גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עומד מאחורי התחממות היחסים בין טורקיה לישראל

בעוד פחות משנה יתקיימו הבחירות בטורקיה, כשברקע המשבר הכלכלי החריף ● ארדואן מבין שצעדים כלכליים פנימיים אינם מספיקים לחיזוק מעמדו הציבורי, ותולה תקווה בשיתופי פעולה עם מדינות המפרץ וישראל ● וגם: מה מעידה החלטת התעשייה האווירית לחלק מענקים לעובדיה?

נשיא טורקיה ארדואן ונשיא ישראל הרצוג / צילום: חיים צח-לע''מ
נשיא טורקיה ארדואן ונשיא ישראל הרצוג / צילום: חיים צח-לע''מ

הסיבה העיקרית להתחממות היחסים בין ישראל לטורקיה היא האינטרס הכלכלי של האחרונה - או נכון יותר, רצונו של שליטה רג'יפ טאיפ ארדואן לצאת מהמשבר הכלכלי לקראת הבחירות לנשיאות בעוד פחות משנה. ארדואן נוקט בכלכלת בחירות פנימית מזה זמן: העלאת שכר המינימום ב־70%, העלאת שכר במגזר הציבורי, הורדת שער הריבית מ־14% ל־13% ועוד. צעדים אלו מגיעים, בין השאר, בעקבות האינפלציה הגדלה בשיעור שנתי רשמי של קרוב ל־80%, כשהתחזיות הלא רשמיות מצביעות על כפול מכך. בנוסף, הגירעון זינק, מחירי האנרגיה קפצו ושערה של הלירה הטורקית בשפל כמעט חסר תקדים.

ארדואן לא מסתפק בצעדים הפנימיים, שבשל אופיים הפופוליסטי לא מסייעים לכלכלה להתאושש, ולכן החל בהתחממות היחסים עם היריבות האזוריות שלו. הצלחתו הגדולה היא עם מדינות המפרץ עתירות ההון, אלה שהיו עימו בסכסוך בעקבות תמיכתו בקטאר. בנובמבר האחרון ביקר באנקרה מוחמד בן זאיד, שליט האמירויות, לאחר שנים של יחסים קרירים עם טורקיה. תוצאת הביקור הייתה הכרזה על הקמה של קרן השקעות אמירתית בטורקיה בהיקף של עשרה מיליארד דולרים, בין היתר לטובת השקעה בחברות תשתית טורקיות ובמשק האנרגיה.

באפריל האחרון ארדואן הגיע לביקור בריאד, זאת ברקע המתיחות בין שתי המדינות סביב רצח העיתונאי מתנגד המשטר הסעודי, ג'מאל ח'אשוקג'י, אשר התרחש על אדמת טורקיה. ביקור ארדואן מחק הכל, ובטורקיה מקווים שבעקבות הביקור גם הסעודים יפתחו את הכיס וקרנות ההשקעות הענקיות שלהם יפנו גם לטורקיה.

גם ישראל נמצאת במשוואה האזורית הזו. לפני מספר חודשים הנשיא יצחק הרצוג ביקר בטורקיה, והיה למנהיג הישראלי הראשון שנפגש עם ארדואן מזה שנים. אחריו הגיע לשם גם שר החוץ יאיר לפיד, לפני כניסתו ללשכת ראש הממשלה, ואתמול הוכרז על חידוש היחסים. ארדואן לא מחבב לפתע את ישראל, וחילופי השלטון לא היו משקל להתחממות. נשיא טורקיה מבין את משקלה ומעמדה של ישראל באזור, ולכן מבקש להפחית חיכוכים ובעיקר לפתוח עוד ערוצים כלכליים.

שאיפות הגז של ארדואן

בין ישראל לטורקיה קיים סחר פורה בהיקפים העולים בקצב מהיר בכל שנה (להוציא שנת הקורונה). התיירות הישראלית לטורקיה השתקמה אחרי שנים קשות, וערי הנופש הטורקיות בים התיכון "חזרו לדבר עברית". לא לחינם איראן חשבה לפגוע בישראלים על אדמת טורקיה, וכאן שיתוף הפעולה ההדוק של גורמי הביטחון והמודיעין הישראלים עם עמיתיהם הטורקים הביא להצלחת מניעת הפיגועים. שיתוף הפעולה הזה הזכיר את הקשר הביטחוני ההדוק מהעבר ואולי גם יוביל לחידושו, למורת רוחה של איראן.

מלבד יחסי המסחר הטובים, ארדואן מבקש לחזק את הקשר הכלכלי בתחומי תשתית ואנרגיה. עובדת היותה של ישראל מעצמת גז אזורית לא נעלמה מעיניו, ברקע מחירי האנרגיה המאמירים. ישראל נתפסת בסיפור כגורם מכריע בזכות מעמדה בברית מדינות הגז של ה־EASTMED, והקשר עם מצרים ואירופה לקראת אפשרות מכירת גז למדינות האיחוד המשוועות לגז שאינו רוסי. ארדואן, מעריכים בישראל, ינסה לקדם כעת את אפשרות העברת הגז הישראלי דרך טורקיה לאירופה ולרכוש גם הוא מהגז הזה, עד שבארותיו יתחילו להפיק בעצמן.

אמנם לטורקיה ישנם שדות גז בשטחה הימי, אך רובם לא פותחו בשל המחלוקות על הגבול הימי עם יוון וקפריסין. בחודשים האחרונים החלו אניות טורקיות בקידוחים בכמה שדות גז פוטנציאליים, במקביל למגעים שקטים עם יוון וקפריסין לפתרונות למחלוקות.

מסע הרכש הסעודי

מחירי הנפט שהאמירו בשנה האחרונה העלו את הכנסות מדינות הנפט, בראשן סעודיה. חברת הנפט הסעודית, עראמקו, הודיעה על עלייה של 90% ברווחיה במחצית הראשונה של השנה. חלק ניכר מהכסף הולך לקרן העושר הסעודית הקרויה "קרן ההשקעות הציבורית", והתמקדה בחברות ענק אמריקאיות.

הסעודים ניצלו את ירידות השערים בשווקים הפיננסיים כשהשקיעו מיליארד וחצי דולר במניות אובר, ומעט פחות מכך בחברת הגיימינג הענקית, טייק טו. זאת, בנוסף לסכומים כחצי מיליארד דולרים הושקעו באלפאבית (החברה האם של גוגל) מטא, אמזון, מיקרוסופט, פייפאל וסטארבקס. מה המטרה? קודם כל ניצול שוק בזמן ירידות.

אך זו לא הסיבה היחידה - הרכש המתמקד בחברות ענק אמריקאיות מעיד גם על היבט פוליטי ומדיני. סעודיה מחזקת בכך את השפעתה על הכלכלה האמריקאית. גם קודם היו לה השקעות ניכרות בחברות אמריקאיות, אבל המסע הזה די חסר תקדים בהיקפו. יישומו ברקע ההתחממות בין סעודיה לארצות הברית - אינם מקריים.

התחרות בין הביטחוניות

החלטת דירקטוריון התעשייה האווירית לחלק מענק לעובדים בעקבות העלייה ברווחי החברה מעידה על שני דברים: האחד, רצונו של יו"ר החברה עמיר פרץ - מנהיג העובדים בעברו - להיטיב עם עובדי החברה ולהציג דרך ניהול שונה המשתפת אותם בהצלחות. השני, בתעשייה האווירית צופים שמגמת העלייה בהכנסות וברווחיות תימשך ואף תתגבר. בדוחות שהתפרסמו ביום חמישי נרשמה עלייה חדה של 29% ברווחים ל־129 מיליון דולר, ושיא מכירות של 2.36 מיליארד דולר בחציון.

גם בשתי החברות הביטחוניות הנוספות שבצמרת יש התפתחויות חיוביות. אלביט ממשיכה בקידום עסקאות בהיקף גדול, והודיעה על עסקת השבחת טנקים בהיקף של 240 מיליון דולר למדינה ששמה לא פורסם. אלביט, שנחשבת לחברה הביטחונית הישראלית המכניסה ביותר לפי אתר דיפנס ניוז 4.7, הציגה השבוע דוחות שדווקא פספסו את תחזית הצמיחה במחצית הראשונה של השנה. בחברה מסבירים כי החוזים החדשים נוגעים בעיקר לפרויקטים גדולים במיוחד, שאין להם ביטוי רבעוני וכי הצמיחה תתממש בהמשך.

רפאל, החברה הנוספת מבין השלושה, הודיעה השבוע על הסכם שכר חדש במטרה לשמר ולהשיב עובדים איכותיים. ההסכם, שכולל סולם שכר ומענקים, נמצאת בתחרות גדולה מול חברות ההייטק הפרטיות.

בשלוש החברות מעריכים שבשנים הקרובות ירשמו שיאי מכירות חדשים ברקע המלחמה באוקראינה, והגדלת תקציב הביטחון של מדינות רבות. החברות יצטרכו להבליט את היכולות הייחודיות שלהן, שכן התחרות העולמית גוברת. לדברי בכיר באחת מאותן חברות, כדאי גם שמשרד הביטחון יגלה גמישות וזריזות באישורי העסקאות כדי לסייע בתחרות.

שקט בערים מעורבות

ועדת השרים לענייני החברה הערבית התכנסה השבוע בנוכחות שרה אחת בלבד, מרב כהן. הוועדה אישרה הקצאה של 46 מיליון שקלים למיזמים עבור האוכלוסייה הערבית בערים אלה, שעד כה נפלו בין הכיסאות.

בעיות העוני, האלימות והפשע באוכלוסייה הערבית תרמו לגובה הלהבות במהומות שפרצו בעת מבצע "שומר החומות" במאי אשתקד. אחד מנימוקי הוועדה לאישור התקציב היה שביעות הרצון "מהשקט בערים המעורבות במהלך מבצע עלות השחר'", בניגוד לכאוס ששרר לפני קצת יותר משנה. על כך העידו דוחות המשטרה וגורמי ביטחון נוספים, שנוכחותם בערים הערביות סייעה לשקט.

עם זאת, הפערים בין האוכלוסיות עדיין גדולים. על פי נתונים שהוצגו בוועדה, קיימים הבדלים משמעותיים בין המעמד הסוציו־אקונומי בין שכונות ערביות ליהודיות בערים המעורבות, כמו חיפה ותל אביב, בהן המעמד הסוציו־האקונומי בשכונות היהודיות הוא גבוה יותר.

עוד כתבות

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד