גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תודה לביידן: האמריקאים עומדים להעניק למשמרות המהפכה פרס בשווי 100 מיליארד דולר

הסכם הגרעין המתגבש יסיר את העיצומים על ייצוא הנפט האיראני, מה שיכניס סכומים אדירים לכיס של משמרות המהפכה ● בינתיים אצלנו: מחאת הפועלים הפלסטינים החלה בעקבות ההחלטה להעביר את המשכורות דרך הבנק, אך בפועל הם בכלל מאשימים את הרשות הפלסטינית

מכלית נפט איראנית. הסנקציות יוסרו? / צילום: Associated Press, Ernesto Vargas
מכלית נפט איראנית. הסנקציות יוסרו? / צילום: Associated Press, Ernesto Vargas

נכון לכתיבת שורות אלה, חזרתה של איראן להסכם הגרעין טרם סוכמה אבל היא ממש ממש בדרך. משמעותו העיקרית של ההסכם היא הסרה של העיצומים נגד איראן, והפשרה של כספים איראניים הנמצאים במערב. ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט נקב במספר של רבע מיליארד דולר בתוך שנתיים. ראש הממשלה לפיד אמר השבוע כי "אם ייחתם הסכם להחזרתה של איראן להסכם הגרעין המקורי יהיה זה מתן פרס של 100 מיליארד דולר בשנה על כך שהפרו את כל התחייבויותיהם. כסף שילך לטרור".

הסכומים הללו מבוססים על הערכות שלפיהן איראן תחדש את היקפי מכירת הנפט מתקופת הסכם הגרעין, ואולי אף יותר בשל משבר האנרגיה העולמי, ובכך תוזיל את מחירו. אם תרצו, עוד סיבה מאוד משמעותית של המערב וארה"ב להחזרת איראן להסכם.

הייצוא האיראני גדל בתקופת ביידן

בשנים "הרזות" 2019־2020 ייצאה איראן רק כ־30 מיליון טון בשנה, רובם לסין שעקפה את העיצומים. ב־2021, שנתו הראשונה של ביידן, הפיקוח הוסר כמעט לחלוטין והייצוא האיראני גדל ל־55 מליון טון, ועימו ההכנסה שתפחה ל־55 מיליארד דולר. הדחיפה של איראן להסכם היא הסרה מלאה של העיצומים על ייצוא הנפט, וחזרה להיקף של לפני היציאה מהסכם הגרעין - 150־200 מיליון טון בשנה.

לפי מחירי הנפט הנוכחיים מדובר בתוספת של 100 מיליארד דולר לפחות בשנה, רק ממכירת נפט גולמי. לכך צריך להוסיף כמה עשרות מיליארדים המוקפאים בחשבונות מחוץ לאיראן. נתון חשוב נוסף הוא החזרת ההשקעות הבינלאומיות למדינה - חברות צרפתיות ממתינות לכך, ובהן ענקיות הרכב רנו וסיטרואן.

לפי הערכות גורמי מודיעין ישראליים, חלק מההכנסות הללו יגיעו למטרות התחזקות התעשיות הביטחוניות האיראניות, טילים מדוייקים, כלי טייס בלתי מאויישים, מערכות נשק מתקדמות וכמובן תמיכה רחבה יותר בארגוני הטרור האזוריים. אותנו מעניינים במיוחד הג'יהאד האיסלמי, החמאס והחיזבאללה - אלה יקבלו תוספות תקציביות וכלי נשק מתקדמים בהיקפים גדולים בהרבה מהעבר, כך מעריכים בישראל.

הטריגר הוא ישראל, אך המחאה היא נגד הרשות

בתחילת השבוע הפועלים הפלסטינים הפגינו בכמה מהמעברים. העילה הרשמית - העברת משכורות הפועלים דרך הבנקים באופן מסודר, ולא במזומן ביד כפי שהיה נהוג עד כה. הפועלים חוששים כי יילקחו מהם עמלות ומסים. בפועל, מחאה זו כוונה בעיקר לרשות הפלסטינית המעורבת, לטענתם, בתעשיית התיווך שנוטלת מרבים מהם 30%־40% מהכנסתם.

את המחאה (שאגב לא באמת הפכה לשביתה, רוב הפועלים נכנסו לעבודה עוד באותו יום) עודדה הפדרציה הכללית של האיגודים המקצועיים הפלסטינים וגם לא מעט ממעסיקי הפלסטינים בישראל לקחו בה חלק.

כאמור, הפועלים מכוונים בעיקר לרשות. כדי להבין זאת יש להסביר כיצד התעשייה עובדת - מאות קבלנים ומעסיקים ישראלים מקבלים היתרים להכניס פועלים פלסטינים, הרבה מעבר למה שהם זקוקים בפועל, ומוכרים אותם לקבלנים ומעסיקים אחרים. בתוך ההעסקה הסיבובית הזו קשורים גם מאכערים פלסטינים וישראלים שגובים בדרך עמלות, והכל על חשבונם של הפועלים.

כשליש לפחות מהפועלים הפלסטינים משלמים עמלות למאכערים בהיקף של 2,000־2,500 שקלים בחודש, תמורת התיווך שלהם בקבלת היתרי העבודה. כאן נכנסת האצבע המאשימה את הרשות הפלסטינית, שמצידה לא עושה דבר למנוע זאת. על פי הערכות, בשנת 2019 תעשייה זו גילגלה 1.2 מיליארד שקל, והכניסה רווח של 430 מיליון שקל.

כל הסכומים האלה עוברים לאור יום ובפומבי, ואפילו תוך פרסום עצמי של המאכערים ברשתות החברתיות. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, יישם בשנה שעברה רפורמה שמאפשרת לפועלים הפלסטינים בענף הבניין למצוא לעצמם מעסיק ישראלי, דרך אתר אינטרנט, כדי למנוע את הצורך בתיווך. אלא שהרפורמה הצליחה באופן חלקי בלבד, וחלק ניכר מהפועלים עדיין משלמים את התשלום החודשי למאכערים.

מדוע זה חשוב לישראל? כ־80 אלף פועלים פלסטינים עובדים בענף הבנייה בישראל, והיתר בחקלאות, בתעשייה ובשירותים. הם מהווים נדבך חשוב במיוחד לענפים אלה, ואפילו בתקופת הקורונה נמנעה ישראל מסגירת המעברים לפועלים, בשל חשיבותם הרבה.

סיבה אחת מספרית חשובה להבנת התנאים המאפשרים את עבודת המאכערים - משכורת חודשית ממוצעת של פועל פלסטיני מגיעה ל־6,500 ורבים מהפועלים, אלו המקצועיים בעבודות חשובות, מגיעים גם לעשרת אלפים ויותר. לשם השוואה, השכר הממוצע ברשות הפלסטינית כולה, לא בבניין אלא במשק כולו, מגיעה ל־2,500 שקלים. לכן, גם אם הפועלים בישראל ישלמו את הנתח הזה ממשכורתם, עדיין שכרם יהיה גבוה יותר מהשכר הממוצע ברשות הפלסטינית.

בשטח, הפועלים דווקא משתפים פעולה

המחאה של העובדים הפלסטינים עוררה תגובות רבות. ד"ר נסרי אבו ג'יש, שר העבודה הפלסטיני, הביע התנגדות. "ההחלטה הזאת הגיעה כתוצאה מניסיון להילחם בספסור באישורי העבודה. גורמים מתווכים לוקחים כשליש משכר הפועל בשביל לסדר לו אישור עבודה וזה פסול".

הוא אף הדגיש כי הרשות הפלסטינית לא הייתה חלק מההחלטה לעבור למשכורות בנקאיות. הדגשה זו הגיעה בעקבות חוסר האמון של הפועלים ברשות והחשש כי ייגבה מהם מס בדרך.

במהלך השבוע קיבלתי שיחות רבות מפועלים, קבלנים ישראלים ולוביסטים שניסו לשכנע כי מהפועלים ייגבה מס של 16% מהשכר. אלא שהנתון הזה התברר כפייק - מספר שנזרק על ידי מתנגדי המהלך - כנראה מהצד הישראלי. בדיקה של גלובס עם המתפ"ש, הבנקים הפלסטינים והרשות הפלסטינית העלתה כי מהכסף הזה לא ייגבה מס בדרך, וגם לא עמלה של הבנקים.

שר העבודה אבו ג'יש אמר בראיונות לכלי תקשורת פלסטיניים כי המהלך יתבצע ללא הטלת מסים מהצד הפלסטיני, בנוסף למימוש מלוא הזכויות של העובדים. הוא הזכיר את הנימוק כי הדרך הזו "תחשוף את המעסיק הישראלי, ואת תהליכי ההונאה נגד העובדים וניצולם".

בישראל מדגישים עוד כי מהלך המשכורות בבנקים מסייע בכמה וכמה תחומים נוספים - יכולת מעקב ופיקוח של רשויות המס בישראל על המשכורות, הקטנת הר המשומנים המצטבר בבנקים ברשות הפלסטינית והקטנת תופעת השב"חים הנכנסים באופן בלתי חוקי. הדבר יסייע מאוד במאבק בספסרי הפועלים המעבירים אותם בין קבלנים וגוזרים קופונים רבים.

הפועלים עצמם, למרות המחאה, דווקא שיתפו פעולה וכ־85% מבעלי ההיתרים כבר מסרו את מספרי חשבונות הבנק שלהם למתפ"ש ולמעסיקים, ושכר אוגוסט יועבר להם בדרך זו. היתר יאלצו לעשות כן, אחרת יפסידו את היתרי העבודה.

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר