גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למרות עשרות המיליארדים שזורמים אליה, אוקראינה במשבר כלכלי קיומי

הבנק העולמי מעריך כי אוקראינה תסיים את השנה עם 45% צניחה בתמ"ג ● ובעוד שהרוסים מדווחים ש"הכול מתנהל לפי התוכנית", האוקראינים מבטיחים "להכריע את המלחמה עד החורף"

חיילים אוקראינים יורים לעבר עמדות רוסיות באזור חרקיב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Andrii Marienko
חיילים אוקראינים יורים לעבר עמדות רוסיות באזור חרקיב, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Andrii Marienko

חצי שנה בדיוק אחרי שחיילים רוסים פלשו בכוחות גדולים לאוקראינה, המלחמה על הקרקע עדיין מתנהלת. חיילים משני הצדדים וגם אזרחים - ברובם המכריע מהצד האוקראיני - נהרגים כמעט מדי יום. מלחמת הבזק הכושלת שרוסיה ניסתה לבצע בתחילת המלחמה, בניסיון לכבוש את קייב ולפצל את אוקראינה, התחלפה בשבועות האחרונים במלחמת חפירות, בקווי מערכה שלא משתנים באופן דרמטי בימים האחרונים, אך שנפרשים לכל היקפה המזרחי של המדינה העצומה, ובימים האחרונים מתרחבים גם לעבר חצי האי קרים.

■ חצי שנה למלחמה באוקראינה: 30 שנות השקעות זרות ברוסיה ירדו לטמיון

מספרי ההרוגים אינם ברורים. בין 5,000 ל־11,000 חיילים אוקראינים נהרגו עד כה, לפי הערכות המודיעין האמריקאי. מספר האזרחים האוקראינים שנהרגו גם אינו ידוע: האו"ם מזכיר כ־5,400 קורבנות ודאיים, אך לפי הערכותיו שלו מדובר באומדן־חסר. המספר האמיתי כפול ואולי משולש מזה. בצד הרוסי, הערכות נאט"ו הן כי בין 7,000 ל־15,000 חיילים רוסים נהרגו במלחמה עד כה, ועוד עשרות אלפים נפצעו.

גם ההשלכות הכלכליות של המלחמה ממשיכות להתברר, בעבור רוסיה ואוקראינה, וגם בעבור העולם כולו. אוקראינה נמצאת במשבר כלכלי חריף וקיומי. הבנק העולמי חזה בחודש שעבר כי היא תסיים את 2022 עם צניחה בתמ"ג של 45%. ממדינה מתפקדת, אפילו צומחת, עם יצוא דגנים, פלדה ומוצרי עתירי־אנרגיה אחרים, הפכה אוקראינה למדינה שכל משאביה מוקדשים למלחמה, שהכלכלה שלה קרסה למעשה.

הייצור האוקראיני פסק כמעט לחלוטין

הייצור האוקראיני פסק לא רק באזורים החשובים־יחסית בדונצק, שהם כעת במוקד הלחימה, אלא בכל רחבי המדינה, על רקע גיוסי חירום ומעבר לכלכלת מלחמה. יותר מ־6.6 מיליון אוקראינים הם כעת עקורים בתוך ארצם. הלימודים בבתי הספר אינם צפויים להתחדש. מתחילת המלחמה נרשמה עזיבה מסיבית של תושבים לעבר מדינות אירופיות אחרות, ומספר הפליטים עומד על יותר מ־5.4 מיליון. האינפלציה במדינה צפויה לעבור את רף ה־30%. הניסיונות לחדש את יצוא החיטה ודגנים אחרים נמצאים רק בתחילתם, ולא ברור אם המדינה תצליח ליהנות מההכנסות מכך בקרוב.

הסיבה שאוקראינה לא הוכרזה עד כה "פושטת רגל", ואפילו מסמנת כי ביכולתה להמשיך את הקרבות עד להכרעה, היא בגלל הסיוע הבינלאומי הרב לו היא זוכה. לא מדובר רק בסיוע צבאי, שהחל למעשה מתחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה ב־24 בפברואר והתעצם ככל שהזמן עבר והוכח שהכוחות האוקראינים הם יריב שקול לרוסים. מדובר גם בסיוע פיננסי מצד מדינות עשירות כמו ארה"ב, בריטניה, קנדה וגרמניה, וגם בחבילות סיוע בשווי מיליארדים מהאיחוד האירופי כארגון.

בחודש שעבר החליטו בנקים בינלאומיים, גופי השקעות וממשלות המחזיקים באג"ח אוקראיניות בשווי 20 מיליארד אירו להקפיא את התשלומים לשנתיים, כדי למנוע הכרזה על פשיטת רגל על ידי סוכנויות הדירוג. ייתכן שבעתיד תישקל מחיקת חובות כוללת למדינה.

עד כה, מחשבון הסיוע של המכון הכלכלי בקיל סכם ומצא כי מדינות בעולם הבטיחו סיוע בשווי 84.2 מיליארד דולר לאוקראינה. הסיוע כולל גם ציוד צבאי ותחמושת רבה, אך גם סיוע הומניטרי לעקורים ולפליטים, וכן ערבויות פיננסיות, שמועברות ברובן באמצעות הבנק העולמי.

ארה"ב - התומכת הכלכלית הגדולה ביותר

ארה"ב היא התומכת הגדולה ביותר של המדינה, והכריזה כמעט מדי שבוע על חבילות סיוע צבאיות, אספקת מערכות מתקדמות ותחמושת נוספת לאוקראינה. לפי החישובים האחרונים, היא הבטיחה למדינה סיוע צבאי של 25 מיליארד דולר. גרמניה הודיעה השבוע על סיוע צבאי נוסף בשווי חצי מיליארד אירו, וכמעט כל מדינה אירופית החברה בנאט"ו כבר סייעה לאוקראינה בנשק ובתחמושת.

גם בתחום האזרחי, ארה"ב היא התורמת הגדולה ביותר לאוקראינה, והקצתה מענקים ישירים וערבויות של 20 מיליארד דולר. סך התמיכה האמריקאית עומדת על יותר מ־40 מיליארד דולר. האיחוד האירופי סיפק עד כה כ־12 מיליארד אירו בסיוע פיננסי.

בצד השני של המלחמה, נראה כי רוסיה מתפקדת טוב יותר ממה שצפו המומחים, לפחות בטווח הקצר. תחזית הבנק העולמי לצמיחה שלילית של 8% ברוסיה השנה התחלפה כעת בהערכה לצניחת תמ"ג של 6%. הבנק המרכזי הרוסי אפילו מדבר על 4.2%. האינפלציה במדינה ירדה ל־15%. כמובן, רוסיה כבר אינה שוק חופשי להשקעות, המטבע שלה נשלט על ידי הבנק המרכזי והיא אינה יכולה לגייס הון יותר בשווקים הבינלאומיים, אבל נכון לעכשיו נראה כי אינה צריכה זאת. האבטלה אולי לא זינקה, אבל רק בגלל שעובדים רבים מוגדרים עדיין בחופשה. זה אמור להשתנות בחודשים הקרובים.

אחרי הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בעקבות סיפוח קרים, התרכזה רוסיה בייצור עצמאי של מזון, והדבר מסייע לה כעת. אמנם שני־שליש מ"חומת ההגנה הפיננסית" שלה - כ־600 מיליארד דולר שנאספו בציפייה לסנקציות בינלאומיות, - הוקפאו. אך מה שנותר מסייע לה לשמור על מוסדות המדינה מתפקדים.

מחיר החיטה והשמן זינק אך שב לרדת

בטווח הארוך רוב הכלכלנים מסכימים כי התחזית הכלכלית לרוסיה עגומה. עם מגבלות על יבוא טכנולוגיה מערבית, ללא שבבים, כשהיא תלויה רק בסין, הכלכלה הרוסית אינה צפויה לצמוח באותו שיעור כמו בעבר. לפי הערכות, כ־300 אלף רוסים כבר ברחו מהמדינה, רובם צעירים משכילים, רבים מהם עובדים בתחומים דיגיטליים וטכנולוגיים.

בזירה הבינלאומית, המלחמה שבה פתחה רוסיה, והתגובה המערבית בדמות סנקציות כלכליות ופיננסיות הדוקות, היא זעזוע כלכלי משמעותי. מחירי החיטה והשמן זינקו עם פרוץ המלחמה לשיאים, אך בחודשים האחרונים ירדו בצורה מתונה. עדיין, מחיר שמן צמחי גבוה ב־70% ממה שהיה לפני כשנה, ומחירי הדגנים (כולל חיטה) גבוהים בקרוב ל־50%. ההשפעות העקיפות על תעשיית המזון והחקלאות הן משמעותיות, בין היתר משום שרוסיה הייתה ספקית דשנים מובילה לפני המלחמה.

אך ההשפעה הרבה ביותר הורגשה בתחום האנרגיה. רוסיה הייתה אחת משלוש יצואניות דלקי המאובנים הגדולות בעולם לפני המלחמה, ובעקבות הסנקציות שהוטלו עליה הפך תחום האנרגיה למנוע של אינפלציה משתוללת, במיוחד באירופה אך גם בשווקים אחרים. מחיר הגז הטבעי האירופי זינק פי שבעה בשנה החולפת, מחיר הפחם עלה ב־500%. מחיר הנפט רשם תקופה ממושכת של מחירים גבוהים, יותר מ־120 דולר לחבית, לפני שירד בשבועות האחרונים בגלל החשש ממיתון עולמי.

אירופה והעולם המערבי כולו החלו תהליך של מעבר ממזרח למערב בתחום האנרגיה, והדבר צפוי לעצב מחדש כלכלות רבות. בעוד הלחימה נמשכת, הרוסים מדווחים כי "הכול מתנהל לפי התוכנית" והאוקראינים מבטיחים "להכריע את המלחמה עד החורף", האי־ודאות שיוצרת המלחמה באוקראינה, בנוסף לסבל האנושי של האזרחים, תמשיך לזעזע את הציבור והשווקים.

עוד כתבות

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: "היינו קרובים לעסקה, חמאס הקשיח עמדות - בגלל נתניהו"

ישראל החלה הבוקר בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור רפיח ●  3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל״ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהים את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה