גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוויית הנהיגה לא מאכזבת: הקרוס-אובר הזה של קיה עושה 90 ק"מ לליטר

דגם הפלאג־אין של קיה ספורטאז' לא זול ביחס למותג ● אך יש לו מערכת הנעה חסכונית ונעימה, ותא נוסעים שעומד בהצטיינות מול מותגי פרימיום אחרים

קיה ספורטאז' פלאג־אין 2022 / צילום: יח''צ
קיה ספורטאז' פלאג־אין 2022 / צילום: יח''צ

אם מישהו רוצה לדעת מה מתכנן הרגולטור עבור כלי הרכב החשמליים בישראל, הוא יכול למצוא רמזים לכך בהיסטוריה המקומית הקצרה של כלי הרכב ההיברידיים הנטענים, שהגיעו לארץ רק לפני כעשור. רכבי הפלאג־אין זכו להטבת מס נדיבה מכיוון שמבחר הדגמים בקטגוריה היה מצומצם והמכירות היו מזעריות.

מנכ"לית נתיבי איילון מבטיחה בראיון ראשון: "בעוד 5 שנים יהיה פה יותר קל" 
משלוח ראשון לישראל למותג הרכב החשמלי המועדף על וורן באפט 

אולם לקראת סוף העשור, היקף הרכישות עלה, בעיקר על ידי לקוחות פרטיים וציי רכב שרצו לחסוך בדלק ובשווי השימוש החודשי. דגמי הפלאג־אין הפכו במהרה ל"איום" על הכנסות המדינה ממיסי רכב, וכתוצאה מכך הוכפל מס הקנייה עליהם מ־20% ל־40% בין 2020 ל־2022. ואם לא די בכך, בינואר הקרוב הוא יטפס ל־55%. המשמעות: זינוק חד במחיר דגמי הפלאג־אין ותמריץ להעדפת דגמי בנזין מזהמים, צמאים וזולים יותר.

רגע לפני שתנחת המהלומה הפיסקאלית הבאה, הספיקו להגיע אלינו עוד כמה דגמי פלאג־אין שייהנו עד סוף השנה מהמס המופחת. אחד מהם הוא דגם הפלאג־אין של קיה ספורטאז' שנחת בישראל ברבעון האחרון.

אבזור מרשים, תא מרווח

חיצונית הרכב חולק את העיצוב של כל משפחת הספורטג' החדשה, שנמכרת בישראל בהצלחה מחודש מרץ עם מנועי טורבו־בנזין. העיצוב מודרני ונאה בזכות חרטום עם יחידת גריל ופנסי חזית דמוית ראש חץ, פרופיל צד שנשלט על ידי תפיחות שריריות מעל הגלגלים, ועמוד אחורי שפוגש את הגג בזווית נועזת. אם מוסיפים לכך את רמת הגימור הספורטיבית GT, שמגיעה כסטנדרט בדגם הזה וכוללת שלל עיטורים קוסמטיים וחישוקי 19 אינץ' מרהיבים, מקבלים רכב משדרג־סטטוס. זאת למרות השיוך למותג "העממי".

האבזור והגימור של תא הנוסעים בגרסת הפלאג־אין מרשים מאוד. מערך הפיקוד נשלט על ידי יחידת תצוגה רוחבית נוסח מרצדס, שמשלבת ברצף שני מסכי 12.3 אינץ'. המסכים עוטפים את הנהג בקימור קל עם גרפיקה חדה ותגובה מהירה.

סביבת הנהג מאורגנת היטב עם מינימום מתגים פיזיים עבור מערכת האקלים ומערכת הקול, וההגה ומשטחי הדיפון הקדמיים משובצים במתכת קרירה ומוכספת. המושבים עטויים עור עם קימורים אופנתיים, רמת הגימור גבוהה מאוד, לרבות בידוד רעשים מרשים. בשילוב עם חבילת חבילת אבזור מקיפה מאוד, ניתן לקבל תא נוסעים שאם היו מכניסים אותנו אליו בעיניים קשורות, היינו מתקשים מאוד לנחש שלא מדובר במותג פרימיום ותיק מגרמניה או יפן.

הנדסת האנוש לא חפה מגימיקים, ואישית אין לנו חיבה יתרה לבורר ההילוכים הסיבובי וגם לא לפס מתגי המגע שמתחת לקונסול המרכזי, שדורש יותר מדי תשומת לב בנסיעה. התא עצמו מרווח ונוח לכניסה וליציאה כמו בכל דגמי הספורטאז'. גם המיקום המעט גבוה יותר של המושב האחורי לא פוגע במרווח הראש של היושבים מאחור. אמנם תא המטען קטן יותר מזה של גרסאות הבנזין, אך עדיין מציע נפח מכובד של 540 ליטר.

 

העברה חלקה וחדה

מוקד העניין בגרסה הזו הוא כמובן מערכת ההנעה ההיברידית־נטענת, שמשלבת בין מנוע 1.6 ליטר טורבו חזק וסוללת ליתיום נטענת חיצונית בקיבולת מכובדת של 13.8 קילוואט. ההספק הכולל עומד על 265 כ"ס, ובתיאוריה ניתן לנוע על חשמל בלבד לטווח של עד 70 ק"מ כשהסוללה טעונה במלואה.

לקבוצת יונדאי יש לא מעט ניסיון בפיתוח מערכות הנעה כאלו, כולל באח הקטן נירו פלאג־אין. בהתאם, המערכת איכותית מאוד, עם העברה כמעט בלתי מורגשת בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין, למעט הצליל של מנוע הבנזין כשהוא נכנס לפעולה.

כאשר הסוללה טעונה במלואה, ברירת המחדל היא נסיעה חרישית וחלקה על חשמל בלבד. במצב הזה הצלחנו להשיג כמעט 50 ק"מ של נסיעה נטולת בנזין, די והותר לנהיגה יום־יומית טיפוסית. נהיגה כזו תצמצם את הביקור בתחנת הדלק למינימום, אם כי במחיר של תגובת דוושה עצלה.

נהגים נמרצים וכבדי רגל שיבחרו במצב התכנות "ספורט" או יוותר על טעינה מרשת החשמל, יגלו שצריכת הדלק הריאלית אינה שונה משמעותית מזו של גרסת הבנזין - 17-18 ק"מ לליטר.

מצב התכנות האוטומטי הוא האופטימלי, והוא מניח למחשב לנהל את העניינים ומאפשר להשיג צריכה ממוצעת ריאלית של למעלה מ־30 ק"מ לליטר. בכל המצבים הכוח מוזרם בצורה לינארית ונעימה, ובולט לטובה השיוט נטול המאמץ למרחקים ארוכים, אפילו במהירויות גבוהות. אמנם תאוצה מאפס ל־100 קמ"ש ב־8.2 שניות לרכב עם כזה הספק היא לא מרשימה במיוחד, אבל זו כנראה לא התכלית של הגרסה הזו.

הדגם היקר בסדרה

על הכביש מצליחים המתלים להתמודד עם משקל עצמי של כ־1.9 טון, הגבוה בכמה מאות קילוגרמים מזה של גרסת הבנזין הרגילה. ההיגוי מספק היזון חוזר סביר אחרי שמקפידים לנתק את מערכת "הסיוע האקטיבי", שלא מפסיקה להטריד את הנהג.

כיול המתלים די רך, אולי כדי לפצות על המשקל והחישוקים הגדולים, והתוצאה היא נסיעה נוחה על רוב סוגי האספלט הישראלי, אך במחיר של נטייה בפניות חדות. גם היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות טובה מאוד, ובסך הכל הרכב מצליח להתחמק מהתחושה של נהיגה בכלי "שמן" ומגושם.

גרסת הפלאג־אין של הספורטאז' עולה בישראל כ־239 אלף שקל, כמעט 40 אלף שקל יותר מגרסת הטורבו־בנזין ברמת אבזור מקבילה, והיא היקרה ביותר בסדרה. יש הטוענים שזהו מחיר שאפתני למותג עם דימוי "עממי", אבל כשמשווים את הרכב לדגמי פרימיום "ממוסדים" עם איכויות ואבזור דומה, המחיר הזה אפילו הופך אטרקטיבי.

כך או כך, מדובר כרגע בוויכוח תיאורטי. העלאת המס המתקרבת והרעב־לרכבי פנאי של המעמד הבינוני של ישראל, עושים את שלהם. כמעט כל ספורטאז' פלאג־אין שיגיע לארץ עד הרבעון הראשון של 2023 כבר נמכר מראש - ומדובר במאות כלי רכב.

חלק מהמתחרות

מיצובישי אאוטלנדר פלאג־אין
ההנעה משלבת מנוע 2.4 ליטר בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה של 20 קילוואט שאמורה לספק טווח נסיעה של עד 84 ק"מ על חשמל. הרכב מרווח ומציע תא מטען בנפח של עד 470 ליטר. היבוא מתוכנן לשנה הבאה, לכן טרם פורסם המחיר.

מיצובישי אאוטלנדר פלאג־אין / צילום: יח''צ

DS4 פלאג־אין
249 אלף שקל עולה דגם הפרימיום קרוס־אובר החדש. מערכת ההנעה משלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו־בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 225 כ"ס. התאוצה אורכת 7.7 שניות והטווח החשמלי עד 50 ק"מ. עיצוב הפנים ייחודי.פ

DS4  פלאג־אין / צילום: יח''צ

טויוטה ראב 4 פלאג־אין
ב־254 אלף שקל גרסת הפלאג־אין המשלבת מנוע 2.5 ליטר בנזין, שני מנועים חשמליים שיוצרים הנעה כפולה, וסוללה נטענת של 18 קילוואט המאפשרת נסיעה על חשמל למרחק של עד 75 ק"מ. ההספק הכולל 306 כ"ס ותא הנוסעים מאובזר.

טויוטה ראב 4 פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

בבסיס סודי שמתרחב במהירות: כך נערכת איראן למתקפה הבאה נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מה גורם לצבאות של מדינות הערביות להיות לא יעילים, הבסיס הסודי של איראן וסיפורה של ניצלות שואה שהייתה בקיבוץ מפלסים ב-7 באוקטובר ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"