גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להשיב עובדים למשרד או לתקשר פיטורים: המשרה שמקבלת טוויסט בעלילה

חברות וארגונים גדולים מבינים שבניהול אירועים מורכבים כמו גל פיטורים או שינוי ארגוני, תפקיד מנהלי התקשורת הפנים־ארגונית הופך לקריטי ● מהם הכישורים שדורש התפקיד, לאיזו מחלקה בארגון עליו להשתייך, ובאילו מצבים המסרים צריכים להגיע ישירות מההנהלה ● ניהול וקריירה

משרד
משרד

לאיזה תפקיד הייתם מייעדים מועמד בעל מיומנויות בשיווק, גישה טובה לאנשים ויכולת ניסוח ועריכה מעולם התקשורת? הכירו את מנהלות ומנהלי התקשורת הפנים־ארגונית. התפקיד קיים כבר שנים בלא מעט חברות, אולם רק חלקן, בענף ההייטק בעיקר, הבינו את הכוח שבו. בניגוד למה שהיה מקובל לפני כעשור, כיום הוא מקבל במה ואפיון משלו. אם פעם מדובר היה בחלק מהפונקציות של מנהלות הרווחה, כעת זהו תפקיד אחר, ולעתים ניהול הרווחה אף פועל תחת התקשורת הפנים־ארגונית.

לצד עבודת השגרה, שכוללת עדכונים, ניהול ערוצי המידע ובעיקר השקיפות, האתגרים האחרונים של חברות ההייטק הציבו בפני מנהלות התקשורת הפנים־ארגונית התמודדות עם תקשור תהליכים מורכבים, כמו שינוי ארגוני ואף פיטורים, או חיזוק מסרים מרגיעים כי "אצלנו זה לא יקרה, ואלו הסיבות לכך שהכול בסדר".

יהיו אלו תקופות של שגשוג או צמצום - ארגונים שונים מבינים שניהול תקשורת פנים־ארגונית הוא תחום בפני עצמו שלעתים, כאמור, פועל תחת משאבי אנוש, ובמקרים אחרים הוא כפוף לשיווק או בכלל למחלקת האסטרטגיה.

ענבל נמיר, ראשת תחום סביבת עבודה עתידית בפירמת הייעוץ וראיית החשבון דלויט (Deloitte), מזכירה כי היה זה המעבר לעבודה היברידית שהציב בפני הארגונים אתגר - להחזיר את האנשים למשרד, ולא בהכרח באופן פיזי. לדבריה, התפקיד היה קיים תמיד, אך הקורונה הרחיבה וחיזקה אותו. "טרנדים כמו טכנולוגיות פנים־ארגוניות, 'מזיזים לעובדים את הגבינה'. כובע בולט בתפקיד של ניהול תקשורת ארגונית הוא הטמעתן של טכנולוגיות כאלו. כשיש חשש ממיתון ושינוי ארגוני, נכנסים לתמונה המסרים שמחזקים את תחושת הביטחון של האנשים", אומרת נמיר.

ענבל נמיר, ראשת תחום סביבת עבודה עתידית בדלויט / צילום: אלמוג סוגבקר

ומה בנוגע לכישורים שדורש התפקיד? לפי נמיר, מדובר ב"יכולת להעביר מסר, לשלוט בנרטיב, ולספר סיפור באופן שבו אנחנו רוצים לספר אותו. צריך לדעת לזהות את האתגרים שיכולים לבוא רגע לפני שהם מגיעים, או לנהל את הדרמה לפני שהיא מתרחשת. בנוסף, צריכה להיות להם אוריינטציה דיגיטלית גבוהה. כשאת רוצה לפנות להרבה אנשים, הפנייה במייל היא מיושנת. יש נטייה לעשות 'שיפט־דליט' על כל המיילים הארגוניים אלו, ולכן צריך למצוא דרכים טכנולוגיות יותר מגרות". עוד מסבירה נמיר כי המיצוב של התפקיד בארגון משתנה מחברה לחברה. "לפעמים אני רואה שהוא חלק ממחלקת האסטרטגיה, לפעמים מדובר בחלק מהשיווק, ובמרבית המקרים מדובר במשאבי אנוש. השינוי העיקרי שאפשר לראות בשנים האחרונות הוא בתפיסה הארגונית, ובהבנה שזה כבר לא משהו שאפשר לעשות את זה על הדרך".

"לארוז את הנושאים בצורה מושכת ונגישה"

נעמה אליה היא מנהלת למידה ותקשורת פנים־ארגונית בסיילספורס ישראל, תפקיד שאותו מילאה גם בחברות שמהן הגיעה, בהן מיקרוסופט. סיילפורס, בניגוד לחברות אחרות, לא סובלת ממשבר.

"הדרך הטובה ביותר להסביר את התפקיד היא לדבר על שיווק", אומרת אליה. "אני עובדת בצמוד לבעלי העניין והמחלקות, ומבינה מהם מה חשוב להעביר הלאה. אני זו שאורזת את הדברים בצורה יותר מושכת ונגישה. לפעמים יש דברים שצריך לעשות עבורם קמפיין, כדי לחבר את העובדים למהות, לערכים ולמטרות. שיחושו שותפות".

אליה מסבירה שכשהעובדים מרגישים משפיעים, זה יוצא גם החוצה. "אנחנו קורפורייט ענק וכל המסרים יוצאים באנגלית. כמנהלת תקשורת פנים־ארגונית החלטתי שנתקשר עם העובדים בעברית, ובצורה שתתאים לתרבות שלנו".

נעמה אליה, מנהלת למידה ותקשורת פנים ארגונית בסיילספורס / צילום: נתנאל טוביאס

נוסף על הרקע השיווקי שלדבריה הוא חשוב מאוד, אליה מזכירה שניהול שכזה מחייב גישה לאנשים - להיות אמפטי, ולהבין מה קורה גם בין השורות. כך, למשל, היא מבינה כי תקופת משבר בשוק מעצימה את הרגישויות, גם אם בחברה עצמה הכול מתנהל רגיל. "חשוב לשמור על שקיפות מלאה למניעת שמועות. צריך לבנות 'תוכנית תקשורת ייעודית' ולהבין איך מתקשרים את השינוי הזה לפי קהלי יעד רלוונטיים, למניעת משבר אמון. אני מאמינה שאם מתקשרים 'דברים קשים' בצורה נכונה, מתוכננת ורגישה - אפשר להכיל אותם ואולי לפעמים אפילו להבין אותם", אומרת אליה.

"מסרים יכולים ליפול בגלל הדברים הקטנים"

קלירווי סולן, מנהלת תקשורת פנימית גלובלית בחברת הדפוס הדיגיטלי לטקסטיל קורנית דיגיטל, הגיעה לתפקיד מעולמות התקשורת והיח"צ. "עד שהגעתי, הוא היה חלק מעבודת מחלקת ה־HR בקורנית. במהלך השנתיים האחרונות צמחנו, וגם משבר הקורונה חיזק את הצורך בערוץ ישיר לעובדים".

במקרה של קורנית, ההבחנה נובעת גם לדעתה של סולן מכך שמדובר בתפיסה שיווקית יותר של החברה. "הרי לא אותו המסר מתאים לכולם. ההתאמה התרבותית קריטית. עם זאת, אנחנו מפעילים את הסנסורים שלנו גם כאנשי תקשורת. הרי מסרים יכולים ליפול בגלל הדברים הקטנים".

נזכיר כי קורנית דיגיטל לא חמקה מהמשבר הנוכחי. אחרי התרסקות מנייתה, ותהליך הפיטורים שבמסגרתו נפרדה מכ־3.5% ממצבת כוח־האדם שלה - הפכו אתגרי ניהול התקשורת למשמעותיים במיוחד. "אנחנו מייחסים לתפקיד הזה חשיבות רבה, בתקופה של הצלחות ובתקופה של אתגרים. הוא מרכיב בתהליך בניית ושימור תרבות ארגונית חזקה", אומרת סולן. "אחד מגורמי ההצלחה הוא היכולת לייצר מנגנון פידבק כלל־ארגוני המאפשר להביא לשולחן הדיונים וההחלטות את הנושאים מכל זווית אפשרית, גם מהשטח וגם מראיית המאקרו".

גם נטע גולדברג, מנהלת תקשורת פנים־ארגונית בפייבר, מפתחת זירת המסחר לפרילנסרים, חוותה לאחרונה את אתגרי התפקיד בתקופות לא פשוטות. פייבר, בדומה לחברות טכנולוגיה אחרות, הבינה את חשיבות אופן העברת המסרים הפנים־ארגוניים, ולפיכך פועלת בה פונקציה ייעודית. בחודש שעבר נאלצה החברה להיפרד מכ־60 עובדים, וגם כאן נרתמה התקשורת השיווקית לתמוך במהלך, כפי שעשתה גם בתקופת חגיגות ההייטק. עם זאת, גולדברג מציינת כי יש מהלכים שנכון שייעשו באופן ישיר על ידי המנכ"ל. "גם בתקופות קצת יותר רגישות, צוות התקשורת הפנימי ממשיך בפעילות הרגילה כדי לשמר שגרה ויציבות. אם יש משהו מהותי, צוות ההנהלה הבכיר בהובלת המנכ"ל הוא שיעדכן. אנחנו ניכנס לתמונה אחר כך, וננגיש כמה שיותר את המידע והפרטים על השינוי הארגוני. במקביל, חשוב לנו להמשיך בפעילות הסדורה ולחגוג את ההישגים, ויש בהחלט מה לחגוג".

קלרווי סולן, מנהלת תקשורת פנים־ארגונית גלובלית בקורנית דיגיטל / צילום: גדי סיארה

במסגרת היכולות והכישורים הנדרשים, מזכירה סולן מחברת קורנית כי "יש משברים שונים בחיי כל ארגון, כך שגם רקע בניהול משברים הוא חשוב לניהול תקשורת פנים־ארגוני, כמו גם רקע בעיתונות ותקשורת, ולפעמים גם במשפטים. במהלך השנים האחרונות ראיתי עלייה בביקוש לתפקיד בשוק, אבל בעיקר ראיתי עלייה במיצוב שלו, ובהערכה שהוא זוכה לה מההנהלות הארגונים".

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל