גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אפיק סולידי בשוק תנודתי": הציבור מתחיל לבטוח יותר בהשקעה בהלוואות חברתיות

המושג "הלוואה" כבר לא נתפס מסוכן ומרתיע כבעבר בכל מה שקשור בהשקעות P2P ● כך עולה בסקר שערכה חברת Tarya, המפעילה פלטפורמה להשקעות בין אנשים ● על פי נתוני החברה, הזמן להשקעה חוזרת של סכומים נוספים בפלטפורמה התקצר

צילום: שאטר סטוק
צילום: שאטר סטוק

הכתבה בשיתוף Tarya

פלטפורמות P2P להשקעות חברתיות הולכות ותופסות תאוצה בעולם. בארה"ב, על פי דוח של מכון המחקר Future Market Research (FMI), היקף ההלוואות החברתיות הכפיל את עצמו מ-274.4 מיליארד דולר ב-2021 עד לכ-407.2 מיליארד דולר ב-2022. על פי הדוח, צפוי שוק ההלוואות החברתיות לגידול ממוצע של 12.7% בכל שנה בעשור הקרוב, עד ל-1.3 טריליון דולר ב-2032. גם הערכות "פסימיות" יותר, כמו זו למשל של מכון המחקר Precedence Research, החותכות את ההערכות בחצי, עדיין מדברות על גידול ניכר בהיקף השוק עד 2032. על רקע הנתונים הללו, עולה השאלה - מה קורה לחסמים הפסיכולוגיים של המשקיעים, שמנעו עד כה מחלק מהם להיכנס לתחום?

בסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה בחודש יולי עבור פלטפורמות השקעות ה-Tarya - P2P באמצעות מדגם מייצג של כלל הציבור הבוגר בגילאי 25 ומעלה, בעלי הכנסה חודשית של מעל 10,000 שקל - עלה נתון מעניין לגבי רמת הביטחון של המשקיעים הישראלים בפלטפורמות P2P. לפי הסקר רק 19% מהנשאלים הצביעו על תחושת הסיכון או חוסר הביטחון כחיסרון של האפשרות לביצוע השקעות כאלו. זאת בהשוואה ל-31% אחוזים שסברו כך בינואר 2021. Tarya היא שחקנית מובילה בתחום בשוק המקומי. מאז הקמתה לפני שמונה שנים היא העמידה באמצעות הפלטפורמה שלה למעלה מ-7 מיליארד שקל לטובת לווים. לאחרונה, התמזגה החברה עם חברת לוזון נדל"ן והפכה בורסאית.

ב-Tarya מספקים נתון נוסף אשר מעיד על רמת הביטחון העולה בקרב הציבור בתחום השקעות והלוואות בין אנשים נתון זה נוגע להשקעה החוזרת בקרב אלו שכבר התנסו בפלטפורמה שלהם בתקופה שבין ינואר-יולי 2021, עמד הזמן הממוצע בין ההשקעה הראשונה לשנייה של המשקיעים החוזרים בפלטפורמת ה-P2P של Tarya על 101 ימים - מעל לשלושה חודשים ועד להשקעה השלישית חלפו 48.5 ימים נוספים. שנה לאחר מכן, הנתונים מראים כי טווח ההשקעה החוזרת התקצר באופן דרמטי. 39 ימים בלבד עד להשקעה השנייה ו-19 ימים בלבד עד לשלישית.

לפרטים נוספים על פלטפורמת ההשקעות של Tarya הקליקו כאן>>

כ-85% מההלוואות מגובות בבטוחות נדל"ן - רק 1% ללא בטוחות

פלטפורמות P2P מחברות בין מלווים ללווים באפיקים חוץ בנקאיים. כך, הלווים יכולים לקבל הלוואה בריבית שעשויה להיות כדאית להם מזו המוצעת בערוצים אחרים. במקביל, המשקיעים נהנים מתשואה על החזר ההלוואה. בתווך, נמצאות הפלטפורמות שמתווכות את החיבור ומבצעות את הפעולות הדרושות על מנת להגן על כספי המשקיעים ולהקטין את הסיכון, מקביעת פרופיל הסיכון של הלווים, דרך בטוחות שונות כמו נדל"ן ועד לפיזור ההשקעה בין כמות גדולה של הלוואות.

צילום: שאטר סטוק

הסיבה לעליית רמת הביטחון בהשקעות P2P נובעת מהמאמצים הכבירים שפלטפורמות ההשקעה עושות כדי להוריד את רמת הסיכון. כך, למשל, אחת הבטוחות המרכזיות שעליה שמים דגש ב-Tarya היא נדל"ן. החברה מתעדפת השקעות במשכנתאות של לווים, או מימון לקבוצות רכישה. מה שבעצם מחייב לווים המבקשים לקחת את ההלוואות באמצעות Tarya לשעבד את החלק היחסי בנכס. כך, קיימת בטוחה שניתן לממש. במקביל, מאחר שההשקעה מפוזרת על הלוואות רבות הסיכון יורד באופן שכזה, אם הסיכון מתממש, ההשפעה שלו על תיק ההשקעות נמוכה יחסית. מנתוני החברה עולה כי חלקן היחסי של ההלוואות המגובות בטוחות נדל"ן מכלל פורטפוליו הלוואות עמד על כ-85%, בשנת 2020 כאשר החלק ללא בטוחות כלל עומד על כ-1% בלבד.

גם סינון לווים קפדני מעלה את רמת הביטחון והסולידיות של ההשקעה. לא כל מי שנדחה על ידי הבנק או לא מעוניין לקחת הלוואה בנקאית יכול לקבל הלוואה מפלטפורמת P2P. ב-Tarya מסבירים כי לווים פוטנציאלים עוברים תהליך חיתום, שחלקו מבוסס על טכנולוגיות שונות, כמו "פוליגרף דיגיטלי" ואיתור מידע ברשת. לווים עם היסטוריה של אי החזר הלוואות, שנדחו על ידי גורמים אחרים או שאין להם בטוחות, לא יזכו להלוואה.

לבסוף, גם פיקוח על סיבת ההלוואה מגדיל את רמת הביטחון. מסלולי הלוואה "ללא מטרה" מהווים אחוז קטן מאוד מתיק ההלוואות של Tarya. מאחר ואדם שנוטל הלוואה ללא מטרה מוגדרת, נמצא בסיכון גבוה יותר שלא להחזיר אותה. זאת בשונה ממי שנוטל הלוואה למטרה מוגדרת (למשל לצורך משכנתא), וכך גם יכול להעמיד בטוחה בהתאם.

לסיכום, ב-Tarya מציינים כי אם הפיכת ענף ההשקעות בהלוואות בין אנשים למוכר יותר, חסמים כגון תחושת הסיכון הגלומה בו, מוסרים אט אט, והמשקיעים מרגישים יותר ויותר בטוחים להשקיע בפלטפורמת P2P. מה גם שמדובר ב"פתרון סולידי לתנודתיות שבהשקעה בשוק ההון". מנתוני החברה עולה כי התשואות בפלטפורמה יציבות יחסית - כשהתשואה המצטברת שלה החל משנת 2017, עומדת על 32.8%*.

לפרטים נוספים על פלטפורמת ההשקעות של Tarya הקליקו כאן>>

*נכון לתאריכים 01.01.2017-31.08.22. תשואה ברוטו - תשואה לאחר הפחתה של כשלי אשראי וללא הפחתה של מיסים ועמלות. אין באמור לעיל כדי להוות התחייבות להשגת תשואה דומה בעתיד. אין בתשואת העבר כדי להבטיח תשואה ו/או תוצאה דומה בעתיד. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות או תחליף לייעוץ כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

 **פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

***החברה בפיקוח לפי חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (שירותים פיננסיים מוסדרים), תשע"ו-2016. מספר רישיון: 58971

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ