גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפכה אינסטגרם לחממת תוכן פורנוגרפי

בדיקת גלובס מעלה כי חדרי שיחות הווידאו הקבוצתיות של אינסטגרם מנוצלים כמעט ללא הפרעה להצגת תכנים פורנוגרפיים ובוטים ● כשיכולת הפיקוח נמוכה כעת, קשה לראות כיצד המטאוורס, מיזם הדגל העתידי של מארק צוקרברג, יתמודד עם תכנים דומים ● מטא: "ברבעון האחרון הסרנו 10.3 מיליון תכנים שהפרו את המדיניות לגבי פעילות מינית"

חדרי הצ'אט באינסטגרם הפכו לערוץ פורנו / צילום: Unsplash, gilles lambert
חדרי הצ'אט באינסטגרם הפכו לערוץ פורנו / צילום: Unsplash, gilles lambert

בראיון שהעניק בסוף השבוע האחרון מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, הוא טען כי "קשה לבלות זמן רב בטוויטר בלי להתרגז. מצד שני, אני חושב שאינסטגרם הוא מרחב מאוד חיובי". זו אמירה שנויה במחלוקת כיוון שהפיכתה של הרשת החברתית לכלי המאפשר שידור חי למיליוני עוקבים בו זמנית - ללא כל פיקוח מתאים - יצר פתח להזרמת תכנים בוטים.

על פי בדיקת גלובס, משתמשים מנצלים לרעה את מאפייני המוצר ואת היעדר הפיקוח על השידורים החיים בממשק שיחות הווידאו הפומביות (Live Rooms) על מנת להזרים בפלטפורמה תכנים בוטים ופוגעניים, בכלל זה שידורים חיים של תוכן פורנוגרפי. הדבר נעשה באין מפריע, ואותם חשבונות מהם משודרים תכנים אלה ממשיכים לשדר מידי יום.

כך, אינסטגרם משמשת לצפייה בתוכן בוטה בכל רגע. עם קבלת התראה על תחילתו של שידור חי, אוספים כל אחד מה"שדרנים" מאות צופים הנעים מחדר צפייה וירטואלי אחד לשני, ולמעט הפסקות קצרות, משתמשי אינסטגרם זוכים לפורנו חי כל אימת שיחפצו בכך.

 

כשלים מובנים בפלטפורמה

המשתמשים המשדרים מנצלים שני כשלים מובנים באינסטגרם ובחברת האם מטא. הראשון קשור למאפייני המוצר - מטא מפקחת בעצמה על התוכן המשודר על ידי המארחים בשיחות הווידיאו צ'ט (Hosts), אך את הפיקוח על המשתתפים האחרים בשיחה הותירה בידי המארחים עצמם. הכשל השני מובנה במטא כולה, והוא חוזר על עצמו בכל המוצרים שלה ובידיעתה המלאה: יכולת הפיקוח הקיימת על תכנים אלימים, פוגעניים ופורנוגרפיים על הנכסים של מטא לא מספקת, בדגש על מחסור חמור בפיקוח על תכנים בשפות שאינן אנגלית. התוכן הפורנוגרפי אליו נחשפנו, שודר במגוון שפות: איטלקית, פרסית, הינדי וניבים הודים שונים.

על מנת להימנע מהפיקוח של מטא, התוכן הפורנוגרפי משודר ללא קול, עם תוכן וידאו בלבד. המארחים כמעט ואינם משדרים תוכן בוטה, אלא משאירים זאת בידיהם של המשתתפים האחרים בשיחה, שהפיקוח עליהם, כאמור, דל למדי.

במטא טוענים כי דיווחים על שידורים חיים בעלי תוכן בוטה מקבלים עדיפות בטיפול, אך יש בטענה זו שני פרדוקסים: האחד, לצופים שמחפשים תכנים מעין אלו אין אינטרס לדווח על תוכן פוגעני. השני הוא שבפועל מספר חשבונות השותפים לשידורי תכנים בוטים ממשיכים לפעול באין מפריע ולצבור קהל עוקבים גדול.

מארק צוקרברג, מנכ''ל Meta / צילום: Associated Press, Nick Wass

כך לדוגמה, אחד המשתמשים הפעילים אחריו עקבנו שידר כמעט ללא הפסקה תוכן פורנוגרפי באמצעות חדרי הצ'ט, והוא צבר כבר 240 אלף עוקבים. גם משתמשים נוספים אחריהם עקבנו השיגו בין 12 ל־700 אלף עוקבים ומרבים לארח "חדרי פורנו" בשידור חי.

על מנת להציג מראית עין תמימה, מעלים חשבונות אלה לפיד תמונות תמימות למראה - למשל נשים בגירות בבגדי ים, לא תוכן בוטה במיוחד. אלא שעיקר הפופולריות בחשבונות אלה מגיעה מהשידורים החיים, כאלה שאינם מותירים זכר על גבי עמוד הפרופיל. אך כדי לצרף מאות ואולי אפילו אלפי צופים, אין צורך במספר רב מדי של עוקבים, כיוון שהתראת שידור חי נשלחת לעוקבי כל אחד מארבעת המשתתפים בחדר הווידאו צ'ט. כך משיגים השדרנים אפקט רשת רחב הרבה יותר.

לא תופעה חדשה או ייחודית לאינסטגרם

שימוש בפורנוגרפיה בתוכן חי איננו חידוש באינסטגרם או בקבוצת המוצרים של מטא. פלטפורמות שידור חי נוצלו לאורך השנים על ידי משתמשים לשידור תכנים פוגעניים. אתר צ'ט רולט (Chatroulette), שהושק ב- 2009 כדי להגריל שני בעלי מצלמת רשת לשיחה אקראית, הפך במהרה לאתר רצוף תוכן פורנוגרפי. לפי סקר שנערך בקרב משתמשיו, אחת מכל שמונה שיחות הכילה משתתף שחשף תכנים בוטים.

גם טוויטר מחזיקה במדיניות ליברלית באופן יחסי לפרסום תכנים פורנוגרפיים והיא אינה מסירה אותם, אלא אם הם מערבים אלימות או קטינים. טוויטר אף שקלה לאפשר למפיקי תכנים פורנוגרפיים להעלות תכנים באופן ממוסד, אך נמלכה בדעתה לאחר שהודתה בקשיים לפקח על תכנים המפירים את הכללים שלה.

שני מסמכים פנימיים ששותפו בעבר בפייסבוק והודלפו על ידי העובדת לשעבר פרנסיס האוגן לוול סטריט ג'ורנל, שופכים אור על הבעייתיות הכרוכה בפיקוח של תכנים.

לפי אחד המסמכים, באינסטגרם מודעים להשפעות השליליות על דימוי גוף של נערות. לאחר פרסום הדוח, טען הסנטור ריצ'רד בלומנטל, יו"ר ועדת המשנה להגנת הצרכן בסנאט האמריקאי: "הבעיות לא נוצרו ברשתות החברתיות, אבל הרשתות החברתיות מתדלקות אותן". הוא הדגיש שהגיע הזמן למעורבות חיצונית בפיקוח על התכנים ברשתות. "אני חושב שנגמר הזמן לרגולציה ואכיפה פנימית (על ידי החברות עצמן - א"ג). זו בנויה על אמון, ואין אמון", אמר בלומנטל.

מסמך פנימי נוסף מתוך משרדי פייסבוק שחשפה האוגן, מציג את יכולת הפיקוח על התכנים המפורסמים בחברה בשפות זרות באור בעייתי מאוד. על פי המסמך, פייסבוק יודעת לנטר את השיח ב־50 שפות פופולריות בפייסבוק ובאינסטגרם, אך בכל שאר השפות בהן מתנהלת הרשת החברתית - היא מתקשה לאכוף את המדיניות שלה בדבר שיח בוטה, מסית, אלים ופוגעני.

עם יכולת פיקוח נמוכה שלא מצליחה להשיג את ההשקות של מטא, חדשות לבקרים קשה לראות כיצד מטא מווסתת ביעילות תכנים בוטים ופוגעניים במטאוורס, אותו מרחב וירטואלי תלת מימדי שהיא בונה על מנת להכניס אליו את משתמשיה באמצעות משקפי המציאות המדומה שהיא מפתחת.

ניסיון להתחרות בקלאבהאוס ובטיקטוק

ממשק Live Rooms הושק במרץ בשנה שעברה כתגובה לעלייתן של אפליקציות השידורים החיים הקבוצתיות, הפופולרית שבהן היא קלאבהאוס. ההשקה הרחיבה למעשה את האפשרות של משתמשי אינסטגרם ליזום שיחה קבוצתית עם עד שלושה משתמשים נוספים ולשדר אותה בשידור חי לכל עוקביהם. "אנחנו מצפים לכך שהשידורים החיים יביאו להזדמנויות יצירתיות יותר - לאפשר למשתמשים ליזום תכנית אירוח, לארח הופעות אלתור מוזיקליות, ליצור יחד עם אמנים אחרים, לנהל דיון הכולל שאלות ותשובות, להעביר הדרכות, או סתם לבלות עם יותר חברים״, הכריזו בחגיגות במטא.

ההשקה של חדרי הצ'ט הציבוריים היא עוד ניסיון של מטא להתחרות בטיקטוק, עם מגוון מוצרים כמו Reels ו- Live Stories באינסטגרם. החברה גם תכננה להציג בפיד המרכזי סרטונים במסך אנכי מלא, אך לאחר ביקורת שהוטחה בה ביטלה את כוונותיה.

מלבד המוטיבציה לעודד שיח פורה בין משתמשים, פוזלים במטא בעיקר לעבר מובילי הדעה והמשפיענים המביאים עימם קהלים חדשים, מייצרים עבורם תכנים על גבי פלטפורמות כמו אינטסגרם וטיקטוק, והופכים לשותפים עסקיים של מותגי ענק. ממשק ה-Live Rooms של אינסטגרם מפתה את המשפיענים להגיע אליו גם באמצעות תמריץ כלכלי נוסף - מתן אפשרות למשתמשים לתמוך באמנים באמצעות רכישת "תגים" (Badges), מעין מדליון וירטואלי המיועד למעריצים, או לתרום להם בממשק גיוס הכספים בשידור חי (Live Fundraising).

מטא: "כל הפרת מדיניות מובאת בחשבון"

ממטא נמסר בתגובה: "כל אחד יכול לדווח באופן אנונימי על שידור חי באינסטגרם - בין אם מדובר בשידור חי שמארח אדם אחד, שידור משותף של שני אנשים, או חדר - ואינסטגרם בוחנת את הדיווחים במהירות האפשרית. המערכות שלנו מתעדפות דיווחים על שידורים חיים, מאחר שהחברה מבינה את הצורך לבחון אותם ולנקוט בפעולה נגד כל תוכן שעלול להיות מזיק בזמן אמת. כשמתקבל דיווח על שידור חי, כל הפרת מדיניות פוטנציאלית מובאת בחשבון - בין שבוצעה על ידי המארח של השידור, או על ידי משתתפים בחדר - והשידור החי יופסק ויוסר במידה שתימצא כל הפרה.

"כמו כן, מערכות הזיהוי הפרואקטיביות של החברה פועלות גם במהלך שידורים חיים, ובודקות שידורים שעלולים להפר את כללי הקהילה של הפלטפורמה. ברבעון האחרון אינסטגרם הסירה 10.3 מיליון תכנים שהפרו את המדיניות לגבי עירום ופעילות מינית של מבוגרים, כאשר יותר מ-94% מהם התגלו על ידי טכנולוגיות הבינה המלאכותית של הפלטפורמה ולפני כל דיווח״.

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עפרי ביבס, אחותו של החטוף ירדן ביבס, בהפגנה למען שחרור החטופים בהאג, בשבוע שעבר / צילום: ap, Martin Meissner

גנץ ל"גורם המדיני": לא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"