גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצמד שהתברג הכי גבוה בעולם הקריפטו, ואז ריסק אותו - ונעלם

סו ג'ו וקייל דייוויס היו שני חברים מהקולג' שהתייצבו בראש הפירמידה של תעשיית הקריפטו העולמית ● מאות אלפים עקבו אחרי כל ציוץ שלהם ● חברות מסינגפור ועד ניו יורק סמכו עליהם בעיניים עצומות והלוו להם מיליארדים ● הם קנו יאכטות ואחוזות וחיו חיים נוצצים ● אבל אז הם נפלו, ריסקו את כל השוק, הביאו למחיקה של יותר מטריליון דולר - ונעלמו

סו ג'ו וקייל דייוויס. צמד החברים שריסק את עולם הקריפטו - ונעלם / איור: גיל ג'יבלי
סו ג'ו וקייל דייוויס. צמד החברים שריסק את עולם הקריפטו - ונעלם / איור: גיל ג'יבלי

 

היאכטה הייתה יפיפיה: 50 מטרים של זכוכית ופלדה לבנה במשקל 500 טונות. חמישה סיפונים מעוגלי שוליים - אחד עם בריכה שתחתיתה זכוכית - שכמו נוצרה עבור שיט ביולי בים התיכון, הכולל ארוחות ערב בשקיעה בין האיים הסמוכים לסיציליה, וקוקטיילים בשטחי הטורקיז הרדודים שמול חופי איביזה. קברניטיה לעתיד התפארו בתמונותיה של היאכטה ששווה 50 מיליון דולר: "היא תהיה גדולה מכל היאכטות של עשירי סינגפור", התגאו וסיפרו שבכוונתם לצייד את תאי השינה במסכי מקרנים כדי ליצור גלריה שטה עבור אוסף ה-NFT הגדל שלהם.

מדובר בסופר-יאכטה הגדולה ביותר שהמספנה האיטלקית הידועה סן לורנצו מכרה אי פעם באסיה - ניצחון הנובורישים של הקריפטו. "היא מייצגת את תחילתו של מסע מרתק", אמר מתווך היאכטות כשהכריז על המכירה בשנה שעברה. הקונים נתנו לה שם מחוכם - בדיחה פנימית שקורצת למטבע הקריפטו דוג'קוין וישעשע גם את קהל העוקבים ברשתות החברתיות: Much Wow.

הקונים, סו ג'ו וקייל דיוויס, בוגרי אקדמיית פיליפיס אנדובר, שניהלו בסינגפור קרן גידור קריפטו בשם Three Arrows Capital (3AC), לא זכו בסוף לנפץ בקבוק שמפניה על חרטומה של Much Wow. במקום זה ביולי האחרון, החודש שבו הייתה הסירה אמורה להפליג לדרכה, פתחו השניים בהליכי פשיטת רגל ונעלמו לפני התשלום האחרון כשהם מפקירים את היאכטה במעגן שבעיר החוף האיטלקית לה ספציה.

מאז הפכה היאכטה לנושאם של אינסוף ממים ובדיחות בטוויטר - הוא מרכז הפעילות של יקום הקריפטו. ממיליוני המשקיעים הקטנים ועד בכירי המשקיעים ועובדי תעשיית הקריפטו - כולם צפו בתדהמה ובחלחלה כיצד 3AC, שהייתה פעם קרן ההשקעות הנחשבת ביותר במגזר הפיננסי העולמי המתפתח, קורסת באופן מביך. מפלת החברה, כתוצאה מהתנהלות פזיזה וכנראה גם פלילית, גררה אחריה מכירה היסטורית של ביטקוין ומטבעות נוספים, ואף חיסלה חלק גדול מתעשיית המטבעות הקריפטוגרפיים.

קורבנותיה של 3AC הן שורה של חברות קריפטו מניו יורק ועד סינגפור: בורסת הקריפטו הציבורית מניו יורק, Voyager Digital, שהייתה שווה מיליארדי דולרים, הגישה בקשה לפשיטת רגל ביולי, ודיווחה ש-3AC חייבת לה למעלה מ-650 מיליון דולר; חברה נוספת מפארק אווניו, Genesis Global Trading, הלוותה ל-3AC אפילו יותר: 2.3 מיליארד דולר; חברה נוספת מחלוצות הקריפטו, בלוקצ'יין.קום, אשר סיפקה בתחילה ארנקים דיגיטליים והפכה לבורסה גדולה, נותרה עם הלוואות בסך 270 מיליון דולר שלא הוחזרו על ידי 3AC ונאלצה לפטר רבע מעובדיה.

בקרב מומחי הקריפטו רווחת הדעה ש-3AC היא האחראית להתרסקות הגדולה של 2022, כשכאוס בשוק ומכירה כפויה גרמו לביטקוין ולנכסים דיגיטליים אחרים לצנוח ב-70% ואף יותר, ומחקו שווה ערך של יותר מטריליון דולר: "אני חושד שהם מהווים 80% מסך ההדבקה המקורית", אומר סם בנקמן-פריד, מנכ"ל FTX, בורסת קריפטו גדולה שחילצה חלק מהמלווים פושטי הרגל: "הם לא היו היחידים שהתפוצצו, אבל הפיצוץ שלהם היה גדול בהרבה משל האחרים, והם זכו לאמון רב יותר מהמערכת לפני כן".

יחסית לחברה שתמיד הציגה את עצמה כמי שמשחקת עם הכספים שלה בלבד - "אין לנו משקיעים חיצוניים", אמר ג'ו לבלומברג בפברואר - הנזק שגרמה 3AC היה מדהים. עד אמצע יולי הגישו בעלות החוב תביעות של יותר מ-2.8 מיליארד דולר, והסכום צפוי להמשיך ולתפוח. נראה שכולם בקריפטו, מהמלווים הגדולים ועד למשקיעים עשירים, הלוו ל-3AC את המטבעות הדיגיטליים שלהם; אפילו עובדיה של 3AC עצמה. "כל כך הרבה אנשים מאוכזבים ונבוכים", אומר אלכס סוואנוויק, מנכ"ל Nansen, חברת ניתוח בלוקצ'יין מסינגפור, "ואין סיבה שירגישו כך כי הרבה אנשים נפלו בזה, והרבה אנשים נתנו להם כסף".

 

בינתיים מסתמנת היאכטה כהתגלמות מגוחכת מעט של ההיבריס, החמדנות והפזיזות של מייסדי החברה בני ה-35. בזמן שקרן הגידור שלהם עוברת הליכי פירוק כאוטיים, נראה שג'ו ודייוויס מסתתרים: מיילים רבים שנשלחו אליהם ואל עורכי דינם בבקשת תגובה לא נענו, להוציא מענה אוטומטי של דייוויס שלשונו: "אני לא במשרדי כעת".

עבור תעשייה שמגנה כל הזמן את ההאשמות שמטבע קריפטוגרפי במהותו הוא הונאה, נראה ש-3AC הוכיחה את טענות המתנגדים.

"הזוג המוזר"

ג'ו ודייוויס הם שני צעירים שאפתניים ולפי עדויות גם מבריקים, שהבינו היטב את ההזדמנות המובנית במטבע הדיגיטלי. הם הבינו שקריפטו זה משחק של יצירת הון וירטואלי יש מאין, והצליחו לשכנע אנשים עשירים שהוא ראוי להתקיים בעולם האמיתי. הם ביססו אמינות ברשתות החברתיות בכך שגילמו את תפקיד הגאונים הפיננסיים המיליארדרים, תרגמו את זה לאשראי פיננסי ממשי, ואז שמו מיליארדי דולרים בכסף שלוו כדי לבצע השקעות ספקולטיביות. וכך בן רגע הופך מיליארדר שרק מעמיד פנים למיליארדר אמיתי שקונה סופר-יאכטה. השניים הבינו את חוקי המשחק והתוכנית עבדה באופן מושלם - עד שכבר לא.

חשבון הטוויטר של דיוויס / צילום: צילום מסך טוויטר

השניים נפגשו באקדמיית פיליפס באנדובר, מסצ'וסטס, בה הרבה מהתלמידים מגיעים מבתים עשירים או משפחות חשובות, אבל ג'ו ודייוויס גדלו בתנאים צנועים יחסית בפרברי בוסטון. "ההורים שלנו לא עשירים", אמר דייוויס בראיון בשנה שעברה. "אנחנו בני מעמד הביניים". הם גם לא היו פופולריים במיוחד. "יצא להם שם של מוזרים; ג'ו במיוחד", אומר חבר לכיתה. "אבל האמת היא שהם לא היו מוזרים בכלל, סתם ביישנים".

ג'ו, מהגר סיני שהגיע לארה"ב עם משפחתו כשהיה בן 6, נודע בזכות ממוצע הציונים המושלם שלו ויחידות הלימוד הרבות שלקח; בספר המחזור זכה לתואר "התלמיד השקדן ביותר". דייוויס כיכב בקבוצת החתירה, אבל חבריו לכיתה זוכרים אותו כאאוטסיידר. הוא היה 'יפנופיל' וזכה בציון לשבח ביפנית עם סיום לימודיו. לדבריו, הוא וג'ו לא היו קרובים במיוחד באותה תקופה. "למדנו יחד בתיכון ובקולג' ומצאנו עבודה ראשונה ביחד, אבל לא היינו החברים הכי טובים", סיפר ב-2021 בפודקאסט שעסק בקריפטו. "לא ממש הכרתי אותו בתיכון. ידעתי שהוא חכם כי היה מצטיין הכיתה שלנו, אבל רק בקולג' התחלנו לבלות יותר ביחד".

הציוץ של ג'ו הכולל תמונתו מ-2012 / צילום: צילום מסך טוויטר

השניים פנו ללימודי קולג' באוניברסיטת קולומביה. ג'ו סיים את לימודיו בהצטיינות יתרה שנה מוקדם יותר ועבר לטוקיו כדי לסחור בניירות ערך בקרדיט סוויס, דייוויס הגיע בעקבותיו ועבד כמתמחה. הם ישבו יחד בעבודה עד שבמהלך המשבר הפיננסי ג'ו פוטר ומצא עבודה בפלואו טריידרס, פלטפורמת מסחר אלגוריתמי.

שם למד את אמנות הארביטראז' - לכידת פערים קטנים בין שני נכסים קשורים, מכירת הנכס שמחירו מופקע ורכישת הנכס שמחירו נמוך. הוא הצטיין בכך וההצלחה העניקה לו ביטחון עצמי. הוא החל לבקר את הביצועים של עמיתיו ואף של הבוסים שלו. ג'ו התבלט מסיבה נוספת: הוא נהג להגיע לעבודה במכנסיים קצרים ובחולצת טריקו שאותה היה מסיר וממשיך להסתובב בלעדיה גם כשהיה חוצה את מבואת הבניין.

אחרי פלואו טריידרס, ג'ו עבד זמן קצר בדויטשה בנק, כשהוא צועד בעקבותיו של ארתור הייז, אגדת הקריפטו והמייסד המיליארדר של בורסת ביטמקס. דייוויס נשאר בקרדיט סוויס, אבל שניהם כבר עייפו מעבודה בבנקים גדולים. ג'ו הלין באוזני מכרים על אוזלת ידם של עמיתיו הבנקאים ועל התרבות הקלוקלת שמאפשרת לאנשים להפסיד את כספי החברה במסחר חסר-חשיבות. הוא האמין שהאנשים הכי מוכשרים כבר פנו לקרנות גידור או יצאו לדרך עצמאית.

הוא ודייוויס, שהיו כעת בני 24, החליטו לפתוח עסק משלהם. "היו חסרונות מועטים לעזיבה", הסביר דייוויס בראיון בשנה שעברה. "חשבנו שאם אחרי שנעזוב נפשל, נמצא בקלות עבודה אחרת".

הכסף הוכפל

ב-2012, כשהתגוררו בסן פרנסיסקו, ג'ו ודייוויס משכו את חסכונותיהם ולוו מהוריהם כסף כדי לגייס כמיליון דולר עבור הקרן ההתחלתית של Three Arrows Capital. השם הגיע מאגדה יפנית שבה דאימיו (או מצביא) מכובד מראה לבניו את ההבדל בין שבירת חץ בודד - בקלות - לבין ניסיון לשבור שלושה חצים ביחד - בלתי אפשרי.

בתוך פחות מחודשיים הכפילו את כספם, סיפר דייוויס בפודקאסט UpOnly. במהרה עברו השניים לסינגפור, שאינה גובה מס על רווחי הון, ועד 2013 כבר רשמו בה את הקרן, כשבכוונתם לוותר על הדרכונים האמריקאים שלהם ולהפוך לאזרחים.

ג'ו, הדובר סינית ואנגלית שוטפות, זרם בסצנה החברתית של סינגפור, ומדי פעם הוא ודייוויס אירחו משחקי פוקר ושחמט. אבל הם נראו מתוסכלים מכך שלא הצליחו להביא את 3AC לשלב הבא. בארוחת ערב שהתקיימה ב-2015, דייוויס הלין באוזניי אחד הסוחרים על כך שהם מתקשים לגייס כסף ממשקיעים. הסוחר לא הופתע - אחרי הכל, לג'ו ולדייוויס לא היו ייחוס או הישגים.

בראשית דרכה 3Ac התמקדה במסחר בנגזרי פורקס אקזוטיים, בדגש על מטבעות של מדינות השייכות לשווקים מתעוררים - תחום שהגישה אליו תלויה ביחסי מסחר חזקים עם הבנקים הגדולים.

באותה תקופה, המסחר בפורום עבר לפלטפורמות אלגוריתמיות, שהקלו על מציאת ארביטראז'ים בין מחירים שצוטטו בזירות של בנקי מסחר שונים. 3AC מצאה נישה של זיהוי פערים אלו, ו"קטפה אותם" - כמו שנהוג לומר בוול סטריט, פעמים רבות היה מדובר על פערים בגובה רסיסי סנטים על כל דולר שהושקע במסחר. הבנקים תיעבו את האסטרטגיה הזאת ולפעמים היו מבקשים לתקן או לבטל את המסחר, אבל ג'ו ודייוויס לא התרצו.

בשנה שעברה צייץ ג'ו תמונה מ-2012 בה רואים אותו מחייך מול 11 מסכים, כשהוא מתייחס לכאורה לאסטרטגיית הסחר בפורקס שבמסגרתה 3AC מנצלת את פערי הארביטראז' בין בנקי ההשקעות בזה אחר זה. הוא כתב: "לא באמת חיית עד שנתקלת בחמישה שסוחרים באותו ציטוט (הערת המתרגמת: המחיר האחרון שבו נייר ערך נסחר) ב-2:30 לפנות בוקר".

ב-2017 הבנקים כבר החלו לשים לכך סוף. סוחר לשעבר מספר: "בכל פעם ש-3AC ביקשו מחיר, כל סוחרי הפורקס של הבנק אמרו: 'לעזאזל איתם, אני לא מתכוון לתמחר אותם'. אנחנו, סוחרי הפורקס, חצי אשמים, כי ידענו שהם לא מסוגלים להרוויח כסף בפורקס. אבל כשהם הגיעו לקריפטו, כולם חשבו שהם גאונים".

האלפיון העליון בטוויטר

הניסיון של החברה בתחום הארביטראז' התגלה מיד כשימושי מאוד בעולם בו מטבעות קריפטוגרפיים נסחרים בבורסות. אחת מאסטרטגיות המסחר הפופולריות בה השתמשו הייתה "פרמיית הקימצ'י" - לפיה אפשר היה נניח לרכוש ביטקוין בארה"ב או בסין ולמכור אותו בדרום קוריאה, בה הבורסות היו מסודרות יותר, במחיר גבוה יותר. אלה היו אבני היסוד של 3AC, שאמרה למשקיעים שהיא נוהגת באסטרטגיות בסיכון נמוך שנועדו להרוויח כסף בתקופות שוריות ודוביות כאחת (הערת המתרגמת: שוק שורי הוא שוק במגמת עלייה ושוק דובי הוא שוק במגמת ירידה).

על מנת להגדיל רווחים החלה 3AC ללוות כסף כדי להשקיעו, מתוך מחשבה שהרווחים יכסו את את הריבית על ההלוואה ואף למעלה מזה - מה שיאפשר לחברה להגדיל את מאגר ההשקעות שלה וללוות סכומים גדולים עוד יותר וחוזר חלילה.

מעבר להלוואות כבדות, אסטרטגיית הצמיחה של החברה הייתה תלויה בתוכנית נוספת: צבירת כוח ברשתות החברתיות. בתחום הקריפטו, הרשת החברתית היחידה שנחשבת היא טוויטר ודמויות מפתח רבות בתעשייה העולמית הן בכלל כאלה המחזיקות בחשבונות טוויטר אנונימיים.

ג'ו - וגם דייוויס, אם כי במידה פחותה - התברג באלפיון העליון של זירת הקריפטו בטוויטר. חברים מספרים שמראש הייתה לו תוכנית להפוך ל"סלב טוויטר" שכללה ציוצים מרובים, תחזיות אופטימיות של שוק שורי וצבירת מספר עצום של עוקבים - 570 אלף.

למספר זה הגיע, בין השאר, על ידי קידום התיאוריה שלו בנוגע ל"מחזור-על" של מטבעות קריפטוגרפיים, לפיה מדובר בשוק שורי רב שנים של עליית מחירים מתמדת של הביטקוין עד לרמה של מיליוני דולרים למטבע: "ככל שמחזור-העל של הקריפטו יימשך, יהיו יותר ויותר אנשים שירצו להראות שנכנסו מוקדם לשוק", צייץ ג'ו בשנה שעברה. "אבל הדבר היחיד שחשוב זה כמה מטבעות יש לך עכשיו. או שיש לך נתח ממטבעות הבלוקים העיקריים בתעשייה, או שאין לך. האמת היא שלהיכנס מוקדם זה מה שייתן את הרווח הגדול". וגם: "ככל שמחזור-העל נמשך, תקשורת המיינסטרים תנסה לדבר על איך הכל מתרכז ונמצא בבעלות ותחת השפעה של הלווייתנים (כינוי למשקיעי קריפטו גדולים שנמצאים מתחת לפני השטח) שקנו מוקדם, אבל כדאי לשים לב שב-2019, לאנשים הכי עשירים בקריפטו היה שווי נקי קרוב לאפס".

ג'ו חזר על המסר הזה ללא הרף בטוויטר, בפודקאסטים ובתוכניות בהן התארח שעסקו בקריפטו: קנו, קנו, קנו עכשיו, ומתישהו מחזור-העל יעשה אתכם עשירים בטירוף.

"הם נהגו להתפאר בכך שהם יכולים ללוות כמה כסף שהם רוצים", אומר הסוחר לשעבר שהכיר אותם בסינגפור. "הכל היה מתוכנן. החל באופן שבו ביססו את האמינות שלהם ועד לאופן שבו הקרן נבנתה".

"ירו לכל הכיוונים"

ככל שגדלה, 3AC הסתעפה אל מעבר לביטקוין לשלל חברות סטארט-אפ בתחום הקריפטו ולמטבעות קריפטוגרפיים מסתוריים (המכונים לפעמים "שיטקוין"). כריס בורניסקה, שותף מייסד של חברת ההון סיכון Placeholder, אומר: "הם ירו לכל הכיוונים וקיוו לטוב".

כמה משקיעים זוכרים שהתחילו להרגיש שמשהו עלול להשתבש עם 3AC ב-2019. באותה שנה הקרן החלה לפנות לקולגות עם מה שתיארה כהזדמנות נדירה - רכישת נתח מבורסת אופציות קריפטו בשם Deribit בה 3AC השקיעה ושהערכת שווייה הייתה כ-700 מיליון דולר. כמה משקיעים סברו שההערכה שגויה - וגילו שבפועל השווי שלה היה רק 280 מיליון דולר.

התברר ש-3AC ניסתה למכור חלק מההשקעה שלה, שנעשתה לפי השווי המופרז, ולצאת ברווח גדול לקרן. זה היה דבר מפוקפק לעשות עם הון סיכון, וזה עיוור עיני את המשקיעים החיצוניים וגם את דריביט עצמה. "מאז התחלתי לשמור מרחק. לא החזקתי מהם במיוחד ולא רציתי לעשות איתם עסקים", אומר דיוויד פאוצ'יר, מנהל תיקים שקיבל פניה מהקרן באותה עת.

אבל החברה שגשגה. במהלך המגפה, כשהפדרל ריזרב הזרים כסף לכלכלה וממשלת ארה"ב שלחה המחאות כחלק מתוכנית התמריצים, עלו שוקי מטבעות הקריפטו במשך חודשים ארוכים. עד סוף 2020, הביטקוין עלה פי חמישה מהשפל שלו במרץ. בעיני רבים, זה נראה כמו מחזור-על. הקרן הראשית של 3AC רשמה תשואה של יותר מ-5,900%, על פי הדוח השנתי שלה. עד סוף אותה שנה, היא פיקחה על יותר מ-2.6 מיליארד דולר בנכסים ו-1.9 מיליארד דולר בהתחייבויות.

אחת הפוזיציות הגדולות ביותר של 3AC - וזו שהטילה צד כבד על גורלה - הייתה קרן עוקבת אחר הביטקוין בשם GBTC (קיצור של Grayscale Bitcoin Trust). הקרן, שלא נרשמה למסחר, בפועל לא עקבה באופן מדויק אחרי השער של הביטקוין, מה שאיפשר יצירת אסטרטגיית ארביטראז' בינה לבין שער הביטקוין. כך, כשהיא חוזרת לתחום המוכר של לכידת רווחים באמצעות ארביטראז', צברה 3AC סכום של 2 מיליארד דולר ב-GBTC. באותה תקופה, GBTC נסחרה בפרמיה מול ביטקוין רגיל, ו-3AC נהנתה מרווח גדול. בטוויטר, ג'ו הפגיז בקביעות עם הערכות שוריות של GBTC, כשבנקודות שונות ציין שיהיה "נבון" או "חכם" לקנות אותה.

הלוואות ללא בטחונות

האישיות הציבורית של ג'ו ודייוויס הפכה לקיצונית עוד יותר; הציוצים שלהם היו יותר ויותר פומפוזיים, ומכרים אומרים שהם לא טרחו להסתיר את התנשאותם כלפי חברים מן העבר או עמיתים שהיו פחות עשירים מהם: "יש להם מעט מאוד אמפתיה כלפי רוב האנשים, ובייחוד כלפי אנשים רגילים", אומר חבר מן העבר.

בתוך הקרן עצמה ג'ו ודייוויס שמרו על חשאיות: רק שניהם יכלו להעביר כסף בין ארנקי קריפטו מסוימים, ולרוב עובדי 3AC לא היה מושג כמה כסף החברה מנהלת. למרות שהצוות התלונן על שעות עבודה ארוכות מדי, ג'ו לא שש להעסיק אנשים חדשים כי חשש ש"ידליפו סודות מסחריים", אומר החבר. לדעתו של ג'ו, 3AC עשתה טובה לכל מי שעבד אצלה. "ג'ו אמר שהם אלה שצריכים לקבל תשלום על זה שהם מציעים הזדמנויות למידה חשובות לעובדים". מכרים עסקיים בסינגפור תיארו את מייסדי 3AC כדמויות בזירת המסחר של הזאב מוול סטריט.

השניים כעת היו כבר נשואים ואבות לילדים קטנים, מכורים לכושר שמתאמנים אפילו שש פעמים בשבוע וסופרים קלוריות. למרות שעדיין לא היו ממש מיליארדרים, ג'ו ודייוויס החלו לפנק את עצמם בכמה מהמותרות של עשירי-העל. בספטמבר 2020 רכש ג'ו ב-20 מיליון דולר אחוזה בסינגפור תחת שמה של אשתו. שנה אחר כך קנה אחוזה נוספת ב-35 מיליון דולר, הפעם על שם בתו. לדייוויס היה וייב היפסטרי. "הוא היה מזלזל בדברים פופולריים שבמיינסטרים", אומר חבר מן העבר. כשהתעשר, דייוויס השקיע מאמצים ברכישת טויוטה סנצ'ורי בהתאמה אישית; דגם שהוא בלעדי לנהגי לימוזינה ביפן. זאת מכונית שנראית פשוטה אבל עולה בערך כמו למבורגיני. "הוא היה גאה מאוד בכך שזאת המונית היפנית היחידה בסינגפור", אומר חבר אחר.

במפגשים בינאישיים ג'ו נותר אדם מופנם שלא הצטיין בשיחות חולין, ודייוויס היה הדובר של השניים במפגשים. מכרים שהכירו את הזוג לראשונה בטוויטר הופתעו מהאיפוק שלהם פנים אל פנים.

בזמן שג'ו ודייוויס התרגלו לעושרם החדש, 3AC המשיכה להוות משפך ענק של הון שאול. תנופת הלוואות השתלטה על תעשיית הקריפטו, שהציעה למפקידים ריביות גבוהות בהרבה ממה שיכלו לקבל בבנקים המסורתיים.

3AC קיבלה משמורת על מטבעות קריפטוגרפיים ששייכים לעובדים, חברים ואנשים עשירים אחרים. כשהמלווים ביקשו מ-3AC להעמיד בטחונות, היא לרוב התחמקה והציעה במקום זאת לשלם ריבית של 10% או יותר. בגלל המוניטין המזהיר, כפי שהתנסח סוחר אחד, חלק מהמלווים כלל לא ביקשו דוחות כספיים מבוקרים או מסמכים כלשהם. אפילו חברות קריפטו גדולות, בעלות הון וניהול מקצועי, הלוו ל-3AC סכומי כסף גדולים ללא ביטחונות, ביניהם וויאג'ר, שבסופו של דבר נדחקה לפשיטת רגל.

כשהצרות התחילו

הצרות האמיתיות התחילו בשנה שעברה, והפוזיציה הגדולה שלקחה 3AC על הקרן עוקבת הביטקוין של GBTC, הפכה לבעיה. החברה, שנהנתה מההשקעה בקרן של GBTC, החלה לצבור הפסדים כאשר המגמה התהפכה. חשוב להבין: הקרן של GBTC הציעה פרמיה למשקיע דרכה, שנבעה מפופולריות שצברה בגלל החדשנות שלה. היא הציעה דרך להיחשף לביטקוין ללא הצורך לפתוח ארנק דיגיטלי ולהיות חשוף לסיכוני סייבר, לסיכון לשכוח את הקודים, ולבירוקרטיה שקשורה בתפעול ההשקעה. אבל ככל שאנשים נוספים הצטרפו למסחר בקריפטו וחלופות חדשות שמציעות דרך להיחשף לביטקוין בלי בירוקרטיה הלכו והתרבו, הפרמיה הזאת נעלמה - ואז הפכה להיות שלילית. הרבה מהשחקנים המתוחכמים בשוק צפו את זה: "כל הארביטראז'ים מתים בשלב מסוים", אומר סוחר ועמית לשעבר של ג'ו.

"היו להם שפע הזדמנויות לצאת מהפוזיציה הזאת עם חבלות קלות מבלי לפוצץ את עצמם", אומר פאוצ'יר: "זה מסחר מהסוג שאתה רוצה להיות הראשון שנכנס אליו, אבל בהחלט לא האחרון שיצא". באביב 2021 ירדה GBTC מתחת לערך הביטקוין שלה, ו-3AC הפסידה כעת במה שהיה כנראה המסחר הגדול ביותר שלה. ובכל זאת, הקריפטו נהנה משוק שורי שנמשך עד אפריל - אז הגיע הביטקוין לשיא של מעל 60 אלף דולר ודוג'קוין, מטבע קריפטו שהתחיל כבדיחה, זינק בעלייה חדה בצורה לא הגיונית בעליל בזכות דחיפה של אילון מאסק. דיווחים מעריכים את נכסי 3AC באותה עת בכ-10 מיליארד דולר.

בדיעבד, נראה ש-3AC ספגה הפסד גורלי בהמשך אותו קיץ - דווקא בגזרת כוח האדם ולא בצד הפיננסי. באוגוסט פרשו במקביל שניים מהשותפים הזוטרים של הקרן, שעבדו בהונג קונג ועסקו בניהול חלק גדול מהפעילות של 3AC. נתח מרכזי בפעילותם עבר לדייוויס, מנהל הסיכונים הראשי של 3AC, שנקט ככל הנראה גישה נינוחה יותר: "אני חושב שניהול הסיכונים שלהם היה הרבה יותר טוב לפני כן", אומר החבר לשעבר.

אחוזות בדובאי

בערך באותה תקופה, היו סימנים לכך ש-3AC חווה כרסום בתזרים המזומנים. כאשר המלווים ביקשו ביטחונות, היא חזרה לעתים קרובות לשעבד את ההון שלה בדריביט - חברה פרטית - במקום בנכס נזיל כמו ביטקוין. שיעבוד נכסים לא נזילים הוא לא אידיאלי, ואם לא די בכך - היה פגם נוסף: 3AC החזיקה במניות דריביט עם משקיעים אחרים שסירבו לחתום על השימוש במניות שלהם כבטוחה. 3AC, ככל הנראה, ניסתה לשעבד נכסים שלא היו לה זכויות עליהם - וניסתה לעשות זאת שוב ושוב. "אנחנו חושדים ש-3AC ניסו להבטיח כמה חלקים של ביטחונות להרבה אנשים בבת אחת", אומר בנקמן-פריד, מנכ"ל FTX: "אהיה די מופתע אם יתברר שבזאת הסתכמו מצגי השווא; זה יהיה צירוף מקרים די מוזר אם כן. אני חושד שהם הרוויחו יותר".

שכונת לגונת הקריסטל ברובע 1 בדובאי. הצמד רכש שם וילות סמוכות / צילום: Shutterstock

שוק דובי בקריפטו נוטה לגרום לכל פעילות בבורסה להיראות כמו משחק ילדים - הנפילות חמורות כל כך, שמקורבים מכנים את התופעה "חורף קריפטו" והעונה יכולה להימשך שנים. בנקודה זאת מצאה את עצמה 3AC באמצע ינואר 2022, ולא היו לה אמצעים להתמודד עם המצב.

פוזיציית ה-GBTC אכלה חור גדול מתמיד במאזן של 3AC, וחלק גדול מההון שלה היה קשור במניות מוגבלות בפרויקטי קריפטו קטנים יותר. הזדמנויות ארביטראז' אחרות נעלמו. בתגובה, נראה ש-3AC החליטה להגביר סיכון השקעותיה בתקווה להחזיר את החברה אל קרקע יציבה.

בפברואר, ספגה הקרן את אחת מתנודותיה הגדולות: היא השקיעה 200 מיליון דולר במטבע שנהנה מבאזז, בשם טרה-לונה, שייסד מפתח דרום קוריאני נועז ואטרקטיבי מסטנפורד בשם דו קוון. דייוויס וג'ו נהגו לבלות איתו בסינגפור (הערת המתרגמת: לפני כשבוע הוצא נגד קוון צו מעצר). בערך באותה תקופה, ג'ו ודייוויס תכננו לעזוב את סינגפור. הם כבר העבירו חלק מהתשתית המשפטית של הקרן לאיי הבתולה ובאפריל הודיעה הקרן שבכוונתה להעביר את המטה לדובאי. באותו החודש, מספרים חברים, ג'ו ודייוויס רכשו בעלות משותפת של כ-30 מיליון דולר שתי וילות שכנות בלגונת הקריסטל שברובע 1 של דובאי - נווה המדבר המלאכותי הגדול ביותר בעולם. ג'ו הציג בפני חבריו תמונות של האחוזות השכנות וסיפר כי רכש את הנכס החדש בן שבעת חדרי השינה - מתחם ששטחו 1600 מ"ר שנראה כמו מבצר מוקף גדר חיה ועמודים רומיים מרשימים - מהקונסול של אזרבייג'ן.

הפעם האחרונה שדייוויס ענה

ואז, בתחילת מאי, שווי מטבע טרה-לונה התמוטט לפתע כמעט לאפס, וחיסל יותר מ-40 מיליארד דולר בתוך ימים ספורים. האחזקות של 3AC בטרה-לונה, שהיו שוות פעם קרוב לחצי מיליארד דולר, היו שוות פתאום רק 604 דולר, לפי משקיע מסינגפור בשם הרברט סים שעקב אחר הארנקים של 3AC. כשסחרור המוות החל, סקוט אודל, מנהל הלוואות בבלוקצ'יין.קום, פנה אל החברה כדי לבדוק באיזו מידה נפגעה בגלל לונה; אחרי הכל, בהסכם ההלוואה נקבע ש-3AC תודיע לחברה אם היא חווה משיכה כוללת של לפחות 4%.

על פי הודעות שבלוקצ'יין.קום פירסמה בפומבי, אדוארד ג'או, הסוחר הבכיר של 3AC, השיב לו כי "היא לא הייתה גדולה כמו חלק מאחזקות הפורטפוליו". בתגובה, הודיע אודל לג'או שיהיה על 3AC להחזיר חלק ניכר מההלוואה שלה על סך 270 מיליון דולר ושבלוקצ'יין.קום תקבל תשלום בדולרים או בסטייבלקוינים (הערת המתרגמת: סטייבלקוין הוא מטבע קריפטו יציב שהשער שלו צמוד למטבע אמיתי כלשהו). נראה שג'ו לא היה מוכן לזה: "יו ... אהה ... הממ", השיב בצ'אט הפרטי.

למחרת, פנה אודל ישירות אל דייוויס, שעדכן בתמציתיות שהכל בסדר. הוא שלח לבלוקצ'יין.קום מכתב קצר בן משפט אחד, על נייר לא ממותג, בו צוין רק שהחברה מנהלת 2.387 מיליארד דולר. דברים דומים הציגה הקרן לכחצי תריסר מלווים נוספים. בלוקצ'יין.קום "מפקפקת בכך שהצהרת שווי הנכסים הייתה מדויקת", נכתב בתצהיר שלה, שנכלל במסמך בן 1,157 עמודים שפורסם על ידי מפרקי 3AC.

במקום לרדת מהעץ, כמה ימים לאחר מכן איים דייוויס "להחרים" את בלוקצ'יין.קום אם היא תמשוך את ההלוואות של 3AC. "ברגע שזה קרה, ידענו שמשהו לא בסדר", אומר ליין קסלמן, מנהל העסקים הראשי של בלוקצ'יין.קום. במשרדי הקרן השתנה מצב הרוח. ג'ו ודייוויס הפסיקו להגיע לפגישות זום וחדלו גם לקבוע חדשות, מספר עובד לשעבר.

בסוף מאי צייץ ג'ו משפט שיכול היה באותה המידה להיכתב על גבי המצבה שלו: "למרבה הצער, הנחת היסוד לגבי מחירי מחזור-העל הייתה שגויה". ובכל זאת, הוא ודייוויס נשמעו רגועים כשהתקשרו, כך זה נראה, לכל משקיע קריפטו עשיר שהכירו, וביקשו ללוות כמויות גדולות של ביטקוין ולהציע את אותם שיעורי ריבית גבוהים כפי שעשתה החברה מאז ומתמיד.

"ברור שהם פמפמו את המיומנות שלהם כקרן גידור קריפטו אחרי שהם כבר ידעו שהם בצרות", אומר מקורב לאחד המלווים הגדולים ביותר. בפועל הקרן שנוררה כספים רק כדי להחזיר למלווים האחרים שלה. באמצע יוני, חודש אחרי שלונה קרסה, דייויס אמר לצ'רלס מקגארו, סמנכ"ל האסטרטגיה הראשי של בלוקצ'יין.קום, שהוא מנסה לקבל הלוואה של 5,000 ביטקוין - אז שווים כ-125 מיליון דולר - מג'נסיס גלובל טריידינג, שאותה ייתן למלווה אחר כדי למנוע את חיסול הפוזיציות שלה.

אולם הפוזיציה של 3AC הייתה כה גדולה, שבפועל היא החלה לרסק את שוקי הקריפטו הרחבים יותר: עם הזמן, המאבק למכור ולעמוד בדרישת הבטוחות של 3AC עצמה ומשקיעים מבוהלים אחרים, דחף את המחירים למטה ויצר מעגל קסמים. הירידות גררו ירידות נוספות כשהמלווים דרשו אפילו יותר ביטחונות ומכרו פוזיציות כאשר 3AC ואחרות לא יכלו לפרסם אותן, מה ששלח את הביטקוין ומטבעות נוספים לשפל רב שנים.

ההתרסקות יצרה כותרות בכל העולם, כשהערך הכולל של שוקי הקריפטו עשה את דרכו אל מתחת לטריליון דולר - משיא של 3 טריליון דולר בסוף 2021. מקגארו מספר שדייוויס אמר לו ש"אם שוק הקריפטו ימשיך לרדת, 3AC לא תהיה במצב טוב" - זאת הייתה הפעם האחרונה שמישהו מבלוקצ'יין.קום דיבר עם דייוויס. לאחר מכן, הוא וג'ו הפסיקו לענות למלווים, לשותפים ואף לחבריהם.

הדואר נערם על הרצפה

שמועות על קריסת החברה מילאו את טוויטר, והזינו עוד יותר את מכירת הקריפטו הגדולה. ב-14 ביוני, ג'ו הודה סוף סוף בבעיה: "אנחנו מצויים בתקשורת עם גורמים רלוונטיים ומחויבים לחלוטין לפתרון", צייץ. ימים ספורים לאחר מכן, דייוויס ציין בראיון ל"וול סטריט ג'ורנל" שהוא וג'ו עדיין "מאמינים בקריפטו", אך הודה: "סיפור טרה-לונה תפס אותנו מאוד לא מוכנים".

ג'ו ניסה להיפטר מאחת האחוזות שלו ובמקביל החברה התחילה לשנות פוזיציות. ב-14 ביוני, היום בו ג'ו פרסם את הציוץ, 3AC שלחה קרוב ל-32 מיליון דולר במטבעות יציבים לארנק קריפטו ששייך לחברת שלד מסונפת באיי קיימן. "לא ברור לאן הכספים המשיכו משם", כתבו המפרקים בתצהירם. אבל יש השערה: בימיה האחרונים של 3AC, השותפים פנו לכל ענק קריפטו עשיר שהכירו כדי ללוות עוד ביטקוין.

מנהלי קריפטו ומשקיעים בכירים - מארה"ב דרך האיים הקריביים ולאירופה ועד סינגפור - מאמינים שכמוצא אחרון, 3AC לוותה כסף מדמויות מפתח בעולם הפשע המאורגן. חבות של סכומי כסף גדולים לדמויות כאלה יכולה להסביר מדוע ג'ו ודייוויס מסתתרים. אלו מלווים שאתה רוצה להחזיר להם מהר ככל הניתן, ושייתכן שתצטרך לנתב אליהם כסף דרך איי קיימן. "הם החזירו למאפיה את הכסף", אומר הסוחר לשעבר והשותף העסקי של 3AC ומוסיף - "אם אתה מתחיל ללוות מהחבר'ה האלה, אתה בטח נואש".

לאחר הקריסה, בכירים בבורסות קריפטו החלו להשוות רשימות. הם הופתעו לגלות של-3AC לא היו שורטים פתוחים, מה שאומר שהיא הפסיקה לגדר - הדבר שלטענתה היה אבן הפינה של האסטרטגיה שלה. משקיעים ומנהלי בורסה מעריכים כעת שלקראת הסוף 3AC מונפה בפי שלושה מנכסיה, ויש החושדים שייתכן שבהרבה יותר.

נראה ש-3AC שמרה את כל הכסף שהלוותה בחשבונות ממוזגים - בלא ידיעת בעלי אותם כספים - כשהיא לוקחת מכל קדירה כדי להחזיר למלווים. המשמעות היא שכאשר 3AC התעלמה מדרישות בטוחות ועשתה גוסטינג למלווים באמצע יוני, אותם מלווים וביניהם FTX וג'נסיס גלובל טריידינג, פירקו את חשבונותיהם, מבלי שיבינו שהם מוכרים גם נכסים שהיו שייכים לשותפים וללקוחות של 3AC. נראה שזה מה שקרה עם 8BlocksCapital, שהתלוננה בטוויטר ביוני שמיליון דולר מחשבון המסחר שלה עם 3AC נעלמו פתאום.

אחרי שסוחרי החברה הפסיקו להגיב להודעות, המלווים צלצלו, שלחו מיילים והודעות בכל פלטפורמה אפשרית, אפילו ניסו לתקשר עם חברים שלהם ולבקר בבתים שלהם. היו שהציצו מבעד לדלת המשרד של 3AC בסינגפור, וראו את הדואר נערם על רצפתה. מי שראו עצמם כחברים קרובים של ג'ו ודייוויס והלוו להם כסף רק שבועות ספורים קודם לכן חשו זועמים ונבגדים. "הם סוציופתים", אומר חבר לשעבר. "המספרים שעליהם דיווחו במאי היו שגויים מאוד", אומר קסלמן. "אנחנו מאמינים שהם ביצעו הונאה. אין שום דרך אחרת להגיד את זה".

"הונאת פונזי קלאסית"

ג'נסיס גלובל טריידינג נתנה ל-3AC את ההלוואה הגדולה מכולן והגישה תביעה על 1.2 מיליארד דולר. אחרים הלוו להם עוד מיליארדים רבים, רובם בביטקוין ובאת'ריום. עד כה, מפרקים החזירו נכסים בשווי 40 מיליון דולר בלבד: "התברר שהם חדלי פירעון אבל הם המשיכו ללוות, מה שבאמת נראה כמו תוכנית פונזי קלאסית", אומר קסלמן. "לא מופרך להשוות ביניהם לבין ברני מיידוף".

ברני מיידוף. ''כמוהו גם הם ביצעו הונאה'' / צילום: Associated Press, Louis Lanzano

כאשר 3AC הגישה בקשה לפשיטת רגל המיועדת לחברות זרות ב-1 ביולי במחוז הדרומי של ניו יורק, היא כבר עשתה זאת רק לשם הרשמיות. אבל ההגשה עצמה כללה כמה הפתעות. בעלי החוב מיהרו להגיש את תביעותיהם, אולם מייסדי 3AC הקדימו אותם: הראשון בתור היה ג'ו עצמו, שב-26 ביוני הגיש תביעה על סך 5 מיליון דולר, לצד קלי קאילי צ'ן, אשתו של דייוויס, שטענה שהלוותה לקרן קרוב ל-66 מיליון דולר. התמיכה היחידה בטענותיהם הייתה פתקים שרשמו לעצמם, שלא פירטו מתי ההלוואות ניתנו או לאיזו מטרה. האמהות של ג'ו ושל דייוויס הגישו תביעות אף הן, מספרים יודעי דבר. "זה סוג של בדיחה", אמר פעיל בשוק הקריפטו.

מאז ש-3AC הגישה בקשה לפשיטת רגל, אומרים מקורבים, המפרקים לא הצליחו ליצור קשר עם ג'ו ודייוויס, ועד מועד פרסום כתבה זאת אינם יודעים היכן הם נמצאים. עורכי הדין שלהם אמרו שהמייסדים השותפים קיבלו איומים על חייהם. בשיחת זום שהתקיימה ב־8 ביולי, משתתפים ששמות המשתמש שלהם ג'ו ודייוויס התחברו במצלמות כבויות, וסירבו לפתוח את המיקרופון בזמן שצמד המפרקים מאיי הבתולה הבריטיים ירו לעברם עשרות שאלות.

הרשויות אף הן עורכות בחינה מדוקדקת של 3AC. הרשות המוניטרית של סינגפור - המקבילה לרשות ניירות הערך האמריקאית - חוקרת אם 3AC, שכבר ננזפה בשל מתן מידע "שקרי או מטעה", ביצעה "הפרה נוספת" של התקנות שלה. כעת בארה"ב, כל מסמכי עורכי הדין מטעם ה-SEC מועתקים אל תיקי בית המשפט של 3AC.

ב-21 ביולי התראיינו ג'ו ודייוויס לבלומברג "ממקום לא ידוע". הראיון היה יוצא דופן - ג'ו מחה על הפרסומים בנוגע לאורח חייו הפזרני וציין שהוא רוכב לעבודה על אופניים, לא יוצא למועדונים ו"מחזיק בשני בתים בלבד בסינגפור", והשותפים טענו ש-3AC התפרקה כי הם כשלו בחיזוי האפשרות ששוק הקריפטו ירד. הם לא הזכירו את מחזור-העל אבל ההקשר היה ברור: "מיצבנו את עצמנו לשוק שבסופו של דבר לא התממש", אמר ג'ו, ודייוויס הוסיף כי "בתקופות הטובות עשינו את המיטב ובתקופות הרעות הפסדנו את המירב". הצמד סיפר לבלומברג שבכוונתו לנסוע "בקרוב" לדובאי, אולם חברים שלהם אומרים שהם כבר שם. נווה המדבר מציע יתרון מיוחד, אומרים עורכי דין: למדינה אין הסכם הסגרה - לא עם סינגפור ולא עם ארה"ב.

תרגום: אלה נובק

עוד כתבות

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו