלית היא המשמעותית ביותר - היא האם יש לקחת בחשבון במצב הקודם את תמ"א 38 ואת המדיניות שנקבעה על-פיה - או שמא יש לנטרל סוגיה זו. נציין כי בין השמאים המכריעים שלקחו בחשבון את תמ"א 38 במצב הקודם קיימת מחלוקת כיצד יש לקחתה בחשבון  והאם יש בה כדי לאיין לחלוטין את ההשבחה או להקטינה באופן משמעותי מאוד בלבד".

במילים אחרות, השאלה היא האם במסגרת החישוב הכולל של היטל ההשבחה, צריך להתחשב בתמ"א 38, שמכוחה הוצאה תוכנית רובע 3, ושכאמור היא פטורה מהיטל השבחה.

ועדת הערר קבעה כי הוראות הפטור במסגרת תמ"א 38 אינה חלה על הנכסים ברובע 3, וכי תוכנית 3616א' קובעת זכויות קונקרטיות, בניגוד לזכויות העקרוניות של תמ"א 38. לאור זאת, אין להתחשב בתמ"א 38 ובמדיניות על-פיה במצב הקודם.

הוועדה תמנה שמאי מייעץ לערוך את השומות בעניין העררים שהוגשו, וזאת על סמך ההחלטה שלא להתחשב בתמ"א 38 בתחשיבים.

באופן נדיר כתב חבר הוועדה, השמאי זהר עירון, דעת מיעוט המתנגדת להחלטת הרוב. עירון כתב כי הוועדה המקומית לא הוכיחה כי התוכנית השביחה את שווי הדירות ברובע 3 בצורה שחורגת מעליות המחירים שהיו בעיר כתוצאה מהגידול בביקושים. 

"תהליך ממושך שסופו לא נראה באופק" 

כצפוי, ההחלטה מעוררת ביקורת רבה. עו"ד אריאל קמנקוביץ, המייצג נישומים רבים גם בתוכניות הרובעים בתל-אביב, מסר בתגובה כי "מדובר בהחלטה חריגה ושגויה של ועדת הערר הן מההיבט המשפטי והן מההיבט השמאי, שמייצרת היטל השבחה מלאכותי בלי עליית ערך אמיתית במקרקעין, וככזה מנוגד לעיקרון גביית מס אמת, בלעדיו אין בסיס חוקי ומוסרי לגביית היטלי השבחה.

"עם זאת, יודגש כי החלטת הביניים כוללת עקרונות בלבד, כאשר לצורך יישומם ימונה שמאי מייעץ, שיקבע מחדש את גובה היטל השבחה בכל תיק ותיק שנדון בפני ועדת הערר.

"בנוסף, אחרי קביעת השמאי המייעץ לגבי גובה ההשבחה, התיקים הללו שוב יחזרו לדיון בוועדת ערר, ולנישומים צריכה להינתן זכות טיעון לפני החלטתה של הוועדה בדבר גובה השבחה.

"גם אחרי ההחלטה של ועדת הערר, המחלוקות המשפטיות והשמאיות יגיעו בוודאות לפתחו של בית משפט המחוזי, ובהמשך לעליון, והוא יכריע סופית בסוגיה, כמו במחלוקות עקרוניות אחרות מול עיריית תל אביב אשר נמשכו שנים רבות, כדוגמת היטל השבחה על שימוש חורג מהיתר או קיזוז כופר חניה מהשבחה, בהם נחלה עיריית תל אביב מפלה. במצב העניינים הנוכחי אנו עדיין מצויים בתהליך ממושך, שהחל בשנת 2018, וסופו לא נראה באופק". 

לדברי שמאי המקרקעין דני טרשנסקי, ממשרד קמיל-טרשנסקי-רפאל', "דעת הרוב של ועדת הערר הכירה בכך שתוכניות הרובעים הן תוכניות עוקפות תמ"א 38 בעת מכר, ובכך פתחה פתח לכאוס מוחלט סביב תוכניות עירוניות נוספות ברחבי ישראל, שאף הן ביקשו לעקוף את תמ"א 38 בשביל לגבות היטלי השבחה מבעלי נכסים.

"הוועדה הוסיפה והגדילה כאשר המליצה על מינוי שמאי מייעץ, שיבחן את השומות במחלוקת על-פי עקרונות מלאכותיים, למרות שכל השמאים המכריעים היו בדעה נחרצת כי תוכניות הרובעים נסמכות על כוחה של תמ"א 38, ואין בהן כדי ליצור השבחה בעת מכירת נכסים". 

"התערבות בוטה בשיקול-דעת שמאי" 

לדברי שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, החלטת ועדת הערר מהווה התערבות בוטה בשיקול-דעת שמאי ופגיעה במעמדם של שמאי המקרקעין. מדובר בדיון תאורטי עם פרמטרים משפטיים, שאין מאחוריו שום הוכחה שמאית אמיתית על ההשפעה על שוויים של הנכסים. הערכת השווי איננה יכולה להיות משפטית ושרירותית אלא צריכה להתבסס על השוק האמיתי, והגורם היחיד המוסמך לקבוע שווי הוא שמאי מקרקעין". 

מנגד, יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, הביע תמיכה בהחלטת הוועדה ומסר: "מטה התכנון הלאומי, שהוקם לפני כשנה, אחראי גם על ועדות הערר המחוזיות ופועל לייעול וזירוז עבודתן. זוהי החלטה חשובה אשר תאפשר את השלמת הטיפול בכ-1,200 עררים שהוגשו לוועדת ערר תל אביב משנת 2018 ועד היום, ועוסקים בחיוב בהיטל השבחה בעת מכירת דירה ברובעים 3ו-4 בעיר תל אביב.

"בהליכים המוקדמים להגשת ערר שהתנהלו בפני שמאים מכריעים שונים ניתנו החלטות מורכבות ולעתים אף סותרות זו את זו. ועדת הערר בראשות עו"ד סילביה רביד הקדישה שעות רבות לשמיעת העררים ולכתיבת ההחלטה העקרונית המסיימת את הסאגה בנושא".

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות