גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היום נחנך כביש חדש בכניסה לירושלים. מה יקרה לפקקים?

הכביש החדש באורך 6 ק"מ הושק היום ללא נתיבי העדפה ● גורמי מקצוע מותחים ביקורת על הפרויקט וטוענים כי הוא יחריף את בעיות עומס התנועה בכניסה לעיר ויפגע קשות בטבע באזור ● עם זאת, יש קולות שטוענים אחרת: "ציר חשוב, לא סביר שלירושלים תהיה כניסה אחת"

כביש 16 / צילום: סיימון גרייבר
כביש 16 / צילום: סיימון גרייבר

כביש 16 בירושלים, מאזור מוצא בכביש 1 לגבעת שאול ולרחוב בייט, נפתח היום. הוא מחבר את כביש מספר 1 לשכונות המערביות והדרומיות של הבירה, אך גם מאפשר להזרים מכוניות נוספות אל תוך העיר הפקוקה במילא - ולהחריף את הפקקים.

את הכביש קידם משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל, כשהזכיינים שנבחרו וחתומים על הקדמת הפתיחה בשנה הם שותפות שפיר פיצרוטי. אורך הכביש הוא כ־6 ק"מ, והוא כולל ארבע מנהרות, שבעה גשרים ושלושה מחלפים - מוצא, רבידה ובייט. מהירות הנסיעה המותרת היא 80 קמ"ש, תקציב הפרויקט הוא כ-2.5 מיליארד שקל, כולל אחזקה ל-20 שנה. הפרויקט היה אמור להיפתח בעוד למעלה משנה אך החברות המבצעות הצליחו להקדים את לוחות הזמנים, לטענתן, בזכות האצת הביצוע למרות תקופת הקורונה. הכביש יקצר את משך הנסיעה ברכב הפרטי ממוצא למערב ולדרום העיר, ולכן צפוי להיות מבוקש. הביקושים יזרימו את התנועה אל השכונות הפנימיות ותחילה, כך לפי ההערכות, יקל על התנועה בכבישים האחרים - בבגין ובכביש 1.

הכביש, למעשה, תוכנן לפני שנים ארוכות, אך החזון התחבורתי העדכני של משרד התחבורה מדבר על היפוך הפירמידה - והצבת הולכי הרגל והתחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות. אולם, המיזם הפוך לחזון: אין בו נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית, כמות קווי האוטובוסים תישאר דלילה והוא משפר, לכאורה, דווקא את רמת השירות לרכב הפרטי. בעקבות העומסים הצפויים, ובחירת חלופות נוספות - שיווי המשקל עלול לחזור לתשתיות כולן.

"מסיטים את התנועה ממקום אחד לאחר"

פרופ' גלית כהן בלנקשטיין, ראש בית הספר פדרמן למדיניות ציבורית וממשל ומהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, מסבירה כי "תוספת של כביש יכולה להסיט תנועה ממקום אחד למקום אחר, ובהקשר של כביש 16 - במקום שכלי רכב שבאים ממערב יכנסו דרך גינות סחרוב או דרך בנייני האומה הם יכנסו לפני ויסעו לדרום מערב העיר. למעשה, ב־40 שנה האחרונות, בכל פעם הכניסה לירושלים זזה אחורנית - פעם הייתה בבנייני האומה, אחר כך בגינות סחרוב, בהמשך בכביש 9 ועכשיו הולכים עוד אחורנית כדי לנתב תנועה במהלך שלא יפתור את הפקקים".

היא מציינת כי הוספת כבישים מוסיפה כלי רכב שייסעו עליהם, כך שהעומס גדל. אולם, במקרים מסוימים נדרש להוסיף כבישים - במטרה להשלים את מערכת התחבורה לרשת. "בירושלים, הניסיון הוא לפזר את הכניסות לעיר כדי לצמצם את הגודש בכניסה לעיר, אבל בגלל שמייצרים עוד ביקוש - הסטת התנועה לא תמנע הוספת עוד נסיעות". לדבריה, המודלים התחבורתיים מתבססים על ביקוש קיים מבלי לבחון את הביקוש הנוסף, הסמוי, שיתווסף עם פתיחת הכביש.

באותם מודלים, לדבריה, ראו שבמחלף רבידה העומסים יגיעו לשיא. נוסף על כך, בעוד שהכביש עשוי להקל על הכניסה לעיר - הוא יקשה על היציאה ממנה. "גם כביש 16 וגם כביש 9 הרי מתנקזים לאותו מקום. כלומר, מי שגר בבית הכרם ובקריית יובל ייהנה מהכביש, אבל הוא ייצר הרבה מאוד תנועה והרבה פקקים. זו הסכיזופרניה של ירושלים שרוצה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית ומשקיעה בו המון, וגם לא מפסיקה לבנות כבישים שהסיכוי שמישהו יגיע דרכם, יעזוב את רכבו בחניון וייכנס בתחבורה ציבורית הוא קטן".

הפעיל החברתי יוסי סעידוב, ממייסדי ארגון 15 דקות ו"ברחובות שלנו", טוען כי הכביש הוא אחיזת עיניים. "12 אלף מכוניות חדשות עולות מדי שנה לכבישי ירושלים. הכביש החדש יעודד שימוש ברכב פרטי, וישתק את רחובותיה הפקוקים של העיר. העיר גם מפתחת תשתיות למכוניות, כמו כבישים וחניונים בעלויות אסטרונומיות וגם מפתחת באיטיות תחבורה ציבורית. בינתיים, המדיניות הזו משתקת ופוגעת בכולם - בנוסעים, בנהגים, בהולכי הרגל ובעיקר בכלכלת העיר ועתידה".

"ירושלים חייבת תוספת של כביש טבעתי"

בניגוד להתנגדויות, ענבר וייס, מהנדסת העיר בית שמש, טוענת כי ירושלים חייבת כביש טבעתי, שחלקו הוא כביש 16. "כדי להיכנס ולצאת משכונות מבלי לעבור בתוך העיר זה ציר חשוב, אבל קשה ליצור אותו כי יש לנו את הקו הירוק ממזרח וקו 'ירוק' נופי סביבתי ערכי מאוד ממערב. בינתיים, ציר בגין בקריסה מוחלטת כי הוא גם ציר טבעת וגם ציר עירוני. כביש 16 הוא חתיכה בפאזל, וכל חתיכה כזו תעזור. לא סביר שלירושלים תהיה כניסה אחת, והכביש מתחבר לחניוני החנה וסע ומערכת הרכבות הקלות בעתיד".

לדבריה, בית שמש קשורה מאוד לירושלים בקשרי תושבות, כלכלה ותעסוקה, ולכן שיפור תנועתי בירושלים יסייע לבית שמש. לצד זאת, וייס טוענת שעיתוי פתיחת הכביש "מזעזע" כי "הוא ייסתם במכוניות עכשיו, בגלל ששום דבר שקשור בחלופות לא מחכה לו בצד השני. עדיף שהיה נפתח בעוד שנתיים".

נבנה ללא תיאום עם המערך התנועתי העירוני

בד בבד, מדובר בפגיעה נופית קשה, תוך שהוא נבנה ללא תיאום עם המערך התנועתי העירוני. ואכן, עם הקמת הכביש הוגשה התנגדות של אדם טבע ודין - בדרישה לסמן בו נתיב לתחבורה ציבורית. המתכננת יעל דורי מהארגון מסבירה כי "אם יש קיצור דרך מהיר - למה שרק רכבים פרטיים יהנו ממנו? הפגיעה הנופית ממחישה בצורה ויזואלית עד כמה הוספת כבישים היא ארכאית, ולא תורמת בסופו של דבר".

דני גבעון, סמנכ"ל בצוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, דוחה את הטענות לסתירה בין מדיניות קידום התחבורה הציבורית לבין סלילת הכביש. "מדובר בתוכנית מסוף שנות ה־60 שעברה אבולוציה. גם בערים אחרות בעולם יש כביש טבעתי".

 

בפריז הוחלט דווקא לצמצם כביש טבעתי, לטובת נתיב תחבורה ציבורית.

"יש שם כמה טבעות, ופריז עוברת למיתון תנועה והורדת מהירות הנסיעה בתוך העיר. מה שמאפשר את זה אלו כבישים שמתעלים את התנועה מחוץ לשכונות, וזה הרעיון של כביש טבעת. במרכז העיר ירושלים יש עשרה מדרחובים והפחתה של תנועת רכב פרטי. אנחנו נגביל אותו עוד יותר, ונפנה את הרחובות להולכי רגל. הפחתת התנועה במרכז העיר ובצירים נוספים תתאפשר אם נסיט את התנועה לציר מקיף".

הפתרון ברכב הפרטי עוקף את הרכבת הקלה

אולם, גם לדבריו של גבעון קיבולת הכביש היא 4,000 רכבים בשעה, בהנחה שמהירות הנסיעה המקסימלית לא תיפגע כשבחניוני החנה וסע בעיר יש כמה אלפי מקומות חניה. בעיה נוספת היא שרשת הרכבות הקלות תושלם בשנת 2030, והפתרון ברכב הפרטי זמין כבר עכשיו - אז מדוע שאנשים יעדיפו אותה? "המדיניות היא לעודד תחבורה ציבורית, אבל זה לא חד־ממדי ולא כל כביש פוגע בתחבורה הציבורית. במקרה הזה הוא יעזור לנו לתעדף אותה בתוך העיר", משיב גבעון.

"עיר שלא מאפשרת לאנשים להיכנס אליה ברכב פרטי תמות, אך היא צריכה לנהל את זה ולהבין את המחירים. להשקיע בתחבורה ציבורית זו הדרך לצמצם כניסת כלי רכב אבל אם במקביל מוסיפים כבישים - ממתנים את ההשפעה של התחבורה הציבורית כי אנשים כל הזמן משווים בין הדברים ובוחרים בין חלופות", מסבירה פרופ' כהן בלנקשטיין, "העיר לא החליטה בצורה קטגורית שזה מה שהיא רוצה לעשות: לצמצם כניסת רכב פרטי".

בחברת נתיבי ישראל נטען כי הכביש מאפשר זרימת תנועה טובה יותר לירושלים, כדי לקדם את התחבורה הציבורית נבחן הקמת נתיב פלוס בכביש 1. לפי החברה, בעת פרסום המכרז בשנת 2015 לא בוצעה בדיקה תחבורתית לצורך הקמת נתיב תחבורה ציבורית בכביש 16. ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מכרה זהב של טלקו בטג'יקיסטן. טונות של שאריות עפר / צילום: Reuters, NAZARALI PIRNAZAROV

מתנגדי הביטקוין אמרו שכרייתו צורכת תועפות חשמל, אך הוא לא מתקרב לנזק העצום מכריית זהב

מחיר הזהב הולך ועולה, והפקתו תובעת מחיר לא קטן: שחרור חומרים רעילים ומסרטנים, הרס צמחייה ומקורות מים, וחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים שעסקו בכרייתו ● כשמנגד ניצבת כריית הביטקוין, שנשענת יותר ויותר על אנרגיה נקייה, נשאלת השאלה: מדוע מוצדק לבזבז כל כך הרבה נכסים סביבתיים רק כדי לכרות מהאדמה מתכת צהובה שתיקבר במרתפי הבנקים המרכזיים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל