גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קילומטר וחצי ב־8 שנים: כך הסתבך הפרויקט התחבורתי החשוב בכפר סבא

זה שנים שמשרד התחבורה מוביל מדיניות לתיעדוף התחבורה הציבורית, אך לא כל הרשויות המקומיות משתפות פעולה ● בכפר סבא סוכם על נתיב העדפה באמצע העשור הקודם, בדרך תקציבו התנפח, וגם כשייפתח, התועלת שלו תהיה מוגבלת בשל התנגדות העירייה להמשך הפרויקט

עיריית כפר סבא. מתנגדת להמשך הפרויקט / צילום: בר - אל
עיריית כפר סבא. מתנגדת להמשך הפרויקט / צילום: בר - אל

​הניסוי במסגרתו ניתנה לרשות מקומית היכולת לבצע פרויקט תחבורתי במימון ממשלתי מלא נכשל. הפיילוט שערך משרד התחבורה, להקמת נתיבי תחבורה ציבורית ברחוב ויצמן בכפר סבא, קרס ומסתיים בהוצאות חורגות. סכומן עדיין לא ודאי, אך כולל כמעט 20% מתקציב הפרויקט, כשספק אם כולן הוקדשו לצרכים התחבורתיים בעיר. במשרד התחבורה מבצעים תחקור של המקרה, אבל במקביל העירייה חוזרת בה מסיכומים קודמים, ובמשרד מגלים טולרנטיות ולא מנצלים את הסמכויות שבידיהם.

בשנת 2016 הושק פרויקט "מהיר לעיר" בביצוע חברת נתיבי איילון, ומשרד התחבורה, אז בראשות השר ישראל כ"ץ, התגאה בשורת הסכמים מול רשויות מקומיות להכשרת עשרות קילומטרים של נתיבי העדפה לאוטובוסים בגוש דן. ההסכמים כללו שדרוג של המרחב הציבורי: הכשרת שבילי אופניים, החלפת תחנות אוטובוס ועוד. אלה נועדו לתמרץ ראשי ערים, שיקבלו לא רק נתיב תחבורה ציבורית אלא שדרוג של הרחוב לרווחת התושבים והעסקים. לשדרוג כזה יש משמעות נרחבת שכן הוא מעכב את השיפור ברשת התחבורה הציבורית במשך שנים. זאת לעומת ביצוע מיידי של נתיב העדפה, ללא שדרוג, שבו התכנון יכול לקחת כמה חודשים וניתן לבצע אותו תוך לילה או שניים.

בין הרשויות שחתמו בזמנו על הסכם הייתה כפר סבא, אז בראשות יהודה בן חמו ועם צמרת פרסונלית שונה בעירייה. כך הוסכם, באופן חריג, שהחברה הכלכלית בעיר - שנראתה אז למשרד התחבורה כחברה חזקה וטובה - תבצע את חלקו המזרחי של הפרויקט ברחוב ויצמן, הרחוב הראשי של העיר (שלב א', ראו מפה). שש שנים חלפו והרחוב עדיין מגודר - צו תחילת העבודה ניתן רק בסוף 2019, והפתיחה לציבור מתוכננת בעוד כחודשיים.

מאחורי הקלעים התגלו לא מעט חריגות מהתקציב ודם רע בין העירייה לבין משרד התחבורה. התקציב שאושר עמד על כ־60 מיליון שקל, סכום גבוה לשלב אחד בלבד מתוך ארבעה, במקטע שאורכו 1.4 ק"מ. הפרויקט כולו מתבצע לאורך 4.5 ק"מ וכולל נתיבי העדפה בשני הכיוונים, ובסך־הכול 9 ק"מ של נתיבי תחבורה ציבורית. הסכום שתוקצב כולל כ־15% להוצאות בלתי צפויות, וכן את החלפת מובל ניקוז המים - תשתית שאין לה שום קשר לתחבורה ואמורה להיות באחריות העירייה.

 

פערים עצומים בתקציב

הסידור הנוח שניתן לעירייה כלל את הפעלת הקבלן על ידי החברה הכלכלית ותשלום על ידי משרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון. הבקרה נעשתה על פי החשבונות שהגישה החברה הכלכלית לנתיבי איילון. כבר לפני יותר משנה הבחינו בממשלה בפער, כשקצב הגשת החשבוניות והסכומים לא התיישבו עם ביצוע העבודות. בסופו של דבר התגלו פערים עצומים כך שנוסף לסכום ההוצאות הבלתי צפויות שנוצל במלואו, הפרויקט חורג ב־10־20 מיליון שקל (תלוי לגרסת מי מהמעורבים). תחילה טענו בעירייה שמדובר ב־10 מיליון שקל וגובש הסכם בהתאם, עד שהסתבר שהסכום לא מדויק והוא נבחן מחדש.

העלות של פרויקטי תשתית נוטה לתפוח. אך לא מדובר במקרה רגיל, מסתבר שהעירייה ביקשה מהקבלן לבצע עבודות שלא כלולות בהגדרות הפרויקט, ואינן בסטנדרט האחיד של פרויקטים דומים בערים אחרות או בהרשאות שניתנו וסוכמו מראש. ראש העירייה התחלף וכך גם הנהלת העירייה והחברה הכלכלית - והנחיות לקבלן פוזרו בשפע ומבלי לתאמן מול משרד התחבורה. כך למשל, הוחלפו התאורה ואבני השפה ובוצעו עוד ועוד שדרוגים. כעת נבחנת גם האפשרות שחלק מהתקציב הגיע לשדרוג גן הפסלים הסמוך - טענה שלא הוכחשה על ידי העירייה (תגובתה בסוף הכתבה).

העירייה מקשיחה עמדות

מנגד, בחברה הכלכלית טוענים שהתגלו לא פחות מ־70 ליקויים בתכנון המקורי. אך מבדיקה ראשונית שנעשתה במשרד התחבורה עולה שגם אם אכן היו - הם היו מכוסים בסכום שהוקדש מראש להוצאות בלתי צפויות, ושבכל מקרה הפרויקט מגיע לקו הסיום עשיר ושמן בהרבה מהמקובל. בממשלה התלבטו האם לעצור את הפרויקט עוד כשהתגלו החריגות ולבסוף הוחלט שכדאי לשחררו בהקדם לשימוש הציבור.

ההתחשבות לא הרשימה את העירייה, שכן שם דווקא הוקשחו עמדות: היא מסרבת לקדם את המשך הפרויקט (בהמשך רחוב ויצמן וברחוב טשרניחובסקי) על אף הסיכומים. כך, גם לנתיב התחבורה הציבורית שיפתח לאחר החגים לא תהיה כמעט משמעות, שכן מדובר במקטע קצר, רק כ־20% מהפרויקט המקורי שעליו סוכם ועל בסיסו ניתנה ההרשאה החריגה לעירייה.

התושבים מפסידים

הסיפור הוא נקודתי, אבל מעיד על הפלונטר שבו מצויה התחבורה הציבורית במרחב העירוני בישראל. משרד התחבורה מוביל מדיניות של תיעדוף התחבורה הציבורית תוך שיתוף־פעולה עם הרשויות, אך חלקן מפנות עורף. בתגובה, המשרד לא משתמש בסמכויותיו לאלץ אותן להמשיך בפרויקטים ונכנע ללחצים שלהן. בסופו של דבר, התושבים מפסידים: הם נותרים עם שירות תחבורה ציבורית מקרטע ולכן טוענים שהם לא יכולים לעזוב את הרכב הפרטי שגודש את הערים - וכך במעגל שחוזר על עצמו.

הפקת הלקחים במשרד התחבורה כוללת כבר כמה תובנות: המשרד לא מתכוון לאפשר לרשויות לנהל פרויקטים שהוא אמור לבצע, למרות שבלוד נערך פיילוט דומה שדווקא שהצליח. בנוסף, בהסכמים החדשים שנחתמים, הרשויות אמורות להשתתף בפרויקטים מידיים, כמו סימון נתיבי תחבורה ציבורית על נתיבים קיימים, בתמורה לפרויקט הגדול שבמימון המשרד - ואלו אמורים להתבצע לפניו. המשרד גם יכול לפי ההסכמים החדשים לדרוש השבת כספים. ואולם, הלהטטנות הזו היא במקום סמכות שהמשרד רכש לו בחוק ההסדרים האחרון: הסמכת חברות התשתית ליטול את רשות התמרור ולהכשיר נתיבי העדפה ציבורית גם ללא הסכמת הרשות המקומית.

בעירייה טוענים כי הם לא מתנגדים להמשך הפרויקט, אך דורשים לשנות את התכנון שלו, לאחר שהוא כבר הוסכם. בנוסף, בעירייה פרטו לבקשת גלובס חלק מאותם ליקויים שמצאו בתכנון המקורי ובהם בעיות בקירות התמך, בסקרי העצים, שינוי תוואי רצועת הולכי הרגל, שינויים בתוכניות התנועה ועוד.

תגובות

מעיריית כפר סבא נמסר: "עיריית כפר סבא לא תתפשר על איכות התשתיות העירוניות ברחוב ויצמן. במהלך ביצוע העבודות, התגלו למעלה מ-70 ליקויים בתכנון המקורי של משרד התחבורה ונתיבי איילון, אשר גרמו לחלק מהפערים התקציביים בביצוע העבודות על ידי החברה הכלכלית.

"בין הליקויים המרכזיים היה שינוי תכנון מערכת הניקוז עקב אי תאום מערכות, בעלות של עשרות מיליוני שקלים. בנוסף, החברה הכלכלית נאלצה לבצע שינוי בתוואי של קירות תומכים בכדי להימנע מבעיות מתח וחשמל. לצד זה התבצעו שינויים רבים מהתשתיות שלא היו תואמים לסטנדרט העירוני. אנו פועלים להשלמת הפרויקט במסגרת התכולות המקובלות, בצורה שתשרת נאמנה את תושבי העיר".

ממשרד התחבורה נמסר: "במסגרת פרויקט 'מהיר לעיר', המקודם על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון, מבצעת החברה הכלכלית בכפר סבא את העבודות ברחוב ויצמן בעיר. במהלך ביצוע העבודות, נוצרו פערים תקציביים בין התכנון המקורי של נתיבי איילון לבין העבודות שבוצעו בפועל על ידי החברה הכלכלית. הנושא נמצא בטיפול, במטרה להשלים את הפרויקט לטובת התושבים במסגרת התכולות המקובלות מפרויקטים מסוג זה".

עוד כתבות

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35