גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עולם השחמט בכאוס לאחר חשד ששחקן הביס במרמה את אלוף העולם

כשאלוף השחמט העולמי פרש מתחרות לאחר הפסד מרהיב, הצעד הצית חשדות למשחק לא כשר ● הנס מוקה נימן, היריב, מכחיש שרימה ● השערורייה נמשכת

מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט שהובס במרמה לכאורה
מגנוס קרלסן, אלוף העולם בשחמט שהובס במרמה לכאורה

רצף המשחקים ללא הפסדים של השחמטאי מגנוס קרלסן, 53 משחקים, נגמר רק כמה שעות לפני שאלוף השח של העולם עשה צעד שהראה שמשהו אינו כשורה.

קרלסן הפסיד לרב־אומן אמריקאי בן 19, הנס מוקה נימן, בתחרות יוקרתית בסנט לואיס הנקראת גביע סינקפילד, כשהכריז, ללא הסבר, שהוא פורש מהאירוע כולו. בעולם השחמט מיהרו לקרוא בעלי התה מה קרה שם בדיוק.

"אני חושב שמגנוס מאמין שהנס כנראה מרמה", אמר היקרו נקמורה, רב־אומן אמריקאי המדורג במקום 6 בעולם, שהוסיף שההאשמה נותרת "בלתי מוכחת".

מה שקרה אחרי שקרלסן עזב היה סקנדל סוער שהפרטים הידועים לגביו מועטים וההשערות רבות.

קרלסן, השחמטאי הטוב עולם, לא אמר שום דבר באופן ציבורי חוץ מציוץ לא מוצפן במיוחד בו העלה סרטון של מאמן הכדורגל חוזה מורינהו מוחה על תוצאה של משחק כשאמר: "אם אדבר, אהיה בצרות". דובר של קרלסן לא הגיב לבקשת תגובה.

נימן הכחיש בתוקף שאי פעם רימה בשחמט במשחק אמיתי מעל הלוח- אם כי הודה שבעבר רימה במשחקים ששוחקו באינטרנט.

מארגני התחרות, מצידם, החמירו פרוטוקולים להגינות המשחק. אבל בדיקות הביטחון שלהם, כולל הקרנה של המשחק של נימן על ידי אחד מבלשי השחמט המובילים בעולם, קנת' ריגן מאוניברסיטת בופאלו, לא מצאו שום דבר פסול.

מתחרה: מיגור הרמאות יצריך צעדים יוצאי דופן

השערורייה זכתה לכל כך הרבה מומנטום ששחמטאים רבים בעולם ביטאו את תמיכתם באחד הצדדים. במחנה אחד נמצאים מקצועני השחמט הנותנים לגיטימציה להאשמה ומזנקים להגנתו של קרלסן. בצד השני השחקנים שרואים בכל הסיפור ציד מכשפות.

מתחרה אחד, ווזלי סו, אמר שהוא בקושי מצליח לישון בגלל הדרמה. אחר, איאן נפומניאטשי, אמר שמיגור הרמאות לאלתר יצריך צעדים יוצאי דופן - כמו "לשחק עירומים בחדר נעול" כדי לוודא שאף אחד לא נושא עליו זמזמים סודיים או מכשירים אחרים.

"אני לא רואה שזה הולך לקרות", הוסיף נפומניאטשי, שהיה היריב האחרון של קרלסן באליפות השחמט העולמית. הרוסי כבר ביטא הפתעה לגבי הניצחון של נימן נגד קרלסן, ואמר שהניצחון "יותר ממרשים".

מה שאמר נפומניאטשי על משחק בעירום היה כנראה בדיחה. אבל מנכ"ל טסלה אילון מאסק אולי לא התבדח כשצייץ ביום חמישי בבוקר: "כמעט אפשר לשמוע את רעש הצביטה של כפפת הגומי לפני שעושים איתה בדיקת סוגרים לפני משחקי אליפות בשחמט", כתב.

שערוריית התרמית הגדולה ביותר בשחמט בשנים האחרונות הייתה "טואלט־גייט" ב־2006, אז הקבוצה של וסלין טופלוב האשימה את ולדימיר קרמניק בכך שעשה יותר מדי הפסקות שירותים במשחק אליפות העולם. הפעם השערורייה החלה ביום שני, יום אחרי שנימן - ששיחק בצד השחור, שיש לו חסרון - הביס את קרלסן.

שחקנים ידעו שמשהו מתבשל כשהגיעו וראו צעדי אבטחה מוגברים שנאכפו על ידי בורר למקרים של האשמה במרמה. הוכנס עיכוב שידור של המשחקים ב־15 דקות, טקטיקה שנועדה להקשות על שחקנים לקבל עזרה מבחוץ. נעשו בתחרות סריקות נוספות לתדרי רדיו חשודים. השחקנים, כולל נימן, נבדקו בגלאי מתכות.

האבטחה המוגברת החלה ביום שקרלסן קיבל את ההחלטה חסרת התקדים לפרוש מהתחרות וצייץ את הסרטון של מאמן הכדורגל. כולם ידעו למה הוא מכוון.

"זה חייב להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי"

מילותיו של נימן, בינתיים, נותחו בזהירות. לפני שצצו השמועות, הוא אמר שניצחונו היה תוצאה של "נס מגוחך" שכלל את התכוננותו למהלך הפותח של קרלסן.

"זה חייב להיות מביך לאלוף העולם להפסיד לי", אמר נימן, שנמצא בדירוג הנמוך ביותר ברמה המקצועית של התחום. "אני מרגיש רע בשבילו".

אחרי שקרלסן עזב, נימן אמר ביום שני שהוא נאבק להבין את המצב ה"מאוד מוזר". באותה עת, מומחי שחמט החלו לומר בקול מה שעד כה רק נלחש. נקמורה, שמעלה סרטוני שחמט מאוד פופולריים, הציג את השיקולים באחד השידורים המקוונים שלו. אפילו אחד הבכירים מ־FIDE, הפדרציה הבינלאומית המסדירה את הספורט, התבטא בזהירות.

"לא משנה איך הייתה התחרות, מגנוס קרלסן מעולם לא פרש. כנראה הייתה לו סיבה טובה, או לפחות הוא מאמין שהייתה לו", כתב בטוויטר אמיל סוטובסקי, מזכ"ל FIDE. "אל תגידו שהוא לא ידוע להפסיד או לתת כבוד".

ביום שלישי, כשהתרבו הספקולציות בעולם השחמט ובתקשורת הנורבגית, נימן התגונן ויצא נגד מבקריו. הוא הודה שרימה באינטרנט בעבר, אבל הוסיף שמעולם לא רימה כששיחק משחקים באופן אישי.

"אני אומר זאת לעולם כולו בגלל שאני לא רוצה שיהיה מצג שווא של הדברים ואני לא רוצה שמועות", אמר. "מעולם לא רימיתי במשחק מעל הלוח".

נימן הוסיף שהשבוע חסמו אותו מהאתר chess.com שוב, לאחר התקרית בסנט לואיס.

שחמט על לוח פיזי הפך לפחות מאובטח מהגרסה המקוונת

השערורייה קורית לאחר פריחה אדירה בשחמט בזמן מגפת הקורונה, אז עברו תחרויות רבות בפרופיל גבוה לאינטרנט וכפו על המארגנים מציאת דרכים חדשות להבטיח שהמשחק ייערך באופן הוגן. אתרים כמו chess.com חיזקו אלגוריתמים שאמורים לאתר מהלכים חשודים אצל שחקנים רגילים ורבי אומן גם יחד. מעבר לכך, אירועים מובילים כוללים גם צעדים נוספים כמו עיכובי שידור, התקנת מצלמות בבתי השחקנים ושיתוף מסך חובה למתחרים.

כעת שהמשחקים חזרו להיערך באופן אישי, עולות שאלות אם הצורה המסורתית של המשחק מפגרת אחרי הצורה המקוונת - וזה יצר פתח לחשדות שמכרסמים בעולם השחמט השבוע.

"ניתן לטעון, מבחינות מסוימות, ששחמט מעל הלוח הפך לפחות מאובטח", אמר דני רנש, מנהל שחמט ראשי ב־chess.com.

עוד כתבות

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור (22.17%), תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; פולקסווגן דיווחה על ירידה של 20% ברווח התפעולי

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● בהמשך היום יתפרסמו נתוני האינפלציה והתמ"ג בגוש האירו ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה, נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?