גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פדקס צוללת והמנכ"ל מאשים את "המיתון המתקרב". לכלכלנים יש גרסה אחרת

אחרי דוחות עם תוצאות נמוכות בהרבה מהצפי, מניית ענקית המשלוחים רשמה את הירידה החדה ביותר מאז 87' ● מנכ"ל פדקס תלה את התוצאות במיתון בארה"ב, בהשלכות המלחמה באוקראינה ובשיבושי האספקה באסיה ● אבל נראה שרוב הגורמים שצוינו החלו עוד לפני תקופת הדיווח ואנליסטים בכירים טוענים כי פדקס צריכה להאשים בעיקר את עצמה

ראג' סוברמניאם, מנכ''ל פדקס / צילום: Reuters, Kris Tripplaar
ראג' סוברמניאם, מנכ''ל פדקס / צילום: Reuters, Kris Tripplaar

האם הכלכלה העולמית מתקרבת למיתון חריף? השאלה הזו עמדה במוקד דיון בין הכלכלנים הבכירים בוול סטריט בסוף השבוע האחרון בעקבות דוחות שפרסמה ענקית המשלוחים פדקס  (FedEx). החברה הציגה ביצועים חלשים והמנכ"ל שלה טען כי הסיבה לכך היא האטה בכלכלה העולמית ומיתון מתקרב. אנליסטים בכירים אחרים ניתחו את התמונה בצורה קצת אחרת.

פדקס רשמה את הירידה היומית החדה ביותר שלה מאז 1987, כאשר צללה ב־21% ביום שישי האחרון הודות לתוצאות מקדמיות עגומות ביותר לרבעון הפיסקלי הראשון, ובעיקר בשל ביטול התחזיות לשנה כולה. המשקיעים, שמתייחסים לחברות ההובלה והלוגיסטיקה כסמן מקדים למה שבאמת קורה במשק, נבהלו ומחקו בתוך ערב אחד 11 מיליארד דולר משוויה. יחד עם זאת, יש קולות בשוק שמאמינים שפדקס צריכה להאשים בעיקר את עצמה.

המנכ"ל ראג' סוברמניאם, שהחליף את המייסד והמנכ"ל המיתולוגי פרד סמית' שפרש לאחרונה, מסר בדיווח ביום שישי כי "היקפי המשלוחים העולמיים ירדו עם החמרת המגמות המאקרו־כלכליות, הן ברמה הבינלאומית והן בארה"ב", וציין את האינפלציה הגואה שפוגעת בכוח הקנייה של הצרכנים, את העלאות הריבית החדות שמנסות להילחם בכך - ולצד זאת המשך הגבלות קורונה בסין שפוגעות בייצור ובשרשראות האספקה.

פדקס בפרט וחברות המשלוחים בכלל רגישות מאוד לתנאים המוניטריים בעולם, ולכן כאמור השוק נוטה לראות את ביצועיהן כתחזית לפעילות הכלכלית כולה. "אנחנו שיקוף של העסקים של כל האחרים, ובמיוחד של הכלכלה בעלת הערך הגבוה בעולם", אמר המנכ"ל סוברמניאם בראיון ל־CNBC, שם גם הזהיר שהוא מצפה שהכלכלה בדרך ל"מיתון עולמי".

ה"תירוצים" לא מנותקים מהמציאות

ה"תירוצים" של פדקס כמובן לא מנותקים מהמציאות. על פי הנתונים היבשים ארה"ב כבר עתה מוגדרת במיתון, לאחר שרשמה התכווצות בתוצר במשך שני רבעונים רצופים. בנוסף, האינפלציה לא מתמתנת בקצב המצופה על אף הירידה החדה במחירי הדלק והיא עומדת על 8.3%, בקצב שנתי, נמוך מבחודש שעבר, אך גבוה מהתחזיות. יותר מדאיגה מכך הייתה אינפלציית הליבה (ללא מחירי האנרגיה והמזון התנודתיים) שעלתה מ־5.9% ל־6.3% בחישוב שנתי.

אחרי פרסום הנתונים, וול סטריט רשמה את היום הגרוע ביותר שלה השנה. בשוק הפנימו שיו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, שהבהיר שהוא נחוש להיאבק באינפלציה גם במחיר של "קצת כאב" למשק, יעלה את הריבית בחדות גם ביום רביעי הקרוב. השוק מתמחר סבירות של 82% להעלאה בשיעור של 0.75%.

משאית של פדקס / צילום: Shutterstock

פדקס פרסמה את התוצאות המקדמיות כשבוע לפני פרסום הדוח המלא, והציגה ירידה חדה ברווח לצד פספוס תחזיות גם בשורת ההכנסות. החברה רשמה ברבעון (שהסתיים ב־31 באוגוסט) רווח מתואם של 3.44 דולר למניה, שנמוך ב־21% בהשוואה לאשתקד ולא מתקרב לתחזיות האנליסטים לרווח של 5.14 דולר למניה. ההכנסות הסתכמו ב־23.2 מיליארד דולר, עלייה בהשוואה לאשתקד, אך גם בסעיף זה החמיצה את התחזיות בשוק להכנסות של 23.6 מיליארד דולר.

לרבעון השני החברה צופה רווח מתואם למניה של 2.75 דולר על הכנסות של כ־24 מיליארד דולר. את התחזית השנתית, שנקבעה רק בחודש יוני, החברה כאמור ביטלה בשל "סביבה הפכפכה שמונעת חיזוי". בוול סטריט ההערכות לרבעון השני היו רווח של 5.48 דולר למניה, כך שברור למה אזהרת הרווח שלחה את המניה למטה.

כדי לקצץ בעלויות שלה, פדקס הודיעה שתסגור קרוב ל־100 משרדים, תדחה את גיוסי כוח האדם, תפחית טיסות ותבטל פרויקטים.

הכלכלנים קונים את ההסברים של פדקס?

לא כולם מאמינים שמקורו של הדוח הגרוע בהאטה הכלכלית בארה"ב או במיתון הגלובלי המבצבץ. במורגן סטנלי מעריכים שזוהי בסך הכל חזרה לשגרה עם דעיכת ביקושים טבעית לאחר השיאים שנרשמו במהלך תקופת הקורונה, והאנליסט ראווי שנקר אף מזהיר שהבעיה ככל הנראה לא תהיה חולפת, ושזו תחילתה של "ההתנתקות שלאחר המגפה".

גם בבנק ההשקעות סטיפל מאמינים ש"זו לא התמונה המלאה", כך לפי האנליסט ברוס צ'אן, שציין כי "החמצת התחזיות הייתה גרועה משמעותית, גם בהתחשב בנתוני הרקע". צ'אן חתך את מחיר היעד למניה בכמעט 100 דולר ל-195 דולר ואמר: "יש כמה דאגות לגבי נושאי המאקרו והיקפי המשלוחים, וגם UPS ו־DHL וחברות אחרות מרגישות לחץ מסוים. אבל כשמסתכלים על החמצה של כמעט 40% ברווחים, לדעתי הרוב מיוחס לחברה. אני לא מצפה לראות בשום חברה אחרת ירידה בהכנסות וברווחים בהיקפים שרשמה פדקס", אמר בראיון ל"יאהו פייננס". "יש סיבות אמיתיות לדאגה מתמונת המאקרו ולחצי האינפלציה, ובוודאי ממה שקורה בסין. לשווקים יש נטייה לרצות לצרף למכלול את מה שקרה עם פדקס ולראות במצבה כמבשר אבדון, אבל אני חושב שמדובר באירועים נפרדים", מעריך צ'אן.

בדוח של פדקס מצוין כי "התוצאות הושפעו במיוחד מחולשה מאקרו־כלכלית באסיה ומאתגרים באספקת השירות באירופה, מה שהפחית כ־500 מיליון דולר מההכנסות במגזר זה ביחס לתחזיות החברה". ועם זאת, המלחמה בין רוסיה לאוקראינה התחילה כבר בפברואר (כאשר התקופה המדווחת היא יוני־אוגוסט) וגם העלאות הריבית של הפד התחילו לפני תקופת הדוח. גם ציון החולשה באסיה תמוה, שכן מדיניות ה"אפס קורונה" של סין החלה לשבש את האספקה והייצור במדינה עוד במרץ, ומאז המצב השתפר במרבית המחוזות. כמו כן, מחירי השילוח שעדיין גבוהים היו אמורים לסייע לפדקס לשמור על רמת רווחיות גבוהה יותר, גם אם נפחי המשלוחים ירדו.

"למרות ירידה של כ-30% במחיר ההובלה האווירית מתחילת השנה, המחירים עדיין גבוהים בכ-50% ביחס לרמתם לפני שנתיים", מציין חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO. "שוק ההובלה האווירית העולמי מתמודד עם האטה בקצב הגידול בביקושים כתוצאה מהאטה בכלכלה העולמית, יחד עם הגדלת היצע המטענים האווירי כתוצאה מהגידול בהיקף תנועת הנוסעים בעולם. לכן, ההאטה בענף מבטאת עודף כושר יצור זמני, ולאורך זמן צפוי המשך גידול בביקושים ובפעילות המטענים האווירית".

לצד זאת, נראה שלפדקס יש היסטוריה של הצבת יעדים שאפתניים מדי, ולאחר מכן חזרה כואבת אל הקרקע. תומאס בלאק מציין בטור ב"בלומברג" שב־9 מתוך 10 השנים שבהן פדקס פרסמה יעד רווח שנתי - היא הפחיתה אותו פעם אחת לפחות. ב־2019, עוד לפני התפרצות מגפת הקורונה, החברה פרסמה תחזית, העלתה אותה ואז חתכה אותה פעמיים.

אצל המתחרות המצב פחות עגום

לעומת פדקס, המתחרה UPS  אישררה את התחזיות השנתיות שלה בתחילת החודש והמנכ"לית קרול טומה הביעה אופטימיות: "יש לנו אמון ביכולת שלנו להשיג את התחזית שלנו לשנה כולה, למרות סביבת המאקרו הדינמית", אמרה בשיחה עם אנליסטים לפני כשבועיים.

UPS פרסמה את דוחות הרבעון השני שלה בסוף יולי ועקפה את תחזית ההכנסות והרווחים. מהדוחות עולה שגם נפחי המשלוחים שלה ירדו מעבר לצפוי, אך היא ייחסה את הירידה בעיקר להפחתת החוזים עם אמזון ולדולר החזק. האינפלציה בארה"ב הגיעה ביולי לשיא, אך חברת המשלוחים בכל זאת העריכה שיהיה שיפור בהיקפי המשלוחים על אף ההאטה הצפויה בכלכלה האמריקאית בשל הידוק התנאים המוניטריים. "UPS הראתה שהיא עשתה עבודה הרבה יותר טובה עם הקצאת הון ועם היעילות בהוצאות שלה, והתמקדה הרבה יותר בעסקים עם תשואה גבוהה", הסביר האנליסט ברוס צ'אן מבנק ההשקעות סטיפל.

גם בחברת הדואר הגרמנית DHL , שלה פעילות בינלאומית ענפה, מעריכים המשך צמיחה בסחר למרות רוחות המיתון הגלובלי המתקרב, המלחמה באוקראינה ושיבושי האספקה בסין. בנוסף, החברה הצליחה להגדיל את מכירותיה ואת רווחיה ברבעון השני ולהכות את תחזיות האנליסטים. "למרות התחזית המעוננת במקצת, ענף הסחר ממשיך להיות עמיד מאוד", אמר מנכ"ל DHL Express בראיון ל־Squawk Box Europe בשבוע שעבר.

מלבד צ'אן, בתי השקעות רבים הורידו את מחירי היעד של מניית פדקס וחלקם גם הורידו את הדירוג שלה מקנייה להחזקה. על פי האתר MarketBeat, מחיר היעד הממוצע של המניה הוא 245 דולר, כאשר לפני כחודש הוא עמד על קרוב ל־300 דולר. כיום מניית החברה בשפל של יותר משנתיים ומחירה 161 דולר, לאחר שירדה בכ־38% מתחילת השנה. UPS מציגה ביצועים עודפים גם בגזרה הזאת, ועל אף שאיבדה 4.5% בתגובה לדיווח של פדקס ביום שישי הירידה שלה מינואר נמוכה יותר ומסתכמת ב־17%.

עוד כתבות

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; למה טסלה מזנקת ב-7.5% במסחר המוקדם?

המסחר באסיה ננעל בעליות ● השקל מתחזק במעל 1% מול הדולר, 3.765 שקלים ● פיליפס מזנקת ב-37% ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

סגנו של סינוואר: "משלחת חמאס תיפגש היום בקהיר עם המתווכות"

צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם